Testissä Silja Symphony Commodore Balcony + Commodore Lounge

Tassu ylös, jos olet joskus kävellyt Siljan Helsingin laivoilla tietyissä kerroksissa ja katsellut hieman haaveillen/kaihoten hyttikäytävän lasista ovea, jossa lukee Commodore Class. Niin kuulkaas minäkin.

Commodore-luokassa matkustaminen ei ilman alennuksia taikka kanta-asiakashintoja ole ihan siitä edullisimmasta päästä. Commodore-hyttien hinnat lähtevät noin 500 eurosta ja vaikka hintaan kuuluukin erikoisaamupalat hytissä matkustaville, löytyy monelta luonnollisestikin 500 eurolle muuta käyttöä. Commodore-hyttejä saa kuitenkin myös edullisesti, jos osaa yhdistellä kanta-asiakaspisteitä ja erilaisia tarjouksia. Me saimmekin tuolla tavalla Commodore Balcony-hytistä sellaisen diilin, että matkaan kannatti lähteä. Oman reissumme hinta ja pikku vinkki kanta-asiakaspisteiden keräämiseen postauksen loppupuolella.

Miksi Commodore-luokka?

Minä olen vahvasti sitä mieltä, että Itämeren liikenteessäkin paremmissa hyteissä matkustaville pitäisi tulla jotain sellaista, minkä takia hytistä kannattaa maksaa ekstraa. Siljan Commodore-luokassa idea onkin ymmärretty, sillä jo satamassa Commodore-matkustajat saavat tehdä lähtöselvityksensä omalla tiskillä (joskin Club One Gold-asiakkaat saavat asioida samalla tiskillä) ja laivaankin pääsee 30 minuuttia muita matkustajia aiemmin. Commodore-hytit ovat omalla alueellaan ja kannella 10 sijaitsee Commodore Lounge, josta löytyy baarin palvelut sekä ilmaista pikkupurtavaa. Kahviautomaatista saa maksuitta erilaisia kahveja ja sen lisäksi teetä, kaakaota, mehua ja vettä on vapaasti otettavissa tiettyinä aikoina.

Commodore-matkustajien käytössä on loungen vieressä sijaitsevat naisten ja miesten saunat aamuisin ja iltapäivästä kello 20 saakka, mutta saunat ovat varattavissa omaan käyttöön tunnin ajaksi iltaisin kello 20-22 välisenä aikana. Yhteensä privaattisaunahetkiä siis on tarjolla 4 kpl/ilta, joten kannattaa olla nopeasti varaamassa se itseä kiinnostava vuoro ja esittää samalla toive saunavuorosta miesten puolella. Se on nimittäin niin, että miesten puolen saunatilat ovat hieman isommat kuin naisilla.

Hyttimme, Commodore Balcony #10306

Silja Symphonylle vuonna 2014 tehdyissä uudistuksissa Commodore-hytit ja Commodore Lounge saivat uuden ilmeen ja hyttien värimaailma on sisustusarkkitehti Maarit Nousiaisen käsialaa. Parvekkeelliset Commodore-hytit saivat pirteän sini-valko-punaisen värimaailman, kun ikkunalliset Commot saivat puolestaan harmomisen, vaalean värityksen. Itse olisin nauttinut ikkunallisen Common värityksestä, mutta parveke vei voiton jopa maaliskuussa, sillä parveke oli suojaisa parvekelasien takia.

Hyttimme sijaitsi toiveemme mukaisesti samalla kannella millä Commodore Loungekin sijaitsi. Tuon lisäksi saimme juuri sen puolen (perästä katsottuna laivan vasen puoli), jonne paistoi aurinko ja pääsimme myös ihailemaan vastaan tulevia laivoja parvekkeeltamme.

Parveke oli hyvän kokoinen, joskin metalliset kalusteet eivät paljoa lämmittäneet istumalihaksia talvisaikaan. Parvekkeella oli valo pimeitä iltoja varten ja parvekelasit pitivät sopivassa määrin tuulen ja tuiverruksen ulkona.

Hytissämme oli parivuode, jonka vuoteet sai erilleen. Sohva taipui lisävuoteeksi kahdelle lapsellemme ja oleskelualueen täydensi kaksi nojatuolia, sohvapöytä sekä taulu-TV, jonka kaveriksi olisi kuulemma ollut lainattavissa Blu-ray -soitin panttia vastaan. Varustamo tarjosi pienoisen hedelmäpussukan ja jääkaapin sisällön, josta löytyi kaksi olutta, virvoitusjuomia, kuohuviini (0,75 l) ja yhteensä kaksi pulloa vettä, kuplilla ja ilman.

Uudistuksessa valitettavasti kylpyhuoneille ei oltu tehty mitään, mikä alensikin hieman hytin pisteitä. Muutamasta ikkuna-Commosta ja kaikista parveke-Commoista löytyy myöskin kylpyamme, jota meidän perheessä tuli käytettyä jonkin verran. Kylpytakit ja -tossut (+ hygieniasetti) kuuluivat luonnollisesti hytin varustukseen, ja hytin hintaan kuului myöskin erikoisaamiainen Bon Vivantissa tai Tavolàtassa, taikka hyttiin toimitettava suppeampi mannermainen aamiainen.

Hytin kunto oli hyvä, joskin vanhanaikainen kylpyhuone soti kaikin tavoin hytin värimaailmaa ja olemusta vastaan. Säilytystilaa oli mielestämme hieman rajallisesti, mutta me pärjäsimme. Suurin ongelma oli oikeastaan huonekalujen sijoittelu, kun sohvasänky avattiin.  Nojatuoleille ja sohvapöydälle ei paljoa tilaa hytistä enää löytynyt ja kulku parvekkeelle hankaloitui huomattavasti sohvasängyn ollessa auki.

Psst. Näyttääkö ahtaalle? Commodore Balconyn sisämitat ovat 16 m² ja siihen päälle 4 m²:n parveke sekä kylpyhuone. Ikkunallisissa Commodore-hyteissä puolestaan on neliöitä 20 m² + kylpyhuone, eli lisätilaa hytissä on juuri tuon parvekkeen verran. Kulma- ja keulahyteissä saattaa neliöheittoja olla.

Jos ”asuinneliöillä” on merkitystä, suosittelen varaamaan ikkunallisen Commodore-hytin sivulta. Ikkunallisia Commodoreja löytyy muutama myös aluksen keulasta ja kannattaa esittää varustamolle toive sellaisesta ennakkoon, jos keulanäkymät kiinnostavat.

Commodore Lounge ja sen palvelut

Aluksen keulassa, kannella 10 sijaitseva Commodore Lounge oli miellyttävän oloinen olohuone, jossa oli baarin palvelut iltapäivästä iltakymmeneen. Iltapäiväkahvit oli tarjolla paikallista aikaa klo 14.00 eteenpäin ja alussa tarjonta oli laajempaa. Loungen henkilökunta oli ystävällistä ja puhui täydellisesti suomea, vaikka Ruotsin lipun alla seilaavaa Silja Symphonyä onkin ajoittain haukuttu suomea osaamattomasta henkilökunnasta.

Loungen henkilökunta olisi auttanut ravintolavarauksissa, mutta meillä oli jo kaikki hoidettuna. Heidän kautta oli kuitenkin varattavissa yksityissauna illalle ja me varasimmekin saunavuoron. Isommassa miesten saunassa oli mukavasti tilaa tarvittaessa isommallekin porukalle ja ikkunat oli niin sivulle kuin keulaankin. Saunatiloista löytyi iso pukeutumishuone meikkipöydän ja hiustenkuivaajan kera, pyyhkeitä, peflettejä, wc, kaksi suihkua ja sauna hyvillä löylyillä.

Commodore-hytteihin kuuluva aamupala

Me emme innostuneet tilaamaan aamupalaa hyttiin, sillä kaipasimme laajempaa valikoimaa. Ensimmäisenä aamuna suunnistimme Tavolàtaan ja tarkoituksena oli käydä syömässä toisena aamuna aamupala Bon Vivantissa, mutta kesäaikaan siirtyminen verotti aamun tunteja ja päädyimme pika-aamupalaan hyväksi havaitussa Tavolàtassa. Sen vaan sanon, että jos ja kun päädymme toistamiseen matkustamaan Commodore-luokassa, menee Bon Vivant varmasti testaukseen.

Eipä siitä kasvissyöjän aamupalasta kovin komiaa kuvaa saa aikaiseksi, mutta pankaas ihastellen Tavolàtassa nauttimamme illallisen kasvisalkupalaa. Jorma Uotisen sanoin, ei huano!

Commodore Balconyn hinta ja vinkkejä bonuspisteiden keräämiseen

No, paljonkos matkamme Commodore-hytissä maksoi? Perjantailähtö kustansi meiltä 88 000 Club One -pistettä ja 90 euroa, joskin arkena olisi päässyt vielä vähemmillä pisteillä. Kyseinen hinta sisälsi tosiaan erikoisaamupalat koko perheellemme, ja nuo aamupalat olisi erikseen ennakkoon ostettuna maksanut meiltä 110 euroa. Loungesta saadut pikkupurtavat pitivät pikkunälän poissa ja juomissa tuli säästöä, kun hytissä odotti maksuton iso skumppa ja muita virvokkeita. Mukavasti jääkaappi täytettiin skumppaa lukuunottamatta myös Tukholman päässä, joten tuo minun suloinen Sulo Vilén hymisi tyytyväisyyttään syntyneestä säästöstä. Kyllä kannatti säästellä Club One pisteitä, jotta sai paremman hytin suotuisaan hintaan.

Ja mites niitä pisteitä kerryttää hiukkasen nopeammin/enemmän? Osta laivarahaa satamassa ja maksa ateriat ennakkoon, sillä ennakkoon ostetut laivamatkat ja palvelut kerryttävät bonuspisteitä enemmän kuin laivalla maksetut ateriat ja ostokset. Jos ja kun tietää tuhlaavansa vaikka 100 euroa laivalla, miksei enemmänkin, on laivaraha viisas ratkaisu tilanteeseen. Sillä voi maksaa ostoksensa niin myymälässä, baareissa kuin ravintoloissakin ja pisteitä kertyy kuten ennakkoon ostetuissa laivamatkoissa ja palveluissa.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, ennakkoon ostettu 100 euroa laivarahaa kerryttää pisteitä seuraavasti: Gold-asiakkaille 4 000 bonuspistettä, Silver-asiakkaille 3 500 ja Bronze-asiakkaille 3 000 bonuspistettä. Jos ja kun maksaa samat asiat käteisellä/kortilla vasta laivalla, kertyy bonuspisteitä pienempi määrä: Gold-asiakkaat tienaavat 2 900 bonuspistettä, Silverit 2 500 ja Bronze-tason asiakkaat 2 100. Edellä mainitun kun muistaa kaikilla matkoilla, kertyy pisteitä siihen malliin, että hieman useammin risteilevä pääsee varmasti Commodore-luokan hytteihin kiinni edulliseen hintaan.

Edellä mainitun vinkin opin muuten aikoinaan aivan mahtavalta Silja Linen laivojen tietopankilta Sami Koskelta, joka pyörittää Valkeat Laivat sivustoa. Häneltä sain myöskin hieman lisätietoa Commodore-hytteihin liittyen. Kannattaakin käydä kurkkaamassa herran sivut, jos vaikkapa Silja Linen historia ja matkustaminen valkeilla laivoilla kiinnostaa. Valkeat Laivat -sivulle pääset suoraan tästä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply Maria torstai, marraskuu 22, 2018 at 11:18

    Hei! Mielenkiintoinen juttu mutta olen vähän hömelö tässä pisteasiassa 😀 Eli, pitääkö niitä pisteitä olla siis jo ennestään vai voiko tehdä niin että ne pisteet jotka tästä matkasta tulisi käyttäisi siis suoraan? Meillä on vauva ja taapero niin kaikki lisätila sekä helpotukset matkaan olisivat tervetulleita! olisimme yötä maissa hotellissa että hyötyä pitää miettiä.

    • Reply Kthetraveller sunnuntai, marraskuu 25, 2018 at 18:19

      Moikka Maria. Niillä pisteillä maksetaan se hytti eli pitää olla jo tienattuna. Matkasta, jolla juuri silloin olet kertyvät pisteet näkyvät Club One tilillä iimeistään viikon päästä viimeisimmästä lähtöselvityksestä.

  • Reply Harri sunnuntai, elokuu 19, 2018 at 20:56

    Monellako varaa laittaa 2000 euroa rekkalauttojen palveluihin? Ja onko siinä mitään järkeä. Jos olisikin rahaa poltettavaksi niin tuolla määrällä elää leveästi esim välimerellä monta viikkoa. Juuri vaikka maaliskuussa kun täällä vielä talvi. Mutta jos tykkää huonosti ilmastoiduista likaisista rautakellukkeista jotka käy ihan Ruotsissa saakka niin aamen ja vassoguu.

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, elokuu 22, 2018 at 08:51

      Hei Harri, se nyt vaan on niin, että meitä ihmisiä on joka junaan. Yksi tuhlaa rahansa tupakkaan, toinen viinaan, kolmas harrastaa monien satojen eurojen edestä ja neljäs syö ulkona useita kertoja viikossa. Jotkut käyvät laivalla ihan vain sen takia, että tykkäävät siellä käydä. Niin myös mekin. Ei nuo laivamatkat ole kuitenkaan poissa meidän muista matkoista, eli blogiani lukemalla huomaat kyllä meidän matkustavan välillä leveästi muualla. Mainitsemiisi rautakellukkeisiin emme mekään laittaisi hytin hinnassa paljoa kiinni. Siksi tuo pisteillä + rahalla on juuri oiva tapa maksaa hytti ja tuhlata muutoinkin kertyneitä pisteitä.

  • Reply Harri tiistai, elokuu 14, 2018 at 22:50

    80 tuhatta pistettä saa kerättyä käyttämällä laivoihin noin 2000 euroa.

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, elokuu 15, 2018 at 08:34

      Hei Harri. Totta, että rahaa täytyy laivoihin pistää jos haluaa pisteitä kerätä. Tuo 2 000 euroa saattaa tuntua isolle määrälle, mutta jos katselee merimatkaan mennyttä rahaa kaikkine ostoksineen, ruokineen + hyttihinta, niin huomaa nopeasti rahaa menneen mukavasti. Ei se edullinen hytti (esim. 40 euroa) vaan ne ateriat, muutama juoma esim. viinibaarissa ja tuliaisostokset. Tuollaisia risteilyjä kun muutaman tekee niin ta-daah, 80 000 pistettä on plakkarissa 🙂

  • Reply Laura sunnuntai, toukokuu 20, 2018 at 15:20

    Hei, saako Commodoren parvekkeen ikkunat avattua vai joutuuko lasin läpi katselemaan maisemia? Mietiskellään tässä jaksaako maksaa extraa parvekkeesta… pisteet kun ei riitä niin täytyy mennä ns. omalla rahalla 🙂

    • Reply Kthetraveller sunnuntai, toukokuu 20, 2018 at 15:25

      Hei Laura, parvekelasitus koostuu neljästä ikkunalasista, joista keskimmäiset liukuvat sivuille. Jos ei pidä haittana sitä, että ulkoilmasta pystyy nauttimaan vain ”puoliksi”, niin kyllä se partsi on kiva lisä.

  • Reply Sara|Sara's Fab Life keskiviikko, toukokuu 2, 2018 at 16:06

    En oo kuulluukkaan tosta laiva maksu kortti tsydeemistä. Mistä semmosen vois hankkii? Ollaan varaamas Commodore hyttiä marraskuulle (en kyl tiiä voisko sen lähempänäkin varata, mut ompahan sitten jotain mitä odottaa) Pisteitä me ei nyt käytetä, mutta tuleepahan säästettyy toista kertaa varten 🙂 Commodore Loungia odotan innolla ja en tienny et tavolatassakin voi syödä aamupalan. Vähän kyl nirsona ihmisenä jännittää onkos erikoisaamiaises itelle jotain syötävää 😀

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, toukokuu 2, 2018 at 18:59

      Jos tarkoitat sitä laivarahaa eli hyttikortin näköisiä pahviläpysköjä, joilla voi maksaa ostoksia laivalla, niin niitä saa pyytämällä lähtöselvityksessä. Sanot vaikka että ottasit laivarahaa 100 euron edestä ja maksat sen sitten siihen lähtöselvitykseen. Kyselevät yleensä, millaisina maksukortteina sinä rahan haluat. Me ollaan yleensä otettu 20 egen ja 10 egen kortteja satasella. Tavolatan brekkari on ihan mukava ja uskon, että sieltä löytyy sinua miellyttävää evästä.

      Siitä vaan kattelemaan mieluisaa lähtöä. Kyllä Commossa on mukava matkustaa!

      Kiitti kommentista Sara.

  • Reply traveldreamer17 torstai, huhtikuu 19, 2018 at 10:00

    Me emme ole toistaiseksi Siljalla matkustaneet paremmissa hyteissä juurikin hinnan takia. Vikingillä vastaavaan pääsee jo ihan kohtuuhinnalla ja ne vaikuttavat olevan hyvin samantyyppisiä kuin nuo Siljankin.
    Tuo laivaraha oli hyvä vinkki pisteiden kartuttamiseen. En ole sellaisesta edes kuullut. Tuhlasin kyllä juuri omat pisteet alkuvuodesta, joten nyt ollaan aika nollilla.

    • Reply Kthetraveller sunnuntai, huhtikuu 22, 2018 at 00:13

      Juu, jos paremmasra hytistä maksaa sen normihinnan niin Viikkari tosiaan voittaa kisan. Kiva kun koit potaukseni hyödylliseksi. Toi laivaraha on kyllä tosi hyvä keksintö Siljalta

  • Reply Sanna maanantai, huhtikuu 9, 2018 at 00:38

    Mielenkiintoista!

    • Reply Kthetraveller maanantai, huhtikuu 9, 2018 at 05:52

      No kiva jos löytyi mielenkiintoista luettavaa, Sanna.

  • Reply Jaakko sunnuntai, huhtikuu 8, 2018 at 20:03

    Miten tuo laivaraha toimii: jos ostaa vaikka 100 eurolla pitääkö se käyttää kerralla vai onko se ”maksukortti” jonka saldo pienenee ostosten mukaan?

    • Reply Kthetraveller sunnuntai, huhtikuu 8, 2018 at 21:10

      Hei Jaakko. Voi pyydellä mieluisan kokoisia maksukortteja. Eli esim. me taisimme muistaakseni ottaa kolme 20 euron maksukorttia ja loput 10 euron kortteina. Niillä sitten maksoimme ostoksia täksärissä ja lyhensimme Tavolatan illallislaskua. Sitä minä en tosin pysty sanomaan, olisiko ne korttimme olleet sellaisia, että niissa pienenee saldo. Me tuhlasimme ne aina kokonaan kerralla, kun olivat niin pieniä summia.

  • Reply Veera lauantai, huhtikuu 7, 2018 at 12:25

    Otan kyllä tavoitteeksi reissata joskus samassa hyttiluokassa, vaikuttaa sen verran kivalta luksukselta. Hintakaan ei tosiaan ole paha, jos noitten pisteitten kanssa vähän kikkailee. 🙂

    • Reply Kthetraveller lauantai, huhtikuu 7, 2018 at 13:50

      Juu. Samoihin hintoihin pääsee tarvittaessa jopa Junior Suiteen, josta löytyy poreamme. Kannattaa tosiaan kerätä pisteitä ja napata niillä parempi hytti, varsinkin kun normaaleja hyttejä saa edullisesti ilman pisteitäkin. Ei tartte niihin siis tuhlata pisteitään. Kiitti kommentista Veera!

    Leave a Reply