Marrasloma Wienissä 2/2 Shoppailu, ruoka ja esteettömyys

Shoppailimme Wienissä hillitysti mutta pidimme kaupungin ostostarjoamasta. Eurooppalaisia ja erityisesti saksalaisia merkkejä joiden koot ja mallit kohtaavat hyvin pohjoismaalaisten ruuminrakenteen kanssa, oli hyvin tarjolla.

Ruoka on Wienissä todella hyvää, mutta yllättävän kallista. Juomat ovat todella kalliita, kahvit ravintolassa helposti 4-5e/kpl ja 0,75 litran kivennäisvedet aina vähintään 5 euroa. Viinin juominen oli huomattavasti edullisempaa kuin veden… Paikallinen nimikkoherkku on tietysti Wienin leike ja sitä tuli maisteltua useamman kerran eri ravintoloissa. Myös Sacher-kakkua maistelimme todella ”huokeaan” hintaan.

Lauantai

Aamupala launtaiaamuna Rathausin trendikahvilassa, jossa appelsiinimehu (4e/lasi) ei kuulunutkaan hintaan, kuten ei myöskään kahvit (3e/kpl) puhumattakaan niistä toisista kupeista (4x3e pelkästä kahvista…) Hintaa tälle 9e/kpl aamupalalle tulikin kahdelta hengeltä noin 37e, hupsista!

Erinomaista paahdettua valkosipulikeittoa alkupalaksi lauantaina hotellimme suosittelemassa lähiravintolassa, Restaurant Marienhofissa!

Eka wieninleike ja perunasalaatti kylkeen. Nam nam!

Sunnuntai

Toisena iltana söimme keskustassa Augustiner Kellerissä. Ajatuksena oli syödä jotain muuta, mutta wieninleikkeet olivat listan ainoa houkutus, joten sitä siis.
Perunasalaatti sipulilla, tosi hyvä!

Kävimme kahvilla Sacher-kahvilan viereisessä kahvilassa, sillä originel Sacher-kahvilaan oli aina ulos asti kymmenien metrien jono.

Tässä putiikissa myydään vain ja ainoastaan Sacher-kakkuja.

Välikahvilla ja -kakulla Sacherkahvilan pikkusiskossa. Kahvittelu oli yllättävän kallista missä tahansa ja tässä kahvilassa 2x cappuccino ja 2x sacherkakku maksoivat 25e.

Maanantai

Maanantai oli pyhitetty shoppailulle. Singles dayn ansiosta (en ollut koskaan aiemmin kuullut siitä?) joka paikassa oli tosi hyvät alennukset.

Shoppailimme kaupungin keskustassa ja sen lisäksi kävimme Shopping City Südissä (eteläinen ostoskeskus) Wienin ulkopuolella. Hotellimme eräs virkailija haukkui ostarin ihan lyttyyn kun kysyin shoppailusuosituksia, mutta Euroopan vilkkaimpana tunnettu, 240 liikkeen ostari ei voi olla sysipaska, eihän? Tämä hotellivirkailija kertoi ettei itse menisi kyseiseen ostariin missään nimessä vaan ostaa kaikki omat vaatteensa keskustan kahdesta tavaratalosta, Stefflistä ja Ringstraßen Galerien. (Nämä tavaratalot totesimme reissun viimeisinä päivinä täysin tyhjiksi arvoiksi, en itse suosittele niitä kenellekään.)

Otimme riskin, matkasimme SCS-ostariin paikallisjunalla ja viihdyimme siellä koko sateisen maanantain. Jälkikäteen luin, että viereiseen Ikeaan olisi mennyt ilmainen bussikuljetus. Kauppakeskuksessa oli kaikkien tuntemat perus Onlyt ja Veromodat, mutta paljon sellaisia liikkeitä mitä ei Suomessa ole. Tulimme siihen lopputulemaan, että kyseinen ostari oli ehdottomasti parhaita missä olemme käyneet, sillä tarjontaa oli ainaisten teiniliikkeiden sijaan aikuisemmalle naiselle esim Comman liikkeen muodossa. Myös C&A löytyi kyseisestä ostarista ja sitä kauppaa koluan mielelläni, mulla on useampia sieltä ostettuja edullisia, mutta pitkään palvelleita vaatteita.

Vuikkarin seinä oli laitettu tosi hienoksi, kuten muidenkin merkkien ikkunat.

Tämän putiikin erikoisuus oli Äpfelstrudel, eli paikallinen omenatorttu.

SCS:n ostarissa oli ainakin 10 pelkkiä joulukoristeita myyviä kauppoja. Joulupallot, kuten mä niitä kutsun, maksoivat 1-15e/kpl kaupasta riippuen.

Ihania joulukauppoja kaikkialla! Saatoin hieman innostua…

Tiistai

Cafe Sacher, ainoa hetki kun kahvilaan ei ollut jonoa. Kello oli sillon 11, lounasaika taisi karsia kakunnälkäisiä.

Wienin kakut olivat ihania. En ole kauheasti makean perään, mutta Wienissä tein poikkeuksen. 😄

Wienissä oli jo paljon jouluvaloja, vaikka joulutorit avautuivat vasta lähtömme jälkeisenä viikonloppuna.

Swarovski on Itävallasta ja sen liikkeitä oli todella paljon.

Tiistaina kävimme australialaisessa burger-ravintolassa lounaalla. Kivaa vaihtelua ja ruoka oli todella hyvää!

Kyllä, kuljin lähes koko reissun tällä uudella sinisellä villapaidallani, sillä olin niin jäässä. Sifonkisilla topeillani ei tehnyt tällä reissulla yhtään mitään ja villapaidan allakin oli kaikki pitkähihaiset jotka olin ottanut mukaan sekä ostanut.

Illalla eksyimme sateesta ja nälkäisenä houkuttelevaan ravintolaan heti ostoskadun poikkikadulle. Päästyämme istumaan totesimme olevassa venäläisten ravintolassa jonka kohderyhmäkin taisi olla venäläiset. Sanotaan näin, että kyllä pizzasta ja pastasta nälkä lähtivät mutta eivät pääse top 1000-listalle. Joimme cappuccinot muualla.

Keskiviikko

Keskiviikko oli lähtöpäivämme ja kruununjalokivien katsastamisen jälkeen kävimme vetäsemässä erikoisen näköiset mutta erittäin herkulliset pesto-kana-risotot ja jatkoimme hotellille keräilemään tavarat kasaan.

Wien oli yllätyksekseni erittäin esteetön kaupunki. Juniin ja ratikoihin pääsi esteettömästi, kaikissa nähtävyyksissä oli merkitty esteettömät sisäänkäynnit, hissit, vessat yms. Kaupungissa oli helppo kulkea, sillä vanhaa mukulakiveä oli tosi vähän ja keskustan pääkadut oli päällystetty isolla tasaisella laattakivellä. Moniin pienissäkin kahviloissa oli hissi yläkertaan. Yleisesti ottaen esteestömyys oli mielestäni huomioitu todella hienosti. Tänne voi hyvin lähteä pyörätuolin kanssa lomalle! Myös hotellimme Josefshof am Rathaus oli esteetön ja hotellissa olikin kanssamme samaan aikaan pyörätuolilla liikkuva vieras.

Lentomme Wienistä laskeutui Helsingin lentokentälle myöhään keskiviikkoiltana ja olin kotona kahden aikaan yöllä. Pikainen pesukoneen pyöritys, suihkuun, nukkuun ja seuraavana päivänä lähdin klo 12.30 kohti Helsinkiä ja Rantapallon ja Tallinkin järjestämää blogiristeilyä! Siitä lisää lähipäivinä.

Ps. Tällä kertaa postaus oli jaettu poikkeuksellisesti aiheittain. Mitä tykkäsit, onko aiheittain jako parempi vai jatketaanko vanhaa käytäntöä jakaa postaukset päivätasolle kaikkine tapahtumineen? Jätä kommentti ja kerro mielipiteesi! 🙂

-Laura-

• Reply Mari 08/12/2019 at 13:15

Ah, Wieniin tekisi niin mieli. Itse olen käynyt siellä ainoastaan kesäaikana muutamaan kertaan, joten voisikin olla aika kivaa vierailla siellä, kun jouluvalot ja -ikkunat ovat parhaimmillaan.

• Reply Lauran tarakalla 08/12/2019 at 20:36

Moikka Mari ja kiitos kommentistasi! Wien on kyllä ihana, suosittelen ehdottomasti vierailua joulusesongin ja joulutorin aikaan. Tänä vuonna joulutori avattiin 16.11 ja aikataulun voi tarkistaa netistä. 🙂
      t. Laura

• Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas 08/12/2019 at 18:52

On teillä ollut melkoisen hintava aamupala! Wieniin en vielä ole ehtinyt ja tämä antoi lisävalaistusta siihen, että korkeisiin hintoihin pitää varautua.

• Reply Lauran tarakalla 08/12/2019 at 20:31

Moikka Sari ja kiitos kommentistasi! Aamupala oli tosi kallis, mutta saamme katsoa myös peiliin kun emme tarkastaneet mitä kaikkea aamupalapaketti sisältää. Wien ei ole mitenkään sikahintainen, lähinnä lähentelee Suomen ravintoloiden hintatasoa. Suosittelen Wieniä joka tapauksessa! 🙂
      t. Laura

• Reply Tiina Johanna / Kookospalmun alla 12/12/2019 at 12:56

Tässähän tulee ihan nälkä näitä kuvia katsellessa. 😀 Herkullisilta näyttävät ruoat ja erityisesti nuo kakut! Wienin hintataso ei selkeästi halvimmasta päästä ole, mutta se kai oli jo ennestään jotenkuten tiedossakin.. Hyvä tietää, että minimibudjetilla ei kannata haaveilla suurista ravintola-elämyksistä, mutta keskinkertaisella budjetilla saa jo jotain. Heh. 🙂 Tiedän tuon vaateongelman, kun talvi-aikaan matkailee Euroopassa. Koskaan ei ole pakannut tarpeeksi lämmintä ja puolet pakkaamista hienoista vaatteista jää aina neuleiden ja kerrastojen varjoon lopulta. 😀

• Reply anmariencfc 14/12/2019 at 23:35

Wien on todella ihana kaupunki erityisesti näin joulun alla. Ruokailut eivät tosiaan olleet halvimmasta päästä, mutta omaan ruokavalioon sopivaa lihatonta ja gluteenitonta herkullista tarjontaa löytyi kuitenkin sen verran mukavasti, että voin paikkaa silti suositella.

• Reply Lauran tarakalla 20/12/2019 at 18:38

Moikka ja kiitos kommentistasi! Wienin ruokailujen hinnat lähentelivät Suomen hintoja, mutta todella monipuolista ja monenlaiseen ruokavalioon sopivaa ruokaa on kyllä saatavilla. 🙂