Suomen suurin matkablogiyhteisö
Saaristolautalla Ahvenanmaalle

Saaristolautalla Ahvenanmaalle

Lomamatka Ahvenanmaalla on kuin olisi ulkomailla. Ruotsin kieli, omat tavat ja jylhä saaristo saavat kokeneen matkailijan ottamaan päälle matkamoodin, jolloin ollaan valmiita mihin tahansa. Mihinkään tuttuun ei voi luottaa, vaikka kulman takaa tuleekin vastaan turvallinen S-market, ja monet kyltit voi lukea myös suomeksi.

Ahvenanmaalle pääsee kätevästi suurimpien laivayhtiöiden kyydissä. Viking Line kuljettaa matkustajia Maarianhaminaan Helsingistä iltalaivalla, joka on perillä aamuyöstä, sekä Turusta aamulaivalla, joka on perillä iltapäivällä. Tallink Siljan laivat lähtevät Helsingistä myös iltaisin, mutta Turusta pääsee aikaisen aamulähdön lisäksi myös iltalähdöllä, joka on perillä Maarianhaminassa puolen yön maissa.

Näillä isoilla laivoilla matkustaminen on kuin olisi perinteisellä Tukholman risteilyllä: notkuvat buffet-pöydät ja karaoke houkuttelevat viihtymään. Palveluja ja viihdettä on joka lähtöön. Huono puoli on se, että esimerkiksi Helsingistä lähtiessä laivasta täytyy nousta pois aamuneljältä. Aamulaivat taas lähtevät jo kahdeksan pintaan, jolloin satamassa täytyy olla valmiina jo ennen aamukahvia.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Toinen vaihtoehto matkustaa omalla autolla Ahvenanmaalle on hypätä saaristolauttojen kyytiin. Nämä lautat kuljettavat ihmisiä saaristossa saarten välillä. Suurin osa matkaajista onkin saarten asukkaita, jotka ovat matkalla töihin tai kauppaan. Toki kesällä suuren matkustajakunnan muodostavat myös turistit, jotka ovat lähteneet tutustumaan kauniiseen saaristoon.

Lounais-Suomesta pääsee Ahvenanmaalle kahta reittiä: joko alakautta Korppoosta tai yläkautta Kustavista. Me valitsimme lähtöpaikaksemme Kustavin, ja sen lauttarannan Vuosnaisissa. Tämän reitin aikataulut sopivat paremmin meidän suunnitelmiimme, ja eteläisempää reittiä olemme kulkeneet jo kerran Saariston rengastielle suunnatessamme.

Saaristolautat kulkevat suhteellisen ahkerasti, mutta niissäkin on omat rajoituksensa. Jotakin väliä saatetaan liikennöidä vain muutaman kerran päivässä, ja liikennöinti saattaa loppua yllättävän aikaisin illalla.

Matkareitin suunnitteluun kannattaakin varata pieni hetki. Kätevimmin tämän tekee Ålandstrafikenin omilla nettisivuilla, mihin on koottu kaikki oleelliset tiedot reiteistä. Myös liput voi ostaa etukäteen sieltä.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Meidän reittimme kulki Kustavin Vuosnaisista ensin Brändön saareen Åvan satamaan, ja siitä Torsholman satamasta Kumlingen saarelle. Ajomatka Brändön läpi Åvasta Torsholmaan oli lyhyt ja selkeä, ja aikaa ennen seuraavan lautan saapumista oli juuri sopivasti.

Saaristolauttoja käyttäessä kannattaa huomioida se, että pelkästä läpikulusta veloitetaan noin sadan euron suuruinen läpikulkumaksu. Tätä ei tarvitse maksaa, jos yöpyy matkalla jossain saaressa.

Me jäimme yhdeksi yöksi Kumlingen saarelle, sillä läpikulkumaksun välttäminen oli meille pelkkää säästöä. Kumlinge Stugorista saimme pienen mökin  72 eurolla, ja samalla säästimme yhden yön Eckerön Käringsund Resortissa 81 euron hintaan.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Läpikulkumaksun säästäminen on iso säästö myös siinä mielessä, että meidän lauttalippumme Kustavista aina Vårdön saaren Hummelvikiin maksoivat yhteensä 15,20 euroa. Siis viiden hengen perheeltä ja isolta autolta.

Ymmärrän hyvin, miksi turisteja kehotetaan näin vahvasti yöpymään myös jossain muualla kuin Manner-Ahvenanmaalla. Ahvenanmaa ja sen saaristo kun ovat muutakin kuin Maarianhamina ja Eckerön saari. Ainakin Kumlinge oli pieni ja sympaattinen saari, jonka maisemat lumosivat täysin. Olisi ollut harmi jättää tämä kokematta.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Liikkuminen saaristolautoilla on sitä paitsi äärimmäisen mukavaa. Pienimmillä pätkillä ei ehdi edes nousta autosta ulos, mutta esimerkiksi Kumlingen ja Hummelvikin välillä ehtii viettää hyvin aikaa lautan sisätiloissa. Me pelasimme pöydän ääressä Unoa ja söimme jäätelöä. Joissain lautoissa oli jopa pieni leikkipaikka lapsille.

Tunnelma saaristolautoilla on aivan erilainen kuin suurilla Ruotsin laivoilla. Matkustajat ovat menossa johonkin, eivätkä ole vain lähteneet kellumaan laineille. Kaikki ovat rentoja, ja juttu lentää matkustajien kesken. Alkoholin sijaan virtaa kahvi, mutta myös omia eväitä voi syödä rennosti.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Lautoilla oli myös hauska bongailla kanssamatkustajia. Kenen kanssa jaoimme useammankin pätkän, ja ketkä tulivat vain yhden välin? Ketkä olivat selvästi paikallisia, ja ketkä taas olivat meidän kaltaisiamme lomailijoita? Erityisesti muistan naisen kahden lapsen kanssa: he ajoivat lauttaan polkupyörillä isojen varusteiden kanssa, ja leveät hymyt kasvoillaan. Ei kyllä onnistuisi meiltä.

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa

Paluumatkan teimmekin sitten isolla Viking Gracella. Muutaman saaristossa vietetyn päivän jälkeen iltapäivä Gracella oli kuin olisi pudonnut toiseen todellisuuteen. Parkkeerasimme tuulen tuivertamissa hiuksissamme erään juottolan pöytään ja kuuntelimme naisen laulua. Ei tehnyt mieli tanssia, vaan enemmänkin vajota pöydän alle, missä kukaan ei näkisi.

Matka Ahvenanmaalle saaristolautoilla jäi mieleen yhtenä tuon loman miellyttävimmistä kokemuksista. Hidas matkanteko ja rauhallinen tunnelma virittivät hyvin saapumiseen tyhjälle Ahvenanmaalle. Lokakuussa kaikkialla nukuttiin jo talviunta, ja me yritimme olla häiritsemättä sitä mahdollisimman hyvin.

Ahvenanmaa

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 27.5.2020 at 13:45

    Enpä ollut tajunnutkaan, että saaristolauttoja käyttäen pääsee Ahvenanmaalle saakka. Tuollainen matka kuulostaisi todella kivalta kesäretkeltä.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 8.6.2020 at 21:18

      Mä olin haaveillut saaristolautoilla menemisestä jo pitkään, mutten koskaan tajunnut, miten helppoa se on. Ja ennen kaikkea, miten halpaa! Suosittelen lämpimästi, koska samalla näkee vähän myös niitä pienempiä saaria.

    Leave a Reply