Maailman vilkkaimmalla lentoreitillä: Taipei-Hong Kong (CI)

Taipein ja Hongkongin välistä reittiä on sanottu maailman vilkkaimmaksi ja samalla sitä ovat talousasioista ymmärtävät kuvailleet suureksi kultakaivokseksi lentoyhtiöille. Reitistä käytetäänkin usein nimitystä ”the golden route”. Testasin itse kyseistä reittiä ensi kertaa puolitoista vuotta sitten ja viime viikolla lensin reitillä uudelleen. Ensimmäisellä kerrallani lensin Cathaylla, tällä kertaa lentoni operoi China Airlines. Nyt luvassa kokemuksia sekä hieman faktatietoa kyseiseltä reitiltä.

TPE-HKG, mikä tekee reitistä vilkkaan?

Päivittäin Taipein ja Hongkongin välillä saattaa olla jopa 40 lentoa ja nämä alle kaksi tuntia kestävät lennot operoidaan lähes poikkeuksetta suurella kalustolla, kuten B777:lla tai B747:lla. Tämä kertoo jotain matkustajamääristä – yli 6,600,000 matkustajaa lensi reitillä viime vuonna.

Processed with VSCOcam with f2 preset

On olemassa muutama ilmeinen syy, miksi ihmiset matkustavat paljon Taipein ja Hongkongin väliä.

Ensinnäkin, Taipeista on huonot yhteydet Eurooppaan (ainoastaan KLM operoi non-stop reittiä) ja Hongkong on länteen matkustatettaessa melko luonnollinen vaihtokohde – sieltä yhteydet Eurooppaan ovat vallan mainiot ja aikataulut kohtuullisen hyvät. Ehdit Taipeista hyvin illalla töiden jälkeen Hongkongiin, jossa sinun on helppo siirtyä yötä vasten Eurooppaan lähteville lennoille ja olet perillä aamulla. Toisekseen, suorat yhteydet Taiwanista Manner-Kiinaan ovat melko uusi juttu. Vielä ennen vuotta 2008 Taiwanin ja Manner-Kiinan välisiä suoria ei poliittisista syistä ollut, vaan matkustajien piti vaihtaa konetta näiden maiden ulkopuolella. Hyvin usein tämä vaihtokohde oli Hongkong. Vieläkään lennot Taipein ja Manner-Kiinan välillä eivät olen niin säännölliset kuin ne voisivat olla, ja moni mantereelle matkaava tekee stopin Hongkongissa joko ”pakon edestä” tai esimerkiksi shoppailureissu mielessään. Taipeista Manner-Kiinaan matkaavat koneet eivät voi myöskään lentää suorinta reittiä, sillä Taiwanin armeija ei halua siviilikoneiden sotkevan tarkkoja tutkiaan – armeija on jatkuvassa valmiudessa Kiinan mahdollisten hyökkäysten vuoksi, mikä pidentää lentoaikaa.

Taiwanista matkustetaan Hongkongiin paljon myös puhtaasti turismi mielessä pitäen (sekä myös toisin päin, Hongkongilaiset pitävät Taiwanista matkakohteena).

Omat kokemukset

Reitti: Taipei (TPE) – Hongkong (HKG)
Lento: CI 927, China Airlines
Ajankohta: 21.11.2014

Nyt sitten niihin omiin kokemuksiini tuolta reitilta sekä China Airlinesin lennosta. Lentoni lähti Taipeista kohti Hongkongia iltakahdeksalta. Minussa asuu pieni lentokonefriikki ja olin siten syystäkin innoissani: tämä olisi ensimmäinen lentoni ns. jumbojetillä, B747:llä. Olen käyttäyt Aasiaan mennessäni paljon Finnairia sekä Lähi-Idän lentoyhtiöitä, joilla ei kyseistä konetyyppiä ole valikoimissaan. En ollut myöskään koskaan ennen käyttänyt China Airlinesia, joten odotin mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.

798px-China_Airlines_Boeing_747-400_B-18206_p2

 Kuva: Wikimedia Commons

2014-11-21

Olin mielessäni miettinyt, että perjantai-illan lennot Taipeista Hongkongiin lienevät melko täynnä, mutta olin tässä asiassa totaalisen väärässä – lennolla oli kokonaiset 100 matkustajaa. No mutta mikäs siinä, väljemmin on aina mukavampi matkustaa. Yleisesti ottaen, asiakkaan näkökulmasta China Airlines oli hyvin miellyttävä kokemus ja tilaisuuden tullen tulen varmasti käyttämään sitä jatkossakin.

On kuitenkin ehkä hyvä tiedostaa, että China Airlinesilla on turvallisuussäröjä historiassaan, myös tuolta käyttämältäni TPE-HKG-reitiltä. Yhtiön lento 611 (B747) syöksyi mereen vuonna 2002, noin kaksikymmentä minuuttia Taipeista nousun jälkeen, vieden mukanaan yli 200 ihmistä. Lisätietoa täällä. Onnettomuuden jälkeen yhtiö on lisännyt lentäjien koulutusta dramaattisesti, eikä uusia onnettomuuksia ole tähän päivään mennessä tullut. Tämä kirjoitukseni perustuu kuitenkin puhtaasti asiakaskokemukseen ja matkustusmukavuuteen, ja jätän syvällisemmät turvallisuusanalyysit muiden kontolle.

Koska lento oli tosiaan melko tyhjä, sain käyttööni oman rivin. Tämä on aina mukavaa, oli kyseessä sitten lyhyt tai pitkä lento. Visuaalisesti China Airlinesin koneet ovat miellyttäviä – niissä on rauhallinen, vaaleanvärinen sisustus, millä on hämmästyttävän suuri vaikutus matkustusmukavuuteen. Vaaleat sisustustekstiilit voivat olla pieni juttu, mutta ne lisäävät viihtyvyyttä kummasti ja ovat tuskin ihan vahingossa koneeseen päätyneet. Jalkatilaa oli myös paljon, mikä vaikuttaa omaan viihtyvyyteeni todella paljon. Tämä lienee totta kaikkien matkustajien kohdalla, uskoisin. Lensin joskus muinoin Air Finlandin B757 charterilla Muscatin kautta Bangkokiin, ja tuon reissun jälkeen aloin kummasti arvostaa jalkatilaa. Nuo charter-lennot ovat itselleni aivan viimeisiä lentovaihtoehtoja juurikin tuon jalkatilan puutteen vuoksi.

Lentohenkilökunta oli todella hymyileväistä ja palvelualtista, mikä ei sinänsä ole yllätys, onhan kyseessä taiwanilainen lentoyhtiö. Kuten olen moneen kertaan maininnut, taiwanilaiset ovat hyvin ystävällistä ja sydämmellistä kansaa ja olisin ollut pettynyt, jos CI:n palvelu olisi ollut jotain muuta. On myös totta, että monella Aasian lentoyhtiöllä on palvelutaso aivan eri planeetalta kuin esimerkiksi heidän eurooppalaisilla kilpailijoillaan. Harmi sinänsä.

2014-11-211

Entäs se ruoka sitten? Lentokoneruoka on aihe, josta saa aina keskustelua aikaan. Eikä välttämättä kovin positiivisessa mielessä, ainakaan mitä turistiluokan annoksiin tulee. Edellinen lentoyhtiöjuttuni Emiratesista todisti sen, että lentokoneruokakin voi olla ihan ok, mutta useimmiten sitä törmää hieman vaatimattomampiin annoksiin.

China Airlines palautti tämän tytön taas tehokkaasti takaisin maan pinnalle tässä ruoka-asiassa. Kyllähän tuota heidän tarjoamaansa ruokaa syö, mutta ei se kulinaristille mikään makuelämys ole. Heti Hongkongin kentälle päästyäni kävin hakemassa herkullisen nuudelikeiton ihan oikeasta ravintolasta, enkä voi väittää etteikö se olisi maistunut. Riisi oli CI:n annoksen ainoa pieni valopilkku, aasialaiset osaavat sen valmistuksen vaikka unissaan, mutta muuten ei minulta kehuja heru. #firstworldproblems, mutta silti.

2014-11-213

Tuo puolentoista tunnin lento meni todella nopeasti, kiitos erittäin hyvän ja toimivan viihdejärjestelmän. Muutaman kaukolennon temppuilevan viihdejärjestelmän kanssa lentäneenä sitä toimivaa alkaa arvostaa aika paljon. Varsinkin sellaista, jossa on hyvät elokuvat ja tv-sarjat. China Airlinesilla oli viihdepuoli erittäin hyvin hanskassa – olisin toki voinut katsella uutuusleffojakin, mutta vanha kunnon The Holiday vei voiton. Siinä on kyllä elokuva jonka jaksa katsoa kerta toisensa jälkeen, varsinkin näin joulun alla. Mikäs minun sitä katsellessani: eikun jalat suoriksi, kuulokkeet korville ja teemuki käteen – puitteet olivat enemmän kuin kunnossa.

2014-11-214

Kokemukseni perusteella minulla ei ole China Airlinesista pahaa sanottavaa, mitä tuo ruoka nyt hieman laski kokonaisarvosanaa. Kuitenkin tämä ruokaongelma ei ole pelkästään China Airlinesin, ja onneksi vaihtoehtoja ruokailuun on tarjolla niin lentokentillä kuin siellä perillä kohteessakin.

Mitä turvallisuuteen tulee, myönnän etten ollut perillä lentoyhtiön melko vaatimattomasta turvallisuustaustasta ennen tätä päivää. Googlasin muutaman jutun tätä postausta varten ja sieltä sitten paljastui hieman muutakin informaatiota. Tuon tiedostaminen ei olisi kuitenkaan vaikuttanut lipunostopäätökseeni: ajattelen asian niin, että lentolippua ostettaessa se perusoletus on päästä perille, samoin kuin juna- tai linja-automatkoillakin. Jos jotain sattuu, se on jo huonoa tuuria eikä tilanteelle voi siinä vaiheessa enää tehdä mitään. Tietenkin on hyvä olla tiedostava lentoyhtiön valinnan kanssa (esimerkiksi jossainpäin Afrikkaa tämä saattaa olla suotavaakin), mutta lento-onnettomuuksia sattuu niin harvoin että ei sitä vaan voi alkaa murehtimaan. Tämä mennyt vuosi on tosin ollut hieman musta vuosi lentoliikenteelle, mutta silti prosentuaalisesti todennäköisyys joutu onnettomuuteen on erittäin pieni.

Ajatuksia / kokemuksia China Airlinesista, turvallisuusjutuista tai muusta aiheeseen liittyvästä?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply Meri torstai, joulukuu 11, 2014 at 07:49

    Näitä on aina hauska lukea, voisin itsekin rustailla joskus postauksen omista kokemuksista eri lentoyhtiöillä. Kohtuu pahasta lentopelosta kärsivänä tulee aina otettua tarkasti selville, millä yhtiöillä lähtee lentämään. Itseäni ei ehkä aivan ensisijaisesti China Airlinesin kyytiin saisi, mutta sattuupa noita onnettomuuksia muillekin.

    Vuoden 2002 onnettomuus tuntuu melko läheiseltä, mutta tarkemmin ajatellessa siitähän on jo melkein 13 vuotta – eli aika pitkä aika China Airlinesillekin ilman suurempia onnettomuuksia ja kuitenkin tuhansia ja tuhansia lentoja sen jälkeen lentäneet. Muun muassa tällaisilla ajatuksilla yritän aina rauhoitella itseäni paniikin hiipiessä mieleen lentoja valittaessa… 😀

    • Reply lena torstai, joulukuu 11, 2014 at 15:40

      Tee ihmeessä postaus lentoyhtiöistä, luen niitä aina mielelläni 🙂 Muiden kokemukset on aina hauskoja ja on kiva verrata niitä omiin tai vaihtoehtoisesti oppia uutta uudesta yhtiöstä!

      Myönnän etten ollut tietoinen China Airlinesin historiasta, mutta uskon silti ettei se olisi vaikuttanut ostopäätökseeni. Olen kuitenkin tullut tietoisammaksi lentoyhtiöiden turvallisuushistoriasta viime aikoina ja voi olla, että se sanelee tulevaisuudessa päätöksiäni jonkin verran. Tuo 2002 on kuitenkin melko lähellä kun asiaa miettii… Mutta näitä ei voi liikaa jäädä murehtimaan ja kun miettii miten paljon lentoja kulkee maailmalla päivittäin, on aika helpottava ajatus 🙂

  • Reply Katja tiistai, marraskuu 25, 2014 at 17:11

    Mun lempipostauksia!
    Ehdottomasti testaisin China Airlinesiä, jos joskus kohdalle sattuu ja mieluiten myös tuollaista jumboa ja omalla penkkirivillä 😉
    Yleensä se perus olettamus on se että ruoka on surkeaa, joten se ei vaikuta oikeastaan kokemukseen ikinä ja mitä tulee turma historiaan niin on totta että se voisi mielessä painaa, mutta toisaalta niin kuin mainitsitkin turmat ovat erittäin harvinaisia ja toisaalta olisihan se nyt erittäin huonoa tuuria, jos sellainen sattuisi omalle kohdalle.

    Odotan sulta kyllä ehdottomasti enemmänkin näitä lentoyhtiöpostauksia! : )

    • Reply lena / london and beyond keskiviikko, marraskuu 26, 2014 at 10:49

      Kiva kuulla että tämä postaus on ollut pidetty. Olen itsekin suuri lentoyhtiöjuttujen ystävä ja aina luen ko. postaukset ensimmäisenä. Lisää tulossa piakkoin, Swiss ja ensi viikolla Dragonair. Keväälle on myös tiedossa muutama uutuus ja mahdollisesti vanha tuttu Finnair. 😀

      Mä en jotenkin osaa pelätä tuota lentämistä, luotan tilastoihin sen verran. Huonoa tuuriahan se tosiaan sitten on jos jotain käy. Pitää vaan pitää mielessä että autoilu on huomattavasti riskaabelimpaa touhua 🙂

  • Reply Katja tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:54

    Jo Facessa kommentoin, mutta kirjotellaas tännekin vielä!

    Ruuista oma kokemus oli se, että Japaniin lentäessä ”kiinalainen” ruoka oli aika karseeta kanannahkamössöö, mutta takaisin tullessa taas japanilainen ruoka maistui. Jäi siis omaan mieleen kokemus sellaisena ”vältä kiinalaista ruokaa”. Sama kun lensi Mongoliasta Pekingiin niin saatu pulla jäi kyllä syömättä 😀

    • Reply lena / london and beyond keskiviikko, marraskuu 26, 2014 at 10:42

      Tuo on ihan hyvä huomio, tuo mitä sanoit kiinalaisesta ruoasta. Tykkään tosi paljon kiinalaisesta ruoasta mutta kyllä tuo CI:n annos oli vähän pohjanoteeraus 🙂

      Kiinnostava tuo Mongolia-Peking lento! Mikä firma se oli, muistatko? Menin itse tuon välin junalla mutta jäi kaverin kanssa mieleen että joskos sitä joskus lentäisi UB:iin. Sinne kun ei vaan monia lentoja taida olla ….

  • Reply Terhi tiistai, marraskuu 25, 2014 at 02:59

    Koreassa sanotaan, että Incheon (Soul) – Jeju -välinen lentoreitti olisi maailman vilkkain jopa 10 miljoonalla vuosittaisella matkustajallaan! Oli miten oli, niin huikeita määriä molemmat. Mistä sitä porukkaa oikein noille reiteille löytyy?? 🙂

    • Reply lena tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:31

      Kiitos huomiosta Terhi! 🙂 Tein hieman lisää googletusta, ja näyttää siltä että otin taiwanilaisista lähteistä nuo viimeisimmät tiedot vilkkaista reiteistä. Vetävät ehkä hieman kotiinpäin, länsimaiset lähteet ovat parin vuoden takaa. Mene ja tiedä. 😀

      Hyvin validi ihmetys tuo, että mistä sitä porukkaa oikein löytyy. 😀 En jaksa olla ihmettelemättä tuota oli kyse sitten noista lentoreiteistä tai ihmisvilinästä esimerkiksi Taipeissa… sitä vaan riittää ja riittää.

  • Reply Emmi L. maanantai, marraskuu 24, 2014 at 21:35

    The Holiday on niin ihana!

    • Reply lena tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:29

      No äläpä muuta. Jude Lawhin tuskin kyllästyn hetkeen. 😀

  • Reply Kthetraveller maanantai, marraskuu 24, 2014 at 14:29

    Kiitos postauksesta, näitä lentoyhtiö-juttuja on aina kiva lukea. Jumbo on testattu muutaman kerra mutta China Airlines on lentämäti. Hiukkasenhan nuo 2000 luvun puolella tapahtuneet turmat vaikuttavat meikäläisen käyttäyttymiseen joten China Airlines ei olisi ihan ensimmäisenä matkustuslistalla. Mutta mistä sitä tietää tulevaisuudestaan, millä sitä lentää ja minne.

    • Reply lena tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:29

      Kiva kun tykkäsit! 🙂 Mua kiinnostaa nämä lentoyhtiöjutut ja innolla lueskelen blogeista muiden kokemuksia.

      Onhan nuo 2000-luvulla tapahtuneet hieman jänniä, ja ihan syystä niitä aina miettii. Aasiassa varsikin tuo ohjaamokulttuuri on joskus hieman jännä joten ei kai sitä koskaan tiedä… (esim Asiana Airlines crash San Fransiscossa viime vuonna). Voihan sitä tosiaan olla että vaikka minkälaisen firman kyytiin tässä lähivuosina itsekin joutuu, mene ja tiedä. 😀

  • Reply Sari | Pakkasesta Paratiisin maanantai, marraskuu 24, 2014 at 13:04

    Oi mäkin haaveilen pääseväni jumbojetin kyytiin. Vielä ei ole osunut kohdalle mutta ehkä vielä joku päivä 🙂 Me lennettiin viime keväänä Eurooppaan China Southernilla ja sama ongelma oli ruuan kanssa. Ei ihan uponnut. Oli pari aika nälkäistä matkaajaa Amsterdamin kentällä ja ostettiin sitten myöhäiseksi aamupalaksi pussillinen pieniä juustoja 🙂

    • Reply lena tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:26

      Eiköhän se joku päivä kohdalle osu, mullakin vihdoin monen vuoden odotuksen jälkeen. 😀

      Mua kiinnostaa tuo China Southern, sillä uskon että joku päivä sen kyytiin nousen. Hinnat ovat melkoisen kilpailukykyiset. Olen kuullut siitä hieman kaksipiippuista tarinaa, millainen kuva siitä jäi? Voisin vaikka ottaa omat eväät mukaan, vaikka noita pikkujuustoja. 😀

  • Reply Maarit Johanna maanantai, marraskuu 24, 2014 at 13:02

    Seurasin taannoin jokaikisen jakson Lentoturmatutkinnasta mutta en muista törmänneeni tähän tietoon koskaan. Ja vielä noin uusi juttu! Hyvä juttu on toki että koulutusta on lisätty ja ei ole ollut uusia onnettomuuksia. Niitä voi tietenkin sattua kenelle tahansa ja mistä syystä vain.
    Mie olen jostain kumman syystä tykännyt oletusarvoisesti lentokoneruuasta 😀 Siinä on vähän samaa fiilistä kuin että eväät maistuu paremmalta retkellä kuin kotona pöydän ääressä.
    Oot ollu äärimmäisen onnekas. Kokonainen rivi jumbojetistä vain sulle! Vau. Kade. :p

    • Reply lena tiistai, marraskuu 25, 2014 at 13:25

      Mä seuraan myös tuota lentoturmatutkintaa. 😀 Mä en myöskään muista tätä onnettomuutta, vaikka aika tarkkaan niitä seuraankin. En tiedä miten tarkkaan tuosta Suomessa uutisoitiin, voihan se olla että mediassa oli muutama maininta mutta koska se tapahtui niin kaukana, ei siitä kovin laajasti uutisoitu.

      Eväät paremmat retkellä kuin kotona, tuohan muuten pitää paikkansa. Aina kun lentokoneruokaa tulee eteen niin tietää olevansa matkalla jonnekin, usein ihan mukavaan kohteeseen. Silti parempi juttu lennolla oli tuo oma rivi, eikä se ruoka! 😀

    Leave a Reply