(Malesialaisten) lentoyhtiöiden musta vuosi 2014

Vuosi 2014 tulee jäämään historiaan mustana vuotena lentoliikenteelle. Etenkin malesialaisille lentoyhtiöille, jotka ovat vuoden kuluessa menettäneet varmuudella kaksi lentokonetta ja niiden mukana lähes 600 ihmishenkeä. Indonesiassa juuri kadonneen malesialaisomisteisen lentokoneen kohtalosta ei tätä juttua kirjoittaessa ole vielä tietoa, vaikka tilanne ei hyvältä näytäkään. Lento-onnettomuuksia sattuu joka vuosi eri puolilla maailmaa, suurimmaksi osaksi vähemmän kehittyneissä maanosissa. Näistä uutisoidaan toki länsimaisessa lehdistössä, mutta tuntuu että kuluneena vuotena onnettomuudet ovat saaneet enemmän palstatilaa kuin monina edellisinä vuosina. Tietenkin siksi, että tänä vuonna on moninkertainen määrä ihmisiä saanut surmansa verrattuna vuoteen 2013, mutta varmasti myös siksi, että ne ovat koskettaneet meitä eurooppalaisia melko lähteltä.

Monet Aasiaan reissaavat eurooppalaiset ovat varmastikin lentoja etsiskellessään ja hintoja vertaillessaan tulleet siihen tulokseen, että Malaysia Airlinesin lennot ovat hinta-laatusuhteeltaan hyvin edulliset. Ystävällinen palvelu ja kilpailukykyinen hinta ovat tämän yhtiön valtti. Moni meistä on MH:n siivin lentänyt ja moni suunnitellut lentävänsä, onhan Kuala Lumpurin kautta hyvin kätevä matkustaa Aasiaan tai Australiaan. Kun uutiset malesialaiskoneiden tuhoista kantautuivat lehdistöön (kadonnut MH370, alasammuttu MH17), monella kävi varmasti mielessä yksi asia: minä tai läheiseni olisimme voineet olla tuolla.

SAM_0373

Kuva Kuala Lumpurin lentokentältä marraskuussa 2011.

AirAsian kanssa on sama juttu. Monille Aasiaa kolunneille AirAsian lennot ovat tuttuja, luotettavia sekä hyvin edullisia. Olen lentänyt AirAsialla moneen otteeseen ja minulla ei ole heidän palveluistaan minkäänlaista pahaa sanottavaa. Olen sitä aina suositellut muillekin. Tämä uusin katastrofi (QZ8501, katoaminen Indonesiassa) on tätä juttua kirjoittaessa hieman avoin, mutta olen hyvin skeptinen onnellisen lopun suhteen. En tosin halua tätä sen enempää spekuloida, sillä en tiedä ilmailun teknisestä puolesta niin paljoa että pystyisin asiaa analysoimaan. Jätetään se suosiolla muille. Mainittakoon kuitenkin, että vaikka Air Asia on malesialainen lentoyhtiö, uusimmassa onnettomuudessa osallisena ollut kone oli AirAsian indonesialaisen tytäryhtiön operoima. AirAsia omistaa tästä yhtiöstä 49%. Yhtä kaikki, katseet suuntaavat Malesiaan.

Näyttää siltä, että malesialaista ilmailubisnestä on tänä vuonna kohdannut niin huono tuuri, että sitä on vaikea uskoa todeksi. MH370:n mysteeriä ei ole saatu selvitettyä, MH17:n kohtalo olisi voinut käydä mille tahansa reitillä operoineelle koneelle, mikäli väitteet vahingosta / summittaisesta alasampumisesta pitävät paikkansa. QZ8501:n kohtalosta on vielä vaikea sanoa mitään, vaikka sääoloja syyksi onkin mediassa epäilty. Mutta minkään tilastojen valossa tämän kaiken ei pitäisi olla mahdollista.

Tietenkin tässä nousee esiin kysymys lentoturvallisuudesta. Uskaltaamo malesialaiskoneiden kyytiin enää nousta? Tähän vastaan omasta näkökulmastani: uskaltaa. Kuten sanottu, tilastollisesti näin monen onnettomuuden ei olisi pitänyt koskaan olla mahdollista saman maan lentoyhtiöille. Lentäminen on edelleen turvallisin matkustustapa ja auto-onnettomuuksissa kuolee monta kertaa enemmän ihmisiä vuosittain. Se kuitenkin kolahtaa, kun katastrofi on kerralla niin suuri. Ihmishenkiä vievät auto-onnettomuudet ovat aina surullisia, mutta lento-onnettomuuksien laajuus tekee niistä uutisarvoltaan suurempia ja niitä revitellään mediassa enemmän.

Oma reissusuunnitelmani ensi kevään reissulle selvisi toissapäivänä – skippaamme ajanpuutteen vuoksi Kambodzan ja pysymme Thaimaassa loikoilemassa. Kambodzaan olisimme lentäneet AirAsian siivin. On luonnollista että tämä katastrofi herättää ajatuksia, mutta jos lentämistä täällä maailmankolkassa alkaa pelkäämään, saa alkaa pelkäämään melkeinpä kaikkea. Liikennettä, maanjäristyksiä, sääilmiöitä. Onnettomuus voi kohdata missä tahansa, kotonakin.

Toivotaan, että ensi vuodesta tulee kansainväliselle ilmailuyhteisölle parempi vuosi.

Heräsikö teillä ajatuksia tästä kirjoituksesta / AirAsian onnettomuudesta?

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

21 Comments

  • Reply laura / to travel is to live keskiviikko, joulukuu 31, 2014 at 03:11

    Me oltiin viime kesän alussa varattu lennot Ausseihin juuri Malaysia Airlinesilla ja sitten jonkin ajan päästä tuli se kauhea uutinen lennon MH17 kohtalosta. Silloin ajattelin että ei voi olla totta, sama reitti jota me aiotaan lentää puolentoista kuukauden kuluttua… Uutisen kuullessa tuli pieni paniikki että millä me nyt lennetään ja sitten oli myös näitä spekulaatioita että onko yhtiö matkalla konkurssiin jos asiakkaat ei enää uskalla lentää yhtiön koneilla. Lopulta ajateltiin että kyseessä oli tosiaan se huono tuuri ja lokakuussa sitten koitti meidän lento jolloin kaikki meni onneksi hyvin. Etukäteen ajattelin että miltä se sitten tuntuu asteella sinne koneeseen yhtiön taustan vuoksi mutta ei sitä kuitenkaan tullut sen kummemmin lennon aikana mietittyä. Aika paljon olen itsekin lennellyt ja aikaisemmin ei ole ollut lentopelosta tietoakaan, mutta nykyään jos sattuu olemaan enemmän turbulenssia niin välillä mahanpohjaa kouraisee pieni jännitys.. ehkä näillä kuluneen vuoden synkillä uutisilla sitten on jotain vaikutusta asiaan, ovat jääneet kyllä mieleen. Mutta niinhän se on että missä tahansa voi sattua ja tapahtua, kotonakin, sen yritän muistaa. Hyvä kirjoitus!

    • Reply lena torstai, tammikuu 1, 2015 at 13:54

      Kiitos Laura, kiva kun tykkäsit!

      Hyvä että teillä meni lennot lopuinviimen hyvin ja pääsitte nauttimaan lomasta. Olen itse miettinyt monta kertaa, että mitähän olisi tullut tehtyä jos olisi ollut lennot vaikka AMS-KUL välillä ko. firmalla. Eikai sitä olisi auttanut jäädä märehtimään, vaikka olisihan se ihan varmasti mietityttänyt.

      Mulla ei ole lentopelosta ollut tietoakaan, eikä varsinaisesti ole vieläkään, mutta ehdottomasti mietin näitä juttuja enemmän kuitn ennen. Juuri näiden uutisten takia.

  • Reply mollymay tiistai, joulukuu 30, 2014 at 15:08

    Tämä oli kyseisen aamun ensimmäinen uutinen, jonka luin. Tuli tosi surullinen olo. Itse pelkään jonkin verran lentämistä, vaikka en enää jännitä lentämistä niin paljon kuin aluksi. Uskomattoman huono tuuri kyllä Malesialla.

    • Reply lena torstai, tammikuu 1, 2015 at 13:52

      Huono tuuri tuossa ehdottomasti on, mutta reaktioni on sama kuin sinulla… surullinen olo noista tulee, ei siitä mihinkään pääse. 🙁 Itselläkin aamu alkoi tuon lukemisella ja loppupäivän seurasinkin nettiä melko tiiviisti uuden informaation toivossa.

  • Reply Veera Bianca maanantai, joulukuu 29, 2014 at 12:15

    Hyvä kirjoitus! Kamal vuosi ilmailulle, etenkin malesialaiselle sellaiselle. Vuosi 2014 jää aika synkkänä vuotena tilastoihin, toivottavasti vastaavaa ei enää koskaan jouduta kokemaan. Lento-onnettomuuksista voidaan yleensä oppia paljon ja niiden ansioista jokainen tuleva lento on taas entistä turvallisempi, mutta vaikeahan sitä on niin ajatella, sillä on inhimillistä tuntea pelkoa. Itse olin varamassa juuri Air Asian lentoja, mutta itseasiassa jo ennen onnettomuuta siirryinkin Etihadiin. Olen tosi nirso lentoja varatessa lentoyhtiöiden suhteen, vaikka itse alan ammattilaisena ymmärrän lentämisen olevan turvallista vaikka kyseessä olisi miten EU:n mustalla listallakin oleva yhtiö.

    ”There is a reason why ’have a safe flight’ means so much” oli kirjoitettu moneen paikkaan Instagramissa tämän Air Asian turman jälkeen. Niinhän se kuitenkin on, että ship is safe in the harbour but that is not what ships are built for.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 03:23

      Kiitos Veera! 🙂

      Toivotaan tosiaan että tällaista vuotta ei koskaan enää tule vastaan – mutta kuten sanoit, näistä aina opitaan jotain ja samaa voidaan välttää tulevaisuudessa. Se ei tietysti lohduta näissä onnettomuudessa osallisena olleita tai heidän läheisiään, mutta ilmailualasta voi tulla turvallisempaa.

      Mä olen joskus myös melko nirso noiden yhtiöiden kanssa, lähinnä laos/vietnam yms linjalla olen juuri tästä syystä luottanut AirAsiaan. Lennän mieluiten isoilla ja turvalliseksi tunneituilla yhtiöillä, mutta jos reitille osuu jokin muu, on se silti ihan ok. Kirjoitahan postaus Etihadista sitten, mielenkiinnolla lukisin:)

      Toivotaan parempaa vuotta ilmailualalle ensi vuonna.

  • Reply Kthetraveller maanantai, joulukuu 29, 2014 at 07:36

    Huoh, huonoa tuuria tosiaan ja ei voi kyllä uskoa että noin voisi tapahtua mutta onpa tapahtunut. Minä en ole postauksessasi mainituilla Aasialaisyhtiöillä lennellyt mutta kolmella muulla kyllä, joten en minä ole sitä ilmansuuntaa ja paikallisia yhtiöitä vältellyt. Lentäisinkö Malaysia Airlinesillä taikka AirAsialla? En. En usko että heidän turvallisuudessaan tms. on vikaa, mutta oma psyykkeeni ei kestä tuollaista huonoa tuuria ”pohjalle”.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 03:14

      Itse mietin myös tätä juttua ja tietysti välittömästi nuosee pintaan ajatus näistä onnettomuuksista, jos olisin lentoon lähdössä näillä yhtiöillä. Kuitenkin olen sen verran tilastohiiri että luotan niihin joskus aivan liikaa ja kuten Jenni tuossa alla totesi, häviävän pieni todennäköisyys sitten tapahtui tässä malesialaisten kohdalla tänä vuonna. Jotenkin on vaikea käsittää miten näitä on tänä vuonna tapahtunut, toivotaan että ensi vuosi on parempi…

  • Reply Jenni / Globe Called Home maanantai, joulukuu 29, 2014 at 05:01

    ”Mutta minkään tilastojen valossa tämän kaiken ei pitäisi olla mahdollista.”

    Insinöörinä on pakko huomauttaa, että tilastojen valossa mikä tahansa on aina mahdollista. Aina on häviävän pieni todennäköisyys mille vain. Tässä tapauksessa tämä häviävän pieni todennäköisyys sitten toteutui…

    Todella ikävää, mutta kuten itse kirjoitit, vaikea tästä on syyttää malesialaiskoneita yleisesti, etenkin MH17:n kohdalla. Huonoa tuuria lentoyhtiölle, todella huonoa.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 03:11

      Jenni, olet ihan oikeassa. Itse luotan tilastollisiin todennäköisyyksiin aika paljon, mutta ne poikkeamat on toki aina otettava huomioon ja tänä vuonna se on huomattu ainakin lentoliikenteessä. Muotoilin sanomani hieman huonosti tuossa tekstissä. Tosiaan se häviävän pieni todennäköisyys toteutui… surullista. Ja kaikesta ei käy malesialaisia syyttäminen, olivat vain väärässä paikassa väärään aikaan.

  • Reply Sari | Pakkasesta Paratiisin sunnuntai, joulukuu 28, 2014 at 18:37

    MASilla ja Air Asialla lenneltiin viime talvena muutamaankiin otteeseen ja aiotaan jatkossakin tukea Air Asiaa lentämällä heidän reiteillään. Jotenkaan en osaa pelätä lentämistä, enemmän pelkäsin skootterilla ajella Phuketissa. Kuluneen vuoden lentotonnettomuudet ovat olleet todella surullisia ja jotenkin myös käsittämättömiä. Viimeisimmästä tietyllä tavalla tulee mieleen Air Francen 447 lennon kohtalo, jossa sääolosuhteet, koneen viat ja inhimilliset virheet aiheuttivat koneen syöksyn mereen. Toivotaan, että tästä Air Asian koneesta löydetään mustat laatikot, sillä jotenkin sellaiset selvittämättömät onnettomuudet ovat erityisen ahdistavia ja surullisia, kuten MH370.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 03:08

      Toivotaan ehdottomasti että kone löytyy ja siitä saadaan selville mitä tapahtui. Niistä voi aina oppia, vaikka ei se onnettomuudessa osallisia tai heidän läheisiään tietysti helpota. 🙁 Aika paljon Air France 447:ään tätä on medioissa verrattu, toivottavasti saadaan mysteeri selville.

      Kyllä minäkin malesialaisille siiville uskallan, toki siinä saattaa tulla mieleen yhtä jos toista kun koneeseen nousu koittaa. Kuitenkin yritän aina järjellä selittää näitä itselleni sitten…

  • Reply Jerry / Pako Arjesta sunnuntai, joulukuu 28, 2014 at 17:49

    Kamalaahan tuo on kaikin tavoin, mutta myös todella outoa. Toisaalta vaikka noin huono tuuri on tilastollisesti erittäin epätodennäköistä täytyy muistaa, että yksi onnettomuus ei sulje toista pois. Eli vaikka sanottaisiin, että ”vuodessa tippuu tilastollisesti yksi kone” ei se tarkoita, ettei koneita voi tippua viisi lisää, kun ”se yksi” on tippunut. Silti tuo on tajuttoman huonoa tuuria, että juuri malesialaiset yhtiöt ovat saaneet nuo osakseen.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 03:05

      On totta, että tämä kaikki on toki järkyttävää mutta myös erikoista. Huonoa tuuria vain, kai…

      Olet oikeassa Jerry, tilastot ovat toki aina tilastoja ja niihin voi aivan hyvin tulla poikkeuksia. Niinkuin nyt on todistettu… itse yritän aina selvittää näitä juttuja järjellä ja luotan joskus tilastoiin vähän liikaakin. No, nyt nähtiin että aina ei kannata mutta yritän silti todistella että kyllä se lentäminen on vielä turvallista. Toivottavasti ensi vuosi on parempi!

      • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 30, 2014 at 15:52

        Itsekin turvaudun tilastoihin sen verran, että lentoturvallisuuden pitäisi olla melko hyvä, mutta todellakin toivotaan parempaa ensi vuotta ja tulevaisuutta ilmailun kannalta.

  • Reply Maarit Johanna sunnuntai, joulukuu 28, 2014 at 16:06

    Mulla oli tähän jotenkin jo turtuneet fiilikset. Ihan kamala sanoa näin mutta niin vain oli. Miten ihmeessä taas ja miksi malesialainen? ”Ei kahta ilman kolmatta” ja muut taikauskoisuudet vain pyörivät päässä. Kone väisti ukkosrintamaa paikalla josta tulen itse lentämään vain reilun kuukauden kuluttua. Olen aina pelännyt lentämistä, ja tiedän sen olevan turvallista. Malesialaisella en kuitenkaan enää uskalla lentää. Vaikka se typerää onkin. Ehkä pyörrän päätökseni joskus, mutta juuri nyt tuntuu siltä että en. Tuntuu hirveältä sanoa, mutta olen niin taikauskoinen että uudet onnettomuudet siellä suunnilla eivät yllättäisi..

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 02:18

      Jaan tuon ajatuksen kanssasi, valitettavasti tuo uutinen ei juurikaan yllättänyt. Lähinnä epäusko nosti päätään, mutta näihin taitaa olla jo niin tottunut että se oli ”yksi muiden joukossa”.

      Ei mielestäni ole typerää välttää malesialaisia lentoyhtiöitä, siihen on aivan ymmärrettävä selitys. Lentämiseen vaikuttaa paljon tunne ja jos tunne siitä, ettei välttämättä ole turvassa on vallitseva, mielestäni on ihan hyvä vaihtaa sitä yhtiötä. Itse luotan tilastoihin, joskus ihan liikaakin (!) ja vaikka voisin malesialaisen buukatakin, kyllä nämä menneet tapahtumat varmasti mieleen tulisivat koneessa.

  • Reply Anu Johanna sunnuntai, joulukuu 28, 2014 at 14:27

    Fiksu ja hyvä kirjoitus! En ole koskaan lentänyt Malaysia Airlinesilla, mutta muun muassa AirAsialla olen. Malesiaa on todella kohdannut huono tuuri tänä vuonna, ei auta kuin toivoa että ensi vuonna tällaisiin suru-uutisiin ei jouduta törmäämään tulevana vuonna. Silti en aio itsekään valikoida lentoyhtiöitä tulevaisuudessa näiden onnettomuuksien vuoksi. Kirjoitin juuri itse aiheesta omaan blogiini: enemmän minä pelkään liikkua autolla kuin jonkun näiden kyseisten lentoyhtiöiden koneilla, vaikka mittavat lento-onnettomuudet ovatkin järisyttäviä.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 02:13

      Kiitos Anu! Toivotaan todellakin että tällaisia uutisia ei jouduta lukemaa ensi vuonna, ihan liika on yhdelle vuodelle (ja yhdelle maalle) sattunut viimeisimmän vuoden aikana. Olen samoilla linjoilla kanssasi, mittavat lento-onnettomuudet järisyttävät aina kerralla niiden suuren laajuuden vuoksi, mutta yritän silti pitää faktata mielen päällä. En tosin voi kieltää etteikö nämä onnettomuuden mietityttäisi.

  • Reply Sandra sunnuntai, joulukuu 28, 2014 at 13:57

    Herätti ajatuksia ja pelkoja. Pelkään lentämistä ja jokaisen turbulenssin kohdalla sydän jättää muutaman lyönnin välistä. Järjellä pystyn ajattelemaan, että lentämällä matkustaminen on hissin jälkeen turvallisin vaihtoehto, mutta eniten pelottaa se, ettei itse pysty millään vaikuttamaan lopputulokseen (esim. autolla ajaessa oma valppaus yms. ovat oleellisia onnettomuuksien välttämisessä) ja melkein aina lento-onnettomuudessa se on varma kuolema, kun taas auto-onnettomuuksissa voi selvitä jopa ruhjeitta tai ”pelkällä” loukkaantumisella. Jokainen uusi uutinen ei helpota tätä ollenkaan. Silti pidän malesialaiskoneiden kohtaloa pelkästään huonona tuurina.

    • Reply Lena / london and beyond tiistai, joulukuu 30, 2014 at 02:11

      Kyllä munkin täytyy myöntää että tuo juttu mietitytti. 🙁 Aika paljon siitä on täälläkin ollut juttua. Mä luotan jonkin verran tilastoihin ja todennäköisyyksiin, mutta kyllähän se fakta on että niitä poikkeuksia aina sillointällöin tapahtuu, mikä on tässä tämän vuoden aikana tullut hyvin todistettua. Olen yrittänyt kuitenkin kertoa itselleni että silti onnettomuuteen joutuminen on hyvin epätodennäköistä ja huonoa tuuria. Täällä on esimerkiksi maanjäristykset ja sääilmiöt myös uhkana, joten sellaiseen joutuminen olisi hyvin paljon todennäköisempää – jotenkin näin perustelin itselleni sen, että hyppäisin malesialaisten kyytiin.

    Leave a Reply