Prätkämatka Italian Dolomiiteille 1/3

Toisesta prätkäreissustani on nyt aika tarkasti 1,5 vuotta ja nyt onkin kiva muistella tätä reissua, kun käynnissä on tiukka säästökuuri seuraavien lomareissujen kassan kartuttamiseksi.

Prätkäreissu Italian Dolomiiteille ala PeterPanBike starttasi aikaisin torstaiaamuna syyskuun 2018 alussa Helsinki-Vantaalta klo 6.00 aamulennolla kohti Münchenia. Homman nimi oli siis poikkeuksellisen pikainen 3 päivän motskarimatka Saksa-Itävalta-Italia täysin tuntemattoman 8 pyörän porukan kanssa, joista tunsin vain matkanjohtajan. Normaalisti Dolomiittien reissu alkaa Ljublianasta, mutta vuokrapyörien ollessa kertakaikkiset kaput koko kaupungista, reissun aloituspiste siirrettiin Müncheniin.

Portilla matkakaverit tunnistaa yleensä siitä, että kukaan muu ei huvikseen kanna mukanaan prätkäkypärää käsimatkatavarana. Näin ensimmäistä kertaa Tainan, tulevan huone- ja reissukaverini. Siitä se ajatus sitten lähti!

Loput samalla lennolla tulleista kanssamatkustajista näimme Münchenin kentällä matkalaukkuhihnalla samaisesta käsilaukusta tunnistaen. Ei muutakun kamat selkään, tilataksiin ja Müncheniin suoraan pyörävuokraamolle!

Reissun naiset Chrisse, Taina ja Laura matkalla vuokraamolle

Yleensä on hyvä ottaa vuokraamon nimi ja osoite ylös, jos sattuu tarvitsemaan sitä vaikka paluumatkan taksia tilatessa, tästä lisää myöhemmin….

Ei muuta kun tuliterä BMW GT800 pihaan, ajovaatteiden vaihto, kamat kiinni pyörään ja sit lähettiin!

Vuokraamon miehet halusivat vain esitellä, kuinka duffeliä EI pidä kiinnittää pyörään!

Ensimmäinen tavoite oli päästä ruuhkaisesta Münchenin keskustasta pois pienemmille teille. Kun keskusta jäi taakse, alkoi niin ihanan perinteinen saksalainen maisema, pientä kylää toisensa perään. Pitkän aamun ja yön jälkeen pysähdyimmekin tankkaamaan ensimmäiset yksinkertaisen koruttomat Wieninleikkeet Baierin tapaan. Ai että se oli hyvää!

Ja matka jatkui, ajoimme Itävallan läpi Italian rajalle. Rajan ylityksen ja maan vaihtumisen huomasi vain italiaksi muuttuneista tienviitoista, ja tietenkin näistä:

Italian rajalla vaatimattolla kahvilalla pidetyn kaffepausen jälkeen suuntasimme kohti Dolomiittien vuoristoa ja maisemat olivat upeat.

Joskus saattaa tulla tilanne, että jarrut eivät toimikaan. Se on ikävempi tilanne, jos ajatkin sillon alas esimerkiksi jyrkkää Alppien vuoristotietä. Siinä tilanteessa voikin käyttää jarruna ”Notwegiä” eli ylämäkeen nousevaa tienpätkää. Näitä oli parhaimmillaan noin 50 metrin välein.

Ylittäessämme jotakin komeista vuorenhuipuista, tiellemme tulikin sulku. Olimme ajelleet kapeaa vuoristotietä noin puolen tunnin ajan, kunnes matkamme tyssäsi vuorten rinteiden siivoukseen, eli kiviä pudoteltiin alas vuorenrinnettä tielle. Edessämme oli muutama sveitsiläinen motoristi, jotka kertoivat odotelleensa jo tunnin ajan ja vielä voisi tunti tai pari kestää. Nyt kun tarkemmin mietimme, se tien alussa ollut väliaikainen, italiankielinen kyltti taisi varottaa juuri tästä operaatiosta…

No, otimme tauon venyttelyn kannalta ja lomallahan tässä ollaan! Jos vaan ehtisi hotellille ennen kuin on ihan säkkipimeää.

Kivienpudottelutauolla!

Juttelin aikani kuluksi näiden sveitsiläisten motoristien kanssa, emmekä odottaneet tiesululla kuin ehkä 10-15 minuuttia kun tietä raivattiin sen verran, että moottoripyörät mahtuivat ohi.

Normaali näky Dolomiiteilla

Ajettuamme päivän upeaa Dolomiittien vuoristoa, ajoimme majapaikkamme Hotel Condoriin St. Vigilion kylässä. Illalla keli oli kostean puoleinen ja vain muutama kilometri ennen majapaikkaamme pääsyä alkoi sataa kaatamalla. Condorissa oli erinomainen palvelu, ja heti kun pyörät saapuivat pihaan, autot siirrettiin pois katoksesta jotta pyörät saatiin sateensuojaan. Illallisen kautta nukkumaan ja odottamaan seuraavan päivän seikkailuja!