Sviittimatkustaminen, Royal Caribbean vs. Norwegian Cruise Line

Mitäpä sitä ei bloggaaja bloginsa eteen tekisi. Oma mielenkiintonikin sviittimatkustamista kohtaan oli sellainen, että kehtasin lähestyä Royal Caribbeanin henkilöstöä saadakseni vastauksia minua askarruttaneisiin kysymyksiin. Päällimmäisenä minua kiinnostikin tietää, millaista sviittimatkustaminen on Royal Caribbeanilla verrattuna minulle tuttuun sviittimatkustamiseen Norwegian Cruise Linesilla.

Joulukuussa 2014 julkaisemassa postauksessani käsittelin kahdenlaista sviittimatkustamista ja budjettia. Koska The Havenin kaltaista konseptia ei ole kuin NCL:n tietyillä aluksilla ja italialaisella MSC Cruisesilla,  jätän suosiolla The Havenin kokonaan pois tästä vertailusta. Mitäpä Royal Caribbeanilla on tarjota omille sviittimatkustajilleen verrattuna NCL:n vastaavaan perussviittimatkustamiseen, kannattaako sviitistä maksaa?

Ennen matkaa:

Muutama viikko ennen risteilyä Concierge ottaa sähköpostitse yhteyttä tuleviin sviittimatkustajiin, esittäytyy ja kyselee mahdollisista lisätoiveista hyttiin ja matkaan liittyen. Tiedän Conciergen lähestyneen sviittimatkustajia samalla tavalla myöskin Norwegian Cruise Linen puolella, mutta valitettavasti tätä on lukemani mukaan tapahtunut vain Yhdysvalloissa eläville. Olen matkustanut kaksi kertaa sviitissä NCL:n aluksilla, enkä ole kummallakaan kerralla saanut minkäänlaista yhteydenottoa Conciergelta taikka muultakaan NCL:n henkilökunnalta  ennen risteilyä. Olen vahvasti sitä mieltä ettei sviittimatkustajia pitäisi eritellä sen mukaan missä maassa henkilö asuu taikka mitä kautta matkansa varaa. NCL:n poikkeavan toimintatavan takia minun olikin pakko tarkistaa Serenade of the Seas -aluksen Conciergelta Royal Caribbeanin tapaa ja Concierge vahvisti minulle, että hän lähestyy sähköpostitse kaikkia sviittimatkustajia kansallisuuteen ja tehtyyn matkavaraukseen katsomatta.

Pisteet Royal Caribbeanille.

Laivaan meno ja sieltä poistuminen:

Tapahtuu prioritynä, joten jonoissa ei tarvitse seistä. Valitettavasti minulla ei ole tarkkaa tietoa siitä, onko terminaaleista edes Yhdysvaltojen puolella lohkottu sviittimatkustajille omaa lepoaluetta. Kööpenhaminan satamassa en sellaista nähnyt, mutta eri lähtöselvitysjono ainakin korkeatasoisemmilla kanta-asiakkailla/sviittimatkustajilla tuntui olevan. Laivaan meno sujui helposti myös meiltä ”taviksilta”, joten suurin etu Kööpenhaminassa oli oikeastaan sviittimatkustajien lyhyemmät lähtöselvitysjonot.

Epäselvässä tilanteessa pisteet kummallekin.

Sviittimatkustajien ravintolat:

Chops Grille.

Norwegian Cruise Line tarjoaa sviittiasiakkailleen aamiaisen ja lounaan Cagney’s Steakhouse -ravintolassa, mutta lounasmenu ei vaihdu viikon aikana yhtään (poislukien vaihteleva päivän annos). Royal Caribbean tarjoaa puolestaan sviittimatkustajille suppean aamiaisen Club Loungessa tai isomman aamiaisen Chops Grille -ravintolassa, jossa voi nauttia aamuaterian rauhallisissa merkeissä. Pienen seisovan pöydän lisäksi menusta on tilattavissa erilaisia lämpimiä annoksia, mutta sviittimatkustajien iloksi menusta löytyy myös muutama alkoholillinen drinkki ilman erillistä maksua.

NCL ei tarjoa maksuttomia alkoholillisia drinkkejä ja vaikka meillä ei ole miehen kanssa tapana aloittaa aamuja alkoholillisilla juomilla edes lomilla, on kyseessä rahanarvoinen etu. Lounasta Chops Grillessä ei voi nauttia, mutta lounaan voi tilata hyttiin pääruokaravintolan vaihtelevasta menusta mikäli kyseinen ravintola on auki. Rauhallinen ateriointi on siis taattu. Huomiona vielä se, että iltaisin Royal Caribbeanin Chops Grille ja NCL:n Cagney’s Steakhouse toimivat maksullisena pihviravintolana kaikille matkustajille.

Pisteet Royal Caribbeanille.

Room Service:

Norwegian Cruise Linen sviittimatkustajat saavat nauttia omasta butlerista, joka huolehtii mm. minibaarista että ruokailuista sekä tuo Hors d’oeuvres-herkut ennen illallista. Butler on oma luottohenkilösi, joka oppii tuntemaan mahdolliset erikoistoiveesi ja pitää huolen siitä että olet tyytyväinen. Room Service menun lisäksi ruokaa voit valita lähestulkoon kaikista aluksen avoinna olevien ravintoloiden menuista, joskin joitain rajoituksia on.

Royal Caribbeanin sviittimatkustajat voivat tilata Room Service menun lisäksi pääruokaravintolan täydestä menusta aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä ravintolan aukioloaikoina. Aterian tuo joku huonepalvelusta, joten asiakaspalvelusuhde jäänee hieman etäisemmäksi. Olen kuitenkin varma, että Royal Caribbeanillakin seurataan asiakkaan mieltymyksiä ja pidetään huoli siitä, että sviittiasiakas(kin) on tyytyväinen.

Pisteet NCL:lle.

Viihde:

NCL:n tapaan myös Royal Caribbean on varannut sviittimatkustajille omat paikat teatterissa. Ne eivät ole kuitenkaan aivan ensimmäisillä riveillä taikka keskellä katsomoa, joten suosittelen hakemaan mieleisensä paikat ihan itse.

Pisteet molemmille.

Hors d’oeuvres:

Siinä missä NCL:llä butler tuo sviittiisi joka ilta Hors d’oeuvres -herkkuja, tarjoaa Royal Caribbean laajemman valikoiman herkkuja ilmaisten coctailien kera joka ilta (klo 17-20.30) sviittimatkustajille tarkoitetussa Concierge Club -loungessa. Me pääsimme yhtenä iltana tutustumaan sviittimatkustajien iloihin tuolla loungessa ja täytyy myöntää että olimme vaikuttuneita. Huippupalvelua ja leppoista tunnelmaa omassa salaisessa klubissa, johon oli mukava kuulua (edes sen yhden illan). Tarjonta oli Hilton Executive Loungen kaltaisia pikkupurtavia ja alkoholittomia ja alkoholillisia juomia.

Huomatkaa kasvissyöjän suurimmat kiinnostuksen aiheet. Tarkensin komiasti kohti kasvislautasta välittämättä vieressä makaavista herkuista. Anteeksi.

”Hei, missäs sinä olet piileskellyt kun sinua ei ole täällä ennen näkynyt” huikkasi baarimikko ilahtuneesti miehelleni kun hän talsi hakemaan viiniä Concierge Clubin baarista. Eipä mies saanut viinilasillisia kouraansa kun tiskillä ei ollut tilaa oleskella, joten baarimikko toi lasilliset meille suoraan pöytään. Mitään 12 cl:n rajaa loungessa on turha odotella, lasi täytettiin kunnolla myös toisella kertaa. Mikäs siinä oli istuskellessa, nauttiessa pienistä hors d’oeuvres -makupaloista ja katsellessa ohi vilisteleviä maisemia isoista ikkunoista. Tähän matkustustapaan voisi todellakin tottua. Mutta pieni varoitus jäyhille suomalaisille: Ainakin Serenade of the Seas’n Concierge Clubin lounge oli sen verran pieni ja intiimi, että siellä joutuisi varmasti olemaan sosiaalinen.

Pitihän sitä jälkkäriäkin ottaa…

Miten olisi rauhallinen hetki Concierge Clubin terassilla kauniina päivänä? Ajattele itsesi siemailemassa kahvia siellä ja nauttimassa jotain pientä. Concierge Clubin loungeen on sviittimatkustajilla aina pääsy vuorokauden ajasta riippumatta. Loungessa on kahvi-/teeautomaatti ja keksejä silloinkin, kun muuta tarjoilua ei ole.

Sanomattakin selvää, pisteet Royal Caribbeanille.

Auringonottokannet:

Serenade of the Seas -aluksella on oma rauhaisa auringonottoalue aluksen keulassa. Mitään erityistä siellä ei kuitenkaan ole, eikä sinne ole myöskään tarjoilua. NCL tarjoaa kaikille matkustajilleen tiettyjä rauhaisempia alueita, tavallisille sviittimatkustajille ei käsitykseni mukaan ole omaa auringonottoaluetta.

Pisteet tasan, sillä ainakaan Serenade of the Seasin auringonottoalue ei tuo mitään erityistä etua sviittimatkustajalle.

Mites se hintapolitiikka, millä hinnalla alkaa päästä kiinni houkuttelevaan sviittielämään? Olen nähnyt että halvimmillaan n. 40 neliöisen hytin (kuva alla) saa kahdelle noin 2.600 eurolla veroineen, eli 1.300 euroa/hlö. Ei mitenkään paha hinta, vai mitä mieltä itse olette?

Kuva: www.bonvoyage.uk

Kuultuani henkilökuntaa sviittimatkustamisesta olen tullut siihen tulokseen, että Royal Caribbeanilla on paremmat rahanarvoiset edut sviittimatkustajalle kuin Norwegian Cruise Linella jos NCL:n The Havenia ei lasketa mukaan. Valitettavasti en saanut kokonaiskuvaa sviittimatkustamisesta koska en päässyt testaamaan sviittimatkustajille tarjottujen palveluiden toimivuutta, joten tuntemukseni perustuu vain ja ainoastaan kuulemaani ja kokemaani yhden päivän aikana.

Jos sviitin hinta kirpaisee, on sitä toinenkin tapa saada sviittimatkustajan edut vaikka matkustaisi perushytissä. Diamond, Diamond Plus ja Pinnacle Club kanta-asiakkaat pääsevät tietyillä laivoilla Diamond-Loungeen jossa on myös oma concierge ja alkoholitarjoilut. Sen lisäksi Diamond Plus ja Pinnacle Club kanta-asiakkaat pääsevät myös sviittimatkustajien Concierge Loungeen. Ihan helppoa lystiä Diamond-tasonkaan saaminen ei ole, sillä rajana on 80 pistettä, mikä tarkoittaa isoa määrää viikon mittaisia risteilyjä (yksi yö/1 piste tavallisessa hyttiluokassa). Pikku vinkkinä että sviitissä matkatessa pisteitä kertyy tuplasti nopeammin.

Siinä heitä on, iloisia ja hyvin ystävällisiä aluksen päällystöön kuuluvia henkilöitä valmiina vastaanottamaan uskollisimpia kanta-asiakkaita Top Tier Eventissä. Olisihan se ollut mahtavaa kävellä ovista sisään ja olla yksi heistä, jolla on risteilypisteitä iso kasa. Ehkä joku päivä sekin on mahdollista.

Kiinnostuitko? Royal Caribbeanin varaussivustolle pääset suoraan tästä.

P.S.: Royal Caribbeanin sviittimatkustajille tarkoitetut edut (Conciergen kirje) löytyy kokonaisuudessan Facebook-sivuiltani täältä. Sieltä vaan katsomaan mikäli sviittimatkustajan edut kiinnostavat ja samalla voit toki tykätä Facebook-sivustani. Pysyt ajantasalla kuulumisistani, niistäkin jotka eivät blogiin saakka koskaan päädy.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Jerry / Pako Arjesta keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 09:28

    Hienoa, että teit näin yksityiskohtaisen ja avuliaan postauksen näistä eroista :)! Olin jotenkin NCL:n kannalla aiemmin juurikin Havenin takia, mutta nyt tuo Royal Caribbean alkoi houkuttelemaan aikaisempaa enemmän. Varsinkin vertaus Hiltonin loungeen herätti mielenkiinnon ;).

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 10:52

      No hyvä jos tykkäsit. Maailma on iso ja risteilyvarustamoja monta. Olisi kyllä hyvä että näitä vertailupostauksia pystyisi tekemään enemmänkin 😉

    Leave a Reply