Suomen suurin matkablogiyhteisö

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Jenni / Unelmatrippi 15.9.2018 at 18:57

    Todellakin Berliinissä kannattaa seikkailla julkisilla! Älyttömän hyvä ja helppo raideverkosto. Itsekin olen mennyt bussilla lentokenttämatkojen lisäksi vain pari kertaa ja silloinkin ihan vain huvin vuoksi.

    Tuosta Alexanderplatzin kyltistä tuli mieleen, että olen muuten kuvannut vuosikausia noita asemien kylttejä. Kuvia on kertynyt varmaan jo satoja. Tämä ”harrastus” alkoi aikanaan juuri Berliinistä, mutta on sittemmin laajentunut muuallekin.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 21.9.2018 at 07:03

      Kun ensimmäisen kerran katsoin junakarttaa, alkoi huolestuttaa, että löytäisinkö Berliinissä ikinä haluamaani paikkaan. Kuitenkin, kun lähti rohkeasti ajelemaan, löytyi verkostosta niin hieno logiikka, etten voi kuin suositella sitä kaikille Berliiniin matkaaville.

      Minä en yleensä kuvaa asemien kylttejä, mutta Alexanderplatz on niin legendaarinen, että siitä oli pakko ottaa. Samoin yleensä otan kotipysäkistä kuvan, koska aina niitä ei muuten muista jälkikäteen – vaikkei sitä silloin uskoisikaan.

  • Reply Katriina 16.9.2018 at 01:56

    Berlin ist eine Reise wert, sanoo saksalainen, ja siellä kannattaa seikkailla. Berliiniin liittyy monenlaista muistoa ja koko jukko huonoja ja hyviä uutisia. Olin käynyt autolla useamman kerran siellä, mutta ensimmäisen kerran yleisillä kulkuneuvoilla kulkiessani tein kaiken ihan väärin. Olin matkustanut koko yön junalla, ja aivot olivat puoli kahdeksan aikaan saapuessani vielä unessa. Suomalainen nääntyy ilman kahvia! Kaukojunat tulevat kellarikerrokseen (-2) valtavalla Einkaufsbahnhof- asemalla ”Hauptbahnhof ,tief”,. S-Bahn lähtee katolta joku 6 kerrosta ylempää. Kun olin kysynyt informaatioista neuvoja , etsinyt rullaportaita ja aivot pöhkönä tavaillut kylttejä, olin löytänyt S-Bahnin raiteen itään päin. Seuraava koettelemus tuli, kun piti tavailla lippuautomatin ohjeet: sarjalippu, 4 kpl. Ensimmäinen virhe. En tajunnut, että se automaatin vieressä olevan tolpan päässä oleva mötikkä oli leimausautomaatti, ja siinä olisi pitänyt leimata lippu. Kas kun kaikilla työhönmenijöillä oli kausiliput, enkä voinut ottaa mallia kenestäkään. Ihmettelin, että sisällä ei ollut leimauslaitetta.Ei käynyt kuinkaan, kun 2 minuutin päästä Friedrichstraßella pääsin pois ja piti vaihtaa S2 Pankowin suuntaan. Friedrichstraßen asemalla olin muinoin istunut odottamassa tunnin verran tai yli, ja se on legendaarisen kuuluisa TV-uutisista (”Tränenpalast” – rajanylityspaikka). Sekin on aika iso ja sokkeloinen, mutta löysin harhailun jälkeen junani. Lippu oli leimaamatta matkan loppuun asti! Olin innoissani, kun huomasin kulkevani Bornholmin aseman kautta. Se on tuttu TV-uutisikuvista, koska siitä keskellä yötä 9. 11.198ß itä-berliiniläiset vyöryivät sakilla ilosta itkien itsensä Länsi-Berliiniin, jotkut jopa pyjamissaan. (Günther Schabowskin moka!) Eivätkä rajavartiat mahtaneet mitään! (Youtubesta löytyy video.) S+U Pankowissa osasin jäädä pois, ja etsin bussipysäkkiä. Joo, siellä on kolme uloskäytävää, mutta harhaikub jälkeen löysin bussipysäkin nurkan takaa kadun kulmasta. Piti poiketa sitä ennen vielä apteekista hakemassa tabletteja heinänuhaan. Yön aikana oli tullut kevät Berliiniin- ja siitepölyt! Nousin oikeaan bussiin, mutta taas tein väärin. Berliinissä bussiin pitää mennä etuovesta (paitsi jos on lastenvaunut tai rollaattori), ja näyttää kuljettajalle jo pysäkillä seisoessa lippua. Kuski ei heittänyt minua ulos! Varttitunnin ryyttyyttämisen jälkeen oli Heidersorfissa ja osasin jäädä Straße 16 pysäkillä pois. Periferiassa kadut ovat kuoppaisia ja busseilla on tiukka aikataulu. Itä- Berliinin erikoisuus on , että siellä on paljon siirtolapuutarhoja, eikä kaikille kaduille ei ole riittänyt nimiä. On sentään numerot. Heinersdorfin jälkeen alkaa villi luonto. Autokaupaa luulin ensin parkkipaikaksi ja kävelin ohi. Löysin kuitenkin sen takaa villiintyneitten karhunvatukkapuskien ja niittyheinien välistä kinttupolun ja verkkoaidan aukosta oikotien tuttujen luo kortteeriini. Kyllä aamukahvi kahvi ja mukanani Pankowista tuomani sämpylät sitten jo tekivätkin ihmeitä. Olet oikeassa, Berliini on tylsä, jos käy vain Brandenburgin portilla ja ajaa maanalaisella. Ennen kaikkea Berliinissä on turvallista seikkailla. Myöhään illalla on security näkyvästi esillä S-junissa ja asemilla.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 21.9.2018 at 07:08

      Hyvin sanottu! Kyllä sinulle on mahtunut monta sattumusta Berliinin julkisen liikenteen kanssa. Tuo leimauslaite on meille suomalaisille erikoinen, koska täällä ei sellaista ole käytössä. Monessa maassa kuitenkin pitää muistaa leimata lippunsa, vaikka sen olisi juuri ostanut automaatista. Ja olet täysin oikeassa siinä, että Berliinissä on turvallista seikkailla. Kunhan ottaa tarpeeksi aikaa ja avointa mieltä, niin pieni eksyminenkään ei haittaa.

  • Reply Sini 18.9.2018 at 10:05

    Mä olin ladannut Berlin Subway – sovelluksen. Se sisältää siis raideliikenteen. Toimii loistavasti ja kertoo mitä reittiä kannattaa mennä sekä kauanko se kestää.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 21.9.2018 at 07:21

      Meilläkin oli viimeksi miehellä tuo sovellus. Hän katsoi sieltä reitin, ja minä sitten luin vielä kartalta. Sovellus toimi tosi hyvin, mutta minä olen niin paperikarttaihminen – ja jo tottunut Berliinin junakartan lukemiseen – etten itse osannut vielä vaihtaa. Mutta suosittelen kyllä lämpimästi!

    Leave a Reply