Suomen suurin matkablogiyhteisö

Visbyn risteily Viking Linen m/s Gabriellalla, olipahan kokemus!

Oli sitä odotettu. Kunnon pitkää kahden yön risteilyä ja uutta kohdetta Viking Linen tarjonnassa, Visbyn risteilyä Helsingistä. Visby oli kuulunut minun ja mieheni bucket listiin jo useamman vuoden, mutta yleisimmin tarjolla olleiden risteilyjen ajankohta oli ollut väärä tai sitten hinta oli näyttänyt nousevan sen verran isoksi, että rahoille oli löytynyt helposti muutakin käyttöä.

Koronan takia Viking Line kehitteli tälle kesälle useammankin erikoisristeilyn (mm. Hanko ja Kotka), mutta tänä kesänä Visbyn risteily osui sellaiseen ajankohtaan, että meidän oli helppo lyödä risteily lukkoon. Hintakaan ei suuremmalti kirpaissut, sillä Visbyn viikonloppuristeily kahdelle aikuiselle ja kahdelle teinille kustansi yhteensä 437 euroa. Siihen hintaan sisältyi A4T-hytti, aamupalat ja päivälliset koko perheelle Visbyn päässä, brunssi koko perheelle Helsinkiin saapumispäivänä sekä autopaikka ja peruutusturva, joka ei varaamisaikaan kuulunut kaupanpäällisenä varaukseen. Täytyy kyllä kehua, että aikaisin varattuna sviitinkin olisi saanut perheellemme edulliseen hintaan, mutta varaamisen aikaan oli kiitettävästi muita menoja ja jätin varaamatta sviitin. Olisinpa ollut kaukaa viisas.

Auto mukana laivalla, paras päätös kaikin puolin

Tiedättekö miten ihanan helppoa laivalle meno oli auton kanssa? Ajo sataman autojonoon, passien näyttäminen autolähtöselvityksessä, matkaliput kouraan, Pre-order lappu peruutuspeiliin keikkumaan ja odottamaan laivaan ohjausta. Ei terminaalin ihmismassoissa kökkimistä, matkustajaputkessa vaeltelemista eikä laukkujen raijaamista julkisissa aina hyttiin saakka. Ei muuta kuin autolla laivaan ja matkalaukkujen kanssa autokannen hissiin, mutta varmuudelta vielä valokuva auton kohdalla olevasta autokannen ovesta, jotta itsekin osasi palata autokannelle oikeasta kohtaa.

Elämää risteilyllä!

Meitä Visbyn risteilyllä olleita matkustajia oli ”tuhatkunta” ja se näkyi kyllä laivalla. Elämää oli, ihmiset näyttivät nauttivan ja mikä parasta, palvelut olivat lähes normaalisti auki. Harmikseni miehen ja minun lempipaikka Living Room oli kiinni, mutta auki olivat Wine Bar, Upstairs Pub, Club Mar ja takakannen Sun Deckin baari. Ruokailun suhteen buffan lisäksi auki olivat À la carte, Grill ja kahvila Coffee & Joy, eikä yölläkään tarvinnut nälkää nähdä sillä yöruokaa oli tarjolla Bistrotekissä. Kaikkinensa olo oli kuin ennen vanhaan, sillä Sun Deckillä oli livemusiikkia/DJ, yökerhossa soitti bilebändi, pubissa oli trubaduuri ja disco myöhemmillä tunneilla, tanssia sai ja rauhallisesta pianomusiikista pystyi puolestaan nauttimaan Wine Barin puolella. Lapsille oli omaa ohjelmaa ja kokoustiloihin oli jälleen rakennettu Ville Viking Adventure Island.

Me nautimme ensimmäisenä iltana aterian Grill-ravintolassa, sillä halusimme itse päättää milloin syömme. Muutoin aterioimme buffetin puolella. Kuvassa Grillin grillattua halloumia sekä ratatouillea.

Gotlanti ja Visby, niin ihana matkakohde

Kyllä täytyy taas kehua valintaamme, kun olimme ottaneet auton matkalle mukaan. Visby on kaunis kaupunki, mutta paljon enemmän saaresta sai irti auton kanssa. Annoimme ulos lähtiessä automme ikkunasta matkakorttimme henkilökunnan skannattavaksi ja sen jälkeen ajoimme ulos aivasta. Sataman vartija vielä tarkisti, että automme oli listassa ja ei kun tutkimaan saarta omin päin päivän ajaksi.

Irevikens Marina, 32 km Visbystä pohjoiseen. Upea kiviranta.

Lickershamn, pieni asutus- ja kalastajakylä 27 kilometrin päässä Visbystä.

Gotlannin pohjoisosissa on upean näköisiä raukkeja, jotka ovat ympäristöä kovemmasta kiviaineksesta muodostuneita pilareita. Kuvassa Grausne Norra Raukområde, joka sijaitsee aivan Lickershamnin vieressä.

Aikaa Gotlannissa oli rajallisesti, sillä maissa oli aikaa alle kahdeksan tuntia. Päädyimme kiertelemään autolla saaren pohjoisosaa, josta löytyi upeita raukkeja. Tippukiviluola Lummelundagrottan jäi välistä kevyen vaatetuksen takia, mutta muutoin tuli visiteerattua mm. Lickershamnissa ja sen vieressä olleessa Grausne Norra Raukområdessa. Upeiden vaaleiden kivien Irevikens Hamn tarjosi komeat merimaisemat, mutta enemmän pidin merimaisemista Blå Lagunenin lähellä. Tarkoitus siis oli käydä laguunin äärellä oleskelemassa, mutta jonot parkkipaikalle olivat sellaiset, että aika olisikin mennyt autojonossa seisomiseen. Takaisin laivalle ajoimme Fårösundin kautta. Sieltä olisi lähtenyt nonstoppina lautta Fårön puolelle, eikä jonoa ollut, mutta päädyimme suuntaamaan takaisin Visbyseen.

Blackout laivalla, olipahan kokemus!

Olin ensimmäisenä iltana suihkussa joskus puolen yön maissa, kun suihkussa ollessani tunsin laivan  moottorien sammuvan totaalisesti. On tässä vuosien saatossa reissattu laivoilla sen verran monta kertaa, että tunsin heti ettei kaikki ollut hyvin. Pian moottorien sammumisen jälkeen menikin sähköt kokonaan ja siellä merellä me sitten blackoutin johdosta päädyimme ajelehtimaan ohjaamattomina.

Mitään hätää ei ollut, sen tiesin. Olimme avomerellä, jossa oli tilaa lillua ja kyllähän tiesin laivan henkilökunnan tekevän kaikkensa laivan palauttamiseksi liikkumiskuntoon. Ensin saatiinkin keulapotkurit ohjaamaan laivaa ja pikkuhiljaa moottoritkin mukaan. Pari kertaa illan aikana tunsimme, kun yksi moottoreista sammui tai sammutettiin tarkoituksella, mutta laiva liikkui täysin normaalisti loppumatkan ja Visbyyseen tultiin hieman etuajassa.

Viking Line muutti risut ruusuiksi, vaikkakin pikku risun annan

Olen reissannut punaisilla laivoilla vuodesta 1977 ja en ole koskaan törmännyt laivalla ongelmiin, mutta nyt takkusi hieman ensimmäisen kerran pitkässä matkustushistoriassa. En tiedä, johtuiko tuosta ensimmäisen yön blackoutista vai mistä, mutta Visbyn aamuna hyttimme ilmastointi lakkasi toimimasta ja lämpötila alkoi nousta korkeaksi hyttimme oltua aurinkoisella puolella. Ikkunaverhojen pitäminen kiinni ei paljoa auttanut ja kun edellä mainittuun tapahtumaan liitettiin toimimasta lopettanut vessa, hytin pätkivä puhelin / kuulutuslaitteisto ja useampi käynti ko. tapahtumien takia infossa, alkoi tällä naisella keittämään pikkuhiljaa ja pahasti.

Minä uskon, että Viking Line huoltaa laivansa asiallisesti ja ymmärrän, että siitäkin huolimatta laivat hajoavat siinä missä muutkin koneet. Viking Linellä tehtiin varmasti kaikki, että homma saatiin korjattua mahdollisimman pian, mutta pätsinä hohkanut hytti ja juuri väärään aikaan toimintansa lopettanut vessanpönttö (kyllä, pöntössä oli sitä itteensä isompi kasa) sekä ahkerasti pätkivä puhelin/kuulutusjärjestelmä teki tästä naisesta pikkuisen nillittäjän. Kun sitten hikipäissäni pääsin infoon viimeisen kerran, alkoi meikäläisen ääni lievästi kohoamaan. Voi sitä infon herraa, joka sai kuulla avautumistani siinä luukulla. Ihmeen hyvin herra kyllä tilanteen otti ja pyysi käymään infossa sen jälkeen, kun olisimme palanneet Visbystä.

Visbystä palasimme paremmalla mielellä, sillä päivä ilmastoidussa autossa + ulkoilmassa oli hieman laskenut mentaalista ja fyysistä lämpötilaa. Kun palasimme hyttiin, oli vessa palautettu kuntoon ja ilmastointikin pelitti jotenkin. Päivän auringonpaahteessa ollut ilmastoimaton hytti ei kuitenkaan paljoa ehtinyt viiletä, joten vauvan henkäyksen verran ilmastointiaukosta tullut ilma sai tämän naisen jälleen marssimaan infoon. Asiallinen reklamaatio auttoi ja perheellemme järjestettiin toinen A4T-hytti laivan toiselta kyljeltä, jonne ei aurinko paistanut. Varustamo tuli hienosti vastaan siinäkin, ettei meidän tarvinnut pakata kaikkia kamoja ja muuttaa toiseen hyttiin, vaan saimme jättää suurimmat tavarat vanhaan hyttiimme. Oli muuten makoisat yöunet uudessa vilpoisassa hytissä kaiken edellä mainitun jälkeen.

Mutta ei siinä kaikki. Mieheni ja minun lämpötilaa nosti matkalla myös taxfreen antamat virheelliset tiedot pre-orderin suhteen, minkä takia jouduimme juoksemaan turhaan täksärissä. Moinen tapahtuma oli oikeastaan se niitti veetutusarkkuun hyttiepisodin takia ja vaikka kuinka purimme hammasta, oli jo pakko ihmetellä kun ”sekään juttu ei matkallamme toiminut”. Täytyy myöntää, että pikkuisen epäilevänä me sitten Helsingin päässä kävelimme automme viereen tarkistamaan pre-order tilauksen paikkansapitävyyttä, mutta oikeiden tuotteiden lisäksi mukaan oli odottamatta ja pyytämättä laitettu alkoholittomia juomia sekä kosteusvoidetuubi pahoittelujen kera. Täytyy myöntää, että tuo kyseinen ele sai hymyn huulille. Ei tuo asia ollut iso varustamolle, mutta suuri asiakkaalle. Noin ne palvelutilanteet pitää mennä.

Sen vaan sanon, että on tärkeää antaa palaute saman tien paikan päällä. Ei somessa, ei lehdistölle, ei pelkästään matkan jälkeen varustamolle.

Me olisimme voineet pilata matkamme unohtamalla kaikki lukuisat mukavat asiakaspalveluhetket laivalla, matkustamalla kuumassa hytissä reklamoimatta ja kasvattamalla sen lisäksi tattia otalla yhden pienen täksärin virheen takia. Me olisimme voineet ajaa laivasta ulos ”ei koskaan enää” asenteella ja puhista tutuille kuinka keturalleen matka meni, vaikka kaikkinensa matka oli onnistunut henkilökunnan takia. Ei se olisi ollut oikein varustamoa ja laivalla työskenteleviä kohtaan. Varustamon henkilökunta korjasi virheet ja löysi ratkaisut ongelmiin. Sitä sen asiakaspalvelun piti olla ja sitä asiakaspalvelua me myös saimme. Siellä Gabilla se ilo seilasi, vaikka hiki meillä lensikin. Olisihan se kuitenkin ollut hyvä, jos vaikkapa kapteeni olisi paluumatkalla kertonut yöllisistä tapahtumista ja selitellyt muita aamun ongelmia edes pienesti. Ongelma ei näet ollut vain meidän hytissä vaan laajempi.

Finentry, positiivinen kokemus

Juu, jälleen hehkutusta autopaikalle laivalla. Siinä missä jalkamatkustajat varmaankin kärvistelivät terminaalin maahantulojonossa, me automatkustajat ohjattiin Suomeen palatessa omille kaistoillemme ja koska meidän autokunnassa oli kaikilla kännyssä Finentryt auki vihreänä, oli se pelkkä virkailijalle näyttäminen ikkunasta ja ulospääsy. Kaikkinensa koko tapahtuma jonotuksineen vei maksimissaan 15 minuuttia ja olipahan kuulkaas ihanan helppo juttu. Ei rokotustodistuksia eikä mitään paperilappuja, vain yksi kännyllä auki ollut ohjelma. Taustatietona vielä se, että kaksi perheestämme on kahden rokotteen saanutta ja kaksi yhden rokotteen saanutta. Me yhden rokotteen saaneet olimme varanneet jo ennen matkaa Finentryn kautta matkanjälkeiset Covid-testit, ja kaikki näkyi Finentryssä oikein.

On se vaan hienoa, kun alkaa päästä vihdoin matkustamaan. Seuraava merimatka onkin jo tämän kuun lopussa. Eiköhän siellä ilo seilaa.

P.S.: Omista ongelmistamme huolimatta Viking Linen risteilyt ovat onnistuneet ongelmitta ennen ja jälkeen risteilymme. Visbyn risteily on ihana meriloma ja kohde itsessään ehdottomasti visiteeraamisen arvoinen. Jos vaan auto löytyy, ota se mukaan. Varustamolla on vielä yksi lähtö 5.8. ja vapaita paikkoja löytyy. Viking Linen sivuille pääset suoraan tästä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin keskiviikko, 21 heinäkuun, 2021 at 21:12

    Todella vähän tulee itselläni risteiltyä, mutta Visby ja Gotlanti kiinnostavat itseäni kyllä kovasti. Risteily voisi olla mainio tapa tutustua saareen. Voi olla, että tuo parin viikon kuluttua oleva lähtö tulee liian aikaisin, mutta täytyypä pitää tämä mielessä jatkossa.

    Aika hyvin nuo ongelmatilanteet omasta mielestäni tosiaan pyrittiin ratkasemaan ja mukavaa, että sinullekin jäi siitä hyvä fiilis.

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, 21 heinäkuun, 2021 at 21:31

      Kyllä kannattaa pistää Visby ja Gotlanti mielessä. Todella upeaa luontoa siellä. Ja kyllä ne ongelmat tosiaan ratkaistiin laivalla ja hyvä mieli jäi. Tärkeintä on aina kuitenkin se, että menee itse niistä ongelmista ilmoittamaan eikä vaan kärsi.

  • Reply Aila ja Juha tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 20:46

    Olipa teiltäkin todella oikein toimittu noiden palautteitten suhteen. Juuri niin kuin pitääkin, palaute välittömästi sille, joka voi ongelmille myös jotain tehdä. Ja itsekin suosin aina sitä, että mukana on auto, jos se vain on mahdollista. Sillä pääsee aina katsomaan kaikkea, mitä haluaa. Toki meillä on usein auton perässä myös polkupyörät, mutta se on jo eri juttu. Hienoja maisemia ja kivoja kuvia.

    • Reply Kthetraveller tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 22:11

      Juuri niin, harmittaa välillä kun ihmiset hoitavat palautteen antamisen mieluummin joko jälkikäteen tai lehdistölle ilmoittamalla / somessa rähisemällä. Eipä ne asiat korjaannu jälkikäteen taikka ollenkaan, jos epäkohdista ei palvelunantajalle heti ilmoita. Meidänkin ongelma ratkesi tosiaan hyttiä vaihtamalla ja hymy oli nassulla sen jälkeen. Simppeliä kun mikä.

      Tuo autojuttu ja pyörät siihen mukaan on muuten hyvä keksintö. Näinkin laivaan ajettaessa muutaman auton pyörineen ja ihastelin sitä. Joskus voisi tehdä itsekin niin.

      Kiitti kommentista Aila ja Juha!

  • Reply Aleksi Pitkäniemi tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 18:26

    No, hyvä että ei jäänyt paha maku suuhun vaikka kyllähän tossa aika pahasti meni asiat pieleen. Ite laivalla työskentelevänä (en kyllä just nyt) voin sanoa että on aika paljon pienemmistäkin asioista infoon valitettu. Aikoinaan olin tuuraamassa infossa ja joku tuli valittamaan että hytin ovimagneetti ei toimi…. Muita tällasia oon kuullu että on valitettu oven narinasta yms. Visby ja Gotlanti on kyllä kivoja paikkoja viimeks käyny 2018 Europalla…

    • Reply Kthetraveller tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 19:03

      Juu, se on tosiaan vähän itsestä kiinni, mistä tapauksesta alkaa otsasuoni tykyttämään ja mistä valittaa. Olisin voinut rämpiä ketutuksen syvässä suossa, ellen olisi avannut suutani laivalla. Toisaalta piti vaan itseä muistuttaa, että laivat rikkoutuvat ja ei sitä kukaan työntekijä halunnut. Saivat varmasti tehdä töitä ja kunnolla siellä laivan uumenissa, että me matkustajat päästiin taasen nauttimaan merimatkasta, toimivista vessanpöntöistä ja ilmastoinnista. Hiki on varmaan porukalla lentänyt. Kyllä minä mieluummin vetelin samppanjaa ulkokannella.

      Visby ja Gotlanti tosiaan on kivoja paikkoja. Uudestaan sinne voisi kyllä mennä itsekin. Kiitti kommentista Aleksi!

  • Reply Tiina Seppä tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 18:22

    Juu, on se kumma miten Viikkarilla Visbystä ei saa tuoda isoja määriä, mutta Siljalla Ahvenanmaalta voi ja vieläpä Viron hinnoin Pre-Orderia käyttäen. No hyvä että ei jäänyt harmittamaan, voi olla että itellä ois otsasuoni poksahtanut kaikkien noiden vastoinkäymisten jälkeen… parempi onni ensi kerralla! 🙂

    • Reply Kthetraveller tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 19:09

      Ohhoh oikeasti? Luulisi tullisääntöjen olevan samat molemmille varustamoille. Kyllähän sitä siis saa ostaa niin paljon kun huvittaa, mutta se on sitten oma ongelma, jos tullissa narahtaapi ylilastista. Veikkaan, että kun olimme tilanneet pre-orderista sen tullin hyväksymän maksimimäärän, eivät viittineet yllätyspussiin laittaa ekstraa alkoholien suhteen. sen sijaan pussiin tuli alkoholittomia oluita tilaamiemme olutlavojen jatkoksi. Ihan kiva idea.

      Ja juu, kyllä mulla otsasuoni puhkesi, piti ihan yrittää hillitä itseään. Infon herra jaksoi silti hymyillä 😀

  • Reply Tiina Seppä tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 14:41

    Siellähän on kaikki mennyt ihan päin hemmettiä. Ei tossa hirveesti olis meikäläistä mitkään alkoholittomat juomat tai kosteusvoiteet auttanu jos on jo pinnaa kiristetty. Nyt ei reissu vastannut sitä mistä oli maksettu ja tilauspalvelukin ryssi homman huolella.

    • Reply Kthetraveller tiistai, 20 heinäkuun, 2021 at 16:25

      Hei Tiina, eipä tuo superiso asia ollut. Meille infottiin tosiaan väärä aika tuotteiden noudolle ja siitä syystä vähän hermostutti, kun juuri väärän informaation takia piti rankan päivän jälkeen rahdata luunsa parin kannen verran aivan turhaan. Tuosta tapahtumasta olisi voinut jäädä paha maku suuhun, mutta tuo pienikin ele pahoitteluviestin kera oli todella kivasti tehty. Ja mistäpä sitä tietää, millaisia juomia ”yllätyskassissa” olisi ollut, mikäli alkoholituliaisemme ei olisi ollut ns. tapissa. Visbyn risteilyltä kun ei mitään hirveän suuria määriä alkoholia tuoda.

    Leave a Reply