Suomen suurin matkablogiyhteisö

Suomen Lappi Lontoossa – Northern lights bus on Kings Road

Huomasin aamulla facebookissa mainoksen, joka jäi mieleen. Kyseessä on Suomen Lapin markkinointikampanja, joka  yrittää houkutella potentiaalisia asiakkaita Lontoosta matkustamaan Lappiin (kuvakaappaus Facebookista alla). Tämä herätti ajatuksia, ja haluaisin asian tiimoilta sanoa pari sanaa.

Ensinnäkin haluan sanoa että mahtavaa. On hieno huomata että Suomalaiset matkailun ammattilaiset ovat nähneet paljon vaivaa tehdäkseen maatamme tunnetuksi. Olen itse erittäin kiinnostunut markkinoinnista, ja uskon (ja toivon) että tämä bussi saa kaikki sen näkevät edes miettimään Lappia mahdollisena lomakohteena. Suomessa nimittäin on matkailumaana paljon potentiaalia, ja juuri tällaiset tempaukset saavat ihmiset kiinnostumaan. Ainakin minut.

Lontoon metro on pullollaan eri maiden matkailumainoksia, kuten myös linja-autojen julkisivut. Näiden mainosten ansiosta olen tietoinen siitä että Italian maakunta Puglia olisi mahdollisesti hyvä lomakohde, samoin kuin Kroatia. Ja kas, sitten huomaan etta myös Suomen Lappi on tämän ottanut tämän idean omakseen! Toivottavasti muutkin kanssamatkustajani Lontoon julkisessa liikenteessä ovat yhtä lailla mainosten uhreja – ja löytävät tiensä Lappiin. Vaikken olekaan suunnitellut juuri nyt matkustavani Pugliaan tai Kroatiaan, on mainos tehnyt tehtävänsä ja saatanpa hyvinkin matkata jompaan kumpaan seuraavaksi. Varsinkin Puglia on paikka josta minulla ei ole ollut ennen mitään käsitystä – nyt olen siitä tietoinen ja se on varsin varteenotettava lomakohde.

BUSSI

Toisekseen, kuten yllä jo mainitsin, Suomella on paljon potentiaalia matkailumaana. Suurimmalla osalla tuntemistani ulkomaalaisista on jonkinlainen käsitys Suomesta, ja he matkustaisivat mielellään Suomeen. Pieni osa tuntemistani henkilöistä on kuitenkin autuaan tietämättömiä Suomesta, sen sijainnista sekä kulttuurista. Ja tämä Northern Lights-bussi varmasti palvelee molempia heistä.

Manner-Kiinalaiset ystäväni viettivät joulua Ivalossa, ja heille se oli ihmeellinen kokemus jota he säännöllisin väliajoin muistelevat. Matteo tykästyi kovasti kesäiseen Lappiin. Ystäväni Tasmaniasta taasen piti Helsinkiä erittäin viihtyisänä kaupunkina, ja yksi parhaista ystävistäni, Saksalainen tyttö, on menettänyt sydämensä Suomelle (ja Kuopiolle tietenkin 😉 ).  Eli hyviä kokemuksia Suomesta riittää. On hienoa että matkailun ammattilaiset ovat tämän myös ymmärtäneet.

Tämä ei ole millään tavalla maksettu mainos, vaan sai alkunsa puhtaasti aamuisesta facebookin selaamisesta ja siitä seuranneesta positiivisesta huomiosta liittyen Suomen matkailun edistämiseen ja Suomen näkyvyyteen ulkomailla. Projekti on hieno, ja varmasti taloudellisesti erittäin suuri investointi: double-deckerin maalaus ja hyödyntäminen tällaisessa projektissa ei liene halpaa lystiä. Toivottavasti se kannattaa, Suomessa kun on potentiaalia matkailun saralla ja Lontoossa paljon sitä potentiaalista kohderyhmää.

Miltäs tämä teidän muiden matkailusta kiinnostuneiden silmissä vaikuttaa?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.