Air Malta – Matkakertomus sekä uusi lentoyhtiökokemus

Tällaisena ilmailun ystävänä on aina mukava päästä testailemaan uusia lentoyhtiöitä aina kun siihen on mahdollisuus. Maltan reissulle tieni vei Air Maltan siivin reittiä Lontoo (Heathrow)-Malta-Lontoo ja nyt seuraakin hieman tarinaa tästä kokemuksesta – paluumatkan tiimoilta kerrottuna.

Lähdin Maltalta erittäin aikaisin kohti Lontoota toissa torstaina. Päivän ensimmäinen lento Maltalta Lontooseen on aikataulutettu siten, että business-matkustajat ehtivät Lontooseen hoitelemaan työasioitaan kohtuullisen ajoissa. Lennon lähtöaika 07:15 tarkoitti sitä, että jalkeilla oli oltava erittäin ajoissa ja edellinen yö jäi siten hieman lyhyeksi. Onneksi Valletta sijaitsee melko lähellä Maltan kansainvälistä lentokenttää, joten taksimatka ei kestä viittätoista minuuttia kauempaa, mutta melkoisen aikainen lähtö se silti tällaiselle aamu-uniselle on.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aamu Maltalla oli kaunis ja auringonnousun näkeminen ennen lähtöselvitystä oli piristävä kokemus. Pilvetön taivas, palmupuiden täyttämä maisema ja horisontissa nouseva aurinko tarjosivat upean postikorttimaiseman ja siten mitä parhaimman aloituksen päivälle. Samalla  se kuitenkin tarjosi katkeransuloisen muistutuksen siitä, että tästäpä ei enää kauaa nautitakaan.

Lontoossa minua odotti erittäin tyyppillinen englantilainen sää eli kuuden asteen lämpötila ja kaatosade. En aio avautua tästä aiheesta enempää, mutta arvannette ilmankin mitä tuolla hetkellä mielessäni liikkui.

Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset

Lennolla

Air Malta oli mielestäni toimiva kokonaisuus, ilman ylimääräistä härdelliä ja matkatavarakilojen vahtaamista niinkuin näillä ”perinteisillä” lentoyhtiöillä mielestäni pitääkin olla. Mikäli lennän halpalentoyhtiöllä, suurella todennäköisyydellä lippuni on halvempi kuin näillä perinteisimmillä ja se tarkoittaa sitä että olen valmistautunut matkustamaan vain käsimatkatavara mukanani, ilman aterioita koneessa. Näinä päivinä olen tosin kallistunut enemmän poispäin halpalentoyhtiöistä, sillä ne lentävät itselleni katsoen aivan väärältä kentältä ja hinta ei yleensä ole huomattavasti (jos yhtään) edullisempi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Processed with VSCOcam with f2 preset

Pienenä positiivisena yllätyksenä mainittakoon koneessa tarjoiltu lämmin ateria. Erona esimerkiksi Finnairin Lontoon lentoon, joka on suunnilleen samanpituinen kuin Lontoo-Malta reitti (jälkimmäinen on himpun verran pidempi), Air Malta tarjoaa lämpimän aterian lennoillaan niin aamuisin kuin iltaisinkin. Muutaman tunnin pituisilla lennoilla ateriat ovat mielestäni sivuseikka, mutta mikäli sellainen on lämpimänä tarjolla, on se aina mukava yllätys. Eihän ne lentokoneruoat mitään gourmet-aterioita ole, mutta kohtuullisen hyvää ruokaa Air Maltalla oli tarjolla.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Nukuin oikeastaan koko matkan ajan, mutta ehdin nousun, ruokailun sekä laskun aikana selailla Air Maltan omaa in-flight lehteä sekä yllätyksekseni portilta mukaan saamaani Gulf News-sanomalehteä. Air Malta operoi Heathrown reittiä yhteistyössä Etihad Airwaysin kanssa, mikä selittänee sen, minkä vuoksi lennolla jaettiin tuota yllämainitua Gulf News- sanomalehteä.

Luin Gulf Newsin kannesta kanteen lennon aikana. Rakastan nimittäin sanomalehtiä ja aina tilaisuuden tullen on mukava tutkailla lehteä jota harvoin saa käsiinsä. Lehti oli tosin hyvin suuri ja siten erittäin epämukava lentokoneessa luettavaksi, mutta lennon ollessa melko tyhjä sain yhden kokonaisen exit-rivin omaan käyttööni – tämä helpotti lukemista kummasti. Air Maltan oma in-flight lehti oli myös täynnä luettavaa Maltasta sekä paikallisesta kulttuurista, mikä on oikein mielenkiintoista tällaiselle satunnaiselle vierailijalle.

Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset

Pieni, mutta erittäin hauska yksityiskohta löytyi koneen moottoreista. Molempiin moottoreihin oli painatettu pieni teksti, jossa mainostettiin maltalaisia perinneruokia, pastizzeja tässä tapauksessa. En tiedä onko kaikissa koneissa ruokajuttuja vai jotain muuta, mutta mielestäni idea on melko nerokas. Myönnän usein olevani (hyvän ja kekseliään) markkinoinnin uhri ja tämä pieni yksityiskohta jäi hyvin mieleeni. Harmi vain pastizzeja mainostettiin sen koneen moottoreissa joka vei minut takaisin Lontooseen, ja niiden testaaminen oli siinä vaiheessa melkoisen mahdotonta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Processed with VSCOcam with f2 preset

Loppumietinnät

Yleisesti ottaen olen erittäin tyytyväinen ensimmäiseen asiakaskokemukseeni Air Maltalla, vaikken usko kovinkaan pian heidän siivillään lentäväni. Air Malta ei juurikaan operoi reiteillä jotka eivät ala tai pääty Maltalta / Maltalle, ja koska uutta Maltan reissua ei ihan heti ole näköpiirissä, on minun siten turvautuminen muihin lentoyhtiöihin.

Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei kyseisestä lentoyhtiöstä ole, matka sujui erittäin vaivattomasti ja henkilökunta oli maltalaiseen tapaan oikein mukavaa ja leppoisaa. Lento tosin laskeutui Lontooseen noin 40 minuuttia aikataulusta jäljessä, mutta en uskaltaisi tästä syyttää Air Maltaa sillä lento lähti Maltalta kohti Lontoota suunnilleen ajoissa. Syyttävä sormi taitaa siispä osoittaa Heathrown liikennemääriin – usein sinne matkalla olevat koneet joutuvat pyörimään ja odottamaan hetken itäisen Lontoon päällä, niinkuin tälläkin kertaa.

Tämä reissu oli osa Blog Island – projektia, jota ovat olleet mahdollistamassa ja sponsoroimassa iambassadorsVisitMalta sekä Air Malta.  Juttuideat sekä mielipiteet ovat täysin omiani, kuten aina.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Katja keskiviikko, 21 toukokuun, 2014 at 11:24

    Hei jes odotinkin näitä Air Maltan esittelyjä! Aina on kivaa lukea kokemuksia eri yhtiöistä! : ) Tosi kiva, että kokemus oli vielä positiivinen.

    • Reply lena / london and beyond torstai, 22 toukokuun, 2014 at 16:27

      Kiva että näistä tykätään! Vuelingista olisi myös mukava lukea 😉

      • Reply Annika keskiviikko, 28 toukokuun, 2014 at 11:00

        Mun blogista löytyy tuoreita kokemuksia Vuelingista.. 😛 ei mennyt ihan putkeen!

        • Reply lena keskiviikko, 28 toukokuun, 2014 at 11:09

          Pitääpä käydä tarkistamassa! 😉

        • Reply Vesa sunnuntai, 10 marraskuun, 2019 at 11:36

          Itse olen lentänyt usein Vuelingilla mm. Espanjassa. Kaikki on AINA ollut moitteetonta, uudet koneet ja tasainen lento. Ei saa yleistää, vaikka itselläsi ei olisi ”putkeen mennytkään”. En lukenut blogiasi, mutta ei saa antaa väärää kuvaa hyvästä lentoyhtiöstä!

  • Reply Ruth keskiviikko, 21 toukokuun, 2014 at 08:41

    Kiva ja kekseliäs 🙂 enpä ole Air Maltalla koskaan lennellyt… ja lisätieto asiallisista lentoyhtiöistä on aina tervetullutta ennakkoluulojen selättämiseksi. Samaa mieltä ruuasta, oikein positiivista jos tarjoillaan veloituksetta! Matka nälkäisenä pähkinäpussin voimin on silkkaa tuskaa (edes parin tunnin ajan), joten on kiva huomata, että kaikki yhtiöt eivät siitä säästä 🙂

    • Reply lena / london and beyond torstai, 22 toukokuun, 2014 at 16:26

      Itse olen huomannut että tykkään lukea näitä lentoyhtiöpostauksia, mukava että joku jaksaa omianikin lukea. 🙂 Lentäminen ja matkakertomukset kiinnostavat aina. Tosiaan on kiva että sitä lämmintä ruokaa saa, tosiaan se pähkinäpussi ei aina riitä nälkää kitkemään. 🙂

  • Reply Marimente keskiviikko, 21 toukokuun, 2014 at 02:45

    Ihana postaus! Oon ite kanssa heti mainonnan uhri, kun hoksaan jonkun pienen ja kekseliään markkinointikikan, kuten tuo teksti moottoreissa. Yleensä harmittaa, jos satun koneessa juurikin siiven tai moottorin kohdalle, mutta tuollainen pieni matkustajia ajatellen tehty teksti huomattavasti lieventäisi sitä harmitusta 🙂

    • Reply lena / london and beyond torstai, 22 toukokuun, 2014 at 16:25

      Äläpä muuta sano, hauskoja nuo pikkukikat. 🙂 Kekseliääseen markkinointii hurahtaa erittäin mielellään, harmi tosiaan kun en päässyt enää noita pastizzeja testaamaan!

  • Reply sipsi tiistai, 20 toukokuun, 2014 at 21:10

    No eihän se kenttä voi olla kaukana mistään, kun koko saaren läpimitta on 15 km.

    • Reply lena / london and beyond torstai, 22 toukokuun, 2014 at 16:23

      Nimenomaan, hyvin kätevää! 😉

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.