Lentolippu on usein se juttu, jonka hankkimisen myötä reissuun lähtö konkretisoituu. Sen ostaminen ei valttamatta kuitenkaan ole se helpoin rasti sillä netti on pullollaan rahoistasi kilpailevia palveluntarjoajia ja lentoyhtiöitä. Ja heidän logiikastaan on joskus hieman hankala ottaa selvää. Olen koonnut tahan artikkeliin muutamia ajatuksiani lentolippujen ostosta, ja siita mitkä tekijät päätökseeni vaikuttavat. Tekijöitä tuli yhteensä neljä, ja vaikka osissa onkin päällekkäisyyksiä, ovat ne järjestyksessä jota useimmiten noudatan.
Ensimmäinen kriteeri eli se kaikkein tärkein kriteeri oli hieman hankala päättää, sillä lipun hinta ja matkanteon mukavuus sekä käytännöllisyys ovat minulle tekijöinä melkein yhtä tärkeitä. Mukavuus / käytännöllisyys osoittautui kuitenkin himpun verran tärkeämmäksi. Aloitetaan siis siitä. Kuvituksena muutama nostalginen lipunkanta.
1. Mukavuus matkaan lähtiessä sekä käytännöllisyys.
En voi väittää etteikö hinnalla olisi tekemistä ostopäätökseni kanssa, koska silla todellakin on merkitystä. Mutta tässä kohtaa on todettava että käytännöllisyys sekä mukavuus reissuun lähtiessä on kuitenkin sitä hintaa hieman tärkeämpää. Itselleni on tärkeämpää päästä lähtemään joko kentältä, jonne on järkevämpi matka tai vastaavasti sellaiseen aikaan jolloin kentälle pääsee järkevästi julkisia kulkuvälineitä käyttäen. Hermojen säästäminen on tärkeää.
Esimerkkinä otan ensin Lontoon. Lontoo tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja mitä tulee lentoyhtiöihin sekä lentokenttiin, mutta olen todennut että se halvin hinta ei ole aina metsästämisen arvoinen. Olemme käyttäneet esimerkiksi Ryanairia muutamaan otteeseen matkalla Italiaan (Pisa, Firenze) ja lipun hinta on saattanut olla niinkin edullinen kuin 30£ per sivu. Ei siinä mitään, mutta kun lähtölentokenttänä on Stansted, niin hintaa saattaa yhtäkkiä muuttuakin odotettua kalliimmaksi – Lontoosta kun ei ole ihan ilmaista ja nopeaa matkata Stanstedille. Varsinkaan niille halvimmille aamu kuuden lennoille. Hyvänä vaihtoehtona tuolle Firezen reitille on esimerkiksi Alitalian reitti Rooman kautta, reitin hinnat ovat noin 120£ ylöspäin. Jos tuon tarjouksen nappaa, niin siinä säästää paljon hermoja eikä lopullisessa hinnassa ole kovinkaan paljoa eroa. Alitalia käyttää Heathrowta, jonne itselläni oli huomattavasti lyhin matka eikä äärettömän kalliita junalippuja Stanstediin ole Heathrowlle matkatessa tarvetta ostaa.
Eli vaikka lipun hinta on Alitalialla kalliimpi, se ei kaikkine kuluineen juuri häviä Ryanairille. Jos säästään muutamia kymppejä Ryanairia käyttäessäni, mikä on aikaa ja hermoja vievä vaihtoehto, sijoitan mielummin hieman enemmän rahaa ja matkustan lähemmältä kentältä mukavammin.
2. Hinta
Heti hyvänä kakkosen mukavuustekijöiden jälkeen on luonnollisesti hinta. Kuten yllä totesin, mikäli saan pienellä panostuksella stressittömämmän lentomatkan, maksan siitä mielelläni vähän ekstraa.
Toisaalta, hinta on kuitenkin sen verran tärkeä, että jos lippu esimerkiksi Ryanairilla Stanstedilta Pisaan maksaa 100£ menopaluu ja Heathrowlta 350£, valitsen tuossa tilanteessa Ryanairin sillä hintaero on sen verran huomattava. Eli vaikka hinta ei aina todellakaan ratkaise, hintaeron ollessa oikeasti huomattava teen aina taloudellisen valinnan. Hintojen erotuksella kuitenkin elää jo itse kohteessa melko pitkään ja säästetyn summan voi käyttää vaikka hyvään hotelliin. Tietysti Italiaan reissatessani ei tarvitse hotelleista ja muusta huolehtia, mutta ymmärtänette mitä esimerkilläni tarkoitan.
3. Lentoyhtiön merkitys
Lentoyhtiö ei ole aivan siellä kriteerien kärkipäässä lentoja ostaessani. Minulle on periaatteessa aivan sama onko lentoyhtiö British Airways, Finnair vaiko Emirates, noin esimerkiksi. Kunhan pääsen perille paikasta A paikkaan B, olen tyytyväinen.
Yllämainitut tekijät vaikuttavat päätökseeni huomattavasti enemmän, vaikka lentoyhtiöiden kanta-asiakasjärjestelmä onkin tärkeä ottaa huomioon.
Tietysti yritän tilaisuuden tullen lentää British Airwaysillä jonka kanta-asikas olen tai vastaavasti muilla Oneworld-yhtiön lennoilla, mutta jos hinta ja matka-aika ovat huomattavasti kilpailukykyisempiä muilla yhtiöillä, päädyn yleensä matkaamaan allianssiin kuulumattomilla yhtiöllä. Tähän on kuitenkin sanottava hyväksi puoleksi se, että BA:lla ja Finnairilla on parhaat hinnat ja matka-ajat Suomeen reissatessani ja siten käytän heidän palveluitaan usein. Eli pisteitä kertyy, hyvä niin.
Ensi kuussa tapahtuvalle Italian reissulleni minulle oli hyvin monta reitti- ja lentoyhtiövaihtoehtoa. Olisin voinut kohtuulliseen hintaan lentää China Airlinesilla Shanghain kautta 45 tunnin matka-ajalla (ei kiitos) tai esimerkiksi Cathay Pacificin ja Finnairin yhdistelmällä Hong Kongin ja Helsingin kautta. Kuitenkin lippuja varatessani Finnairilla oli sisäisiä kiistoja lentoemäntien ja stuerttien kanssa, ja kerran heidän lakon vuokseen ongelmiin joutuneena päätin välttää vastaavaa tapahtumasta ja hylkäsin kotimaisen vaihtoehdon. Päätökseeni vaikutti myös Venäjän ilmatilan sulkemiseen vaikuttavat, Finnairista riippumattovat tekijät. Olisihan sieltä ropissut hyvin lentomaileja, mutta koska Swissillä oli samaan aikaan paljon edullisempi tarjous Taipei-Firenze reitille, varasin sen. Eli vaikka kuinka yritän aina optimoida lentoni Oneworld-yhtiöille, ei se aina ole mahdollista ja valintaan vaikuttaa moni muukin tekijä.
4. Matka-aika
Matka-ajalla on tietysti merkitystä. Huomasin ensi kuun Firenzen lippuja varatessani, että eri lentoyhtiöiden tarjoamat kokonaismatka-ajat vaihtelivat noin 20 ja 55 (!) tunnin välillä. Ei, en valinnut tuota 55 tunnin yhteyttä Pekingin ja Amsterdamin kautta, vaikka se halvin olikin. Aika paljonkin halvempi. Koska olen kuitenkin perillä Italiassa vain 9 päivää, halusin perilla mahdollisimman pian ja vaivattomasti. Kiitos Swissin, matkoihin kuluu tällä erää vain himpun vajaa 20 tuntia. Eri asia olisi sitten se, jos minulla ei olisi ollut mikään kiire. Jos maaliskuussa Eurooppaan lopullisesti palatessani olisi tuo lentovaihtoehto ollut edullisin, olisin varmasti siihen tarttunut, sillä kymmenen tunnin vaihdon Amsterdamissa voi käyttää hyödyksi vaikka kaupungilla pyörien. Mutta aikataulujen ollessa melko tiukat, haluan päästä mahdollisimman helposti ja nopeasti perille.
Yllä hieman ajatuksiani lentolippujen ostosta. Millaisia kriteereitä teillä muilla on, onko ollenkaan yhtäläisyyksiä omien ajatuksieni kanssa?
27 Comments
Samoja asioita pohdin blogissamme. Meillä on kyllä ollut vahvin vaikuttaja tuo hinta. Tulevalle Aasian matkalle lentoaika suuntaansa on ~30h ja vaihtoja on kaksi. Sanomattakin selvää, että olivat halvimmat lennot mitä tarjottiin. Mutta toisaalta, meillä on kohteessa aikaa 2,5kk, jolloin ei ole kauheasti väliä lentääkö sitä vähän pidemään. Ja lennättäjä on Cathay Pacific, joten uskoisin, että ihan mukavat lennot ovat tulossa! Vuosi sitten lensimme samantyyliset lennot Malaysian Airlinesilla ja sekin meni ihan kivasti. Kai mä sitten vähän jopa tykkään lentämisestä 🙂
Ihan totta Sari, kun on reissun päällä 2,5kk niin ei sillä matka-ajalla ole niin väliä onko sinne kohteeseen matkalla 22 vai 32 tuntia. Eri asia tietysti lyhyillä lomilla, kun on aika tarkat matka-ajat ja haluaa maksimoida perilläoloajan. Mutta ihan varmasti jos minulla olisi pari kuukautta lomaa jossain kivassa paikassa niin voisin tehdä stop-overin vaikka puolimatkassa. 😉 Koska hinta olisi luultavasti edullisempi ja rutkasti.
Itselläni monet näistä kriteereistä kulkevat käsi kädessä ilman mitään tärkeysjärjestystä, mutta olen kyllä erittäin tarkka lentoyhtiöstä, jolla lennän. Sen pitää olla turvallinen. Nykyään mietin aika paljon myös lentomailien keräämistä Oneworldin yhtiöiltä. Yritän tietysti löytää hyvän hintaiset liput, mutta kaikkein tärkeintä on mukavuus (suorat lennot jos mahdollista).
Mulla on tuo turvallisuuskriteeri tainnut jaada sinne ”viimeisimmaksi”, jos niin voi sanoa. Ei silla etteiko se olisi tarkea, mutta uskon etta ainakin Euroopassa valvotaan lentoyhtioita viranomaisten toimesta ja silla saralla pitaisi olla riskit minimoitu.
Tosin taalla Aasiassa on sitten lennetty vaikka minkalaisen puljun koneella, ehka olen tassakin fiksuuntunut. Tosin eilen sain kaverilta whatsappissa P-Korean kansallisesta lentoyhtiosta Air Koryosta kertovan artikkelin… vahan jai kutkuttamaan 😀
Ei olisi ihan ensimmäisenä listalla tuo P-Korean lentoyhtiö x). Ei sen puoleen, en suostu lentämään Aeroflotillakaan, koska Lappeenrannassa asuvana olen nähnyt sen verran venäläisiä ja heidän kulkupeliensä kuntoa, ettei se luotto ole kovimmasta päästä 😛
Lupaan blogini kattavimman raportin ilmailuraportin jos joskus pääsen Air Koryon kyytiin! 😉
Aeroflot on itselläni ehkä niin ja näin, voisin lentää jos halvalla saisin ilman että tarvitsee odotella tunteja Moskovan kentällä. Domodedovo on omalla mustalla listallani, kämppikseni oli siellä jumissa 16 tuntia ja eipä kovin paljoa positiivista palutetta tullut. Eli vältä ko kenttää kuin ruttoa. 😀
Mulle tuo matka-aika on aika iso tekijä, koska en halua nukkua lentokentillä esimerkiksi. Siispä usein sijoitan muutaman kympin enemmän mukavuudenhaluisuudesta. Lentoyhtiö vaikuttaa jonkin verran, koska tykkään lentää tuntemillani yhtiöillä, mistä johtuu, en osaa oikein eritellä. Hinta toki vaikuttaa, mutta siitä joustan vähän kuin sinä, varsinkin jos erot on suht pieniä. Esimerkiksi pitkästä odotteluajasta joutuu loppujen lopuksi kuitenkin maksamaan juuri siirtymisien tai ruokailujen muodossa.
Mulla on kans tuo nukkuminen lentokentilla nykyaan todella vahaista, joskus harrastin sita enemmankin. 😀 Ei kiitos jos ei ole ihan pakko.
Todella hyva pointti tuo pitkat odotteluajat ja siella kentilla aiheutuvat kustannukset. Ravintolaan saa esimerkiksi uppoamaan pitkan pennin pitkalla layoverilla ja sita ei tosiaan kannata jattaa huomiotta…. terv. kokemusta on 😉
Minä olen ruvennut painottamaan lentoyhtiötä aika paljon enemmän sen jälkeen, kun olen saanut tasoja Deltalla. Nykyään KLM:llä ja Deltalla lentäessä pääsee mannertenvälisillä lennoilla ilmaiseksi economy comfortiin, Yhdysvaltojen sisäisillä yleensä saa matkustusluokan korotuksen firstiin, ja koska arvostan niitä parempia penkkejä, saatan maksaa mannertenvälisistä lennoista helposti satasenkin enemmän, jos pääsen noilla mainituilla yhtiöillä lentämään. Tärkeää on kuitenkin myös lentoaika, joten jos vaihdot venyvät useiden tuntien mittaisiksi, siirryn kilpailijalle.
Hinnat vaikuttivat aiemmin käyttäytymiseeni huomattavasti enemmän kuin nykyään. Opiskelijana on aikaa luuhata kentillä omituisiin aikoihin ja käyttää monta tuntia matkustamiseen, mutta työssäkäyvänä eniten on pulaa vapaapäivistä.
Sorry viivastuneesta vastauksesta, naputtelin pitkat patkat tahan pari paivaa sitten mutta nakojaan se katosi bittiavaruuteen!
Uusi yritys talla kertaa. Totta on tuo mita sanoit tasokorotuksista, eli kunhan on tarpeeksi hyvalla tasolla niin kannattaa ehdottomasti mahdollisuuden tullen keskittaa. Sain itse BA:lla tasokorotuksen juuri ennen tanne lahtoa, eli se siita sitten.. 😀 Onhan taalla tietysti Cathay jolta saisi pisteita, mutta paljon muitakin lentoyhtioita joten ei silla niin paljoa tule lennettya.
Noista hinnoista, huomasin itsekin sen kun olin valivuoden aikana toissa niin niita tulee katsottua vahemman. Tosin nyt on tallainen tilanne, etta olen taalla scholarshipilla ja kun tuo koulun meininki on kuin siella kuuluisassa p-Koreassa valilla niin ei voi olla poiskaan esim viikolla jolloin lennot ovat halvempia. Tyossakayvilla ehdottomasti matka-aika nousee kirkkaasti ykkoskriteereiksi. Ja toisaalta, jos paremman diilin saaa juurikin mannerten valisilla muutaman sadan erotuksella, niin toki se kannattaa hyodyntaa.
Hinta ja total matka-aika yhdessä tärkeimmät. Jotkut oudommat firmat pitää googlettaa. Ne saattaa viivästyttää, yhdistää lentoja jne. Ja turvallisuutta ei pidä unohtaa. Perämettiköissä voi olla eksoottisii putoamisherkkiä koneita.
Ite matkaan aina 1-5 vkon reissut käsitavaroilla, helpottaa…
Joo nuo eksoottisemmat lentoyhtiöt joutuu itsekin aina googlaamaan, vaikka tosin on aina vaikka minkälaisella firmalla tullutkin lenneltyä. Euroopassa onneksi on aika hyvin noita juttuja hoidettu ja valvottu, joten silloin on lentoyhtiön kanssa hieman vähemmän stressiä!
Vau, 5 vko käsimatkatavaralla! Mulla on aina parin viikon max reissut käsimatkatavaroilla tehtynä, mutta sitä enemmän tulee sitten edes hieman isompi laukku otettua mukaan. Reissusta riippuen toki. Hatunnosto tuolle viidelle viikolle, käteväähän se olisi jos ei olisi kovin paljoa tavaraa 🙂
Mulla on hinta ja matka-aika aikalailla tärkeimmät. Lennän mielelläni suoraan juuri matka-ajan takia, ja esimerkiksi pari vuotta sitten Dubaihin olisi päässyt järkyttävän huonoilla välilaskuilla Ukrainan/Moskovan kautta parikin sataa halvemmalla, mutta mielelläni maksoin hyvistä ja suorista lennoista vähän enemmän. Lontooseen mennessäni haluan aina lentää Heathrowlle, tykkään lentokentästä jotenkin tosi paljon. 😀 Lentoyhtiöstä en hirveästi välitä, vaikka ehkä kannattaisi juuri kanta-asiakasohjelmien kautta hyödyntää. Olen vähän laiska ollut niiden kanssa tähän asti.
Tuossa sinun Dubain tilanteessasi taitaa se pari sataa ylimääräistä ihan ansaita paikkansa, varsinkin jos joutu muutaman kentän kautta pomppimaan ja lomalla on aina aika rahaa! 😉
Mulla on kans tuo Heathrow ihan ehdoton suosikki, sinne on mulle helpoin mennä ja jotenkin muutenkin se on niin tuttu että tietää minne mennä ja milloin. Ja suora metro on todella kätevä, verrattuna vaikka Stanstedin bussiin, huh heijaa.
Hyvä aihe ja komppaan sinua täysin. Olen joskus sortunut halpoihin lentoihin vain huomatakseni, että kohteessa kuluu aikaa ja rahaa junalippuihin kun lentokenttä kaukana (Lontoo esimerkki hyvä) En ole myöskään nirso lentoyhtiön suhteen. Ellei Finskiltä löydy kohtuuhintaista lippua, jos edes haluamaani kohteeseen operoi, niin minulle sopii muutkin lentoyhtiöt. Nepalissa hieman jänskätti lentää maan sisäistä pienellä koneella, mutta hyvinhän se meni. Ilmastointi ei tosin koneessa toiminut ja kaikilla hiki virtasi, myös sillä koneen ainokaisella lentoemolla, mutta onneksi oli kyseessä lyhyt, alle tunnin lento, niin sen kyllä pärjäsi 🙂
Nyt voitit kyllä eksoottisin lentoyhtiö – skaban. 😀 Olen lentänyt vaikka milla vinkuintian koneilla, mutta tuo nepalilainen lentoyhtiö vaikuttaa hieman raflaavammalta. Ainakin niiden juttujen perusteella mitä olen niistä kuullut!
Aika monella meistä taitaa olla samat kriteerit noiden lippujen ostossa. Hauska lukea näitä ja vertailla omiin kokemuksiin. Lontoo on tosiaan aikamoinen sillisalaatti mitä lentoyhtiöihin ja kenttiin tulee, mutta vähän kuin aina jaksaa selvittää asioita niin yleensä löytyy fiksu ratkaisu lippujen ostoon 🙂
Kun matkustaa kohtuullisen paljon, on väliä, mitä liput maksavat, mutta pakko omalle ajallekin on laskea jokin hinta. Muutaman päivän Euroopan-matkalla olen pitänyt yhdensuuntaisena aikarajana noin kahdeksaa tuntia, ja silloinkin hintaeron suoraan lentoon verrattuna on oltava huomattava. Lentoyhtiöstä ajattelen täsmälleen samoin kuin sinä: aivan sama, kunhan ei ole EU:n mustalla listalla. Joskus matkakohde myös määrää yhtiön, kun ei vain esim. Finnairilla ole yhteyksiä Kaukasukselle.
Muutaman kerran on käynyt niin, että varaamalla bisnesluokan lennot on voinut säästää matka-ajassa ihan ruhtinaallisesti. Samoille vuoroille ei jostain syystä ole myyty turistiluokkaa vaan on pakotettu odottelemaan pitkiäkin aikoja. Bisneksestä olemme maksaneet vain pitkillä mannertenvälisillä lennoilla. Tähän asti rahalle on saanut ihan hyvin vastinetta. Mutta kyllä olisi harmittanut, jos olisimme valinneet bisneksen TAPin lennoille, joilla palasimme São Tomésta tänään: penkit aivan samat kuin turistissa, jalkatilat yhtä ahtaat.
Annika, tuo tekstisi oli kuin omasta kynästäni kirjoitettua! Ihan samoilla linjoilla mennään.
Noilla muutaman päivän Euroopan reissuilla ei nuo matka-ajat tosiaan saa pidentyä kovinkaan paljon, tosin Lontoosta on usein suorat yhteydet joten se pelastaa jo paljon. Eikä se lentoyhtiökään niin justiinsa ole, kunhan ei ole mikään Air Koryon tyyppinen pulju – eikä ne Euroopassa lentele. Tuo musta lista on tärkeä.
Tuo bisnes on hyvä vinkki, kun se turistiluokka saattaa olla täynnä ja bisnekseen usein mahtuu. En ole koskaan maksanut Euroopan lennoilla busineksesta, ihan tuosta samasta syystä että ei siinä juurikaan hyötyä ole. Mannertenvälisillä on jo tuntuu että rahalle saa vastinetta. Oliko Sao Tome – Lissabonkin tuolla samoilla penkeillä vai Lissabon – Helsinki vain? Ihan uteliaisuudesta, olisi kiva tietää millä koneella tuonne Sao Tomeen operoidaan 🙂
Mielenkiintoinen kirjoitus! Ja olen kyllä samaa mieltä ja aika lailla samassa järjestyksessä kuin sinäkin. Varsinkin täältä maakunnista reissuun lädettäessä matkustusmukavuus, lentoaika ja niiden suhde hintaan on tärkeä. Lähes poikkeuksetta yksi välilasku tulee jo Helsingissä, niin kovin montaa ei viitsisi enää sen jälkeen tehdä.
Ja jos Helsingistä saakin maailmalle edullisia lippuja, niin Oulun jatkolennoilla hinta saattaa hyvinkin tuplaantua. Ellei sitten kikkaile eri lentoyhtiöiden kanssa eri lipuilla, ja sitten mahdollisesti menetä jatkolentoaan, kun edellinen lento myöhästyy. Ja sitten maksetaankin uusi lento omasta pussista (kokemusta on), ja nehän maksaa hunajaa, jos ostaa lipun seuraavaan lähtevään koneeseen. Onneksi matkavakuutus tulee yleensä apuun!
Näiden kaikkien juttujen valossa esimerkiksi paljon parjatut Hullujen päivien alennuslennot ovatkin yhtäkkiä aika potentiaalinen vaihtoehto Oulusta lähteville. Oulu-lisä on yleensä 70-80e ja mitään omaa riskiä ei ole ja tietty syöttöliikenne Oulusta passaa esim. kaukolentoihin hyvin. Ja vain yksi koneenvaihto Helsingissä, joten kyllähän se on melkein ku suoraan lentäisi 🙂
Olen juuri samaa mieltä Heidin ja sinun kanssa!
Huomennakin on tiedossa aamulento Helsinki-Vantaalle, koska oli halvin lähtö vaikka kone Pariisiin starttaakin vasta illalla ja tietenkin aina täytyy ottaa väliä ettei käy niin että kone onkin vähän myöhässä ja sitten missaa seuraavan lennon.
Tuossa sitten taas korostuu nimenomaan ne lentoajat, sillä melkein väistämättä Oulusta lähtiessä täytyy aina jäädä mennessä tai tullessa Helsinkiin yötä, mikä taas vaatii hotellin varaamista ja siinä tapauksessa taas maksaa mielummin vaikka lennosta enemmän että pääsisi saman päivän aikana jatkamaan matkaa. 😀
Todella mielenkiintoinen postaus ja niin hyviä pointteja kaikki!
Kiitos kommenteista Oulun tytot! Olette ihan oikeassa tuosta maakunnista matkalle lahdettaessa, etta sielta on otettava huomioon myos yhteydet. Kuopio on samassa tilanteessa, jokseenkin huonommassa kuin Oulu, eika sielta paase kuin Helsinkiin Finnairin kyydilla. Ei siina mitaan, mutta lippujen hinnoissa se nakyy. Olen ratkaissut ongelman varaamalla menopaluut Lontoo-Kuopio-Lontoo eli hinta on Englannista edullisempi.. saastaa jopa satasia yhden lipun kanssa! Toki tuo Norwegian / Finnair yhdistelma on sitten riskialttiimpi, kun Norski ei ole vastuussa jatkoista. Hankalia aina nama sumplimiset!
Voi kun Kuopiossakin olisi Hullut Paivat ja noita tarjouksia Aasiaan! Vaikkakin muutaman kerran olen varannut liput esim Bankgokiin Kuopiosta hintaan x ja Kuopio-lisa on ollut vain 50e. Bargain! 😉
Hyvä kirjoitus!
Omalta osaltani lisäisin vielä listaan muutaman päivän heitot, ja niiden hintaerojen vaikuttaminen lopulliseen päätökseen. Esimerkiksi lomilla kahden viikon ikkunassa haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa kohteessa (lue: yleensä Suomessa…) mutta välillä lyhentämällä tai pidentämällä reissua parilla päivällä saattaa lentolippujen hinta saattaa tippua jopa puolikkaan lippujen hinnasta!
Kiva, jos tykkäsit tästä! Tätä oli mukava kirjoittaakin, jotenkin tuo lentämisesta puhuminen ja kirjoittaminen on niin lähellä sydäntä. 😀
Hyvä pointti on tuo muutaman päivän heitto, ehdottomasti. Olen sitä joskus käyttänyt myös hyväkseni, ja lähtenyt reissuun päivää ennen suunniteltua päivää, ihan hinnan takia. Ehdottomasti Suomen visiiteillä haluaa olla perillä niin pitkään kuin mahdollista, kun on niin paljon tehtävää ja näkemistä. Olen sikäli onnekkaassa asemassa, että Finnairin yhteys Lontoosta Kuopioon on yleensä kohtuullisen nopea ja lyhyelläkin varoitusajalla varattuna melko edullinen kun sen varaa Englannista käsin. 🙂
Hyviä pointteja! Mulla monesti saattaa lippujen hinta pompata paljonkin koska haluan lentää aina mahdollisimman suoraan. Pelkään lentämistä jonkin verran edelleen ja nousut ja laskut on pahimmat. Kun ne on minimoitu mahdollisimman suoralla vaihtoehdolla, maksan mielelläni paljon enemmän. Tosin sekin vaihtelee. Viimeinen tentti Islannissa on 15.12 ja haluan ehdottomasti lentää kotiin seuraavana mahdollisena päivänä ja silloin ei mene suoraa lentoa Helsinkiin. 17.12 lennot olisivat yli sata euroa halvemmat kun edellisenä, ja suoralla yhteydellä, mutta koska olen päättänyt tulla kotiin silloin niin minähän tulen vaikka kuinka monta vaihtoa olisikin 😀 kyllä niihin monet asiat siis vaikuttaa 🙂
Hyvä pointti on myös tuo suoraan lentäminen! Se on varmasti monen listalla kriteerinä, kun lentolipun ostoa mietitään.
Suoralla lennolla on todella hyvät puolensa, matka-ajan suhteen ja toki vähentää häsläämistä kun ei tarvitse vaihtaa lentoa ties missä. Ja lentopelkoa poteville se on toki luonnollinen valinta.
Toivottavasti saat hyvän diilin Helsinkiin sieltä Islannista, joko vaihdoilla tai myöhemmin! Seuraan tilannetta blogistasi 😉
Minulle mukavuus eli matka-aika ja sopiva (ei siis välttämättä se kaikkein halvin) hinta merkitsee. Lisäksi sen pitää olla ns. premium lentoyhtiö. Niissäkin on tiettyjä suosikkeja, en ole aikoihin käyttänyt muita kuin Finskiä, Lufthansaa tai BA:ta. Kaikilla on itse asiassa varmaan nuo samat kriteerit, mutta eri painotuksilla?
Ehdottomasti olen tuon mukavuuden puolella minäkin. Paras kombinaatio ajan ja hinnan huomioon ottaen tosiaan vie yleensä voiton.
Uskon että nuo mainitsemani pointit ovat varmasti kaikkien listalla, ja kuten totesit, eri painotuksilla. 🙂 Toki muitakin tekijöitä varmasti on, kuten esimerkiksi vaihtokenttä ja sen ominaisuudet, turvallisuus jne, mutta niitä en noihin omiin kriteereihini lisännyt. Toki turvallisuus on tärkeää, mutta luotan siihen että ainakin esim EU-alueella toimivat yhtiöt toimivat säädösten mukaisesti ja turvalisuudesta huolehditaan.