”Finnair myy puppua taivaalla” – osuiko Riku Rantala oikeaan?

Internetissä on viime päivinä kiertänyt ahkeraan Madventuresin Riku Rantalan Helsingin Sanomissa julkaistu kolumni Finnair myy puppua taivaalla. Rantalan kolumni ottaa kantaa Finnairin uuteen politiikkaan olla tarjoamatta ilmaista välipalaa Euroopan lennoilla. Kolumniin pääsee tästä.

Paljon matkustanut Rantala lensi Finnairin siivin Barcelonaan ja teki huomion huonontuneesta palvelutasosta. Finnair lanseerasi välipalatarjoilun tilalle tulleet SkyBistron maksulliset välipalat kätevästi ”uudeksi valinnan vapaudeksi taivaalla”, mikä sai Rantalan lähinnä huvittuneeksi. En ole itse lentänyt Finnairin siivin sitten elokuun, jolloin turistiluokassakin sai vielä maksuttoman välipalan, mutta muistan kyllä hyvin tästä palvelumuutoksesta käytäneen polemiikin. Tämä Rantalan kokemus kuitenkin innotti minut pohtimaan tuota Finnairin tilannetta ja näitä perinteisiä lentoyhtiötä halpalentoyhtiöihin verrattuna.

Sinänsä ei ole yllätys, että Finnair teki ratkaisun muuttaa koneessa tehtävä ruokatarjoilu maksulliseksi. Perinteisten lentoyhtiöiden joukkoon on viime aikoina tullut lukuisia halpalentoyhtiöitä, jotka ovat osoittautuneet varteenotettaviksi kilpailijoiksi. Perinteisten toimijoiden kuten Finnairin kustannusrakenne ei oikein toimi muuttuneilla markkinoilla ja säästöjä on saatava. Se on ymmärrettävää, vaikkei palvelujen karsiminen todellakaan mikään ideaalitilanne ole.

FIN Airbus A330 New 05 RGB

Kuva: Finnair kuvapankki

Itse teen ostopäätökseni hyvin pitkälti fiiliksen ja tunteiden perusteella. Kirjoitinkin taannoin ihan oman postauksen siitä, mikä lentolippuni ostopäätökseen vaikuttaa. Se on monen asian summa, mutta mielikuvat lentoyhtiöstä vaikuttavat ehdottomasti päätökseeni. Otetaan esimerkkinä Helsingin ja Lontoon reitti, jolla Lontoossa asuessani lensin jopa useita kertoja kuukaudessa (toki vaihdoin Helsingissä vain konetta Kuopioon matkallani). Helsingin ja Lontoon reitillä on toimijoita tällä hetkellä kolme; Finnair, British Airways ja Norwegian. BA on näistä kolmesta nykyään ehdoton ykkönen mitä palveluun tulee – britit osaavat asiakaspalvelun ja matkustajalle tarjotaan matkan aikana ilmainen välipala sekä rajaton määrä juomaa. Finnair on tällä hetkellä samalla tasolla Norwegianin kanssa, sillä molemmat yhtiöt veloittavat tarjoilusta. Itse en näe tässä kohtaa enää suurta eroa Finnairin ja Norwegianin välillä, vaikka Finnairin asiakaspalvelu keskimäärin onkin himpun verran Norwegiania ystävällisempää. Molemmilla maksat tarjoilusta jos sellaista halut, molemmat yhtiöt vievät sinut perille Lontooseen vajaassa kolmessa tunnissa ja hinnat ovat usein Norwegianin hyväksi edullisemmat (ei tosin aina, mikä kannattaa ottaa lentoja varatessa huomioon). Lontoon kentilläkään ei ole suurta eroa. Finnair vie sinut Heathrowlle kun vastaavasti Norwegian käyttää Gatwickin kenttää. Kummaltakin on hyvät ja nopeat yhteydet Lontoon keskustaan eikä matkustajan tarvitse käyttää halpalentoyhtiöiden suosimia, kaikista kauimmaisia kenttiä kuten Stanstedia tai Southendia.

Jos minulla olisi vaihtoehtona nuo kaikki kolme yhtiötä matkallani Lontoosta Helsinkiin, suunnilleen samalla hinnalla ja aikataululla (tilanne saattaa olla usein tämä), valintani olisi luultavasti British Airways. Kuten aiemmin mainitsin, mielikuvat ja fiilikset näyttelevät suurta osaa ostopäätöksessäni ja täytyy myöntää että Finnairin uusi politiikka ei varsinaisesti puhu yhtiön käytön puolesta. Ja jos samalla hinnalla on mahdollista saada se välipala ja lasi viiniä siellä koneessa, niin tottakai valitsen BA:n. Tämä on sinänsä hyvin pieni asia, mutta samalla kovin suuri yleisfiiliksen ja matkustamismukavuuden kannalta. Eri asia on sitten se, jos lippujen hinnat vaihtelevat kovastikin, silloin hinta määrittää yhtiön. Mutta liputan ehdottomasti Norwegianin edullisten hintojen puolesta tulevaisuudessa, kun kotimainen Finnair tarjoaa samat palvelut mitä halpalentoyhtiökin, vaikka maksuttoman kahvikupin taitaa silti vielä saada.

Olen Rantalan kanssa samoilla linjoilla, että uusi Sky Bistro ei välttämättä ollut se paras peliliike, vaikka syyt sen lanseeraukseen ymmärränkin. Finnair kun kuljettaa paljon meitä suomalaisia ja eurooppalaisia mutta myös paljon hyvään palveluun tottuneita aasialaisia, jotka ovat matkalla Eurooppaan. Toivottavasti tämä palvelun heikentäminen ei satu Finnairin omaan nilkkaan, toivon sitä todella. Finnair kun on kuitenkin lentoyhtiö jota käytän hyvin mielelläni. Se on suomalainen ja se tunnetaan sekä turvallisuudestaan että luotettavuudestaan. Arvostan näitä ominaisuuksia, mutta toisaalta… ei BA:kaan huono ole mitä turvallisuuteen ja luotettavuuteen tulee. Tällöin nämä pienet jutut kuten tarjoilu koneessa muuttuvatkin suuremmiksi, kun sitä lippua aletaan ostamaan. Euroopan lentoliikenteessä on niin paljon kilpailua ja täten vaihtoehtoja kuluttajille.

Heräsikö teillä ajatuksia asian tiimoilta?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

41 Comments

  • Reply mikko perjantai, tammikuu 2, 2015 at 16:12

    Kiitokset tätä kautta Rikulle artikkelista!

    Itse norwegianin lennolle otin mukaan pieniä viinapulloja (säästösyistä) mutta sielähän tulikin kuulutus että sakon uhalla omat viinakset on kielletty!
    Tarjoilu oli aasian lennolla kohtuu huonoa ja hidasta vaikka henkilökuntaa oli millä mitalla, mutta onneksi kosketusnäytöstä sai tilata lisää syötävää. Kone taisi olla jokin uusi dreamliner. Veikkaisin että 10x parempi oli tämä kun finnairin edellinen lentoni 5kk sitten.

    • Reply Lena / london and beyond sunnuntai, tammikuu 4, 2015 at 14:44

      Kiitos hyvistä pointeista, Mikko!

      Minulle tuli täytenä yllätyksenä tuo, että Norwegianin lennoilla on sakon uhalla omien eväiden syönti kielletty. Olen toki tiedostanut sen, että se nyt ei välttämättä kovin suotavaa ole mutta että siitä sakotetaan… No, maassa maan tavalla ja firmassa firman tavalla. Kai.

      Täytyy ehdottomasti kokeilla Norwegiania Aasiaan (tai USAan Lontoosta) lähitulevaisuudessa, olen tsekkaillut hintoja ja ne ovat todella kilpailukykyiset!

  • Reply Tarkkailija tiistai, joulukuu 23, 2014 at 08:25

    Norwegian tarjoaa ilmaisen netin. Voittaa sillä Finskin.

    • Reply lena keskiviikko, joulukuu 24, 2014 at 07:51

      Tuo on erittäin hyvä näkökulma, ja allekirjoitan täysin tuon. Se on etu ehdottomasti ja todella toimiva kilpailuvaltti 🙂

  • Reply Susanna89 torstai, joulukuu 18, 2014 at 22:52

    Minuun tuo uusi päätös ei siksi sinänsä vaikuttaisi koska en edes tykännyt niistä finnairin perunamuusi-lihapullat aterioista, jätin ne aina syömättä joten siinä mielessä ne menivät hukkaan. Mutta niin, varmasti moni toinen tykkäsi ne syödä kumminkin. Ryanairilla tuli huomattua se että siellä myytiin aikas paljon sipsejä, itse en kyllä niitäkään lennolla haluaisi syödä vaan pakkaan aina yleensä mukaan omia keksejä/suklaata ja niillä pärjää hyvin lyhyet lennot

    • Reply lena perjantai, joulukuu 19, 2014 at 03:10

      Hyvä pointti on tuo Ryanairin valikoima, se perustuu tosiaan aika pitkälti sipseihin ja muihin herkkuihin, jotka tuolla UK/Irlanti-suunnalla ovat suosiossa. Siinä mielessä tuo Bistro on varmaan toimivampi, ainakin asiakkaalle on tullut enemmän laadukkaampaa vaihtoehtoa. Toki monia harmittaa se, että ilmainen ruoka on poistunut (ja sitä kautta palvelu heikentynyt), mutta on toki olemassa myös ihmisiä jotka eivät lentokoneruokaa syö. Kiitos näkökulmasta. 🙂

  • Reply Merja torstai, joulukuu 18, 2014 at 11:01

    Harmillista, että Finnair teki tällaisen siirron, mutta tässä taloudellisessa kurjimuksessa he kokeilevat varmasti kaikki säästökeinot. Tässä kohti kyllä mielestäni säästetään väärässä kohdassa. Tosin eipä ne välipalatarjoilut aina ole menneet kuin Strömsössä. Viime kesänä kun palasin tyttäreni kanssa Nizzasta, istuimme koneen viimeisellä penkkirivillä. Kun kärry tuli meidän kohdalle, oli sämpylät loppu, mutta lentoemännät haalivat meille jostain jämäsämpylöitä. Kovaa ruisleipää, jossa juusto välissä, ei edes voita/margariinia. Kysyin olisiko heiltä löytynyt jotain rasvaa leivän väliin, mutta pahoittelivat ettei ollut. No, onneksi ei ollut kova nälkä, koska olimme ottaneet välipalaa Nizzan kentällä, ja lentokin vain kolme tuntia, niin sen kestää. Kahvia/teetä onneksi löytyi 🙂 BA:sta minulla ei kovin hyviä kokemuksia. Olin muutama vuosi sitten Lontoossa työmatkalla ja sattui sitten hieman erikoinen tilanne Heathrown kentällä. Meidän lento Helsinkiin peruttiin ja syyksi väitettiin Euroopan yläpuolella riehuvaa myrskyä, mutta oikeaksi syyksi selvisi myöhemmin terroriuhka, jonka vuoksi kaikki BA:n koneet jäivät maahan eikä yhtään lentoa lähtenyt enää sinä päivänä. Muiden yhtiöiden koneet sen sijaan lensivät normaalisti. Kohtelu mitä saimme lentokentällä oli todella töykeää. Koska kyseessä oli alkuilta ja meille selvisi, ettemme pääse kotiin kuin ehkä seuraavana päivänä, etsimme itse lähistöltä hotellin. BA ei laittanut tikkua ristiin sen eteen. Heittivät vaan meille jonkun puhelinnumeron, jonka kautta olisimme voineet tiedustella uutta lentoa. No, vietimme yön hotellissa ja seuraavana aamuna soitimme matkatoimistoon, jonka kautta matka oli varattu. He järjestivät meille lennot saman tien Helsinkiin. Tietysti tama olisi voinut sattua mille lentoyhtiölle tahansa, mutta ihmettelin miten huonosti tilanne kentällä hoidettiin. Olen tämän tapauksen jälkeen ollut muutamia kertoja samassa tilanteessa (tosin ei terroriuhkan vuoksi) jossa lento perutaan, mutta ko. lentoyhtiö on aina hoitanut paikan toisen yhtiön koneeseen ja homma on toiminut.

    • Reply lena perjantai, joulukuu 19, 2014 at 03:08

      Mielenkiintosia kokemuksia, Merja! Tuo ei varmasti ole helppoa henkilökunnallekaan, kun ruoka loppuu ja on kiire kokoajan. Oli se kiire varmasti ennen tuon uudistuksen tuloakin, mutta tilanne tuskin helpotti sen lanseerauksen jälkeen. Jämäsämpylät ja juusto on toki parempi kuin ei mitään, mutta tuollaista tilannetta ei tietysti tulisi edes syntyä. Onneksi oli lyhyt lento, muutaman tunnin jaksaa aina! 🙂

      Tuo BA:n kokemuksesi on samaa luokkaa kuin muutaman muun tähän postaukseen kommentoineen kanssa. Näyttää siltä, että osalla on todella hyviä kokemuksia ja osalla taas sitten niitä todella huonoja. Yleensä olen kuitenkin aina voinut luottaa ns. perinteisiin lentoyhtiöihin siinä että uudelleenreititys järjestyy kohtuullisen vaivattomasti kun niitä käyttää. Näköjään ei aina. 🙁 Tilannhan olisi voinut sattua kaikille niinkuin sanoit, mutta tällaisissa tapauksessa se tilanteen hoito ratkaisee sen, millainen kuva asiakkaalle jää. Ja teidän tapauksessa tässä nyt taisi tuo jälkihoito epäonnistua aika perusteellisesti… tuo olisi yhtiöiden myös hyvä ymmärtää. Ja rehellisyys ennen kaikkea!

  • Reply Satu keskiviikko, joulukuu 17, 2014 at 15:16

    Silloin kun itse lentelin Helsingin ja Lontoon väliä ja halppisyhtiöt tekivät vasta tuloaan sain niin huonoa palvelua BA:lta, että rupesin karttamaan heidän lentojaan. Finski taas tuntui kuin olisi jo kotona. Nyt viime keväänä lensin Lontoosta Dallasiin BA:lla ja täytyy myöntää, että olin tosi tyytyväinen palveluun koneessa. Amerikasta takaisin tulimme Finskillä ja on pakko todeta, että valitettavasti vaikka haluaisin tukea kotimaista, niin jatkossa aion suosia Atlantin ylilennoissa BA:n lentoja. Ei pelkästään palvelu ja valikoima ollut parempaa, vaan ihan jo se istuintila ja vaikka itse olen pienikokoinen, kyllä tykkään, kun tilaa on pikkasen enemmän. Kesällä matkasin Amsterdamiin ja takaisin Finskillä ja tilasin paluulennolle maksullisen ruoan, koska jatkoin Hesasta vielä Kuopioon. Istuin aivan koneen perällä, mutta koska olin maksanut ruoasta, sain ruokani (ja juomani) ensimmäisenä ja palvelu pelasi. Itselläni lentolippua ostaessa kriteerinä on hyvä lentoaikataulu ja hinta. Jos on jatkolentoja, myös sopiva vaihtokenttä ja aikataulu painavat valinnassa. Luin myös Rantalan kolumnin ja tuo sky bistro sai minut vähän surulliseksikin, että tähänkö on Finskinkin mentävä kilpailun kovetessa. Toisaalta, jos bistrossa riittää valikoimaa myös sinne takariville saakka, olen kyllä valmis vähän maksamaankin. Ei ne ilmaiset sapuskat minusta niin kummoisia olleet.

    • Reply Lena / london and beyond torstai, joulukuu 18, 2014 at 07:44

      Kiitos kokemuksen jakamisesta Satu! Kaikki tähän ketjuun kommentoineet taitavat olla samoilla linjoilla kanssasi: tuo Finnairin uusi politiikka ei välttämättä saa hyvää palautetta.

      Hyvä että Amsterdamin lennolla sait tilaamasi tavaran, ilmeisesti etukäteen tilatut tuotteet kuitenkin priorisoidaan ensin kuten tämän tietysti kuuluu ollakin 🙂 Itse käytä Finnairia paljon Lontoon reitillä siitä syystä, että se tarjoaa vaivattoman jatkon Kuopioon. Ja tällöin reissu menee sen verran pitkäksi, että nälkähän siinä jossain vaiheessa tulee ja sitä on sitten syötävä joko kentällä tai koneessa. Lontoon päässä on kuitenkin kentällä parempi tarjonta, joten sinne kallistun, mutta tätä täytyy alkaa miettiä uudelta kannalta kun palaan taas Eurooppaan – missä syö, mitä ja mitä se maksaa. Ennen oli helppoa istua alas koneeseen ja odottaa sitä pientä välipalaa. Ei ne ilmaiset sapuskat kummoisia tosiaan olleet, mutta pieni positiivinen juttu kuitenkin. En tiedä Sky Bistron valikoimista, voihan se olla että niistä yllättyy positiivisestikin!

  • Reply Jenna keskiviikko, joulukuu 17, 2014 at 07:07

    Hyvin pureskeltu aihetta. Ymmärrän kyllä tämän Finnairin linjauksen, että jostain pitää tinkiä. Toki se menee enemmän halpalentoyhtiöiden suuntaan ja uudistus varmasti aiheuttaa nurinaa, mutta kyllähän tilanne on tiukka lentoyhtiöilläkin. Olen samaa mieltä kanssasi, mutta ymmärrän kyllä tuon yritysnäkökulmankin. Palvelun laatu voi kärsiä uudistuksista ja se on maineriski.

    Mutta mitä tulee tuohon BA:han. En ole koskaan törmännyt ystävälliseen palveluun heidän koneissaan. Päinvastoin. Mun kohdalla on tainnut sattua ne BA:n huonoimmat asiakaspalvelijat.

    • Reply Lena / london and beyond torstai, joulukuu 18, 2014 at 07:38

      Itsekin ehdottomasti ymmärrän Finnairin syyt päätöksen takana, lentobisnes on todella kovaa nykypäivänä. Yhtiö on kuitenkin ollut minulle (ja monelle muullekin) synonyymi laadukkuudesta ja nykyään tuntuu, että siitä ollaan tingitty enenevissä määrin. Toki turvallisuus on ykkösprioriteetti, mutta heti sen jälkeen nämä pienemmät jutut nousevat pääosaan.

      Mielenkiintoista kuulla erilainen mielipide BA:lta. Olen itse ollut hyvin tyytyväinen heidän palveluunsa, mutta toisaalta, isossa firmassa on porukkaa töissä joka lähtöön ja siihen mahtuu jos jonkinmoista työntekijää. 🙂

  • Reply Pirkko tiistai, joulukuu 16, 2014 at 16:27

    Paljon eri lentoyhtiöillä syksyn mittaan lentäneenä niin melkein alkaisin kannattamaan näiden lyhyiden (alle 3 tuntia) lentojen palveluiden ”standardointia” siten, että kaikki tarjoaisivat ainakin vettä eikä kukaan ilmaiseksi ruokaa.
    Olen ollut sen verran laiska lukemaan tarkkoja lentokuvauksia, että sitten käy puolella lennoista niin, että joko olen varannut ruokaa lennolle tai juuri syönyt kentällä vaan huomatakseni, että täällä tarjoillaankin välipalaa – tai sitten päin vastoin, en ole varannut mitään enkä ehtinyt syödä, eikä sitten edes maksullinen tarjoilu välttämättä ehdi kohdalle!

    • Reply Lena / london and beyond torstai, joulukuu 18, 2014 at 07:35

      Todella hyvä huomio Pirkko. Paljon lentävänä näitä yllätyksiä tulee aina eteen ja jossain vaiheessa tulee unohdettua milloin milläkin yhtiöllä on ruokatarjoilu ja millä ei. Ja kun nämäkin tuntuvat muuttuvan säännöllisin ajoin, niin on siinä muistamista. 🙂

      Maksullinen tarjoilu jossain tapauksissa puoltaa paikkaansa (esim halpalentoyhtiöt) mutta henkilökunnan on yritettävä huolehtia siitä, että kaikille ehtii antaa mahdollisuuden käyttää palvelua. Ei heilläkään helppoa ole tänä päivänä. 🙁 Matkustajan on kuitenkin inhottava koneessa huomata, että jäi ilman kun kärry ei kohdalle ehtinyt.

  • Reply Maarit Johanna tiistai, joulukuu 16, 2014 at 13:04

    Luen tätä postausta Arlandassa. Takana bisneslento Icelandairilla ja edessä matka Finskillä Helsinkiin ja edelleen Rovaniemelle. Toivon todellakin että saa edes jotain syötävää, mun paikka näyttää olevan ihan koneen viimeisillä riveillä.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, joulukuu 16, 2014 at 14:48

      Hei tähän heti postaustoive, olisi kiva kuulla Icelandairin businesluokasta 🙂

      Toivottavasti on kivat lennot kotiin ja saat ruokaa tai juomaa!

      • Reply Maarit Johanna torstai, joulukuu 18, 2014 at 08:38

        Postaus on jo kirjoitettu ja odottaa julkaisuaan 🙂 Finnairin lennot meni oikein hyvin ja ilmaiseksi tarjoiltiin kahvia, teetä sekä mustikkamehua. Tutustui Sky Bistron valikoimaan ja minusta se vaikutti oikeastaan todella hyvältä uudistukselta. Kovin monen ihmisen en ole kuullut kehuvan koskaan Finskin economyn ruokia joten ehkä parempi on, että valinnan vapaus on oikeasti asiakkaalla. Hinnat eivät todellakaan olleet yhtä kalliita kuin esimerkiksi Norwegianilla ja niitä vaihtoehtoja kyllä oli. Totta on, että tunnin lennolla Rovaniemelle ei tarjoilu täydessä koneessa varmasti kaikille kovin nopeasti ehdi.

        • Reply lena perjantai, joulukuu 19, 2014 at 03:13

          Kiitos näkökulmasta Maarit, tuo oli oikeasti hyvä huomio. Täytyykin tutustua noihin Bistron valikoimiin paremmin netin kautta ja onpa minulla yksi Lontoo-Helsinki jo varattukin. Katsoo varmasti asioita uusin silmin! Täytyy varmaan tehdä joku oma kooste-postaus tästä aiheesta kun se on mielenkiintoista keskustelua tällä kirvoittanut, ihan huippu juttu. 🙂

          Sun postausta odotellen! 🙂

  • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 16, 2014 at 11:55

    Itse asiassa lisäisin tähän vielä:
    Onko BA:n asiakaspalvelu siis parempaa kuin Finskin? Joltain olen kuullut sellaisesta ”viileästä” englantilaisesta palvelutavasta, mutten ole itse päässyt koskaan kokeilemaan BA:ta. Se on kyllä ehdottomati harkkinnassa tulevilla lennoilla halvempien businessluokan lippujen tähden :).

    • Reply lena / london and beyond tiistai, joulukuu 16, 2014 at 14:47

      Mitä BA:han tulee, olen aina tykännyt heidän palvelustaan. Kun sinulta tullaan tiedustelemaan lennon aikana ”Good morning love, would you like something to eat / drink? We have really good sandwiches onboard today” on se jo osa miellyttävää kokemusta. Tosin en tiedä luonnostuisiko tuo suomalaisesta suusta, mutta melkein aina on minulle BA:lla oltu hyvin ystävällisiä. Tietysti joukkoon mahtuu joskus muutamia ei-niin-iloisia miehistön jäseniä, mutta niin kai se kaikkialla on. Kannattaa ehdottomasti harkita BA:ta, suosittelen.

      • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 16, 2014 at 15:07

        Tuohan kuulostaa hyvältä :)! Suomeksi: ”Huomenta kulta…” pieleen meni jo tuossa vaiheessa ;). Ainahan se on yksilöistä kiinni, mutta hyvä tietää, ettei BA:n palvelu olekaan sellaista kuin jostain olen kuullut.

        • Reply Kthetraveller tiistai, joulukuu 16, 2014 at 18:06

          Jerry, parin kerran lensin BA:lla joskun vuonna kivi ja miekka (oho, matkustin muuten Aussihinkin tokalla kerralla BA:lla mutta olin koomassa nukkumattomista öistä enkä totta vie muista palvelusta erikoista) Anyway, se tuttavallisuus ja luonnollisuus tuli niin puskista, että olin haltioitunut. Joskus tuntuu siltä että se kaverillinen palvelu on mukavampaa kuin semmoinen opeteltu jäykkis. Vaikea selittää mutta siellä metallipurkissa turistissa tosiaan kaipaa jotain huomiota 😉

          • lena perjantai, joulukuu 19, 2014 at 03:16

            Mun täytyy tuota luonnollisuuta ja tuttavallisuutta myös peräänkuuluttaa. Liika tuttavallisuus ei tietysti aina ole hyvä asiakaspalvelussa, mutta siitä ei BA:lla kuitenkaan kyse ollut. 🙂 Ehdottomasti olen tällaisen palvelutavan kannalla. Siitä oikeasti tulee hyvä mieli! Mun pitää yrittää säätää tämä kommenttiboksi siten, että sisäkommenttien määrä olisi suurempi. Tästä tulee hyvä keskustelu. 🙂 Onko ideoita miten sitä sisäkommenttien määrää saa muutettua?

  • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 16, 2014 at 11:53

    Hyvä juttu, että tartuit tähän, mutta valitettavasti on aika vähän lisättävää. Itse lensin Finskillä Prahasta Helsinkiin (2h) ja silloin olisi ollut mahdollisuus ostaa jotain Sky Bistron tuotteita. En onneksi noin lyhyellä lennolla tarvinnut mitään, joten on hankalaa sanoa kuinka hyvin tai huonosti se toimi. Mutta toisaalta lensin tuon saman välin kolme kertaa busineksessa loman aikana, jolloin ruokaa oli aina tarjolla. Olihan se kiva juttu, että palvelu pelasi :).

    • Reply lena / london and beyond tiistai, joulukuu 16, 2014 at 14:44

      Olitteko te yhden noista Prahan lennoista economyssä? Ilmeisesti, eikai Sky Bistron tuotteet ja palvelu ole busineksessakin valikoimissa. 🙂

      Siellä busineksessa toimii palvelu aina ja niin sen pitää ollakin. 🙂 Tosin Lähi-Idän yhtiöillä saa käydä santsaamassa silloin kun siltä tuntuu ja Taipein reitillä oli nuudelibaari koko ajan auki vaikka economyssä reissasinkin, tällaista kutsun asiakaspalveluksi siellä turreluokassakin. Mitähän siellä busineksessa / firstissä sitten oli…

      • Reply Jerry / Pako Arjesta tiistai, joulukuu 16, 2014 at 15:05

        Sori, ehkä sanoin hieman epäselvästi tuon :P. Eli olimme juurikin sen yhden lennon economyssa ja kolme busineksessa (kaksi businesslentoa Tokion jatkolentoina ja yksi oli korotettu lipukkeilla). Eli ei taida Sky Bistro olla käytössä busineksessa, jossa kaikki on ilmaista :P.

        Tuollainen kuulostaa aika hyvältä! Erityisesti Cathayn businessluokka ja VARSINKIN ykkösluokka kiinnostavat todella paljon, mutta vielä ei ole ollut syytä/tilaisuutta käyttää niitä :). Ehkä sitten jossain vaiheessa ;).

        • Reply lena perjantai, joulukuu 19, 2014 at 03:17

          Maailman edullisimmat busines-liput on kuulemma juuri Cathay Hongkong – Taipei välillä. Eli jos täälläpäin asioit niin tsekkaahan. 😀 Myös nuo lähi-Idän firmat ovat kuulemma kokeilemisen arvoisia, siellä osataan palvella asiakasta!

  • Reply Anu Johanna tiistai, joulukuu 16, 2014 at 11:00

    Riku Rantalan kolumni tosiaan herätti huomiota ja ihan syystäkin, vaikka ei tuo muutos mikään älyttömän iso olekaan. Silti on tosi surkeaa, jos oikeasti sitä vesilasiakin joutuu odottamaan tuntikausia koneen perällä. Se on yksinkertaisesti huonoa palvelua.

    Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi tästä asiasta.

    Itsekään en ole niin budjettimatkailija, että kyse olisi siitä, ettenkö raaskisi ostaa välipalaa erikseen. Se on enemmän fiilisjuttu, että vaikkapa leivän ja viinilasillisen saa ilmaiseksi.

    Ja jos tosiaan vaikkapa BA:n ja Finskin liput olisivat suunnilleen samanhintaisia mutta tuo tarjoiluasia olisi (on) erona, valitsisin mieluummin BA:n, vaikka haluaisinkin mieluummin tukea kotimaista, vieläpä vaikeuksissa olevaa yhtiötä.

    Harmi juttu Finnairille, että tällainen päätös on tehty.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, joulukuu 16, 2014 at 12:47

      Tosi hyvin sanottu tuo, että ei tässä niin budjettimatkailijaa olla ettei välipalaa voisi ostaa, vaan se on enemmän fiilisjuttu. Ja fiilis on oikeasti tärkeä! Huono palvelu (vaikka se veden odotus) ja maksulliseksi muuttuneet ateriat kyllä latistavat tuota fiilistä, ei sille mitään voi. Mitäs menen niin tunteella… 😀

      • Reply Anu Johanna keskiviikko, joulukuu 17, 2014 at 09:41

        Sanopa muuta 😀 Ehkä se tulee siitä, että Finnair ei ole perinteinen halpalentoyhtiö, joten on vaikea sulattaa tällaisia halpalentoyhtiömäisiä muutoksia, vaikka kuinka tiedostaisi niiden säästötarpeet… Joka tapauksessa jos kaikki muu on maksullista, niin vettä pitäisi kyllä mielestäni tarjoilla ilmaiseksi ja erikseen maksullisten välipalojen kanssa, jos kerran on havaittu, että muuten vedensaanti kestää kohtuuttoman kauan.

  • Reply Hanne tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:47

    Lensin taas vähän aikaa sitten Oslosta H:kiin. Koneeseen päästyäni olisin vaikka maksanut kupillisesta kahvia ja mukista vettä.

    En tiennyt tästä uudesta bistrosta mitään, mutta ihmetykseni heräsi, kun kuulin takanani keskustelun. ”Hyvää päivää, saisiko olla jotain syötävää tai juotavaa?”. Hmm… mitähän ottaisin. hmmm. Minäpä taidan ottaa tuon pizzalicen ja vaikkapa lasin viiniä. Mitähän suosittelette?” ”Valitettavasti meillä ei ole tällä lennolla pizzaa.” ” No voi harmi. No mitähän minä sitten ottaisin. Hmmm. Mitähän teillä olisi tarjolla?” Sitten lentoemäntä juoksi katsomaan mitä oli jäljellä ja mitä ei. Asiakas taas mietti vaihtoehtojen välillä…

    No, kun kyseessä on reilun tunnin lento ja lähes täysi kone, tietää miten siinä sitten käy. Aika iso osa koneesta oli tarjoilematta kokonaan, kun lentoemäntä totesi toiselle, että ”Kymmenen minuuttia peliaikaa.” Ainakaan niillä viimeisillä ei ollut mahdollisuutta ja aikaa siihen bistron tarjoiluun, ehkä just ja just siihen kahviin tai mustikkamehuun. Luulen, että aika moni jätti yksinkertaisesta juomatta ja syömättä. Itse sain sen kovasti kaipaamani kahvin laskeutumisvaiheessa, joten minulla peliaikaa ei ollut edes sitä kymmentä minuuttia eikä ainakaan nautintoa siitä kahvista. Mutta tämä ei ollut lentoemäntien vika jotka ryntäilivät ansiokkaasti edestakaisin ja siihen se aika kai kuluikin.

    Muuten en voi valittaa Finnairin palvelusta. Se on ollut ihan ok. Tosin kokemusta on lähinnä tästä Oslo-Hki välistä, ja siinä riittäisi mainiosti se kahvi ja vesi (mutta ilmainen!). Ja ehkä tarvittaessa joku sämpylä. Tällä välillä käytän Finnairia usein, koska sen hinnat ovat kilpailukykyiset verrattuna Norwegianiin ja SAS:iin tällaisen mattimyöhäisen kannalta. Ostan liput usein vasta vähän ennen matkaa, ja Finnairilla on usein edullisimmat viime hetken lennot – ainakin täältä Norjan suunnasta ostettaessa.

    Mutta tämä bistro-idea on ihan älytön aikanakin näillä lyhyillä lennoilla. Nopeasti eteen kahvia ja vettä, tai mitä kukin haluaa ottaa, niin matkustajat olisivat onnellisia. Ja voisi se viini ja olutkin olla ilmaisia. Ja vaikka se sämpylä nälkäisille. Olisi melkoinen kilpailuvaltti nimittäin.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, joulukuu 16, 2014 at 12:42

      Kiitos kovasti näkökulmastasi Hanne! 🙂

      Olet oikeassa, allekirjoitan kaiken mitä sanoit. Aloin myös tähän postaukseen tulleiden kommenttien ansiosta miettimään tätä Sky Bistroa lentohenkilökunnan näkökulmasta. Heillä on muutenkin kiire, mutta nyt asiakas käyttää keskimäärin enemmän aikaa tilaukseen (maksut yms) ja mitä taaemmas konetta mennään, sitä vähemmän aikaa on jäljellä. Ja tässä on tämä ongelma, että kaikkea ei välttämättä ole jäljellä mitä menussa mainostetaan. Sitä tapahtuu sillointällöin muillakin firmoilla, esim Emiratesilla koin tuon, mutta siellä on maksuton kohtuu tasokas ruoka joka tapauksessa.

      Tuo ilmainen viini / virvoke voisi ihan oikeasti olla kilpailuvaltti, plus vaikka joku pieni herkku. Siitä toki tulee kustannuksia, mutta mistäpä asiakaspalveluun panostuksesta ei tulisi? Kotimaisen hinnat ovat sen verran korkeat normaalisti, että jotain tällaista ekstraa varmasti arvostettaisi. Mutta tilanne ei ole kiva Finnairillekaan, joten tämä yhtälö on varmasti hankala. Muuten Finnair on toiminut kohtuullisen hyvin, ei muuta valittamista. 🙂

  • Reply Leena tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:44

    Matkustajalle tama uusi kaytanto on pieni epamukavuus, mutta ei se tuntunut olevan helppoa henkilokunnallekaan. Omat kokemukseni rajoittuvat matkaan marranskuun alkupuolella.
    http://asplundtravel.blogspot.com/2014/11/up-in-air-lennetaan.html
    Muuten mielenkiintoista pohdiskella, mika vaikuttaa lennon ostopaatokseen – lyhin kokonaisaika, hinta jne.

    • Reply lena tiistai, joulukuu 16, 2014 at 11:43

      Kiitos linkistä Leena! Kävin tsekkaamassa postauksesi ja aika samalla linjalla mennään. Eikä ole varmasti helppoa henkilökunnallakaan, aika kiire tuossa tulee.

      Lentolipun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat lempiaiheitani, tykkään tutkia ostokäyttäytymistä ja luonnollisesti lentoliikenne kiinnostaa. 🙂 Tästä saisi vaikka kuinka monta postausta aikaan…

  • Reply Anne | Metallia Matkassa tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:34

    Mäkin pohdiskelin tuota Rantalan kirjoitusta ja olen kyllä aika samoilla linjoilla. Vaikka kyse on pienestä asiasta, se voi asiakkaille tuntua isolta. Varsinkin jos hinnat on perinteisten lentoyhtiöiden tasoa, mutta palvelu sama kuin halpalentoyhtiöissä – onhan se selvä, että yhtälö mättää.

    Mulla lentolippujen ostaminen riippuu pitkälti hinnasta. Menen mieluummin yhdellä pompulla Euroopan kautta esim. Turkishilla Bangkokiin, kuin että maksaisin satoja euroja enemmän Finskin suorasta. Palvelu ja ruokakin on Turkishilla ollut parempaa. Näin se vaan menee 🙁

    • Reply lena tiistai, joulukuu 16, 2014 at 11:36

      Oikeassa olet Anne, onhan se selvää että yhtälö mättää tässä tapauksessa.

      Hinta on hyvä kriteeri lentolipun ostoon. Itselläni se on yksi tärkeimmistä, toki jos pari kymppiä hinta heittää niin mielummin sitten otan sen kätevimmän vaihtoehton, mutta noin periaatteessa aina halvimmalla mennään. Turkish on kuulemani mukaan (en ole käyttänyt vielä) ihan super, omat kokit, hyvä ruoka ja palvelu sekä vaivaton vaihto Istanbulissa. Jos tuo on monta sataa edullisempi kun Finnairin suora Helsingistä, niin kyllä se on ehdottomasti sen arvoinen. Eri asia sitten jos on hirveä kiire ja pakko olla paikassa X tiettyyn aikaan (työmatkalaiset), silloin pieni satsaus kannattaa.

  • Reply Annika | travelloverblogi tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:20

    Minulla lentoyhtiön valinnan ratkaisevat ensisijaisesti matkustusaika ja hiinta, jos vaihtoyhteys, ja hinta, jos on kyse suorasta lennosta. Muutaman tunnin lennon voin olla syömättä ja juomatta ja jos en voi, voin ottaa eväät. Hintaan kuuluva tarjoilu on kiva lisä, mutta ei vaikuta ostopäätökseen millään tavalla. Mielelläni tuen kotimaista, mutta jos se pelaa itsensä ulos karsimalla mutta silti laskematta lippujen hintoja, ei munun siipieni tarvitse olla sinivalkoiset. Rantala tuo tekstissään esille tärkeitä asoita ninenomaan ulkomaalaisten matkustajien näkökulmasta. Heillä Finnair kuitenkin elää.

    • Reply lena tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:29

      Annika, ollaan ihan samoilla linjoilla. Ensin itselleni tulee hinta tms. tekijät jotka on otettava lippua ostaessa huomioon. Mutta sitten fiilikset astuvat esiin. Ainakin silloin kun hinta on suunnilleen sama, niin nämä ruokajutut yms nousevat pintaan.

      Pari tuntia selviää helposti ilman tarjoilua ja usein halpalentoyhtiöiden ollessa kyseessä en mitään ostakaan. Syön mielummin paremmin perillä kohteessa. 😉 Sinivalkoiset siivet eivät ole itselleni itseisarvo ja juurikin palveluiden karsiminen ja hintojen samana pysyminen saa minut muille yhtiöille, joilla on parempi palvelu.

  • Reply Kthetraveller tiistai, joulukuu 16, 2014 at 09:22

    Surullista luettavaa tosiaan. Eipä minulla ole tosiaan lisättävää kirjoitukseesi.

    • Reply lena tiistai, joulukuu 16, 2014 at 09:43

      Harmi hommahan tämä tosiaan on. Mulla on aina ollut Finnairista kuitenkin laadukas kuva lentoyhtiönä, ja mielestäni laadukkaalla lentoyhtiöllä tulee olla maksuton ruokatarjoilu. Ihan periaatteesta… ei tosin Finnair ainoa yhtiö Euroopassa ole, ei sillä.

      • Reply Kthetraveller tiistai, joulukuu 16, 2014 at 10:37

        Sen verran tässä on vuosien saatossa lennelty eri firmoilla että tuon lentoyhtiöiden kurimuksen on alkanut huomata ja ”tuntea nahoissaan” komiasti. Jopa hyvänä pitämäni Hansa on omasta mielestäni joutunut karsimaan tarjottavistaan joten näkyy se sielläkin. Lentobisnes on viheliäinen bisnes, en voi kun toivoa tsemppiä Finskille näinä vaikeina aikoina. Ei varmasti naurata kilpailla varteenotettavien firmojen kanssa.

    Leave a Reply