Marraskuinen blogimatka Tallinnaan

Blogimatka yhteistyössä Tallinkin ja Rantapallon kanssa.

Saavuttuani keskiviikko-torstai välisenä yönä Wienistä klo 02 kotiin Tampereelle, sanan varsinaisessa merkityksessä suoritin 10 tunnin vaihdon kotona kohti seuraavaa seikkailua. Torstaina lähdin klo 13 junalla kohti Helsinkiä, Rantapallon ja Tallinkin järjestämälle Tallinnan reissulle.

Löysin oikean ratikkapysäkin (wuhuuu) ja kätevästi HSL:n reittioppaan avulla pääsin Länsiterminaali 2:seen. Rantapallon Inka, Krista ja Elina olivatkin jo vastassa minua ja 9 muuta reissuun lähtevää bloggaajaa. Kaikkien löydettyä paikalle, siirryimme Tallink MegaStar- laivaan ja asetuimme tavaroinemme Comfort- loungeen. Comfort- loungessa on tarjolla pientä purtavaa sekä alkoholittomia juotavia ja päivän lehdet. Comfort- loungen hinta on 24e/hlö. Erinomainen esimerkiksi työmatkalaiselle, mutta kohtuuhintaan!

Pääsimme seuraamaan aluksen liikkellelähtöä komentosillalta laivan kapteenin johdolla!

This is where the magic happens….

Mielummin ei kosketa nappuloihin!

Lasi-ikkuna lattiassa oli aika mielenkiintoinen. Tästä kapteeni tai perämies voi livenä katsoa kuinka lähellä satamalaituria ollaan. Lasissa näkyville viivoille löytyy ”jatkoviivat” satamalaiturista ja myös niiden avulla voi tähdätä parkkeeraamista. Lumisella kelillä kuulemma perämies tiputetaan köydellä harjan kanssa putsaamaan viivat näkyviin. 😉

Tallinkin viestintäjohtaja Marika Nöjd esitteli kysymyksiemme perusteella meitä kiinnostavia aiheita. Arvatenkin ympäristöasiat olivat paljon tapetilla mutta puhuimme myös laivojen esteettömyydestä. Palmuaseman Sanna on kirjoittanut Silja Serenaden ja Symphonyn esteettömyydestä kattavan postauksen, joten mitä sitä lähteä tässä kohtaa keksimään pyörää uudestaan. MegaStarille kulku tapahtui pitkää käytävää pitkin, joten pyörätuolilla kulkiessa avustajapalvelut on käytettävissä ja niitä kannattaa hyödyntää.

Tallinkin laivat on rakennettu Suomessa ja se on merkittävää suomalaisen työllisyyden kannalta. Tämä kertoo myös yhtiön vastuullisuudesta. Vaikka päästö- ja ympäristöasiat ovat tärkeitä, pitäisi myös yritysten työllistävästä vaikutuksesta puhua paljon enemmän sekä sen tuomasta yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Kävelimme uudistuneesta D-terminaalista hotelliimme Tallink Spa& Conferenceen noin 10 minuuttia. Huoneet, pikainen vaatteiden vaihto ja sitten syömään! Hotelli ravintoloineen oli yleisiltä tiloiltaan täysin esteetön. En ollut esteettömässä huoneessa, joten sen varusteluista en osaa sanoa tarkemmin.

Oman hotellimme vieressä olevan Tallink Express hotellin aulassa oli tällainen olut-automaatti. Tarkempi kurkistus vastaavaan automaattiin illan ravintolassamme!

Menimme syömään viereiseen italialaiseen Ristorante Flavoreen. Italialainen ei voi mennä pieleen eikä mennyt tälläkään kerralla! Flavoressa oli myöskin viini-automaatti. Molemmmat automaatit toimivat siten, että automaattiin laitettiin ravintolasta saatu kortti sisään, lasi alle ja valittiin haluaako viiniä maisteluannoksen, 12cl vai 24cl ja olutta 1e/dl perjaatteella. Sitten vaan illan päätteeksi kortin kanssa kassan kautta. Aika helppoa ja voi maistella erilaisia viinejä! Viinejä oli ainakin 15 erilaista, niin punaista, valkoista kuin roseetakin. Automaatista video Instagramin kohokohdissa.

Yhteinen alkupalatarjotin

Alkupalaksi valitsin lohitartarin. Alkupalojen suhteen oli suorastaan valinnan vaikeus, sillä myös buffalomozzafella tomaattien kanssa sekä bruschetta-leivät houkuttelivat kovasti.

Pääruoaksi pizza Parma, oli hyvää!

Jälkkäriksi tiramisu ja cappuccino. Tiramisu ei ollut liian makea ja se hävisi ääntäkin nopeammin lautaselta.

Siirryimme hotellin puolelle ja jäimme vielä hetkeksi hotellin baariin istumaan. Pitkän ja tapahtumarikkaan päivän päätteeksi oli ihana käydä kuumassa suihkussa ja kaatua sänkyyn. Huoneen videoesittelyn löydät Instagramin tarinoista.

Olen pitkään suunnitellut uuden matkakaiuttimen ostoa, sillä nykyinen JBL:n kaiuttimeni on tosi vanha ja aika painava, eikä sen akunkestokaan ole enää entisensä. Wienin lentokentältä bongasin tämän JBL:n Clip 3 kaiuttimen mielestäni melko hyvällä hinnalla ja se pääsikin heti testiin. Sori seinänaapurit iltadiscosta! 😜

Well good morning Tallinna! ☀️

Olin aivan rättiväsynyt edellisyön nopeasta vaihdosta ja aamulla unta vaan riitti. Olin suunnitellut meneväni käymään Fotografiskassa tai ainakin joulutorilla, mutta en kertakaikkiaan jaksanut nousta. Nukuin melkein puoli kymmeneen, josta hilpasin klo 10 päättyvälle aamupalalle. Kyseessä oli siis niin sanotusti palautumisloma edellisestä reissusta, sellainen pitäisi aina olla matkan jälkeen! 😂 Aamupalan jälkeen tutkin hotellia tarkemmin, laitoin itseni kaikessa rauhassa ja pakkasin tavarani. Oon erikoistunut siihen, että räjäytän ihan huomaamattomasti kaikki kamani pitkin kämppää alle sekunnissa. Näkisittepä mun työpisteeni.. 😄

Auringon nousu hotellihuoneen ikkunasta.

En huomannut ottaa koskemattomasta huoneesta ollenkaan kuvaa, joten tässä tällainen ”vähän käytetty” 😄

Hotelli olikin ihan eri näköinen auringonpaisteessa kuin edellisillan tihkusateessa!

Hotellin aulabaarista.

Aulabaarin herkkuja!

Kaikki mun kanssa reissanneet ovat varmasti kuulleet ainakin kerran sen ”tää kylppäri on varmaan jonkun miehen suunnittelema kun tänne ei mahdu laskeen edes meikkipussia, saati että näkis laittaa jotain, puhumattakaan että pistorasia olis sillain että muotoiluraudan piuha yltäis peilin eteen”. 😅 No, oli miehen tai naisen suunnittelema, täällä oli tilaa laskea ja levittää meikkipussi(t), valaistus oli erinomainen meikkaamiseen sekä pistorasia oli heti hiustenkuivaajan vieressä.

Jos satut vaikka vanhentumaan vuodella yhden yön aikana, suurentava saranapeili auttaa eyelinereiden asettumisessa paikalleen. En ymmärrä miksi en ole vieläkään hankkinut tällaista peiliä kotiini?

Tämän pukeutumispeilin edessä mahtuu isompikin ego poseesaamaan!

Läksimme jälleen yksissä tuumin kohti terminaalia. Osa oli käynyt aamulla joulutorilla ja kuvailemassa heräävää kaupunkia ja osa nauttinut hotellimme kylpylästä. Kylpylä vaikutti todella houkuttelevalta, jos aikaa olisi ollut yhtään enemmän (lue: olisin jaksanut nousta aiemmin) olisin ehdottomasti mennyt kokeilmaan kylpylää. Ensi kerralla!

Tallinnan sataman D-terminaali on remontoitu täysin ja muistuttaakin nykyään enemmän tyylikästä lentokenttää kuin sataman terminaalia. Paluumatkan taitoimme Tallink MegaStarin business-loungessa. Business-loungen normaalihinta on 65e/hlö ja se sisältää lämpimän ruoan, alkoholijuomat, paremman autopaikan sekä Premium tason wifi-yhteyden. En malttanut ottaa ruokapöydästä ollenkaan kuvaa, mutta tarjolla oli ainakin erilaisia salaatteja, uunikasviksia, graavilohta, lihapullia, lohkoperunoita ja uunilohta. Lohen ystävänä ruoka oli niiin hyvää! 😍😍

Koko gäng! (Kuva Rantapallo.fi) Marika Nöjd Tallinkilta, Krista Rantapallosta, Maa Quzuu -blogin Outi, Suvin Matkassa- blogin Suvi, Elämänmakuisia matkoja -blogin Arja, Pöndekengissä-blogin Mira, Traveldreamer-Christa, Aurinkorasvaa ja Aloe Veeraa -blogin Veera, Petra Laivonen Tallinkilta, minä, Matkaunelmia-blogin Kristine ja Elina Rantapallosta.

Pidin shoppailunäppini kurissa, vaikka Itämeren suurimmassa tax freessä riitti ostettavaa naisten, lasten ja miesten vaatteista kosmetiikkaan, koruihin, alkoholijuomiin sekä paikallisiin ruokaherkkuihin. Tällä kertaa mukaan tarttui vain super lemppariani valkosuklaa-mustikka Kalev-suklaata sekä Halvan salmiakkiruutuja.

Aurinko laski juuri kun saavuimme Helsingin Länsiterminaaliin. Ratikalla keskustaan, pakollinen pyrähdys Stoccan joulupallo-osastolla ja VR:n kyydissä (kerrankin ajoissa) Tampereelle.

Tuo hotellin kylpyläosasto, joulutori, Fotografiska ja kovin kehuttu Telliskiven alue jäi kutkuttamaan, joten täytyykin palata Tallinnaan pikimmiten.

Oli mukava tavata muita matkabloggaajia ja saada blogeille kasvot. Meitä kaikkia yhdisti intoihimoisesti ainakin matkailu ja hiljaisia hetkiä ei juuri ollut. Suurkiitos vielä Rantapallolle ja Tallinkille mukavasta marraskuun piristyksestä. ❤️