Helou, vieläkö muistatte minut?

No morjentes! Onhan tästä ollut kuulkaas aikaa, kun postausta pistin maailmalle. Mitäpä sitä selittelemään. Meikäläisellä on perhe-elämä, täysipäiväinen työ, työmatkat yli tunnin suuntaansa ja klassiset kello 5.25 arkiaamuherätykset. Jo nuo edellä mainitut on pistänyt takin tyhjäksi, mutta on täällä tapahtunut yhtä sun toista muutakin. Jotain niin surullista, että pahojen ihmisten takia elämä täällä on muuttunut melkoisesti. Olen itkenyt helvatan paljon. Huutanut vessassa aamuyöllä hiljaa pää pyyhkeeseen painettuna. Viettänyt unettomia öitä, tuntenut suurta toivottomuutta, järkytystä, vihaa ja suoranaista raivoa. Miksi?

Mitäpäs sitä enempää avaamaan tässä vaiheessa. Yksi vaivainen sana teille, lukijat: Koulukiusattu. Olen vaan nyt poikki. Todella poikki.

Vähän vaikeaahan sitä on asetella tässä vaiheessa sanoja blogiin. Asia on sen verran tuore, että kaikki energia menee selviämiseen, selvittelyyn ja tukemiseen. Siitä syystä on vaikeaa kirjoitella muista kuulumisista, vaikka täällä on tapahtunut normaalejakin asioita ja niiden ansiosta myös jotenkin pysyy järjissään tämän maanpäällisen helvetin keskellä. Välillä tosin miettii sitä, pysyykö sittenkään järjissään. Kun sitä kokemusta koulukiusaamisen kohteena on, niin tietää ehkäpä vähän liikaa. Oma olo rehellisesti sanottuna ei tällä hetkellä kovin hyvä ole ja tätä lamaantumisen tunnetta on todella vaikea kuvailla. Ei minun omat haavani ole auenneet mitenkään. Tunnen vaan niin suurta tuskaa toisen puolesta.

Mitä muuta tänne kuuluu?

Flunssa kävi läpi koko perheemme, minä sen syyskuun alkupuolella kotiin toin ja nyt mies oli jo ihan sairaslomalla saman taudin takia toissaviikon. On se vaan kumma, että ennen vanhaan lapsena sitä kärvisteli korkean kuumeen kanssa päivän ja tuntui ainakin siltä, että sairastettiin nuhaflunssat nopeammin, mutta nykyään sitä ollaan veto veks pari- kolmekin viikkoa. Eikä kuumetta tule, joten ei sitä voi duunistakaan sitä kahta viikkoa olla poissa räjähtäneen fiiliksen takia.

Käytiin sentään koko perhe kattomassa muutama viikko sitten Se – Toinen luku ja tulipahan täystyrmäys koko perheeltä. Muutaman kerran säikähdettiin, mutta kaikkinensa leffan kanssa mentiin metsään niin pahasti, että omasta mielestäni kakkosen olisi saanut jättää julkaisematta. Huonosti käytetyt kolme tuntia (!), mutta olipahan ainakin jotain erilaista tekemistä viikonlopulle.

Risteilymatkojen saralla on yhtä sun toista. Kävin viikko sitten perjantaina työpaikkani nimissä tutustumassa Viking Linen uuteen After Work iltapäiväpiknikristeilyyn ja olpahan näppärä keskintö. Se on nääs niin, että perjantaisin Viking XPRS tekee kaksi kuuden tunnin piknikristeilyä, joista iltapäivävuorolla (klo 14.15 – 20.00) voi nauttia mukavasta merikokouksesta ja syödä sekä öhöm, juoda hyvin.  Risteilyn hintaan sisältyy piknikristeilyn lisäksi kokoustila koko matkan ajaksi ja sinne suolaista purtavaa (mm. tapasbuffet) sekä viiniä/olutta/virvokkeita niin, että napa ruskaa. Eikä siinä vielä kaikki. Hintaan kuuluu myös The Buffet -ateria, jonka voi vaihtaa salaattibuffetiin tai Wine & Dine -ateriaan. Näin ”kokousmatka”järjestäjänä täytyypi kehua, ettei mikään pöllömpi reissu tuommoinen reissu, kun hintaa tuolle kaikelle on sellaiset 48 euroa/hlö.

Oishan sitä päässyt yhteistyön merkeissä useampaankin kertaan Tallinnaan tämän syksyn aikana, mutta valitettavasti kalenteri näytti siltä, että oli aivan pakko kieltäytyä tarjotuista reissuista. Ei sitä kuitenkaan ihan merimatkoitta loppuvuonna jäädä, sillä viikon aikana tuli varattua muutama lisäristeily lähelle. Silja Europa kutsuu lokakuussa, marraskuussa pyörähdän juhlimassa synttäreitäni Mariellan Retroristeilyllä ja joulukuussa katsastan vielä Viking Linen Show & Dinner – Pohjolasta Manhattanille -shown Mariellalla. Mutta mutta, eipä siinä vielä kaikki. Risteilykeskus ja MSC Cruises kutsui äskettäin minut tutustumaan MSC Grandiosaan ihan tuoreeltaan ja sillä risteilenkin sitten Hampurista Southamptoniin marraskuussa. Suurella mielenkiinnolla astun kyllä aluksen sisään, sillä MSC:n laivoilla en ole ennen risteillytkään. Itse laiva on varmasti kuitenkin oikein miellyttävä, sillä ihastuin kesäisellä laivavierailulla MSC Grandiosan sisaralukseen MSC Meravigliaan.

Anyway, ennen edellä mainittuja risteilyjä pitäisi kummiskin hoitaa San Fransiscon miniloma, mutta tässä vaiheessa jotenkin ei jaksa moistesta reissusta innostua. Ei se johdu kohteesta, mutta kuten alussa kerroin, muut asiat ovat tällä hetkellä mielessä. Ei auta kuin toivoa, että kerrankin koulu puuttuu näihin asioihin. Kovat on ainakin lupaukset, mutta lupauksiahan ne vaan on.

Onko jollain positiivisia kokemuksia koulukiusaamiseen puuttumisesta? 

 

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Esittelyssä Hapag-Lloyd Cruisesin Europa 2, millainen kokemus?

Tiedättekö mitä? Ne oli ne pienet, ajatellut ja hienostuneet asiat. Ja se laivan seesteinen tunnelma, joka sisältä tuli vastaan, kun astuimme ovesta maailman parhaimmaksi valittuun risteilyalukseen. Minähän olen aina ollut innoissani laivoista, mutta nyt fiiliksessä oli jotain erilaista ja itse asiassa mukana ollut miehenikin tuntui ihastuvan aivan eri tyyliin.  Jotain jännää siinä laivassa vain oli.

Maailman paras risteilyalus, m/s Europa 2

Monille matkailijoille tuttu Berlitz on omassa Cruising & Cruise Ships 2019-oppaassaan antanut neuvoja risteilyistä, mutta myöskin valinnut sen parhaimman risteilyaluksen maailmassa. Tuon kunnian sai jälleen Hapag-Lloyd Cruises-varustamon sisaralukset Europa ja Europa 2, joista jälkimmäisen sisään astuimme tämän viikon alussa. Sen vaan sanon, että eipä olisi voinut oikeampaan osoitteeseen Risteilykeskuksen kutsu tulla.

Vuonna 2013 valmistunut Europa 2 on sopivan kokoinen alus. Pituutta sillä on hieman yli 225 metriä, leveyttä lähes 27 metriä, bruttorekisteritonneja 42 830 ja kansia yhteensä 10. Vaikka Europa 2 onkin kohtuullisen iso, ottaa se kuitenkin sisäänsä huomattavasti vähemmän matkustajia ja henkilökuntaa. Kun 370 hengen miehistö huolehtii merimatkalla maksimissaan noin 500 matkustajasta, voi hyvin uskoa, miksi Europa 2 on valittu maailman parhaimmaksi risteilyalukseksi sisaraluksensa kanssa. Samaa kertonee myös se, että kyseiset alukset ovat maailman ainoat 5+ tähteä arvostelun saaneet (huomatkaa erityisesti tuo plussa numeron perässä) risteilyalukset.

225 metriin ja seitsemään matkustajille varattuun kanteen mahtuu paljon ja juuri se ihastuttaakin tätä palveluita ja viihdettä rakastavaa naista. Ravintoloita on seitsemän ja mikä parasta, ateriointi kaikissa on maksutonta ja ruokailuaikansa sekä -seuransa voi päättää ihan itse. Pääravintolan (Weltmeere) ja buffetin (Yacht Club) lisäksi alukselta löytyy mm. ranskalaistyylinen, italialainen, aasialainen ravintola sekä sushiravintola, ja huonepalvelu on tuon lisäksi vielä käytettävissä maksuitta mihin vuorokauden aikaan ja missä hyttiluokassa tahansa.

Pääravintola Weltmeere.

Erikoisravintola, aasialaista ruokaa tarjoava Elements.

Erikoisravintola, italialaista ruokaa tarjoava Serenissima.

Erilaisia baareja alukselta löytyy kuusi ja myös tupakan/sikarien ystäviä hemmotellaan. Kannella 4 sijaisevassa Collins-baarissa pääsee tupruttelemaan kunnolla vaikkapa vinyylilevyjä kuunnellen, ja samaisesta baarista löytyy laaja valikoima erilaisia ginejä sekä erilaisia sikareita humidorista ostettavaksi. Tupakaksi pystyy pistämään myös aluksen perässä sijaitsevan Sansibarin ulkoterassilla ja kyseisen baarin sisätiloissa voi nauttia vaikkapa todella myöhäistä aamiaista. Collinsia ja Sansibarin ulkoterassia lukuun ottamatta aluksen muut tilat ovat savuttomia, mutta hyttien parvekkeilla tupakointi on sallittu.

Collins.

Sansibar.

Isojen ikkunoiden Belvedere sijaitsee aluksen keulassa kannella 9. Sieltä löytyy kirjoja ja päivän lehtiä luettavaksi, ja samalla pääsee nauttimaan vaikkapa erikoiskahveista tai teestä.

Belvedere.

Musiikista pääsee nauttimaan esimerkiksi Guest Relations-tiskin lähettyvillä sijaitsevassa Piano Barissa (kansi 4) ja iltamenosta pitävät suunnistavat varmasti vaikkapa Club 2 -klubiin, joka sijaitsee samalla kannella sopivasti tupakoitsjoiden Collinsia vastapäätä. Club 2:ssa on myös tarjolla erilaisia esityksiä tiettyinä aikoina.

Eipä sitä ole uima-allaskannella oleskelevia janoisia unohdettu. Katetulta (katto avattavissa) uima-allaskannelta löytyy baari, jossa tarjoillaan maittavien juomien lisäksi pientä naposteltavaa tai ajoittain isompaakin evästä sekä vohveleita.

Viihde ja muu tekeminen

Laivalta löytyy musiikkia moneen makuun ja niin myös viihdettä. Aluksella on teatteri, jonka koko on sen verran iso matkustajamäärään nähden, että yksi näytös illassa riittää. Taiteen ystävät pääsevät ihastelemaan alkuperäisiä taideteoksia ympäri laivaa, kokkausintoilijat suuntaavat vaikkapa kokkikurssille (kyllä, laivalla on oma kokkikurssikeittiö kannella 9) ja sieltä on sitten hyvä jatkaa vaikkapa hyvin varustetulle kuntosalille taikka sulattalemaan herkkuja maksuttoman span puolella. Span alueelta löytyy porealtaiden lisäksi mm. erilaisia saunoja, jopa suomalainen sellainen, ja löylyäkin saapi heitellä. Moneen perusvarustamoon verrattuna Europa 2:n spa yllättää maksuttomuudellaan, ellei sitten satu ottamaan jotain hoitoa tai varaa erityistä spahuonetta itselleen. Golfia pääsee myös harjoittelemaan säässä kuin säässä, sillä span lähettyviltä löytyy pari golfsimulaattoria. Ne on varattavissa erikseen, mutta käsitykseni mukaan niistä menee jonkin sortin maksu.

Lapset ja perhematkustus

Europa 2:lla on lapsiperheetkin huomioitu. Aivan pieniä lapsia laivalle ei oteta, (minimi-ikäraja Euroopan risteilyillä 8 kuukautta ja muualla maailmassa 2 vuotta), mutta muutoin lapset ovat oikein tervetulleita. Lapsille on erityistä ohjelmaa, kerhoja sekä tapahtumia, ja myös vanhemmat huomioidaan. Esimerkiksi varustamo tarjoaa muun muassa noutopalvelun, jossa henkilökuntaan kuuluva lastenhoitaja noukkii aikaisin heränneet lapset aamukahdeksalta hytistä aamupalalle muiden lasten kanssa. Aikuiset voivat puolestaan vaikka jäädä jatkamaan uniaan tai nauttimaan omasta ajasta aamulla.

Myös varustamon lapsihinnoittelu on oikein miellyttävä. Alle 11-vuotiaat matkustavat vanhempiensa hytissä ilmaiseksi ja 12-15 vuotiaatkin maksavat vain 90 euroa/yö.

Hytit

Hytteinä tämän luokan laivoilla on ainoastaan sviittejä tai perhehyttejä ja kaikissa edellä mainituissa on myöskin omat parvekkeet. Matkustitpa sitten missä hyttiluokassa tahansa, kruunaa kaiken maksuton 24/7 toimiva huonepalvelu ja ylemmissä sviittiluokissa myös oma butler.  Tavallisten risteilyalusten parvehehyttiä vastaava Veranda Suite on Europa 2:n ”heikoin” sviitti, mutta jo siinä hytin koko on noin 28 m² ja parvekekin hulppeat 7 m². Matkustajat pääsevät nauttimaan ilmaisesta minibaarista, joka täytetään kahdesti päivässä, ja tuon lisäksi sviitistä löytyy vaatehuone. Kylpyhuoneen puolella on erillinen suihku ja kylpyamme.

Me pääsimme tutustumaan edellä mainitusta sviitistä astetta parempaan Ocean Suiteen, jonka sistustus poikkeaa hieman, vaikka koko onkin sama. Ocean sviitissä on panostettu kylpyhuoneen puolelle ja se siinä ihastuttaakin. WC on eroteltu omaksi tilakseen ja kylpyhuone puolestaan ottaa kaiken irti luonnonvalosta kylpyhuoneeseen sijoitetun ison ikkunan myötä. Sen juurelle kylpyhuoneen puolella on sijoitettu poramme ja toimivan kylpyhuoneen täydentää iso, erillinen suihku sekä kaksi käsienpesuallasta.

Samaisella laivakierroksella pääsimme tutustumaan myös 42 m²:n kokoiseen Penthouse Suiteen, jossa on sen lisäksi 10 m²:n kokoinen parveke. Tässä sviitissä on suuremman kokonsa myötä iso vaatehuone, erillinen wc-tila, kylpyhuone kahdella käsienpesualtaalla, erillisellä suihkulla ja porealtaalla. Ilmaisen minibaarin lisäksi sviitissä on tarjolla useampikin maksuton 0,375 l:n kokoinen alkoholipullo. Parempien sviittien ilmaiset minibaarit täytetään neljästi päivässä ja tähän sviittiluokkaan kuuluu myös butlerin palvelut.

Kuuden erilaisen sviittiluokan lisäksi laivalta löytyy myös perhehyttejä (Family Apartment), joissa kaksi 20 m²:n kokoista hyttiä on yhdistetty väliovella. Molemmista hyteistä löytyy lisäksi 7 m²:n kokoiset parvekkeet, joten kaikkinensa tilaa on yhteensä 40 m² + 14 m². Aikuisten hytti vastaa melkoisesti tavallista parvekehyttiä, mutta lapset pääsevät ottamaan omassa hytissään ilon irti kerrossängystä, pelikonsolista ja oman ikäluokkansa leluista sekä peleistä. Minibaarit ovat ilmaisia ja erilliset WC-tilat sekä kylpyhuoneet löytyvät molempien hyttien puolelta. Kyseisessä hyttiluokassa on huomioitu myös erilaiset tarpeet kylpyhuoneen puolella. Siinä, missä lapset pääsevät hytissään polskimaan kylpyammeessa, voi aikuiset nauttia kunnon suihkusta oman hyttinsä puolella.

Millainen varustamo Hapag-Lloyd Cruises on?

Täytyy myöntää, että pienoinen aukko minulla kyseisen saksalaisen varustamon kohdalla oli. Olin toki kuullut Hapag-Lloydin nimen aiemmin, mutta olin mieltänyt sen pelkkien rahtilaivojen varustamoksi. Se tuli minulle myöhemmin yllätyksenä, että varustamolta löytyy myös se tasokkaita risteilyjä tarjoava puoli, Hapag-Lloyd Cruises, jonka laivastosta löytyy niin tasokkaita risteilijöitä kuin myöskin tutkimusmatkaristeilijöitä. Laivoja on useampiakin, mutta suurin osa niistä on saksankieliselle yleisölle. Kaksikielisiä risteilyjä (englanti ja saksa) tarjoaa tässä vaiheessa vain Europa 2 ja myöhemmin valmistuva tutkimusmatkaristeilijä HANSEATIC Inspiration.

Mikä on risteilykonkarin tuomio maailman parhaasta aluksesta?

Laivan sisustus miellytti valtavasti pohjoimaista silmää ja oli aikuiseen makuun suunnattu. Laiva oli seesteinen, selkeä ja helposti suunnistettavissa, sillä esimerkiksi kannella 4 sijaitsi suurin osa palveluista kuten teatteri, muutama baari ja viisi ravintolaa. Vaikka laivalla olikin mittaa melko kiitettävästi, loisti suuri atrium tai muu vastaava poissaolollaan. Laiva olikin kaikin puolin kotoisa ja kaiken kruunasi tasokas palvelu sekä pienet harkitut yksityiskohdat. Kaikesta tarjotusta luksuksesta huolimatta Europa 2:lla ei risteilyilläkään tarvitse pönöttää.

Jos jotain haukkuja pitää laivalle antaa niin se on kyllä tupakoinnin salliminen hyttien parvekkeilla. Keskustelin siitä varustamon edustajan kanssa ja hän lupasi, että tupakoimattoman ihmisen ei tarvitse siitä kärsiä. Jos ja kun naapuriin sattuu supertupruttelija, ei muuta kuin yhteys laivan Guest Relationsiin. Jotain on kuulemma asialle tehtävissä. Parveketupakoinnin kieltäminen on kuitenkin ollut jo keskustelun alla varustamolla, joten mistä sitä tietää, josko kyseinen asia kiellettäisiin jonain päivänä.

Toinen haukku tulee myös alkoholin maksullisuudesta. Tämän tasoisella risteilyllä ei alkoholit kuulu matkan hintaan, mutta drinkit ovat edullisia (5,50 eurosta ylös päin) ja hytin minbaarihan on maksuton. Ns. ilmaisen alkoholin bileitä kuulemma on useita, joten oikein taktikoimalla ei lompakko paljoa kevene edes Europa 2:n risteilyllä.

Me nautimme laivakierroksella maittavan lounaan aluksen Grande Reserve-ravintolassa, joka on enemmänkin suunnattu pienille ryhmille ja esimerkiksi viininmaistajaistilaisuuksiin. Menumme oli suppeampi ”satamalounasmenu”, mutta jo sen tarjontaa nauttiessa huomasin astetta tasokkaampaa ateriointia. Kyllähän sitä nautti jo siitäkin, kun tarjoilija asetteli lisää aterimia pöytään valkoisin hansikkain. Ne on niitä pieniä silmää miellyttäviä asioita, joista minä pidän.

Se on varmaa, että tulee päivä, jolloin risteilemme Hapag-Lloyd Cruisesin aluksella. Mies on päättänyt, että ainakin Etelämantereelle on ihan oikeasti päästävä. Nyt vaan on hiukkasen säästettävä ja odotettava muutama vuosi, jolloin molempi lapsi on täysi-ikäinen ja tämän leijonaemon jätettävissä kotiin. Ihan ei riitä fyffet kustantamaan nelihenkistä perhettä HANSEATIC Inspirationin kyydissä Etelämantereelle. Huomattavasti edullisemmin toki pääsee upealle Europa 2:lle, jonka risteilyt lähtevät hieman alle 5.000 eurolla. Mistäpä sitä tietää, jos piipahtaisi testaamassa kyseisen laivan tason ennen Etelämanteretta.

Joskus vaan sen laadun huomaa. Ei ihme, että Europa 2 on valittu maailman parhaaksi risteilyalukseksi.

Mites on, alkoiko kiinnostamaan? Hapag-Lloyd Cruisesin ja monen muunkin varustamon risteilyt on varattavissa kätevästi Risteilykeskuksen kautta. Sieltä saa hyvän, asiantuntevan ja suomenkielisen palvelun sekä hintatakuun.

Europa 2:n vierailu, jolla minä mieheni kanssa olin, oli suunnattu Risteilykeskuksen asiakkaille.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

 

 

 

Jäätävää lomasäätämistä ja voittajafiilis

Ryytynyt nainen tässä, terve. Tiedätteks, oli tässä taas vähän säätämistä tuon meidän San Franciscoon suuntautuvan reissun kanssa. Täytyy myöntää, että olin hiukkasen kireänä useampana iltana ja tuskailin miehelleni. Täällä me nääs istuttiin kotisohvan nurkissa läppärit sylissämme monena arki-iltana puolenyön maissa ja säädettiin yhden vaivaisen hotellivarauksen kanssa. Mites nyt niin?

San Fransisco on kallis. Siis todella kallis. Kait me hiukkasen halvemmalla oltaisiin päästy koko loman kanssa, mutta kun nuo lapset otetaan mukaan niin hintahan on jotain ihan muuta kun kahdestaan liikuttaessa. Me menimme vähän niin kuin varailemaan konserttiliput henkseleitä paukuttaen ja ajateltiin, että saataisiin melko hyvään kohtuuhintaan eräs hotelli lähistöltä tai päästäisin autolla sinne konserttipaikalle. Kyllähän tuli märkä rätti nassulle ja komiasti. Ei varmaan tarvitse kertoa, miten autoparkki-idean kanssa kävi. Hotelli sentään oli aikoinaan edullinen.

Kuva: Pixabay

Ajateltiin siis ensin majoittuvamme kaupungin ulkopuolella suurimman osan lomastamme ja siirryttäisiin toiseen hotelliin konserttipaikan lähistölle konserttipäivänä. No, katottiin tarpeeksi tasokasta hotellia ja hinta yhdelle yölle veroineen oli sellaiset 500 euroa. Oli siinä hinnassa sentään jo aamupalat koko köörille, mutta kyllä minä olen tottunut saamaan 500 eurolla hiukkasen enemmän ja oma Sulo Viléninikin kohotteli kulmia ja kunnolla. Ruvettiin sitten pohtimaan, että ei majoituttaisikaan konserttipaikan vieressä viimeisinäkään yönä ja siitä se sitten alkoi, jumalaton säätäminen jota tehtiin varmaan melkein kahden viikon verran. Illalla lasten mentyä nukkumaan me todellakin istuttiin sohvalla ja tutkailtiin hotellivaihtoehtoja. Oli suuntaa jos toista, googletettiin lähiympäristöä, rikollisuustilastoja, varoituksia, kehuja, tutkailtiin tiukkaan mm.  Tripadvisoria ja kyllähän sieltä muutama lisäehdokas nousi.

Ekaksi pohdittiin sitten yöpyvämme koko pikalomamme ajan siinä konserttipaikan lähellä, sillä huonehinta laskisi useamman yön paljousalennuksen myötä. Ei olisi tarvinnut vuokrata autoa kuin päiväksi verrattuna hotelli toisaalla ja usean päivän autovuokra ym. autoiluun liittyvät kulut, ja lomamme budjetti olisi mennyt kummiskin melkein samoihin. Mutta melko hintavaahan kaikki on ja Airbnb on ikuisesti poissuljettu. Minä olen kranttu ja pelkuri. Pelkään huijauksia, piilokameroita, siivouksen tasoa, yleistä turvallisuutta (ikkunasta sisään tai avaimilla suoraan ovesta) ja kaikkea. On vaan sellaisia maita ja kaupunkeja, joissa kelpuutan vain tunnettujen ketjujen hotelleja, joille on tärkeää pitää asiakas tyytyväisenä. Yhdysvallat ja San Francisco on yksi niistä paikoista.

Kuva: Pixabay

Että nuin. Turha selitellä. Pattitilanteessa oltiin ja pitkään. ”Entäs jos” -sanat kuului useana iltana, mutta meidän perheessä budjetit ja vaihtoehdot punnitaan aina tarkkaan. Sulo Vilén rakastaa tuota säätämistä ja hänen silmänsä suorastaan tuikkii tuommoisia miettiessä, mutta minä en jaksa yleisestikään pyöritellä vaihtoehtoja illasta toiseen ja varsinkaan nukkumaanmenoaikana. Sanomattakin selvää, että tämä vaimo oli pikkuisen kireänä useamman illan, mutta tänään vihdoin kaikki selkeni.

Kuva: Pixabay

Meillä on kuulkaas hotellit varattuna, selkeä plään ja vaikka jouduin luopumaan käytännön vuoksi muutamasta himoitsemastani asiasta (esim. viiden tähden Fairmont-hotelli, jonka olisin saanut varmasti yöpymispaikaksemme räpyttelemällä silmiä miehelleni), niin nyt tulee huippureissu. Käydään näillä näkymin kattelemassa mm. Linnut-elokuvan kuuluisaa rakennusta sekä muutamassa muussa valokuvauksellisessa kohteessa. Hotellit on valittu lokaatioiden mukaan ja vaikka ne ovatkin nyt sitten kompromisseja, niin sijaintinsa puolesta ne helpottavat paljon liikkumistamme lomamme aikana. Sitähän se onnistnut loma parhaimmillaan on, kaikesta menemisestä huolimatta stressitöntä olemista.

Onko jotain must see vinkkiä San Fransiscon alueelle? Jotain muuta kuin ne tavalliset nähtävyydet?

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Esittelyssä Ponant ja tutkimusmatkajahti Le Dumont D’urville

Oletko risteillyt aiemmin oikeilla risteilyaluksilla? Pohditko kenties, millainen laiva sinulle sopisi? Haetko jotain ihan muuta, eksoottisempia kohteita, kodinomaista tunnelmaa, laatua, henkilökohtaista palvelua ja no, voisipa sanoa että ihan luksusta? Nyt kannattaa pysähtyä lukaisemaan tämä postaus, sillä tämä 13 risteilyllä ollut ja monia risteilylaivoja sisältä nähnyt nainen kerrankin hämmästyi astuessaan Ponantin risteilyjahdin sisään.

Millainen varustamo Ponant on?

Ponant on ranskalainen risteilyjahtivarustamo ja toiminut alalla yli 30 vuotta. Sen jahdistoon kuuluu tällä hetkellä yhdeksän alusta, joiden lisäksi rakenteilla on vielä kaksi Explorers-luokan alusta, yksi LNG:llä toimiva alus sekä Paul Gauguin Cruisesin hankinnan myötä mukaan liittyy myös 332 matkustajan alus, m/s Paul Gauguin.

Laivaluokkia on tällä hetkellä kolmea erilaista. Vuosina 2010 – 2015 valmistuneet sisaralukset Le Boréal, L’Austral, Le Soléal ja Le Lyrial ottavat sisäänsä noin 250 matkustajaa, kun taas puolestaan purjelaivan tunnelmaan pääsee kolmimastoisella jahdilla, Le Ponantilla, jolta löytyy vain 32 hyttiä maksimissaan 67 matkustajalle. Noiden ”vanhemman polven” jahtien lisäksi Ponant toi vuonna 2017 markkinoille ensimmäisen tutkimusmatkajahtinsa, Le Lapérousen. Kyseisen Ponant Explorers-luokan tutkimusmatkajahdit ovat kaikki saaneet nimensä ranskalaisten tutkimusmatkailijoiden mukaan, ja matkustajia alukset ottavat sisäänsä 180. Se mahdollistaa pääsyn sellaisiinkin paikkoihin, joihin ei suuremmat alukset tai suurempien matkustajamäärien alukset saa matkustajiaan niiden määrän vuoksi päästää maihin.

Le Lapérousen sisaraluksista on valmistunut jo Le Champlain, Le Bougainville ja uusin Le Dumont D’urville, jolle minäkin pääsin tutustumaan. Ensi vuoden puolella valmistuu vielä kaksi saman alussarjan jahtia, joiden lisäksi tosiaan tulee vielä luksusta huokuva LNG/hybridialus Le Commandat-Charcot, joka tulee tekemään tutkimusmatkaristeilyjä Arktiselle alueelle ja Etelämantereelle.

Eikä siinä vielä kaikki. Ponant tekee yhteistyötä National Geographicin kanssa, joten tietyillä tutkimusmatkaristeilyjen retkillä on mukana oikea National Geographicin ekspertti tai kuvaaja. Sen verran eksklusiivisesta jutusta on kyse, että tuollaista risteilyä kannattaa todellakin pohtia.

Vaikka Ponant onkin ranskalainen varustamo, on matkustajat sekä henkilökunta kansainvälistä ja henkilökunta puhuu aluksella ranskan lisäksi englantia. Ponantin risteilyt ovat all inclusive, joten ruuan lisäksi perustason alkoholijuomat, jopa samppanja, kuuluvat risteilyn hintaan. Sen verran ehdin tarkistaa samppanjan osalta, että maksuttomana samppanjana tällä hetkellä on tarjolla Henri Abelén Brut ja maksusta voi tilata itselleen lasillisen tai pullon Veuve Clicquot samppanjaa. Keltaista leskeä tarjotaan kuulemma maksuitta kapteenin gaalailtana.

Millainen jahti Le Dumont D’urville on?

Kesäkuussa 2019 valmistunut alus ottaa sisäänsä maksimissaan 180 ja henkilökuntaa on 110 – 120. Pituutta jahdilla on 131 metriä, leveyttä 18 metriä ja tonnejakin ”vain” 9 900, joten risteilijöitä ajatellen pienestä aluksesta on sinänsä kyse. Kansia on seitsemän ja jahdin 92 hyttiä ovat sijoitettu kansille 3 – 6. Vaikka alus onkin pieni verrattuna isoihin risteilijöihin, löytyy sieltä oikeastaan kaikki tärkeä paitsi sisä- tai ikkunahyttejä. Kaikki hytit ovat nimittäin vähintään tasokkaita parvekehyttejä, mutta komeita sviittejäkin jopa ulkoporealtaalla ja hovimestarin palveluilla löytyy.

Jahdilta löytyy kaksi maksutonta ravintolaa, panoraamanäkymät tarjoava pääravintola kannelta 4 ja ulkoilmagrilli kannelta 3. Pääravintola tarjoaa lounasaikaan alkusalaatti- ja jälkiruokabuffetin juustoineen, mutta lämpimät pääruuat tuodaan pöytään ja illallisella on pöytiintarjoulu. Ravintolassa on open seating ja sinne saa mennä silloin kun huvittaa ravintolan aukioloaikana, mutta ravintolan paikkamäärä mahdollistaa kaikkien matkustajien aterioinnin samaan aikaan. Kannella 3 sijaitseva ulkoilmagrilli, jonne on tehtävä pöytävaraus, tarjoaa puolestaan grillattuja lihoja salaattien ja jälkiruokien kera. Ranskalaisen aluksen ollessa kyseessä gastronomiaan on kiinnitetty huomiota, ja ruoka on varmasti laadukasta. Maksuton huonepalvelu toimii 24 tuntia vuorokaudessa ja menu on luonnollisesti suppeampi, mutta matka ravintoloihin ei ole todellakaan pitkä jos muuta tekee mieli.

Aluksen kolmannella kannella on Deluxe-sviitti ja Deluxe-tason parvekehyttejä, joiden parvekkeet ovat metallireunaisia ja siten myöskin hieman pimeämpiä kuin kantta ylempänä. Keulassa sijaitsee 188-paikkainen teatteri, sen vieressä laivan lääkärin tilat ja samaiselta kannelta löytyy infon ja shore excursions-tiskin lähettyviltä pieni tuliaiskauppa, jossa myydään mm. vaatteita, laukkuja, koruja, postikortteja ja muita tuotteita, mutta ei esimerkiksi alkoholia tai makeisia. Edellä mainittujen paikkojen vieressä on myös 200 m²:n kokoinen lounge, johon mahtuu kerralla vaikka kaikki jahdin matkustajat. Loungesta löytyy luonnollisestikin baari ja siellä järjestetään päivisin ja iltaisin ohjelmaa. Löytyypä sieltä myös flyygeli ja uloskäynti ulkona sijaitsevalle ulkoilmagrillille, jonka vieressä muuten on aluksen ainoa uima-allas, auringonottopetejä ja mukavia sohvaryhmiä. Näkymät ovat mukavasti peräaaltojen suuntaan ja mikä parasta, kantta alempana on hydraulinen taso, joka mahdollistaa helpomman pääsyn kumiveneille, jotka vievät matkustajia maihin erilaisille retkille. Samainen taso helpottaa myös erilaisten vesiaktiviteettien harrastamista kuten uimista, melomista tai SUP-lautailua.

Infokantta ylempänä, aluksen perässä on pääravintola ja muutoin kyseinen kansi 4 on varattu Prestige-tason parvekehyteille sekä yhdelle Deluxe-sviitille. Tämän kannen hyttien parvekkeet ovat jo lasireunaisia, mikä lisää valoisuutta harmonisesti sisustettuun hyttiin. Kannella 5 sijaitsee komentosillan lisäksi ainoastaan Prestige-tason parvekehyttejä ja erilaisia sviittejä, joista isoimmasta löytyy jopa 40 m²:n parveke.

Kannelta 6 löytyy parvekehyttien ja erilaisten sviittien lisäksi keulassa oleva Panoramic Lounge, jossa voi istahtaa vaikka lukemaan hyllystä löytyvää kirjaa lempijuomansa kera, sillä loungesta löytyy myös baari. Loungesta on käynti ulkokannelle ja sinne jos minne kannattaa mennä seisomaan halutessaan ihailla merimaisemia keulaosasta. Kuudennella kannella on myös valokuvagalleria ja valokuvaajan palvelut.

Seitsemäs kansi on pyhitetty hyvinvointiin, sillä sieltä löytyy aurinkokansi, pieni kuntosali ja spahoitotilat. Spassa voi ottaa erilaisia maksullisia hoitoja, mutta sieltä löytyy myös kunnon sauna upealla maisemaikkunalla. Sauna on yleisessä käytössä ja maksuton, eikä sitä ole varattavissa yksityiskäyttöön. Sen verran ehdin saunan sisällä käydä seisomassa, että lämpöä oli tarpeeksi meille suomalaisille ilman löylynheittoakin, ja kiulukin kauhan kera siellä näytti olevan.

Eikä siinä vielä kaikki, sillä kaiken kruunaa The Blue Eye Lounge, joka sijaitsee merenpinnan alapuolella kannella 1. Kyseisessä Loungessa on kaksi ikkunaa, joista voi ihailla ja parhaimmillaan myös kuulla merenalaista elämää. Loungesta löytyy myös baari.

Mikä on risteilykonkarin tuomio?

Ponantin alukset eivät ole pelkästään jahteja vaan paljon enemmän. Ne ovat laadukkaita, harmonisesti sisustettuja liikkuvia koteja, isoja olohuoneita, joissa voi nauttia tasokkaasta palvelusta ja olla rauhassa. Vaikka sisustus onkin ranskalaista käsialaa, miellyttää se pohjoismaalaista silmää ja kaiken kruunaa tasokas palvelu. Kaikesta luksuksestakin huolimatta tunnelma on rento, eikä jahdilla tarvitse paljoa pönöttää. Kohteesta riippuen hyvät kengät ja retkikohteisiin sopiva vaatetus on hyvästä, muulloin normaaleilla siisteillä ja ehjillä vaatteilla pärjää oikein hyvin. Kapteenin gaalailtana suositellaan hieman parempaa asua, mutta miehet pärjäävät kuulemma jakkutakilla ja housuilla, eikä kravattiakaan tarvita. Naiset nyt yleisimmin intoutuvat hieman pänttäytymään, joten mikään ei estä pistämästä vaikkapa iltapukua päälle tai miestä pukeutumaan upeaan smokkiin.

Minä ihastuin valtavasti Ponantiin juuri sen koon ja tunnelman sekä laadun, hillityn luksuksen myötä. Eipä tuo luksus mikään ihme ole, sillä varustamon osaomistaja omistaa myös mm. luksusbrändit Yves Saint Laurentin ja Guccin. Sen vaan sanon, että astelen hyvin mielenkiinnolla vajaan vuoden päästä Le Dumont D’urvillen sisaraluksen Le Jacques Cartierin kyytiin ja pääsen hankkimaan kokemuksia matkustajana, millainen Ponant oikeasti on. Veikkaan vahvasti sitä, että astun jahdin uumenista päätesatamassa melkoisen leveän hymyn kera.

P.S.: Pohditko hiukkasen sitä, mitä risteily tuollaisella luksujahdilla maksaa henkilöltä? Hinnat ovat sitä edullisempia, mitä aikaisemmin varaat eli viime hetken supertarjouksia ei ole. Risteilyjen hinnat vaihtelevat ja erilaisia tarjouskampanjoita tulee jopa yksin matkustaville, mutta nopeasti katsottuna sellainen 4-5 yön risteilyn lähtöhinta pyörii noin tuhannessa eurossa ja viikon mittainen yhdensuuntainen matka (eri lähtösatama kuin tulosatama) näyttää irtoavan edullisimmillaan vähän yli 1.300 eurolla. Meille tutumpi Välimeren risteily voi olla edullisimmillaan noin 2.500 euroa, mutta matkaansa voi toki pistää enemmänkin rahaa. Henkilökunnan palvelumaksut, (gratuityn suositus noin 10-15 euroa/vrk/matkustaja) maksetaan laivalla ja hoidetaan siten, että hytteihin jaetaan viimeisenä iltana kirjekuori tippiä varten.

Mites on, näkisitkö itsesi jahdilla seilaamassa harvinaisemmissa maailmankolkissa? Ponantin sivuille pääset suoraan tästä  ja risteilyt voit varata heidän kauttaan tai kätevästi Risteilykeskuksen kautta, josta saat hyvän, suomenkielisen palvelun ja hintatakuun.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

 

Laivavierailu Azamaralla, millainen kokemus ja varustamo?

Olipahan jälleen upea ja erilainen päivä viime maanantaina, kun pääsin We Love Cruisesin kutsumana tutustumaan Azamaran Azamara Journey-laivaan. Kyseinen laiva on meille Itämeren autolautoilla seilanneille tai niitä nähneille melkoisen tutun kokoinen, sillä aluksella on mittaa lähes 181 metriä ja sen bruttovetoisuus on 30 277 tonnia. Lähimmäksi koossa taitaapi päästä monille tutut Viking Linen Mariella tai Viking XPRS, mutta näin vertaillen kyseisillä laivoilla on myös yksi muu melkein yhteinen asia. Azamaran laivat pääsevät pienen kokonsa ansiosta parkkeeraamaan sellaisiin satamapaikkoihin, joihin ei isoilla laivoilla ole asiaa. Siksi myös Azamara Journey löytyi Hernesaaren sijaan Katajanokan laiturista, SkyWheelin vierestä ja perä mukavasti Kauppatorille päin.

Niin juu, ja miksi Kauppatorille päin? Azamaran laivojen perät suunnataan sinne päin, missä maisemat on paremmat. Perässä sijaitsevan buffetravintolan ulkoterassilla ruokailijat pääsevät nauttimaan ruuan lisäksi mukavista maisemista ja pienesti vilpoisalla kelillä voi laittaa harteilleen lämpimän shaalin, joita laivayhtiö on tuolien selkänojille laittanut. Ne on niitä pieniä asioita, joilla asiakkaita huomioidaan.

Laivavierailu, millainen kokemus se on?

Laivavierailut on oikein hyvä tapa tutustua oikeisiin risteilyaluksiin ja saada hieman kuvaa siitä, mitä kaikkea oikeilla risteilijöillä on tarjota. Myönnän, että noin neljässä tunnissa ei saa kuin pintaraapaisun laivasta ja kuvaamisellekin on rajallinen aika, mutta se on silti paljon paremmin kuin ei mitään. Yleisimmin laiva on lähes tyhjä varsinaisten matkustajien ollessa tutustumassa kaupunkiin, mikä vaatii laivavierailijalta myös mielikuvitusta. Tyhjää uima-allaskantta katsellessa ei auta kuin kuvitella itsensä pehmeälle aurinkopedille, mukavan musiikin soimaan, tarjoilijan kantamassa eteesi lempijuomaasi ja jonkun matkan päässä grillissä tirisevän hampurilaispihvin. Ja älä huoli, jos alkaa tehdä mieli ruokaa tuota miettiessäsi. Laivavierailut päättyvät yleisimmin kolmen-neljän ruokalajin lounaaseen ravintolassa ruokajuomineen, jopa viineineen.

Azamara, millainen varustamo, millaiset laivat?

Azamara (ent. Azamara Club Cruises) on Royal Caribbean Cruises-konsernin deluxe-varustamo. Siinä missä Royal Caribbean International on moneen makuun sopiva mainstream-varustamo ja saman konsernin Celebrity Cruises premium-varustamo, tarjoaa Azamara vielä enemmän. Kauniit, boutiquetason laivat (sisaralukset Azamara Journey, Azamara Quest ja Azamara Pursuit) ovat melkoisen pieniä verrattuna moniin muihin risteilyaluksiin ja se mahdollistaa intiimin, rauhallisen tunnelman. Matkustajia laivat ottavat sisäänsä enintään 694 ja henkilökuntaa on noin 400, mikä mahdollistaa myös korkean palvelutason. Vaikka henkilökunta muistaakin sinut ja lempijuomasi baarissa ja vaikkapa sen, oletko juustojen ystävä tai et, on tunnelma tyylikkäällä risteilijällä kuitenkin kasuaali.

Azamaran laivat menevät kohteet edellä, joten pääset tutustumaan hiukan pintaa syvemmälle kohteisiin, joista saat vain pintaraapaisun monella muulla varustamolla. Azamara tarjoaa pidempiä satamapysähdyksiä, joskus laiva jopa yöpyy kohdesatamassa ja vähintään seitsemän yön risteilyillä on erityinen AzAmazing ilta, jolloin varustamo järjestää maksuttoman retki-illan jossain satamakohteessa. Kenties pääset kuuntelemaan oopperaa Pietarissa tai nauttimaan iltabileistä Ibizan rannalla, mutta se on varmaa, että sinä et maksa kyseisestä retkestä mitään. Eikä siinä vielä kaikki. Azamaran muu retkitarjonta on sellaista, mitä monelta muulta varustamolta ei todellakaan löydy. Miltä kuulostaisi vaikkapa ateriahetki paikallisen perheen kotona, jossa pääsisit syömään heidän tekemäänsä ruokaa, kuulisit tarinoita heidän elämästään ja voisit esittää omia kysymyksiäsi siinä samalla? Entäs jos kävisitkin SOS-lapsikylässä Afrikassa tukemassa heidän toimintaansa, osallistuisit safarille tai kävisit katselemassa Mercedes-Benzin tehtaalla, kuinka autoja valmistetaan? Menevistä vehkeistä kiinnostuneille on useampiakin helikopteriretkiä tarjolla, joten ei voi kun ihastella Azamaran retkitarjontaa.

Risteilylomat on lomia parhaimmillaan. Pääset tutustumaan moneen kohteeseen ilman pakkausrumbaa ja pohtimista, minne saakka ja millä kulkuvälineellä lähtisi illallista syömään. Saman katon alta löytyy uima-altaat, spa, kuntosali, kampaamo, useita ravintoloita, baareja, viihdettä moneen makuun, hyvä palvelu, leppoisa tai vauhdikas oleminen sekä tasokas hotellihuone, joka siivotaan vähintään kaksi kertaa päivässä niin halutessasi. Budjetista ei tarvitse huolehtia, sillä Azamaralle mennessäsi voit olla laivalla vaikka tuhlaamatta euroakaan. Azamaralla lähes kaikki alkoholijuomat ja ruoka kuuluvat risteilyn hintaan, ellei halua aterioida erikoisravintolassa tai nauttia premiumtasoisia alkoholijuomia. Ja mikä parasta, Azamaran laivoille ei tarvitse pakata mukaan iltapukuja tai smokkeja, vaan voit kerrankin nauttia lomasta vapaasti pönöttämättä. Silloin kun töissä joutuu pukeutumaan pukuun, on aivan mahtavaa jättää puvut kotiin ja pukeutua lomalla vapaammin.

Alkoiko kiinnostaa risteily Azamaralla? Kyseisen varustamon, Royal Caribbeanin tai Celebrity Cruisesin risteilyjä pääset tutkailemaan We Love Cruisesin sivuilta. Sieltä löytyy ajankohtaiset tarjoukset ja risteilyvaihtoehtoja siihen malliin, että saattaapi tulla valinnan vaikeus. Kun se mieluisa reitti tai laiva löytyy, niin jätä muu We Love Cruisesin ammattitaitoisen ja sydämellisen henkilökunnan huoleksi. He osaavat neuvoa sinulle juuri sen parhaan hytin ja mukavana lisänä postiluukusta kolahtaa maksuton Hyvä tietää risteilystä -kirjanen 1,5 – 2 kuukautta ennen matkaa. Se on ihan omaa risteilyänne varten personoitu ja antaa tietoa niin laivasta kuin kohteista, jossa laivanne pysähtyy. Mukava apu ennen matkaa ja matkallakin, sen voin luvata.

Laivavierailu oli tutustumiskutsu We Love Cruisesin risteilyasiakkaille, nykyisille ja tuleville.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.