Tsekin maaseudulla – Karlstejn

Tultiin muutama viikko sitten takaisin Tsekistä, ja kuten aiemmin mainitsin, oli helpoin jakaa reissu kolmeen eri osaan. Tässä viimeinen.

Piipahdettiin Karlstejnin kylässä,  jossa yksi Tsekin suosituimmista turistikohteista  sijaitsee – Kaarle IV:n vapaa-ajan linna nimittäin. Karlstejn sijaitsee noin 40 minuutin junamatkan päässä Prahasta, joten on luonnollista että turisteja siellä oli melkoisesti. Mutta toistaalta, ei ne (ja me) siellä turhaan olleet. Linna oli upea nähtävyys näköaloineen ja osallistuimme opastetulle kierrokselle sivistääksemme itseämme – täytyyhän lomalla kulttuuria huvien lisäksi olla. Muutama otos alla:

photo-118 photo-117krs1krs3krs2 krs4 krs5 krs6krs8 krs9

Söimme vielä perinteistä Tsekkiläistä ruokaa ennen paluutamme Prahaan – joku taisin sanoakin että Tsekkiläinen ruoka on kardiologin pahin painajainen. Eikä suotta muuten sanonut, rasvaa ja suolaa ei nimittäin sielläpäin säästellä (eikä olutta)!

Vaikka paikka hieno olikin vaikuttavine linnoineen, ei sinne mielestäni kannatta varata puolta päivää enempää sillä kylässä ei itsessään ole juuri nähtävää: se on erittäin pieni ja melko kallis (halpaa siellä silti oli, mutta paikalliseen hintatasoon suhteutettuna). Meillä meni reissuun muutama tunti – pääsimme takaisin Prahaan tosin vasta myöhään illalla. Paluumatkalla päätimme jäädä pois junasta muutamalla asemalla ja katsella miltä paikalliset kylät ja pubit näyttävät – päädyimme sekä Revnicen että Dobrichovichen kyliin syömään ja juomaan hyvin. Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi tätä vaihtoehtoa, niistä kylistä löytyy paikallisia ja näkee miten sielläpäin elellään.

• Reply maisasofia tiistai, elokuu 27, 2013 at 18:44

Hehe, ei taitais Tsekki olla minun unelmamaa ruuan suhteen (kasvissyöjä, kala menee) 😀 Muuten kyllä kiinnostaa ja sinun postaukset on nostanut tätä kiinnostusta entisestään!

• Reply lena keskiviikko, elokuu 28, 2013 at 16:47

Haha voi olla että sun tapauksessa ruokamatka Tsekkiin olis vähän haastava 😉 mulla liha menee mutta pienissä määrissä, oli kyllä vähän suurempia määriä tuolla lautasella mitä halusin! Mutta ei se väärin ole että tsekit vaan tykkää syödä ja juoda 😉

All in all, suosittelen erittäin lämpimästi ko paikkaa. Mä en ole ollut koskaan erityisen kiinnostunut Tsekistä, mutta olen erittäin tyytyväinen että löysin halvat lennot ja hotellin ja siten päädyttiin sinne 🙂

• Reply maisasofia keskiviikko, elokuu 28, 2013 at 18:57

Täältäkin näyttää olevan hyvinkin edullisia lentoja Prahaan, pitääpä harkita viikonloppukohteeksi! 🙂