Esittelyssä Ponant ja tutkimusmatkajahti Le Dumont D’urville

Oletko risteillyt aiemmin oikeilla risteilyaluksilla? Pohditko kenties, millainen laiva sinulle sopisi? Haetko jotain ihan muuta, eksoottisempia kohteita, kodinomaista tunnelmaa, laatua, henkilökohtaista palvelua ja no, voisipa sanoa että ihan luksusta? Nyt kannattaa pysähtyä lukaisemaan tämä postaus, sillä tämä 13 risteilyllä ollut ja monia risteilylaivoja sisältä nähnyt nainen kerrankin hämmästyi astuessaan Ponantin risteilyjahdin sisään.

Millainen varustamo Ponant on?

Ponant on ranskalainen risteilyjahtivarustamo ja toiminut alalla yli 30 vuotta. Sen jahdistoon kuuluu tällä hetkellä yhdeksän alusta, joiden lisäksi rakenteilla on vielä kaksi Explorers-luokan alusta, yksi LNG:llä toimiva alus sekä Paul Gauguin Cruisesin hankinnan myötä mukaan liittyy myös 332 matkustajan alus, m/s Paul Gauguin.

Laivaluokkia on tällä hetkellä kolmea erilaista. Vuosina 2010 – 2015 valmistuneet sisaralukset Le Boréal, L’Austral, Le Soléal ja Le Lyrial ottavat sisäänsä noin 250 matkustajaa, kun taas puolestaan purjelaivan tunnelmaan pääsee kolmimastoisella jahdilla, Le Ponantilla, jolta löytyy vain 32 hyttiä maksimissaan 67 matkustajalle. Noiden ”vanhemman polven” jahtien lisäksi Ponant toi vuonna 2017 markkinoille ensimmäisen tutkimusmatkajahtinsa, Le Lapérousen. Kyseisen Ponant Explorers-luokan tutkimusmatkajahdit ovat kaikki saaneet nimensä ranskalaisten tutkimusmatkailijoiden mukaan, ja matkustajia alukset ottavat sisäänsä 180. Se mahdollistaa pääsyn sellaisiinkin paikkoihin, joihin ei suuremmat alukset tai suurempien matkustajamäärien alukset saa matkustajiaan niiden määrän vuoksi päästää maihin.

Le Lapérousen sisaraluksista on valmistunut jo Le Champlain, Le Bougainville ja uusin Le Dumont D’urville, jolle minäkin pääsin tutustumaan. Ensi vuoden puolella valmistuu vielä kaksi saman alussarjan jahtia, joiden lisäksi tosiaan tulee vielä luksusta huokuva LNG/hybridialus Le Commandat-Charcot, joka tulee tekemään tutkimusmatkaristeilyjä Arktiselle alueelle ja Etelämantereelle.

Eikä siinä vielä kaikki. Ponant tekee yhteistyötä National Geographicin kanssa, joten tietyillä tutkimusmatkaristeilyjen retkillä on mukana oikea National Geographicin ekspertti tai kuvaaja. Sen verran eksklusiivisesta jutusta on kyse, että tuollaista risteilyä kannattaa todellakin pohtia.

Vaikka Ponant onkin ranskalainen varustamo, on matkustajat sekä henkilökunta kansainvälistä ja henkilökunta puhuu aluksella ranskan lisäksi englantia. Ponantin risteilyt ovat all inclusive, joten ruuan lisäksi perustason alkoholijuomat, jopa samppanja, kuuluvat risteilyn hintaan. Sen verran ehdin tarkistaa samppanjan osalta, että maksuttomana samppanjana tällä hetkellä on tarjolla Henri Abelén Brut ja maksusta voi tilata itselleen lasillisen tai pullon Veuve Clicquot samppanjaa. Keltaista leskeä tarjotaan kuulemma maksuitta kapteenin gaalailtana.

Millainen jahti Le Dumont D’urville on?

Kesäkuussa 2019 valmistunut alus ottaa sisäänsä maksimissaan 180 matkustajaa ja henkilökuntaa on 110 – 120. Pituutta jahdilla on 131 metriä, leveyttä 18 metriä ja tonnejakin ”vain” 9 900, joten risteilijöitä ajatellen pienestä aluksesta on sinänsä kyse. Kansia on seitsemän ja jahdin 92 hyttiä ovat sijoitettu kansille 3 – 6. Vaikka alus onkin pieni verrattuna isoihin risteilijöihin, löytyy sieltä oikeastaan kaikki tärkeä paitsi sisä- tai ikkunahyttejä. Kaikki hytit ovat nimittäin vähintään tasokkaita parvekehyttejä, mutta komeita sviittejäkin jopa ulkoporealtaalla ja hovimestarin palveluilla löytyy.

Jahdilta löytyy kaksi maksutonta ravintolaa, panoraamanäkymät tarjoava pääravintola kannelta 4 ja ulkoilmagrilli kannelta 3. Pääravintola tarjoaa lounasaikaan alkusalaatti- ja jälkiruokabuffetin juustoineen, mutta lämpimät pääruuat tuodaan pöytään ja illallisella on pöytiintarjoulu. Ravintolassa on open seating ja sinne saa mennä silloin kun huvittaa ravintolan aukioloaikana, mutta ravintolan paikkamäärä mahdollistaa kaikkien matkustajien aterioinnin samaan aikaan. Kannella 3 sijaitseva ulkoilmagrilli, jonne on tehtävä pöytävaraus, tarjoaa puolestaan grillattuja lihoja salaattien ja jälkiruokien kera. Ranskalaisen aluksen ollessa kyseessä gastronomiaan on kiinnitetty huomiota, ja ruoka on varmasti laadukasta. Maksuton huonepalvelu toimii 24 tuntia vuorokaudessa ja menu on luonnollisesti suppeampi, mutta matka ravintoloihin ei ole todellakaan pitkä jos muuta tekee mieli.

Aluksen kolmannella kannella on Deluxe-sviitti ja Deluxe-tason parvekehyttejä, joiden parvekkeet ovat metallireunaisia ja siten myöskin hieman pimeämpiä kuin kantta ylempänä. Keulassa sijaitsee 188-paikkainen teatteri, sen vieressä laivan lääkärin tilat ja samaiselta kannelta löytyy infon ja shore excursions-tiskin lähettyviltä pieni tuliaiskauppa, jossa myydään mm. vaatteita, laukkuja, koruja, postikortteja ja muita tuotteita, mutta ei esimerkiksi alkoholia tai makeisia. Edellä mainittujen paikkojen vieressä on myös 200 m²:n kokoinen lounge, johon mahtuu kerralla vaikka kaikki jahdin matkustajat. Loungesta löytyy luonnollisestikin baari ja siellä järjestetään päivisin ja iltaisin ohjelmaa. Löytyypä sieltä myös flyygeli ja uloskäynti ulkona sijaitsevalle ulkoilmagrillille, jonka vieressä muuten on aluksen ainoa uima-allas, auringonottopetejä ja mukavia sohvaryhmiä. Näkymät ovat mukavasti peräaaltojen suuntaan ja mikä parasta, kantta alempana on hydraulinen taso, joka mahdollistaa helpomman pääsyn kumiveneille, jotka vievät matkustajia maihin erilaisille retkille. Samainen taso helpottaa myös erilaisten vesiaktiviteettien harrastamista kuten uimista, melomista tai SUP-lautailua.

Infokantta ylempänä, aluksen perässä on pääravintola ja muutoin kyseinen kansi 4 on varattu Prestige-tason parvekehyteille sekä yhdelle Deluxe-sviitille. Tämän kannen hyttien parvekkeet ovat jo lasireunaisia, mikä lisää valoisuutta harmonisesti sisustettuun hyttiin. Kannella 5 sijaitsee komentosillan lisäksi ainoastaan Prestige-tason parvekehyttejä ja erilaisia sviittejä, joista isoimmasta löytyy jopa 40 m²:n parveke.

Kannelta 6 löytyy parvekehyttien ja erilaisten sviittien lisäksi keulassa oleva Panoramic Lounge, jossa voi istahtaa vaikka lukemaan hyllystä löytyvää kirjaa lempijuomansa kera, sillä loungesta löytyy myös baari. Loungesta on käynti ulkokannelle ja sinne jos minne kannattaa mennä seisomaan halutessaan ihailla merimaisemia keulaosasta. Kuudennella kannella on myös valokuvagalleria ja valokuvaajan palvelut.

Seitsemäs kansi on pyhitetty hyvinvointiin, sillä sieltä löytyy aurinkokansi, pieni kuntosali ja spahoitotilat. Spassa voi ottaa erilaisia maksullisia hoitoja, mutta sieltä löytyy myös kunnon sauna upealla maisemaikkunalla. Sauna on yleisessä käytössä ja maksuton, eikä sitä ole varattavissa yksityiskäyttöön. Sen verran ehdin saunan sisällä käydä seisomassa, että lämpöä oli tarpeeksi meille suomalaisille ilman löylynheittoakin, ja kiulukin kauhan kera siellä näytti olevan.

Eikä siinä vielä kaikki, sillä kaiken kruunaa The Blue Eye Lounge, joka sijaitsee merenpinnan alapuolella kannella 1. Kyseisessä Loungessa on kaksi ikkunaa, joista voi ihailla ja parhaimmillaan myös kuulla merenalaista elämää. Loungesta löytyy myös baari.

Mikä on risteilykonkarin tuomio?

Ponantin alukset eivät ole pelkästään jahteja vaan paljon enemmän. Ne ovat laadukkaita, harmonisesti sisustettuja liikkuvia koteja, isoja olohuoneita, joissa voi nauttia tasokkaasta palvelusta ja olla rauhassa. Vaikka sisustus onkin ranskalaista käsialaa, miellyttää se pohjoismaalaista silmää ja kaiken kruunaa tasokas palvelu. Kaikesta luksuksestakin huolimatta tunnelma on rento, eikä jahdilla tarvitse paljoa pönöttää. Kohteesta riippuen hyvät kengät ja retkikohteisiin sopiva vaatetus on hyvästä, muulloin normaaleilla siisteillä ja ehjillä vaatteilla pärjää oikein hyvin. Kapteenin gaalailtana suositellaan hieman parempaa asua, mutta miehet pärjäävät kuulemma jakkutakilla ja housuilla, eikä kravattiakaan tarvita. Naiset nyt yleisimmin intoutuvat hieman pänttäytymään, joten mikään ei estä pistämästä vaikkapa iltapukua päälle tai miestä pukeutumaan upeaan smokkiin.

Minä ihastuin valtavasti Ponantiin juuri sen koon ja tunnelman sekä laadun, hillityn luksuksen myötä. Eipä tuo luksus mikään ihme ole, sillä varustamon osaomistaja omistaa myös mm. luksusbrändit Yves Saint Laurentin ja Guccin. Sen vaan sanon, että astelen hyvin mielenkiinnolla vajaan vuoden päästä Le Dumont D’urvillen sisaraluksen Le Jacques Cartierin kyytiin ja pääsen hankkimaan kokemuksia matkustajana, millainen Ponant oikeasti on. Veikkaan vahvasti sitä, että astun jahdin uumenista päätesatamassa melkoisen leveän hymyn kera.

P.S.: Pohditko hiukkasen sitä, mitä risteily tuollaisella luksujahdilla maksaa henkilöltä? Hinnat ovat sitä edullisempia, mitä aikaisemmin varaat eli viime hetken supertarjouksia ei ole. Risteilyjen hinnat vaihtelevat ja erilaisia tarjouskampanjoita tulee jopa yksin matkustaville, mutta nopeasti katsottuna sellainen 4-5 yön risteilyn lähtöhinta pyörii noin tuhannessa eurossa ja viikon mittainen yhdensuuntainen matka (eri lähtösatama kuin tulosatama) näyttää irtoavan edullisimmillaan vähän yli 1.300 eurolla. Meille tutumpi Välimeren risteily voi olla edullisimmillaan noin 2.500 euroa, mutta matkaansa voi toki pistää enemmänkin rahaa. Henkilökunnan palvelumaksut, (gratuityn suositus noin 10-15 euroa/vrk/matkustaja) maksetaan laivalla ja hoidetaan siten, että hytteihin jaetaan viimeisenä iltana kirjekuori tippiä varten.

Mites on, näkisitkö itsesi jahdilla seilaamassa harvinaisemmissa maailmankolkissa? Ponantin sivuille pääset suoraan tästä  ja risteilyt voit varata heidän kauttaan tai kätevästi Risteilykeskuksen kautta, josta saat hyvän, suomenkielisen palvelun ja hintatakuun.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply