Malta ja julkinen liikenne

Maltan blogireissultani riittää tarinaa vielä muutaman postauksen verran, ja tänään on vuorossa pikainen vinkki saarella liikkumiseen.

Matkustin Maltaa ristiin rastiin melko paljon, sillä halusin tutustua reissuni aikana niin moneen paikkaan kuin se oli järkevästi mahdollista. Käytin Maltalla liikkumiseen ainoastaan paikallisia linja-autoja, enkä aivan vähääkään itseasiassa. Vierailin paikallisbussilla muunmuuassa Marsaxlokkin kalastajakylässä, St Juliansissa sekä Mdinan kaupungissa Vallettasta käsin, ja yllätyin erittäin positiivisesti. Paikallisbussit olivat kätevä ja erittäin edullinen tapa matkustaa paikasta toiseen saarella, jossa mihinkään ei ole pitkä matka.

Olin ennen matkaani lukenut ja kuullut muutamalta eri taholta, että Maltan julkinen liikenne on toimiva, mutta ei kovinkaan täsmällinen. Varasin täten matkoihini hieman enemmän aikaa, mutta huoleni aikataulujen paikkaansapitämättömyydestä osoittautui kuitenkin turhaksi. Suurin osa vuoroista kulki täydellisen ajallaan, ja sekin vuoro joka hieman myöhästyi aikataulustaan juuttui työmatkaliikenteen aiheuttamaan ruuhkaan St Juliansissa. Tiedä sitten oliko minulla hyvä tuuri vai mitä, mutta aikataulut eivät missään nimessä olleet ongelma.

IMG_6819

Mitä nämä paikallisbussiseikkailuni sitten kustansivat? Ei oikeastaan juuri mitään. Koko lystin hinta oli nimittäin 1,50e per päivä. Minun piti hetken miettiä, mahtaako tämä hinta ihan oikeasti pitää paikkaansa, sillä tuo hinta on päivän reissaamisesta lähinnä nimellinen. Yöbusseissa oli sitten eri taksa, mutta niitä en reissullani käyttänyt.

Maltalla ei ainakaan liikkuminen reissubudjettia juurikaan hetkauta.

IMG_6518

Aikataulut olivat Vallettan linja-autoasemalla selkeästi esillä eikä busseissa ollut moittimisen sijaa. Lipun sai kätevästi ostettua kuljettajalta ja bussissa oli selkeäsi mainittu mikä pysäkki oli milloinkin kyseessä. Bussimatkustaminen ei tästä helpommaksi muutu, ja mikäli kysyttävää tulee, kuljettajat puhuvat luonnollisesti englantia ja auttavat mielellään.

IMG_6519

Tämä reissu oli osa Blog Island – projektia, jota ovat olleet mahdollistamassa ja sponsoroimassa iambassadors, VisitMalta sekä Air Malta.  Juttuideat sekä mielipiteet ovat täysin omiani, kuten aina.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Noora maanantai, heinäkuu 21, 2014 at 20:51

    Hei, hauska nähdä näitä Maltan uusia busseja nyt ekaa kertaa. Aika erilaisia olivat ne vanhat Leylandit, joilla ajettiin vielä 2010 kesällä. Ovet eivät menneet kiinni ja useissa oli katossa takaa eteen viritetty naru, jota kiskasemalla bussin sai pysäytettyä 🙂 Samoin penkit olivat sen verran kovia, että Mdinan matkan töyssyjen jälkeen oli takamus hellänä. Mutta yhteydet toimivat erinomaisesti! Jopa hieman ikävä nostalgisia busseja, kuten paikallisilla kavereillanikin.

    • Reply lena keskiviikko, heinäkuu 23, 2014 at 16:22

      Haha, ihan mahtavilta vaikuttaa nuo vanhat bussit. Nostalgiaa ehdottomasti 🙂 Olisi ollut hauska nähdä ne vanhat, nuo uudet olivat kuin mitkä tahansa bussit missä tahansa, ja oli mukava matkustaakin! 😉 Ihan tosi halpaakin oli, bussilla ajo kannattaa. Ja näkeepä siinä maisemiakin 🙂

      • Reply Noora keskiviikko, heinäkuu 23, 2014 at 19:21

        Tosiaan edullisiakin vielä. 0,3€ oli taannoin hinta, jos oikein muistan 🙂

        • Reply lena torstai, heinäkuu 24, 2014 at 09:05

          Mä vieläkin ihmettelen tuota 1,50€ päivähintaa, siis ihan uskomattoman halpa. Melkein ilmainen etten sanoisi. 😀 Mutta tuo 0,3€…. Suomessa kun yksi suunta Kuopion liikenteellä maksaa sen 3 euroa.

    Leave a Reply