Suomen suurin matkablogiyhteisö

Lentoyhtiökokemus: Cathay Pacific (TPE-HKG)

Koska kokemukseni Cathay Pacificista on vielä tuoreessa muistissa, päätin sivuuttaa muutaman suunnittelemani postausaiheen ja julkaista matkakertomuksen / lentoyhtiökokemuksen Cathayn lennolta Taipeista Hongkongiin suunniteltua aikaisemmin. Ainakin mielessäni on vielä tuoreena tuon lyhyen lennon yksityiskohdat ja mietteet ja saan täten tehtyä tästä jutusta mielenkiintoisemman.

Cathay Pacific on moneen kertaan palkittu hongkongilainen lentoyhtiö (tunnustukset näet täältä), joka kuuluu suomalaisille tuttuun Oneworld-allianssaan muunmuaassa Finnairin, British Airwaysin sekä American Airlinesin kanssa. Olen lentänyt Cathayllä yhteensä neljä kertaa ja yleisesti ottaen kokemukseni kyseisestä lentoyhtiöstä on hyvin positiivinen.

Omat kokemukset

Reitti: Taipei- Hongkong

Lento: CX 451, Cathay Pacific

 

Lentoni kohti Hongkongia lähti Taipeista kello 19:35 ja olin paikalla hyvissä ajoin stressiä välttääkseni. Minulla oli erittäin paljon tavaraa ja halusin olla matkalla ajoissa, ilman kiirettä. Olin mielessäni muistellut lennon lähtöajaksi 18:35 ja ajoissa paikalle ehtiäkseni olin päättänyt lähteä matkaan yliopistolta suoraan, yhden tunnin skipaten. Lopulta tätä ei olisi tarvinnutkaan tehdä, mutta toisaalta, parempi että muistin ajan väärin näin päin eikä niin, että olisin muistanut lennon olevan tunnin aikaisemmin kuin mitä sen piti olla. Koneena tuolla puolentoista tunnin reitillä oli B777, mikä näin eurooppalaisittain aina jaksaa ihmetyttää. Iso kone maailman vilkkaimmalla reitillä puolustaa tietekin itseään, kun Euroopassa esimerkiksi vastaavat reitit operoidaan paljon pienemmällä kalustolla.

IMG_1182

Muutaman kerran kyseistä väliä lentäneenä olen tosin tehnyt sen huomion, että koneet eivät ole aina suinkaan täynnä. Minulla oli taas käytössäni oma rivi, ja niin oli melkein kaikilla muillakin matkustajilla. Joku viisaampi lienee kuitenkin laskenut, että näin kannattaa tehdä, joten olen vain tyytyväinen ettei minun tarvinnut jakaa riviäni kenenkään kanssa.

IMG_1179

IMG_1177

Lyhyellä lennolla ei ihmeelliseen ruokatarjoiluun ole mahdollisuutta, joten Cathay oli ratkaissut ongelman tarjoamalla matkustajille pienen pahvilaatikon verran riisiä ja kanaa sekä jääteetä, jota tarjoiltiin pillimehupurkin tyyppisestä purkista. Ehdin lennon aikana tutustumaan Cathayn inflight-lehteen, jossa mainittiin Cathayn kierrättävän kaiken, mikä lennoilla on ylipäätään mahdollista. Täten pahviset tarjoiluastiat ja mehupurkit varmasti puolsivat tarkoitustaan ja ympäristöystävällinen toiminta on aina positiivista. Tietenkään kierrätys ei ratkaise lentämisen ilmastolle aiheuttamaa haittaa, mutta pienikin askel on aina eteenpäin. Ruoka oli lentokoneruoaksi ihan ok ja teekin maistui mainiosti. Ehkä olisin kaivannut lisukkeeksi kupillista kuumaa, teetä tai kahvia, mitkä kuuluvat usein lentoyhtiöiden vakiotarjoiluun. Uskon, että pyytäessä tämäkin olisi tosin järjestynyt.

Verrattuna kuitenkin China Airlinesiin (kokemuksistani voit TPE-HKG reitiltä lukea täältä), Cathayn tarjoilu jää selvästi toiseksi. CI:llä oli tarjolla lämmin ateria, erilaisia mehuja ja herkullista (lämmintä) teetä.

IMG_1184

Yksi Cathayn economy-luokan parhaita juttuja on ehdottomasti tila. Penkit ovat leveitä ja jalkatilaa on oikeasti tarpeeksi. En tiedä vaihteleeko tämä sitten konetyypeittäin, mutta jokaisella kerralla heidän B777-koneillaan lentäneenä olen tehnyt huomion, että tilaa on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Viihdejärjestelmä toimi myös hyvin ja se on oikein mukava käyttää. Toivoisin tosin hieman enemmän valinnanvaraa mitä ohjelmiin tulee. Myöskin saamani palvelu on Cathayllä ollut yleensä hyvää, eikä sijaa moitteelle ole ollut. Tälläkin kertaa minua koneen keskiosassa palvelleet lentoemännät olivat todella mukavia ja puheliaita, ja juttelinkin heidän kanssaan lennon jälkeen hetken Taipeihin liittyvistä jutuista. Koneeseen tullessani matkustajia ovella vastaanottaneet lentoemännät olivat kuitenkin kiireisempiä juttelemaan keskenään kuin tervehtimään matkustajia, mutta on kuitenkin mahdollista että kyse oli esimerkiksi kiireisestä työjutusta eikä tahallisesta tapahtumasta.

IMG_1185

IMG_1183

Cathayn virkailija printtasi minulle HKG-HEL-reitille lipun, jossa oli painettu yläkulmaan sanat premium economy. Ajattelin että jos se tosiaan pitää paikkaansa, niin minulla saattaisi olla mukavat olot myös Helsingin lennolla. Tämä ei kuitenkaan ollut sitten taivaan tosi ja premium economy-luokka sijaitsi muutaman rivin verran edessäni. Epäilyni lippuni oikeellisuutta kohtaan heräsivät siinä vaiheessa, kun sama premium economy – teksti löytyi myös HEL-KUO lipustani. ATR ja premium economy-luokka herättivät skeptisyyteni – kaikki Flyben ATR-koneilla lentäneet tietänevät mitä tarkoitan. Olisi ollut hauska päästä testaamaan tuo Finnairin kaukoreittien uusi matkustusluokka, mutta näin lähietäisyydeltä tilannetta tarkkailleena voi olla että säästän rahani tulevilla kerroilla. On hieno asia, että matkustajilla on lisää valinnanvaraa, mutta en koe, että pieni lisäys jalkatilaan ja travel kit olisivat itselleni tuon noin 60 euron investoinnin arvoisia. Tuo jalkatilan suuruus ei silmämääräisesti arvioituna kovin kummoinen nimittäin ollut. Mielummin tuhlaan tuonkin rahan esimerkiksi lentokenttien kosmetiikkaliikkeissä, niinkuin Hongkongin kentällä teinkin. Yksi suosikkibloggaajistani, Tämä Matka-blogin Anna, kirjoitti kattavan jutun kyseisestä matkustusluokasta. Kannattaa tsekata kirjoitus mikäli aihe kiinnostaa, juttuun pääsee tästä.

Yleisesti ottaen Cathay Pacific on hyvin tasokas ja turvallinen lentoyhtiö, jonka palveluita käytän mielelläni nyt ja jatkossakin. Suurempaa moitteen sanaa en juuri yhtiöstä keksi, mutta mainittakoon kuitenkin negatiivisena TPE-HGK-reitillä vaatimaton ruokatarjoilu (ainakin kilpailijaansa verrattuna) ja koneen hieman vanhahtanut sisustus. Finnairin lennolle siirryttyäni saattoi suomalaisesta yhtiöstä olla kerrankin ylpeä – freesi ja uusi sisustus on mukava juttu, kun näitä lentämisen pinnallisempia puolia pohditaan. Omalla kohdallani kaikki on tähän asti sujunut kuin rasvattu, Taipein kämppikselläni saattaisi puolestaan olla hieman toisenlaista sanottavaa Cathayn asiakaspalvelusta. Hyväkin lentoyhtiö mokaa välillä.

Onko teillä muilla kokemuksia Cathaysta? Jos on, niin millaisia?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply Ellinoora keskiviikko, 2 syyskuun, 2015 at 19:21

    Ihana lukea tästä lentoyhtiöstä arvosteluja! Periikö lentoyhtiö ylimääräisiä maksuja esimerkiksi laukuista tai muista, sisältyykö hintaan siis laukku ja käsimatkatavarat?

    • Reply lena maanantai, 2 tammikuun, 2017 at 12:36

      Ellinoora, pahoittelut etten ole aiemmin huomannut kommenttiasi! Toivottavasti olet jo vastauksen löytänyt. En ainakaan itse maksanut laukuista ekstraa.

  • Reply HH perjantai, 17 huhtikuun, 2015 at 17:14

    Tuoreen kokemukseni mukaan mannertenväliset lennot ovat CX:llä tasokkaita kaikin puolin, mutta lähireiteillä eli Aasian sisäisillä lennoilla käytetty kalusto oli vanhaa ja meluista, lisäksi koneessa oli ainakin yhdellä lennolla julmetun kylmä. Turvallisuutensa ja toivottavasti tästedeskin halpojen hintojensa puolesta voin kyllä silti lentää Cathaylla uudestaankin.

    • Reply lena lauantai, 18 huhtikuun, 2015 at 10:24

      Tuo mitä sanoit, että mannertenvälisillä on CX:llä eri meininki, on varmasti perää. Olen lukenut samansuuntaista muilta matkaajilta ja kuullut myös. Lähireiteille tosiaan taidetaan laittaa vanhat koneet, mutta ainakin tuo millä lensin oli tilava kuin mikä. Ja ehdottomasti Cathaylle pisteet turvallisuutensa puolesta (plus kilpailukykyisistä hinnoista), lennän varmasti uudelleen tilaisuuden tullen.

  • Reply Arja / Haavematkoja sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 15:56

    Juuri Cathay Pacificilla Filippiineille lentäneenä jäi aika samanlaiset fiilikset. Jalkatila oli ok ja palvelu hyvää, ruoat ei ihmeelliset ja sisustus elähtänyt. Kuitenkin luotan tuohon yhtiöön tosi paljon ja lentopelkoisena valitsen mieluusti heidät mannertenvälisille pitkille lennoille. Mikä lie konetyyppi olikaan jolla lensimme Hongkongista Manilaan (istuimia muistaakseni 2+4+2), sen istuimet olivat niin karseat että piti pyytää lentoemännältä tyynyjä alle ja taakse.

    • Reply lena sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 19:05

      Cathayn hyviä puolia on juuri tuo turvallisuus ja luotettavuus. Ehdottomasti samoilla linjoilla olen kanssasi tuossa jutussa. Penkit olivat kyllä parhaat päivänsä nähneet jo aikapäiviä sitten, mutta isot ne olivat. Tilaa oli kyllä paljon enemmän kuin tuossa surullisen kuuluisassa Finnairin Economy Comfortissa 😉

  • Reply Sari | Pakkasesta Paratiisin sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 09:30

    Me lennettiin LHR – HKG – KUL väli Cathaylla ja tykättiin kyl kovasti. Piti heti myös kirjoitella postaus mutta sitten oltiin niin Kuala Lumpurin huumassa, että se unohtui. Mutta meillä oli ainakin tosi hyvät ruuat, saatiin molemmille lennoille oma rivi ja kuten sanoit, palvelu oli ystävällistä! Vaikka kokonaismatka-aika oli superpitkä, en yhtään epäröisi lentää CP:llä uusiksi. Hinta oli halpa ja laatu oli odotettua parempaa.

    • Reply lena sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 19:04

      Olisi todella kiva lukea postaus aiheesta vaikka jälkijunassa, lentoyhtiöjutut kiinnostaa ihan aina 🙂 Meillä taisi olla samanlaiset kokemukset, hinta on usein Cathayn puolella ja turvallisuus /laatu puoltaa kyllä valintaa. Mulla oli ruoka vähän sinne päin, mutta toisaata oli lentokin lyhyt.

  • Reply Jael perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 19:45

    Oli varmaankin haikeaa jättää Taiwan ,mutta hyvää jatkoa sinulle Leena,ja oli mielenkiintoista lukea Taiwanista.

    • Reply lena sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 06:48

      Iso kiitos Jael 🙂 Oli haikea lähteä, mutta uusia seikkailuita on myös kiva odottaa. Todella kiva kuulla, että Taiwan-jutut kiinnostivat. Niitä on luvassa vielä lisää pari juttua, kunhan saan ajatukseni koottua.

  • Reply Maarit Johanna perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 08:46

    kiitos arvostelusta! Lennetään 10pv päästä Cathaylla Hong Kongiin ja en ole kyllä mitään ottanut selvää millainen yhtiö on kyseessä. Toivottavasti menee ihan hyvin, on kuitenkin vähän pidempi lento ja vähemmin liikennöity kuin sinun lentämäsi. Pakko mainita vielä tuosta Economy Comfortista. Mulla oli myös kamala pettymys, ja vielä suurempi sen jälkeen kuin olin lentoa ennen lukenut Annan postauksen. Ei nimittäin ollut hygieniapakettia. Mun pussissa oli sukat, korvatulpat ja hammasharja…

    • Reply Lena / london and beyond perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 09:41

      Hyvä, että tuli tarpeesen tämä arvostelu! 🙂 Olisi kiva kuulla kokemuksistasi myös!

      Mua kiinnostaa nykyään ihan älyttömästä tuo Premium Economy. Ei enää käyttömielessä todellakaan, vaan se mitä mieltä ihmiset siitä ovat. Sinänsä tuo hinta ei paha ole, mutta kyllä haluan sille summalle silti vastinetta. Ja paremmin sitä saan, kun käytän sen vaikka siellä lentokentän tax freen meikkiosastolla, ei ole epäilystäkään. Oletko kirjoittamassa aiheesta postausta? olisi mielenkiintoista lukea kokemuksistasi! Kivaa loppulomaa 🙂

  • Reply Anna Koskela perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 08:12

    Kiitos linkkauksesta.

    Cathay Pacific on yksi mun suosikkeja. Kaikki sujuu ilman turhia kuulutuksia ja sählinkejä. Lentoemoilla tuntuu olevan todella pitkä pinna. Laskeuduttaessa Honkkaeihin jotkut rastapäät pyrkivät vessaan ja nostelivat kamojaan ylähyllyiltä, vaikka kone lähestyi jo kenttää kovaa vauhtia.. Suomessa olisi niitä jo varmaan laitettu nippusiteisiin ja vedetty kone ylös, tuossa lentoemännät vaan hymyillen taivutteli jätkiä menemään paikoilleen.

    • Reply Lena / london and beyond perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 09:38

      Hirveän hyvä pointti tuo kuulutuksiin liittyvä juttu, tuossa alla kthetraveller siitä myös mainitsi. Nyt kun molemmat sen mainitsitte, niin tottahan se on esimerkiksi kun Finnairiin vertaa. En vieläkään esimerkiksi tajua noita ruotsinkielisiä kuulutuksia periaatesyistä. Liiat kuulutukset rasittavat aika paljon, ja kun monta kieltä on käytössä niin yhdelle karsittavalle olisi tilaa 🙂

      Haha, Aasiassa ollaan yleisesti ottaen hieman rennompia tuon seat belt-valon kanssa. Tiukassa paikassa matkustajat menevät istumaan, kun on sellainen turbulenssi ettei pystyssä pysy. Muuten käydään wc:ssä ja pidetään torikokousta käytävällä… eikä henkilökuntaa juurikaan kiinnosta. Finnairilla noin ei tosiaan pääse käymään kyllä, sen verran tarkkoja tuosta ollaan.. rastapäät olisivat varmaan päätyneet Hki-Vantaan putkaan jos olisivat kotimaisella lentäneet.

  • Reply Kthetraveller perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 08:02

    Itse lensi joku kerta Ausseista Honkkarin kautta Suomeen ja juuri tuo SYD-HKG väli tuli lennettyä Cathayllä. Istuttiin eturivin exit-paikoilla ja ainoa mitä muistan oli se että kaikki lähtövalmistelut hoidettiin hiljaa verrattuna Finnairin kuulutuksiin. Ihan ok palvelu, muttei mitenkään superystävällinen. Muistikuvat eväksistä on tasan nolla.

    • Reply Lena / london and beyond perjantai, 13 helmikuun, 2015 at 09:34

      Tosi hyvä huomio tuo lähtöjärjestelyiden hiljaisuus. Tuleehan ne Cathaynkin kuulutukset parilla kielellä, mutta ehdottomasti on rauhallisemmin hoidettu kun Finnairilla. Tiedä mistä se sitten johtuu!

      Mulla on tosiaan suureksi osaksi hyvä kokemus asiakaspalvelusta, mutta tuo pieni juttu ettei asiakkaita tervehditty koneen ovella oli kyllä pitkä miinus. Kuten sanoin, se saattoi olla työhön liittyvä juttu, mutta silti mielestäni asiakkaita tulee tervehtiä ovella. Siitä syntyy se kuuluisa ensivaikutelma!

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.