Lentoyhtiökokemus: Swiss (HKG-ZRH-HKG)

Matkasin pari viikkoa sitten Taipeista Firenzeen China Airlinesin sekä Swissin siivin. Kummastakaan lentoyhtiöstä minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta joten lähdin matkaan uteliain mielin. Lue artikkelini China Airlinesista tästä, nyt vuorossa kokemuksiani Swissin siiviltä.

Mielikuvani Swissistä olivat alunperin samat kuin Sveitsistäkin – parhaiten mielikuvaani kuvailevat adjektiivit luotettava, hienostunut sekä laadukas. Osin mielikuvat pitivätkin paikkaansa, mutta joudun kuitenkin jakamaan hieman negatiivistakin palautetta. Kerron näkemykseni meno- sekä paluulentoihin perustuen, Hongkongin ja Zurichin välisellä reitillä.

swiss2

SWISS: LX139 HKG-ZRH & LX138 ZRH-HKG

Lennot molempiin suuntiin lähtivät keskiyöllä, mikä onkin erittäin hyvä aika kaukolennoille. Yleensä kyseiseen kellonaikaan alkaa nukuttaa mukavasti ja näinollen lentokin sujuu mukavammin. Hongkongin ja Zurichin reitillä olet perillä aikaisin aamulla tai alkuillasta, suunnasta riippuen.

Hongkong – Zurich lento kestää aikataulun mukaan 13h15min ja se todella tuntui siltä, ellei jopa pidemmältä. Lensin totuttuun tapaan economy-luokassa ja pienet jalkatilat yhdistettynä luokattoman huonoon viihdejärjestelmään eivät edesauttaneet matkan nopeaa edistymistä. Onneksi sain haluamani käytäväpaikan, muuten olisi epätoivo iskenyt jo ennen nousua. Mutta en halua liikaa valittaa, sain sitä mistä maksoinkin. Business-luokassa lentely vähentäisi matkustamistani todella dramaattisesti hintojen vuoksi, enkä ole siihen halukas ryhtymään.

Totuttuun tapaan tämä teksti on kirjoitettu matkustajan näkökulmasta, matkustusmukavuus huomioon ottaen. Turvallisuusjutut jätän muiden pohdittaviksi, vaikkei Swissillä sen kanssa ongelmia olekaan (huomattakoon kuitenkin, että Swissin edeltäjillä Swissairilla sekä Crossairilla on recordissaan muutama melko vakavakin onnettomuus viimeisen 15 vuoden sisällä).

Eli nyt siihen asiaan, aloitetaan noista yllä mainitsemistani mielikuvista. Olen aina pitänyt Swissin koneiden ulkomuodosta. Koneiden livery on yksinkertaisen kaunis ja peräsimen punaisella pohjalla oleva valkoinen risti tuo hyvin sveitsiläisyyden esille. Laadukas, luotettava, noin minä tästä lentoyhtiöstä ajattelin. Kuitenkin heti koneeseen astuessani tämä mielikuvani koki kolauksen: koneen sisustuksen päävärit olivat vaaleanruskea ja musta. En ole sisustussuunnittelija, mutta tämä värimaailma toi mieleen aivan jotain muuta kuin raikkaan lentoyhtiön imagon. En ole niin nirso matkustaja että valitsisin lentoyhtiöni matkustamon värityksen perusteella (eikai kukaan ole), mutta yleisfiilikseen ja eritoten ensivaikutelmaan sillä on kuitenkin vaikutuksensa. Jalkatilaa oli tosiaan erittäin vähän, kuten allaolevista kuvista näkyy.

Swiss1

Swissin ruokatarjoilu oli kohtuullisen hyvää lentokoneruoaksi. Matkustajille jaettiin hieman nousun jälkeen ruokalistat, joista sai valita mieleisensä aterian kahdesta eri vaihtoehdosta. Vaihtoehtoina oli yksi eurooppalaisempi sekä yksi aasialainen vaihtoehto. Vaikka istuin molemmilla lennoilla matkustamon takaosassa, oli vaihtoehtoja vielä jäljellä tarjoilukärryn tullessa kohdalleni (tämä ei ole aina lainkaan itsestäänselvyys). Plussaa erityisesti tuosta erillisestä ruokalistasta, se on mielestäni pieni mutta sitäkin kivempi juttu. Lentohenkilökunta kertoi mielellään lisää ruoasta ja suositteli viinejä ruoan seuraksi. Ei niitä viinejä montaa ollut, mutta kuitenkin. Henkilökunta osasi asiansa, palvelu oli sujuvaa ja sveitsiläiseen tapaan hyvinkin tehokasta. Mitään ylettömän ystävällistä se ei keskimäärin ollut, mutta valittamiselle ei ole missään tapauksessa tarvetta. Paluumatkan osalta täytyy tosin antaa kiitosta muutamalle todella hauskalle lentoemännälle sekä stuertille, matkustajille välittyi heiltä todella kiva fiilis. He taisivat tosiaan nauttia työstään, mikä on aina kiva huomata oli minkä tahansa ammatin edustaja kyseessä.

swiss3

Koneen viihdejärjestelmä oli melko vaatimaton esitys: se oli vanha ja sitä oli hyvin hankala käyttää. Se toimi silloin kuin sitä huvitti toimia ja saattoi yhtäkkiä mennä pois päältä, mitään ennakkovaroitusta antamatta. Kesken elokuvan itsestään tapahtuva järjestelmän kaatuminen on asia, joka saa minut hyvin turhautuneeksi, oli kyseessä sitten oma läppärini tai muu elektroninen laite. Tämä odottamaton viihdejärjestelmän kaatuminen tapahtui menolennolla Zurichiin yhteensä kolme kertaa. Koska en saanut juurikaan nukuttua tuolla lennolla, katselin jonkin verran elokuvia tai kuuntelin musiikkia ja olisin todella arvostanut toimivaa ruutua. Sarjoja oli myös tarjolla, mutta ainoastaan yhden jakson verran per sarja joten päätin käyttää aikani Modern Familyn sijaan elokuvien katseluun. En tiedä onko viihdejärjestelmä tätä luokkaa kaikissa Swissin koneissa, sillä google antaa hyvin erilaisia arvioita ja kuvia yhtiön järjestelmästä. Voi olla, että reiteilläni operoi vanhempi kone, tiedä häntä.

swiss5

Loppumietinnät

Minua harmittaa myöntää että Swiss on lentoyhtiö, joka ei aivan täysin vastannut odotuksiani – odotin sveitsiläisiltä himpun enemmän. Swiss ei missään tapauksessa ole huono lentoyhtiö ja mikäli sillä sattuu olemaan kilpailukykyisimmät matka-ajat sekä lippujen hinnat tulevaisuudessa haluamallani reitillä, käytän sitä ehdottomasti. Mutta mikäli voin valita esimerkiksi lähi-idän lentoyhtiöiden ja Swissin välillä, ei minun tarvitse asiaa kahta kertaa miettiä, olettaen että hinnat ovat suunnilleen samaa luokkaa.

Kuten yllä pariin kertaan totesin, mielikuvani yhtiöstä ennen lentoa olivat laadukas ja hienostunut – noista kahdesta adjektiivista sekä Swissistä olen ja en ole samaa mieltä. Luotettavuus oli kiitettävällä tasolla, mitä nyt pieni mahdollisesti heistä riippumaton syy myöhästytti paluulentoa ja myöhästyin jatkolennoltani. Siitä lisää seuraavassa lentoyhtiöjutussa, kun Dragonair muuttuikin Cathay Pacificiksi.

Swissillä positiivista oli ehdottomasti palvelu: henkilökunta oli asiansa osaavaa ja palvelu pelasi todella hyvin. Ruoka oli myös melko maistuvaa lentokoneruoaksi. Miinusta tuleekin sitten roimasti viihdejärjestelmästä sekä koneen sisustuksesta ja tiloista. Nämä eivät ole niitä tärkeimpiä asioita lentoyhtiötä valittaessa, mutta vaikuttavat kuitenkin hieman negatiivisesti yleisfiilikseen. Varsinkin kun joudut taistelemaan viihdejärjestelmän kanssa monta kertaa yhden lennon aikana.

 

Onko teillä lukijoilla kokemusta Swissistä?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Sofia / Liikkeellä torstai, joulukuu 11, 2014 at 20:18

    Näitä juttuja lukee mielellään kyllä; varsinkin itselle tuntemattomammista yhtiöistä. Swiss ei ole tuttu, mutta voisin harkita jos sattuisi kohdalle. Tuo jalkatila-asia tulee mulla harvoin vastaan ku on niin lyhkäset koivet mutta sen sijaan tuo viihdejärjestelmähomma saattaa kyllä ärsyttää 😀 Jumittavat teknologialaitteet……

    • Reply lena / london and beyond perjantai, joulukuu 12, 2014 at 10:14

      Oon ihan samoilla linjoilla, tykkään tosi kovasti lukea näitä juttuja. 🙂 Swiss oli ihan jees ja tosiaan jos lippujen hinnat on kilpailukykyiset matka-aikaan verrattuna niin varmasti käytän, mutta toki jos vaihtoehtoja on niin…… haha. Tosin Euroopan lennoilla noita viihdejärjestelmiä ei olekaan, joten se ei varmasti ole lyhyillä lennoilla ongelma. Hermot menee kyllä helposti tekniikan kanssa, etenkin sellaisen joka ei toimi. Varsinkin, jos itsellä ei ole asiaan osaa eikä arpaa. 😀

  • Reply Merja torstai, joulukuu 11, 2014 at 13:38

    Ei ole kokemusta Swissistä, mutta kiva kuulla lennostasi. Sveitsi on minulla käymättä, mutta sinne pääsee muillakin kuin Swissillä.

    • Reply lena torstai, joulukuu 11, 2014 at 15:42

      Kiva kuulla Merja että kiinnostaa nämä lentojutut. Itse tykkään lukea kovasti muiden kokemuksia eri yhtiöistä 🙂

      Minullakin on Sveitsi käymättä, kiehtoisi kovasti. Tuo välilasku oli sen verran pikainen ettei kaupungille ehtinyt. Swiss muuten aloittaa lennot Helsingistä Zurichiin alkuvuodesta, tosin taitaa tuo Finnair ainakin reitillä jo nyt operoida 🙂

  • Reply Kthetraveller keskiviikko, joulukuu 10, 2014 at 13:09

    Swiss on jäänyt kokemati, ei ole ollut oikein ”asiaa” sellaiseen suuntaan että olisi niitä käyttänyt. Tai no joo, Aasiaan lennettiin viimeksi Emiratesilla, joka on mun favourite. Tuo viihteen toimimattomuus riipisi minuakin. Turisti ei ole mikään kiva paikka istuskella pitkillä matkoilla ja varsinkaan silloin, kun jalkatilaa on vähänjoten viihde nousee arvoonsa tuollaisilla lennoilla. Olisiko ollut mahdollista pyytää toista käytäväpaikkaa vai oliko kone täynnä?

    • Reply lena / london and beyond torstai, joulukuu 11, 2014 at 07:06

      Swiss tulee mielestani Helsinkiin maaliskuussa tms, joten silla saattaa olla tarjouksia itaankin pain Zurichin vaihdolla. Eli ehka viela joskus paaset heidan kanssaan reissuun 😉 Mista muuten lensitte Emiratesilla Aasiaan? Eikos Emiratesin lahin kentta Suomesta katsottuna ole Tukholmassa? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

      Kone oli molempiin suuntiin aivan taynna kun matkustin, eika paikan vaihtaminen siten onnistunut. Tai oli peralla yksi vapaa paikka, keskirivin keskella… ei kiitos ja karsin mielummin toimimattomasta ruudusta. 😀

  • Reply Veera Bianca keskiviikko, joulukuu 10, 2014 at 12:28

    Tykkään lentoyhtiöpostauksista, pitäisi itsekin tehdä näitä vähän enemmän 🙂 Dragonairista kuulen mielellään sun kokemukset! Itse olen lentänyt Dragonilla kahdesti ja molemmat kokemukset oli täysin erilaiset! Cathayllä lentää kyllä mielellään 🙂

    Swissistä en ole kuullut juuri mitään hyvää, vaikka sveitsiläisiltä voisi kuvitella jotain todella erilaista laatua.

    • Reply lena / london and beyond torstai, joulukuu 11, 2014 at 07:04

      Ma tykkaan naista ihan tosi paljon myos (: Ihan super tuo sun Dragonair-juttu, pitaa tulla kommentoimaan sinne ihan juuri. Mulla on tuo Dragonair kokematta ja taitaa niin pysyakin, harmi. Cathay on kylla hyva, tosin meidan huushollissa se on ollut nyt hieman ”mustalla listalla” kun ko firma teki temput mun kamppikselle… eika siina mitaan, eivat oiken osanneet jalkihoitoa ja jai kylla ihan ihmeellinen kuva koko Cathaysta! Todettiin vaan etta kun sinne koneeseen asti paasee niin sittten se toimii. 😀

      Janna juttu tuo Swiss, oikeasti odotin enemman. Luulisi etta sveitsilainen firma panostaisi laadukkuuteen ja vaikkapa sisustukseen, mutta ei. Ei se nyt huono ollut, kuten sanoin, mutta pettymys silti.

    Vastaa käyttäjälle Merja Cancel Reply