Norjan vuonoristeily: Bergen

Norjan vuonoristeilymme kolmantena päivänä saavuimme toiseen kohdesatamaamme, Norjan toiseksi suurimpaan kaupunkiin Bergeniin. Stavangerin kaunis satama oli vain kaunista historiaa, kun parkkeerasimme laivallamme teollisuussatamaan. Koska kyseessä oli tosiaan teollisuussatama, oli laivan edestä ilmainen bussikuljetus kaupungin keskustaan. Meillä oli tiedossa iltapäivällä patikointiretki vuorilla, joten päätimme miehen kanssa käydä oma-aloitteisesti tekemässä aamulla pienoisen kävelyretken Bergenin keskustassa.

Royal Caribbeanin Hiking Mount Fløyen-retkellä bussi kuljetti meidät samaan kohtaan, johon ilmaisbussit olivat jättäneet meidät aiemmin. Kävelymme suuntautui keskustan halki Fløyen-vuoren juurelle, josta nousimme kaapelijunalla vuoren näköalapaikalle ihastelemaan Bergeniä ylhäältä käsin.

Pienen ihasteluhetken jälkeen reippailimme alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen toiselle vuorennyppylälle, sillä alkuperäinen kaavailtu reittimme oli suljettu maanvyörymän takia.

Norjalaiset nauttivat luonnosta ja liikkumisesta ihan eri tyyliin kuin me suomalaiset. Kaikkialta huomasi, että luonto on otettu osaksi elämää ja lapsiakin innostetaan nauttimaan luonnosta pienestä pitäen. Puihin oli kiinnitetty kylttejä, joissa varoitettiin vaikkapa häiritsemästä peikkoa. Mutta mitäpä tässä enempää pölisemään Norjan kauniista luonnosta. Kuvat kertokoon edes jonkin verran siitä, mitä tuli nähtyä ja koettua.

Alkää häiritkö vauva-dinosauruksia. Siinäpä pienimmille lapsille tehtävä etsiä dinosauruksia metsästä.

Pienen pieni muistikuva, että tässä olisi kirjoitettu jotain isosta hämähäkistä. Hämähäkkipelkoisena deletoin tämän viestin aivoistani sen siliän tien…

Siistejä grillauspaikkojakin löytyi matkan varrelta.

Ja luontoa kauneimmillaan.

Korkean paikan kammoisena teki tiukkaa istahtaa penkille, kun sen juurelta avautui näkymät syvälle alas. Mutta minä tein sen, istuin sydän kurkussa pienen ajan ihailemassa maisemia ja nuuskuttelemassa ilmaa. Melkoinen voittajafiilis sen jälkeen!

Taas uusi varoituskyltti. Pikkasen hankalaahan sitä oli näkymätöntä noitaa varoa.

Nämä peikot sentään oli helppo nähdä.

Kävelimme takaisin meitä odottavalle bussille vielä Bergenin kuuluisan, Unescon maailmaperintökohteisiin kuuluvan Bryggenin kautta. Vanhan rahtisataman puiset makasiinit olivat kiehtovia ja olisinkin mielelläni kävellyt hieman enemmän kapoisilla kujilla. Valitettavasti laivayhtiön järjestämällä retkellä sitä on sidottu liikkumaan muun ryhmän mukana, joten nämäkin kapoisat kujat jäi kävelemättä.

Tiesittekös muuten, ettei näille kujille ollut naisilla aikoinaan mitään asiaa? Sellainen käsky kuulemma oli, mutta johtui lienee siitä, että lähellä sijaitsi punaisten lyhtyjen kuja. Eri asia sitten, noudatettiinko kyseistä käskyä.

Tällä Bryggenin alueella sijaitsi aikoinaan keittiö, sillä tulenteko oli kielletty asunnoissa. Siitäkin huolimatta Bryggen on palanut monta kertaa (viimeksi 1950-luvulla), minkä takia varastorakennuksia on jouduttu rakentamaan uudelleen vanhan mallin mukaan.

Mitäkö pidin Bergenistä? Kaupunki oli ison tuntuinen, helppo kävellä ja plussaa siitä, että keskustasta pääsi helposti Fløyen-vuorelle. Pienellä tutkimisella päivän saa hyödynnettyä hyvin Bergenissä, eikä tarvetta laivayhtiön järjestämälle retkelle ole. Me halusimme kuitenkin helpon päivän ja takuun siitä, että laivayhtiö odottaa tai auttaa meitä, jos retkellä tulee jotain ongelmia. 52 euroa hengeltä tuo lysti maksoi, joten jokainen voi itse miettiä onko kävely keskustassa, kaapelijuna-ajelu, reippailu kauniissa luonnossa ja englanninkielinen opas maksetun rahan väärti. Meille se oli, sillä halusimme stressittömän ja kaikin puolin huolettoman loman.