Väärä tilisiirto MobilePaylla, kun S-Pankki selkäni takana operoi

Se oli yksi lauantai. Yksi vaivainen lauantaipäivä, kun menin laittamaan muutaman laskun tililtä lähtemään. Tarkistinpa samalla kertaa myöskin tilitapahtumia ja huomasin siellä hieman oudon suorituksen. Henkilö X, jonka nimeä en tässä yhteydessä mainitse, oli siirtänyt tililleni tietyn summan MobilePayn kautta ja sitähän minä rupesin ihmettelemään. Ei siinä muuta, mutta kyseinen henkilö oli minulle täysin tuntematon, enkä ko. summaa ollut myöskään keneltäkään pyydellyt.

Minä olen kiltti ihminen. Äärettömän rehellinen, joidenkin mielestä jopa liian rehellinen. Voittepa kuvitella, millainen olo tuli minun ymmärtäessäni omaavan jotain toiselle kuuluvaa. Eihän summa mikään suuri ollut, mutta silti. Ei muuta kuin viesti pankin suuntaan erheellisestä MobilePay-maksusta ja odottelemaan pankilta vastausta, miten asiassa edetään. Meninpä sitten puhisemaan hämmästyksestä Facebookin puolella ja kuulin, että kyseiseen tilisiirtoon henkilö X tarvitsi vain näpytellä puhelinnumeroni. Ilmiselvästikin erheellisesti tällä kertaa.

Kuva: Pixabay

Minun tuntemukseni MobilePaystä rajoittui ainoastaan sitä koskevaan televisiomainokseen, joten rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin ja hiemanhan minua alkoi ihmetyttämään koko juttu. Miten ja mikä taho (S-Pankki vai MobilePay) keksi puhelinnumeroni perusteella tilini, vaikka minä en ollut edes koko MobilePaytä itselleni ladannut taikka mihinkään palveluun rekisteröitynyt. Minulle MobilePay oli todellakin tuntematon juttu mainosta lukuun ottamatta ja minulla ei ollut tarvetta tai haluja ko. palvelulle. Viikonloppu ja maanantai olikin pitkä aika kerätä pienoista kiukkua ja ärtymystä, kun rupesin pohtimaan oliko pankki ylittänyt valtuutensa asiassa.

No, viikonlopun jälkeen heti maanantaina pankki viestitteli minulle takaisin:

Hei Kirsi!

Hyvä kun otit yhteyttä!

Maksu voidaan palauttaa X:lle. Ilmoitathan vastausviestissä
– Mille tilille maksu on tullut
– Pyyntö maksun palautuksesta
– Tilinumero, jolta maksu palautetaan

Mukavaa päivän jatkoa!

Virkailijan nimi

Minäpä olin ilahtunut ja vastasin pankille seuraavaa:

Hei ja kiitos vastauksesta. Ennen kuin annan nuo tarvitsemanne tiedot, haluaisin hieman tiedustella yhtä asiaa.

Keskustelin yhden MobilePay-palvelua käyttävän henkilön kanssa ja hän kertoi, että maksu suoritetaan nimenomaan puhelinnumeron mukaan, eikä tilinumeroa tarvitse tietää. Minulla ei ole MobilePaytä, enkä ole käsittääkseni mitään MobilePay-tiliä itselleni tehnyt tai sellaiseen palveluun rekisteröitynyt, joten miten kummassa tililleni päätyi tuo x euroa pelkän puhelinnumeroni myötä?

Ja siitä X:n maksusta.

Pyytäisin palauttamaan minulle erheellisesti maksetun summan x euroa X:lle.
Maksu on tullut tilille x ja siltä samalta tililtä myöskin haluan maksun palautettavan X:lle.

Terveisin,

Kirsi

Tiedättekö mitä?

Kirjoitin vastausviestini tosiaankin maanantaina ja oletin saavani vastauksen viimeistään seuraavana pankkipäivänä eli tiistaina. Ei tullut vastausta, ei, eikä edes keskiviikkona tai torstaina, jolloin lähetin uudestaan tiedusteluviestini. Jännästi pankilta tuli vastaus lauantaina pankkiaikojen ulkopuolella, että he selvittelevät asiaa, mutta kun suorastaan hölmö vastaus tuli vihdoin maanantaina, tuli minunkin mittani täyteen ja päätin julkaista tämän postauksen. Alla siis tänään tullut vastaus ja saatte itse päätellä, olenko minä tyhmä vai onko ihmetykselleni aihetta.

Hei Kirsi!

MobilePayn tilisiirrot tehdään puhelinnumeron perusteellä, eikä siirtoon tarvita tilinumeroa. Siirron tehnyt henkilö on kirjoittanut vastaanottajan puhelinnumeron väärin, jonka vuoksi siirto on päätynyt sinulle.

Selvittelemme vielä miten tällaisessa tilanteessa virheellinen siirto korjataan. Palaamme asiaan mahdollisimman pian.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

-Virkailijan nimi

Kuva: Pixabay

Koska asia kuitenkin vaivaa minua, olen hieman googletellut MobilePayn toimintatapaa ja samalla tutkaillut myöskin S-Pankin S-Mobiilin sääntöjä hakien sieltä vastausta ongelmaani. Niin tai näin, minun olisi ollut täytynyt ottaa MobilePay-sovellus, jotta raha olisi päätynyt minulle asti. Jos jotain rajojen yli maksamista S-Pankin ja MobilePayn välisen yhteistyön myötä olisi ollut mahdollista tapahtua, olisi minun varmaankin täytynyt ottaa S-Pankin Siirto-palvelu käyttöön ja myös ladata S-Mobiili-sovellus saadakseni henkilön X minulle siirtämän maksun. Luonnollisestikaan Siirto-palvelua en ole ottanut käyttöön ainakaan tietoisesti, enkä ole myöskään ladannut edellä mainittua sovellusta puhelimelleni.

Kuva: Pixabay

Mitäpä sanoin Mobile Payn omat ohjeet? ”Jos lähetät rahaa numeroon, jota ei ole vielä liitetty MobilePayhin, maksu näkyy odottavana maksuna Tapahtumissa. Siirtoa ei ole vielä suoritettu”. Ja tuohon sitten vielä jatkoa toisesta kohtaa: ”Jos vastaanottajalla ei ole MobilePayta, sinulla on mahdollisuus lähettää vinkki tavallisena tekstiviestinä. Rahat varataan tililtäsi, kunnes vastaanottaja on rekisteröitynyt. Jos vastaanottaja ei rekisteröidy 30 vuorokauden kuluessa, kumoamme siirron automaattisesti”.

No mutta kappas, miksi tililläni nyt kuitenkin on henkilön X:n maksamat eurot ilman, että minulle on tullut tekstiviestiä tai mitään muutakaan ilmoitusta pyynnöstä rekisteröityä?! Minä en ole perustanut MobilePay-tiliä, ladannut sovellusta, antanut korttitietojani tai salaista puhelinnumeroani MobilePaylle, joten syyttävä sormi osoittaa S-Pankin suuntaan. MobilePay ei siis todellakaan voi  tietää salaista numeroani ja tilinumeroani, tai sitten sieltä ollaan kyselty pankilta/pankeilta kenelle ja minkä tilin haltijalle numero xxxx kuuluu ja siirretty minulle rahat, odottamatta ja pyytämättä.

Kuva: Pixabay

Muutama pikku kysymys minulla nyt julkisesti on, kun S-Pankki ei tunnu uskaltavan vastata minulle ja minä olen vain tavallinen ihminen, joka ei ymmärrä tietotekniikasta paljoakaan.

Toimiko S-Pankki tosiaan selkäni takana epärehellisesti ja kaivoi tiedostoistaan heille antamani puhelinnumeron perusteella minut ja tililini, vaikka en omistakaan MobilePay- ja/tai S-Pankin Siirto-palvelua? Niin tai onko S-Pankki luonut minulle MobilePay tai Siirto-palvelun ihan pyytämättäkin ja tuo palvelu toimii siitäkin huolimatta, vaikka minulla ei kumpaistakaan sovellusta ole. Jos ja kun noin on, meniköhän niin kun ihan sääntöjen mukaan tuo asia?

Sitä pientä asiaa mää vaan tässä vaalean tukan peittämässä päässäni mietin.

Oletko itse kokenut mitään vastaavaa?

EDIT 13.11.2018: Jännästi somessa on voimaa. S-Pankki reagoi kiitettävällä voimalla somen puolella, joten olen nyt heittänyt melkoisen käskyn MobilePayn suuntaan. Eipä he paljoa someaan kattele, joten ihan palvelunumeroon piti soitella, enkä hintaakaan sille puhelulle tiedä. Mitäpä sitä asiakkaalle kertomaan. Jännästi firmat saavat lähestyä MobilePaytä kysymyksillään sähköpostitse (jälki keskusteluista jää), mutta me tavikset saamme tyytyä puhelinnumeroon. Yritäpä sitten todistaa käytyjä keskusteluja. Kuinka sattuikin. Eipä tätä soppaa olisi syntynyt, jos S-Pankin nettipankin viestittely olisi ollut toisenlaista.

P.S.: Tämän viikon sisällä seilailen jo Karibialla upean Celebrity Equinoxin kyydissä. Kannattaa pistää somekanavat seurantaan, sillä päivittelen kuulumisia ja laitan ihania Karibia-kuvia matkan päältä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply