Tennarit bisnesluokassa

Niin sitä vain pääsivät minunkin tennarini kokemaan jotain ylellistä: Finnairin bisnesluokan. Oikeat lasiset lasit, ilmainen sanomalehti ja lämmin ruoka ovat jotain, mitä harvoin enää lennoilla saa. Puhumattakaan siitä tunteesta, kun verho kerrankin vedetään kiinni minun selkäni takana, eikä nenän edessä.

Me lensimme toukokuussa bisnesluokassa takaisin kotiin Amsterdamista. Syy tähän oli hyvin yksinkertainen: vanhenevat plus-pisteet. Minun Finnairin pisteeni olivat vanhenemassa, enkä keksinyt niille muutakaan järkevää käyttöä, joten korotimme matkustusluokkamme eturiveille.

Tähän päivään mennessä en ole keksinyt, kuinka saisimme noilla pisteillä ostettua oikeita lentoja, sillä viisihenkisessä perheessä on aina ostettava parhaita tarjouksia, joihin pisteitä ei yleensä ole kannattavaa käyttää. En myöskään osaa ostaa mitään tuotteita Finnairin kaupasta, joten vaihtoehdoiksi jäävät elokuvaliput tai matkustusluokan korotus. Ja kun kerrankin olimme miehen kanssa kahdestaan matkalla, oli matkustusluokan korotus mielestäni enemmän kuin hyvä vaihtoehto.

Amsterdam

Lyhyillä Euroopan lennoillahan bisnesluokka on yleensä neljä ensimmäistä penkkiriviä, jotka on erotettu muista verholla. Bisnesluokassa tarjoillaan lämmin ruoka posliiniastioista, ja juomatarjoilu on ilmainen koko lennon ajan. Kolmen paikan rivistä keskimmäinen paikka on aina tyhjä, jolloin tilaa on hieman tavallista enemmän.

Paikka bisnesluokassakaan ei tarjoa mitään erityistä luksusta: miehen kanssa istuimme käytävän eri puolilla ja kahvi oli haaleaa. Ruoka oli yhtä maukasta kuin verhon toisellakin puolella – bisneksessä sen tosin sai syödä oikeilla aterimilla. Juomaa sentään kannettiin pöytään niin paljon kuin vain osasi haluta.

Amsterdam

Meille tärkein syy korottaa matkustusluokkaa oli kuitenkin Schipholin Aspire-lounge. Paluulentomme lähti vasta iltaseitsemältä, ja laskimme, että pelkästään ruoka ja pari juomaa kaupungilla tai lentokentällä tulevat maksamaan jonkin verran. Loungessa saimme syödä ja juoda niin paljon kuin halusimme. Siellä myös pääsi vihdoin rajattomasti nettiin, kun hotellissamme sellaista ei ollut tarjolla.

Olemme kokeilleet Finnairin loungea Helsinki-Vantaalla muutama vuosi sitten, ja se jäi kyllä mieleen erityisen onnistuneena. Aspire ei vakuuttanut samalla tavalla: ruokatarjonta koostui vain salaatista ja keitosta, ja juomatarjonta oli huomattavasti suppeampi. Lisäksi istumapaikat loppuivat jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ja henkilökunta yrittikin kuulutuksilla houkutella ihmisiä jo siirtymään lähtöporteille. Helsinki-Vantaan lounge sen sijaan jäi aikoinaan mieleen erittäin tilavana ja valoisana paikkana, jossa tarjoilut olivat erinomaiset.

Bisnesluokkaan kuuluvat myös priority-turvatarkastus sekä nopea boardaus koneeseen. Saapuessamme turvatarkastukseen ei kummallakaan puolella ollut minkäänlaista jonoa, joten mitään etua priority-puolesta ei ollut. Tarkastuskin oli tarkempi kuin mihin olen aikoihin päätynyt: henkilökunnan oli vaikea uskoa minun pakanneen reppuuni kertakäyttöhaarukoita. Minä kun en heitä mitään pois. Myöskään koneeseen nousuun priority-luokalla ei ollut mitään vaikutusta: yhtäläinen jono oli priority-matkustajia menossa ensimmäisenä koneeseen.

Amsterdam

Olisinko siis valmis korottamaan matkustusluokkaani rahalla? En. Vanhenevilla pisteillä taas ehdottomasti. Mielestäni hyöty, jonka oikeista astioista ja ilmaisesta ruoka- ja juomatarjoilusta saa, ei ole niin suren rahan arvoinen. Sen sijaan jos pisteitä on menossa vanhaksi, käytän ne tavaraa mieluummin tällaiseen korotukseen.

Entä mitä minun tennarini tykkäsivät olla bisnesluokassa? Niillä oli oikein kotoisa olo. Farkut olivat pukua yleisempi vaatekappale, ja vieressäni istuvalla pojalla, joka kieltäytyi kaikesta muusta tarjoilusta kuin sokerittomasta colasta, oli lähes samanlaiset jalassa. Tänä päivänä farkut ja tennarit tuntuvat olevan bisnesluokan virallinen pukukoodi.

Amsterdam

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply Kati / Lähinnä Kauempana 8.6.2017 at 13:31

    Voisi joskus itsekin kokeilla pisteiden avulla upgreidaamista. Meillä sama ongelma, että tähän mennessä ei olla oikein pisteillä tehty yhtään mitään ja niitä on ehtinyt vanhentuakin välissä. Jos ollaan maksettu niillä matkaa, etu on ollut muutamia kymppejä parhaimmillaankin.

    Kiva kuulla, että myös ”paremman väen” matkustusluokassa tennarit kelpaa asusteeksi. 🙂

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 8.6.2017 at 22:38

      Minusta tuo on lähes ainoa järkevä keino käyttää vanhenevia pisteitä. Ainakaan me ei olla niille löydetty suurta hyötyä lento-ostoksilla. Ja tosiaan ainakin Euroopan lennoilla bisnesluokkaan voi hyvin mennä tennareissa – kyllä tällä kertaa pukumiehet olivat selvä vähemmistö. Minusta tuo lounge-kortti on vielä lennon bisnesluokkaakin parempi etu. Se, että saa lentokentällä syödä ja juoda ilmaiseksi, on oikeasti hyvä etu – ainakin, jos lounge on yhtä hyvä kuin Helsinki-Vantaalla.

  • Reply Jerry / Pako Arjesta 8.6.2017 at 22:38

    Ehditte lentää busineksessa juuri ennen samppanjan vaihtumista :P. Sori, typerä huomio, mutta itse lensin viime perjantaina ja maanantaina Pariisiin ja takaisin busineksessa ja yllätyin positiivisesti, kun tuo vanha (huono) samppanja oli väistynyt paremman tieltä.

    Aspiren lounget ovat oman kokemukseni perusteella aika mitäänsanomattomia vähän kaikkialla. Kyllä niissä jotain ruokaa ja juomaa on, eli ne voittavat yleisellä puolella oleskelun, mutta mitään erikoista niissä ei ole. Tähän mennessä tullut itse asiassa melko harvoja hyviä loungeja vastaan omilla matkoillani, mutta aina ne ovat tyhjää parempia :).

    Ymmärrän, että businessluokka ei ole monellekaan rahan tai edes pisteiden arvoinen (jos ei ole menossa vanhaksi), mutta itselleni siitä on tullut nykyään todella tärkeä osa matkaa ja fiilistelyä. Mutta tuokin on hyvä päästä kokemaan, jotta tietää, onko korotuksille oikeasti tarvetta vai ei.

    Ja mitä pukeutumiseen tulee, ihan samanlaiset vaatteet verhon etupuolella olevalla väellä tosiaankin on kuin takanakin :).

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 14.6.2017 at 23:14

      No höh, olisihan sitä nyt ollut kiva maistaa uutta samppanjaa! Tuo vanha on jo jonkinlainen klassikko, kun sitä näkee tasaisin väliajoin insta-kuvissa. Varmaan lähes joka lennolla on joku, joka napsii kuvia samppanjapullostaan.

      Meille loungessa oli oleellista se, että pääsimme rauhassa syömään ja juomaan ilman, että lompakko tyhjeni sitä tehdessä. Siihen Aspire toimi joten kuten – vähän tuhdimpaa syötävää olisin tosin kaivannut. Taidettiinkin tyhjentää juustolautanen aika tehokkaasti… Tuolla Schipholin loungessa myös oli aikamoinen ruuhka koko ajan, mikä ei ollut mitenkään mukava piirre.

      Bisnes oli kiva kokeilla, kun kerrankin oltiin miehen kanssa kahdestaan liikkeellä. Koko perheen voimin kun sinne ei ole mitään asiaa. Siksi petyinkin ehkä eniten siihen, että istuimme käytävän eri puolilla, jolloin sen ansaitun vapaan paikan joutui jakamaan ventovieraan ihmisen kanssa. En paljon kehdannut siihen tavaroitani levitellä. Eikä vieraalle ihmiselle kehdannut marista, kun hän nousi paikaltaan vessaan. Onneksi sentään meillä oli hänen kanssaan samanlainen pukukoodi.

  • Reply Johanna 8.6.2017 at 22:40

    Busineksesta sentaan paasee ekana koneesta pois… ha laukutkin tulee ensin ja yleensa niita voi tsekata 2kpl 🙂

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 10.6.2017 at 23:45

      Tuo on kyllä ihan mukava asia, että pääsee koneesta ensimmäisenä ulos. Meille ei nyt ollut hyötyä matkatavaroistakaan, kun matkustimme pelkillä käsimatkatavaroilla, mutta tuon voisi hyvinkin ottaa huomioon, jos on tarvetta matkustaa matkatavaroiden kanssa.

  • Reply Heidi / Fiiliksiä ja hetkiä 9.6.2017 at 08:30

    Samaa mieltä. Mulle siellä parasta on rauha ja tila, kun usein tarvii tehdä koneella töitä, on tuo ”tyhjä penkki” ihan jees. Mulle maakuntakentältä lentävänä pisteitä on välillä ihan fiksua käyttää lentoihinkin: nyt 19000pistettä +29e Kni-Gdansk-Kni esim oli jo ihan jees 🙂 Loungeissa on tosiaan isoja eroja, mielestäni Finskin Helsingin Schengen-loungen tarjoilut ovat parantuneet paljon 🙂 t. Toiset tennarit 😉

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 10.6.2017 at 23:52

      Bisneksen puolella tosiaan oli hyvin tilaa. Minä vain en ehdi hirveästi kerätä pisteitä, joten harvoin ehdin päästä paljon yli tuon 10 000 pisteen, ennen kuin ensimmäiset alkavat mennä vanhaksi. En siis ole päässyt vielä hyödyntämään lentotarjouksia. Muutama vuosi sitten minä tykkäsin kovasti Helsinki-Vantaan loungesta, jossa oli hyvät tarjoilut, ja josta oli mukava näkymä ulos lentokoneille. Amsterdamissa sen sijaan tila oli aika pieni ja pimeä, ja koko ajan aivan täynnä väkeä. Silti lounge tuntui mukavalta pitkän Keukenhof-päivän jälkeen, kun pystyi hakemaan tiskistä syötävää niin paljon kuin halusi. Ei tarvinnut miettiä rahaa ja sitä, mitä sillä rahalla kannattaisi syödä. Emme kuitenkaan halunneet upgreidausta Helsingin päässä, kun emme aikaisen aamulennon takia olisi ehtineet yhtään nauttia loungesta. Paluulento tuntui järkevämmältä ratkaisulta.

  • Reply Teija / Lähdetään Taas 9.6.2017 at 13:40

    Minä olen käyttänyt pisteitä usein konserttilippujen ostamiseen. Jotenkin silloin tuntuu, että pisteistä on oikeasti hyötyä. Joskin tuo upgreidaus voisi olla loungen takia sekin hyvä vaihtoehto. Nyt tosin taitaa olla pistesaldo nollilla. Mutta kertyyhän se taas 🙂

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 10.6.2017 at 23:57

      Konserttiliput voisivat myös olla vaihtoehto – ei vain olla pitkään aikaan ehditty konsertteihin. Leffalippuja sen sijaan on harkittu vakavasti. Me valittiin upgreidaus juuri sen vuoksi, että voisimme valmistautua iltalentoon syömällä ja juomalla loungen puolella, kun siihen kuitenkin menisi lentokentällä rahaa. Upgreidauksenhan voi ostaa myös toiselle, eli jos teille kertyy paljon pisteitä, voitte ostaa upgreidauksen koko perheelle! Meillä se vaatisi massiivista määrää pisteitä, joita ei pysty mitenkään keräämään määräajassa. Mutta ainakin vaihtoehtoa voi käyttää silloin, kun matkustaa kahdestaan!

  • Reply Olli 10.6.2017 at 08:46

    Jotta ei synny vääriä käsityksiä, niin businesluokka on aika eri asia Euroopan lennoilla kun mannerten välisillä lennoilla. Itse olen muutamia kertoja lentänyt (en oikealla hinnalla todellakaan) Thaimaahan siinä ”oikeassa” busineksessä jossa saa penkin vaaka-asentoon. Ah – se ainut oikea tapa lentää yli 10 tunnin lentoja.
    Valitettavasti sen hinnoittelu on vain yritysmatkustajille tai lottovoittajille. Mutta jos niitä pisteitä on kertynyt (50.000), niin korotus on järkevä. Tosin pisteillä korotettavia paikkoja on rajoitetusti. Usein tulee ennen lähtöä ilmoitus että voit korottaa rahalla luokkaa. Rahalla korotus on ollut jossain 350 € paikkeilla – jos lennän yksin niin on suuri houkutus maksaa tuo summa ja korottaa (riippuen sen hetkisestä rahatilanteesta 😉 ).

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 11.6.2017 at 00:02

      Kyllä vain, Euroopan lennot ovat täysin eri asia kuin vaikkapa Aasian lennot – niistä en osaa edes haaveilla. Ajatus siitä, että saisi lentää vaakatasossa tuntuu mahdolliselta vain silloin, kun tulee ambulanssilennolla takaisin kotiin, ja sitä en tietenkään halua. Sitten on vielä olemassa tuo mystinen ”ykkösluokka”, joka eroaa bisnesluokasta. Siitä en onneksi edes tiedä mitään, koska ahtautuminen suuren perheen kanssa pienille penkeille on aina muutenkin tarpeeksi ahdistavaa. Minulle jo pelkkä bisnesluokan lento Euroopassa tuo elämään ripauksen ylellisyyttä.

  • Reply Sisko 12.6.2017 at 18:27

    Hyvä että tennarit tykkäsi! 🙂
    Oli varmasti kiva kokemus jakaa miehen kanssa. 🙂

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 12.6.2017 at 19:09

      Kyllä tykkäsivät! Tietysti kivempaa olisi ollut istua vierekkäin, mutta hyvin meni matka näinkin.

  • Reply F.F. 17.6.2017 at 10:58

    Yksi vinkki vielä pisteiden käytölle. Varsinkin jos niitä on kertynyt vain vähän ja ovat menossa vanhaksi. Sokos hotelleihin saa voucherin jo muutamalla tuhannella pisteellä + rahalla. Esimerkiksi: 3500 pistettä + 47 euroa, jolla yöpyy yhden yön Original Sokos hotellissa Suomessa tai vaikkapa Tallinnassa (Viru). Oman kokemukseni mukaan huoneiden saatavuus on ollut hyvä (soitto Sokos hotellien asiakaspalveluun) myös keskellä viikkoa, jolloin huonehinta normaalisti saattaa olla aika korkea. Paras ”säästö” itselläni näillä vouchereilla on ollut satasen luokkaa eli normaalin varausjärjestelmän kautta varattu huone olisi maksanut arkena n. 140 eur, mutta siihen pystyi tämän Finnair plus voucherin käyttämään. Lentolippuja ostaessa (ns. any seat-palkinto) esim. 3500 pistettä ”vastaa” vain noin kymmentä euroa… eli ei käytännössä yhtään mitään.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 22.6.2017 at 16:19

      Kiitos vinkistä! Lentolippujen ostamisessa pisteistä ei tosiaan juuri apua ole, mutta nuo hotelliyöt kuulostavat kyllä ihan hyvältä vaihtoehdolta. Täytyykin tutustua asiaan seuraavia pisteitä varten.

    Leave a Reply