Motoristin aakkoset- Ryhmäajon säännöt

Kevät on tullut ja nyt on aika kaivaa moottoripyörät tallista, kokeilla onko ajoasu kutistunut vai venähtänyt talven aikana kaapissa ja valmistella kuski henkisesti ja fyysisesti uuteen ajokauteen.

Jokaisen, niin kokeneen kuin uuden motoristin tulisi käydä ns. ruosteenpoistoajossa aina ajokauden alussa. Suljetulla alueella tehdyissä ajoharjoituksissa sekä käsittelykokeissa muistellaan turvallisen ajamisen perusteet mieleen, niin liikenteessä kuin pyörän käsittelyssäkin. Kun ruosteenpoistot on tehty, voikin lähteä joko tuttujen tai uusien ajokavereiden kanssa tien päälle, Suomessa tai ulkomailla. Facebookin  Naismotoristit– ryhmässä (joka on muuten suurinpiirtein ainut vinoilu-vapaa Facebook ryhmä maailmassa, suosittelen liittymään) kyseltiin neuvoja ja sainkin alansa todellisten asiantuntijoiden vinkit turvalliseen ryhmäajoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Turvallisen ryhmäajon nyrkkisäännöt antaa jokaisen tamperelaisen tuntema legendaarinen liikenneopettaja Arto GröönroosPeterPanBiken matkanjohtaja Jyrki Lehtisen sekä PeterPanBiken matkanjohtaja Riitta Tynkkysen vinkkien avulla moottoripyöräily myös ulkomailla sujuu ongelmitta ja ilman haavereita.

 

KUKA?

Liikenneopettaja, myös Tampereen Enskana tunnettu Arto Grönroos.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

-Arto Grönroos, 63-vuotias tamperelainen liikenneopettaja

-ajanut vuodesta 1973 ja silloin eka pyörä Honda CB 125 K.

-Norjassa viihtynyt mutkateillä 10 kertaa samanmielisten kanssa.

-Ajokouluttajana vuodesta 1980 lähtien.

-Joka päivä oppii uusia asioita.

-Parhaat ystävät tulleet moottoripyöräilystä

-Motto: ”Never ride faster than your angel can fly”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Omat vinkkini ryhmäajoon:

Reissuun lähdössä porukalle ensin ohjaajakokous, reitin kertaus, pyörien ja varusteiden tarkistus. Sovitaan kuka on ykköspyöränä, vetäjän vaihto vain tauolla, ryhmäajossa pidetään oma paikka,  ei toistensa ohituksia, suorillakin osuuksilla pidetään turvavälit ja pysytään lomittain toisiinsa nähden. Mutkat oikeaoppisilla mutka-ajolinjoilla ja reitillä risteyksissä varmistetaan takana-ajavan seuraaminen. Jos on esim. kahdeksan pyörää, jaetaan kahteen neljän pyörän joukkueeseen, silloin pyöriä ohittavilla  autoilla tilaa ohituksissa.

Porukalle motto: Kaveria ei jätetä!

(Bloggarin huomio, Arton oppiin pääsee NetDriving!: in kautta ajamaan B-ajokortin tai pelkästään lisätunteja Tampereella, lämmin suositus) 

Esimerkki lomittain/vetoketju/letka-ajosta. Näin kaikilla pyörillä on koko kaista käytössä oikean ajolinjan hakuun sekä hätätilanteiden varalle, vaikka tietysti tässä kuvassa etäisyydet pyörien välillä ovat ihan liian lyhyet maantieajoon. 😉

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

KUKA?

Matkanjohtaja Jyrki Espanjan Andaluciassa Juzcarin smurffikylässä.

-Jyrki Lehtinen, 61 v

-Moottoripyörämatkatoimisto PeterPanBiken matkanjohtaja
-Ajanut aktiivisesti 25 vuotta, paljon Suomessa ja ulkomaista eniten Norjassa, Espanjassa, Italiassa ja muissa Euroopan maissa, sekä Venäjällä, Amerikassa, Afrikassa ja Uudessa Seelannissa.

PeterPanBiken matkoilla matkanjohtajan rooli on huolehtia, että matkanteko on sujuvaa ja turvallista ja että kaikilla on mukava olla. Aina ennen matkan alkua kerrataan ja sovitaan yhdessä  ajamisen säännöt.

Ennen ajoon lähtöä

Tarkastetaan silmämääräisesti että omat ja kaverin ajovarusteet on kunnolla puettu päälle. Kerrotaan kuka johtaa letkaa ja miten kuljettajat siihen sijoitetaan. Nopeat ja koneet kuskit hännille, kokemattomat kärkeen: on hyvä periaate. Sovitaan ajojärjestys ja ajopaikat, joita ei vaihdella ajon aikana. Kerrotaan minne ollaan menossa, paljonko ajetaan kilometreissä tai ajassa. Kuinka usein pidetään taukoja ja mahdollisesti missä tauot pidetään.

Ajon aikana

• Pysytään omalla paikalla letkassa eikä ohitella toisiaan eikä ajeta rinnalle ajon aikana. Pysytään vetoketjumuodostelmassa eikä vaihdella omaa ajopaikkaa edes sivusuunnassa. Sijoitutaan vetoketjuun niin, että takana ajava näkee edellä ajavan peilistä tämän kypärän, ja että edellä ajava näkee peilistään takana tulevan valot. Mutkateillä kukin ajaa yksinomaan omaa, oikea-oppista mutkatie -ajolinjaansa. Ajetaan 10 pyörän ryhmässä, ajetaan tiivisti eikä pääsääntöisesti oteta autoja letkan väliin. Ajetaan muun liikenteen mukana ja samaa vauhtia ja maassa maan tavalla. Kukaan ei hidastele eikä venytä tai ”jojota” letkaa tarpeettomasti, rinnalle saa tulla vain risteyksessä tai liikennevaloissa.

Kaupungissa

•Ajetaan tiivisti ja tarkkana eikä jätetä välejä autoille. Risteyksien ylitykset ajetaan ”yhtenä ajoneuvona”, viimeiset vaikka ”vaalean punaisilla” yli risteyksen, kuin rekalla ajettuna. Näin porukka pysyy kasassa myös suurkaupungin vilkkaassa liikenteessä.

Risteyksessä

•Risteyksestä ja liikennevaloista lähdetään siinä järjestyksessä, kun siihen on tultukin. Liikkeelle lähdettäessä varmistetaan noin 2 sek. ajan, että edellä ajavan pyörä todella lähtee liikkeelle, ennenkö itse päästää kytkimestä. Jos edellä lähtevä kaataa tai sammuttaa pyöränsä risteykseen, tätä ei saa ohittaa, vaan jäädään odottamaan ja auttamaan ja näin varmistetaan ajajan turvallisuus takaa tulevan liikenteen osalta. Risteykset ja käännökset ajetaan aina ”merkkaamalla”, eli kääntyjän on varmistettava että takana tuleva on osoittanut huomanneensa, että pääkulkusuunnasta käännytään pois. Jonon ensimmäinen ei ole vastuussa kadonneesta matkalaisesta, siitä vastaa tämän edellä ajanut pyörä. 

Parkkipaikalla

•Pyörät pysäköidään riviin saapumisjärjestyksessä matkanjohtajan pyörän viereen. Jätä 2 metriä tilaa pyörien väliin, niin mahtuu avaamaan sivulaukkuja eivätkä pyörät kolise yhteen. Liikkeelle lähdetään samassa järjestyksessä kun pyörät on pysäköity pihaan.

Huoltoasemilla

•Ryhmätankkauksessa (kun kaikki bensat maksetaan yhdellä kortilla) pyörät ajetaan molemmin puolin bensapumppua ja ne tankataan vuoron perään puolelta toiselle. Avaa tankin korkki valmiiksi ennenkö siirryt tankattavaksi. Jos täyttöaukko ei ole keskellä pyörää, sijoitu niin, että se on bensapumpun puolella. Poistu välittömästi tankkauksen jälkeen ja pue tai valmistaudu ajoon vasta pihamaalla. Huoltoaseman pihassa noudatetaan samoja pysäköintisääntöjä kun parkkipaikalla. Viimeisen pyörän kuljettaja siirtää matkanjohtajan pyörän pois bensapumpulta 
ja määrää samalla pysäköintipaikan ja -järjestyksen   

Tärkeimmät huomiot ja hätätilanteet! 
• Yksi pyörä omistaa ajokaistan koko sen leveydeltään – aina! Vetoketjussa ajaessasi voit kohdistaa katseesi kauemmaksi, eli samalla ajolinjalla ajavaan.  Mutkissa ajetaan tien määräämää ajolinjaa, eikä omaa ajopaikkaa pidä tuolloin noudattaa. Mutkien oiettua suorilla tieosuuksilla muodostetaan taas vetoketju. Älä missään tilanteessa aja kaverin rinnalle sopimatta siitä erikseen (risteys on poikkeus). Jokaisen kuljettajan pitää saada aina, erikseen varmistamatta olla varma siitä, että voi ajossa heilauttaa pyöräänsä sivusuunnassa,  vaihtaa hetkellisesti ajolinjaansa monttua, kiveä tai irronnutta kaivon kantta tms. kiertäessään niin, ettei rinnalle ole tullut toista pyörää. Oikein pidetty vetoketju antaa ”nukahtaneelle” kuljettajalle turvamarginaalin sivuuttaa hätäjarrutustilanteessa edellä ajava. Hätätilanteessa pidä pyöräsi omalla ajolinjalla jos voit, (jotta nukkujalle jää sivuutusmarginaalia). Jos matkanjohtajalle tulee asiaa, ohita letka vastaantulevien kaistaa niin kun autoa ajaisit.

Hätäjarrutustilanteessa pyörä pyritään pitämään omalla ajolinjalla jos mahdollista, näin takana ajavalle jää tilaa sivuuttaa edellä ajava pyörä törmäyksen sijaan. Pyörän kaatuessa paikallaan, sitä EI aleta yksin nostamaan pystyyn, vaan odotetaan apua. Jos edelläsi tai takanasi ajava pyörä kaatuu, pysähdy turvallisesti ja auta kaveria. Takana ajavat pysäyttävät pyöränsä kaatuneen suojaksi, jotta autoilijat huomaavat hätätilanteen eivätkä aja kaatuneen kuskin yli. Muu edessä ajava jono pysähtyy ennen pitkää, kun huomaavat, ettei peräpäätä näy. Tämän vuoksi jokainen tarkkailee peilistä takanaan ajavaa.

KUKA?

Riitta toimii ”tavallisten” PeterPanBiken matkojen lisäksi vain naisille suunniteltujen Lady`s matkojen matkanjohtajana.

-Riitta Tynkkynen, 50 vuotta.

-Vuodesta 2016 PeterPanBikessä, vuodesta 2018 myös vetänyt matkoja.

-Tehnyt monia omia moottoripyöräreissuja niin Amerikassa kuin Euroopassakin.

-Ensimmäinen oma pyörä oli Suzuki Intruder nyt ajan H-D Sporsterilla.

Vinkkini ryhmäajoon:

Jotta ryhmäajo olisi turvallista on jokaisen osallistujan noudatettava sääntöjä, sooloiluun ei ole varaa. Oma paikka letkassa on tärkeä, jotta ajoon lähdöt ja pysähtymiset sujuisivat turvallisesti. Kun jokainen tietää koko ajan kuka on edessä ja takana, niin vältytään turhilta törmäilyiltä ja säätämisiltä.
Oma vauhti pitäisi yrittää sovittaa ryhmänjohtajan säätämään vauhtiin sopivaksi, jotta letka ei veny liian pitkäksi. Tosin ajosilmää pitää myös olla sen verran, että ymmärtää eron kaupunkiajon ja maantieajon välillä. Maantiellä ajovälit voivat olla pidemmät, kun taas kaupunkien keskustoissa ajaminen vaatii välillä lähes parijonoa.
Letkan perälle kannattaa laittaa kokeneimmat ajajat. Heillä on iso rooli matkanjohtajan avustamisessa. Perältä näkee koko letkan tilanteen. Tarvittaessa voi vaikkapa blokata viereisen kaistan, kun huomaa matkanjohtajan aikeet siirtyä sille ja näin helpottaa koko letkan siirtymistä.
Kaikkien tulisi jatkuvasti tarkkailla tapahtumia niin edessä, kun takanaan. Jokaisen ryhmän jäsenen tulee ottaa vastuu siitä, että itsensä takana ajava näkee mihin käännytään. Matkanjohtajan on mahdotonta nähdä letkan perälle asti koko ajan.Jokainen ryhmässä ajava tekee itsenäisesti päätökset esimerkiksi liikennevaloissa, risteyksissä ja ohituksissa. Ei pidä koskaan tulla lammaslaumana sokeana perässä, varmistamatta omaa turvallisuuttaan. Vilkasliikenteisillä teillä matkanjohtajan on aivan mahdotonta taata koko ryhmälle kerralla turvallinen ohitus tai muu siirtymä, jokainen on vastuussa omasta ajamisestaan ja samalla tehdä päätöksiä jotka edistävät koko ryhmän turvallisuutta joka hetki.

Harrikat oikeaoppisesti parkissa Amerikan auringon alla.

Bloggaajan bonus, U-käännös pienessä tilassa

Mitä tehdä, kun ajat prätkällä umpikujaan tai muuten paikkaan, jossa sinun pitää tehdä pienessä tilassa U-käännös? Perässäsi on koko muu motoristilauma, huudattaa koneitaan ja hikikarpalot ilmestyvät otsallesi, miten selviän tästä? Jos ajatellaan tilannetta, että sinulla on maantien levyinen tila, U-käännös yhden vauhdin taktiikalla on täysin mahdollista vaikka et olisi saanut käsittelykokeesta erityismainintaa näppäryydestä.

-Hengitä. Aloita kääntäminen niin reunasta kuin ikinä pystyt, itse käännän aina oikean reunan kautta vasemmalle, jos vaan mahdollista.  Pidä riittävä vauhti yllä, pysähtynyt pyörä kaatuu varmasti, todennäköisesti siihen suuntaan johon käännät ja pahimmassa tapauksessa päällesi. Säädä vauhtia kytkimen avulla. Pyörä menee sinne, minne katsot. Jos katsot tarpeeksi eteenpäin, myös pyörä menee sinne. Jos katsot maahan, myös pyörä kaatuu. Jalat tiukasti kiinni pyörään, jalkoja ei laahata maassa. Jos pyörä sattuu kaatumaan, jalkojen raahatessa maata pitkin menee varmasti kipsaushommiksi ja ajokausi päättyy siihen. Älä kanttaa liikaa, pidä pyörä pystyssä varsinkin jos kääntöpaikalla on irtohiekkaa. Älä käännä pyörää jyrkässä ylämäessä, jos et ole tehnyt sitä ennen.  Se on mahdollista, mutta se vaatii harjoitusta sekä hyvää pyörän hallintaa. Ennen kaikkea, harjoittele hidasajoa ja kääntöä pienessä tilassa kotipihassa, kotikadulla yms. Jos homma ei kertakaikkiaan luonnistu, pyydä apua. Varsinkaan vuokrapyörän ja ehkä liian ison ja painavan vuokrapyörän kanssa ei kannata alkaa esittelemään taitojaan, silloin sattuu ja tulee kalliita naarmuja. Ei ole häpeä pyytää reissukavereita jeesaamaan. 🙂

U-käännös ylämäessä.
Tätä kannattaa harjotella!

Saitko uusia vinkkejä ryhmäajoon vai olivatko kaikki ennestään tuttuja? Vai puuttuuko joku täysin oleellinen asia? Jätä kommenttisi! 🙂

-Laura

 

Kuvat: Haastateltavien kotialbumit ja letka-ajon kuva Liikenneturva.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Erkka Savolainen 29/04/2021 at 11:04

    Hei lisäättekö ryhmäajokuvaan lähteen Liikenneturva. Kuva on meidän flickr tililtä ja itsekin siinä esiinnyn 🙂

    • Reply Lauran tarakalla 29/04/2021 at 12:43

      Hei Erkka!

      Kiitos kommentistasi. 🙂
      Kiitos maininnasta, lisäsin Liikenneturvan postauksen lopussa mainittaviin kuvien lähdetietoihin. Aiemmin lähteeksi oli merkitty uutissivusto, jolta kuvan löysin.

      Turvallisia kilometrejä! 🙂

      -Laura

    Leave a Reply