Suomen suurin matkablogiyhteisö

Aikaeroväsymys – miten välttää jet lag? Kahdeksan vinkkiä.

Aikaeroväsymys on jokaisen matkustajan vihollinen. Väsymys on muutoinkin piinaavaa, väsyneenä olemme kiukkuisia, emme saa aikaiseksi tai jopa koemme ahdistusta. Lomasta haluamme maksimi hyödyt. Emme siis halua kokea aikaerosta johtuvia ongelmia loman aikana, mutta loman hyödytkin jäävät pienemmäksi, jos aikaeroväsymys kotiin palattua piinaa liian pitkään.

Photo by Kristopher Roller, www.unsplash.com

Vinkki 1: LÖYSENNÄ AIKATAULUASI

Yleisesti hyväksi keinoksi on koettu se, että löysentää odotuksiaan ja aikataulujaan sekä loman aluksi että etenkin lomalta palatessa. Tämä on erittäin suositeltava vaihtoehto. Itse en kuitenkaan löysennä aikatauluja, sillä en halua käyttää ns. ylimääräisiä lomapäiviä kotona väsyneenä kieriskelemiseen ja olen lomalla sen verran lyhyitä jaksoja, että haluan heti päästä seikkailumoodiin. Tämä on kuitenkin tietoinen valinta ja tämä asenne auttaa minua siihen, että sopeudun aikaeroväsymykseen melko hyvin.

Vinkki 2: MELATONIININ KÄYTTÖ VÄLIAIKAISESTI JA TYLSYYDEN MAHDOLLISTAMINEN LENNOLLA

Melatoniinia voi käyttää aikaeroväsymykseen selättämiseen/estämiseen. Melatoniini onkin hyvä keino väliaikaiseen uniongelmaan. Jostain syystä en ole itse sitäkään käyttänyt, vanhentunut purkki löytyy kyllä kylpyhuoneen hyllystä. Pieni määrä melatoniinia auttaa nukahtamiseen, tosin ei toimi niin hyvin, jos pitkällä lennolla katselee pitkää leffoja. Itse muutenkin leffojen sijaan koen ladattujen äänikirjojen kuuntelun parhaimmaksi. Nukahdan sitten kesken äänikirjan helposti. Yleisesti pyrin tekemään lentomatkustamisen itselleni mahdollisimman tylsäksi ja pyrin lepäämään/nukkumaan lennoilla on sitten päivä/yölento. Toimii minulle.

Photo by Kevin Maillefer, www.unplash.com

Vinkki 3: SYÖMISEN AIKATAULUTTAMINEN TUKEMAAN LEPOA JA VIRKEYTTÄ

Syömisestä moni kokee, että se vaikuttaa negatiivisesti aikaerotuntemuksiiin. Nyt, kun monien lentojen ruokailu on tullut maksulliseksi ja en ole viitisinyt maksaa “lentokoneruuasta”, niin olen matkustanut kevyeillä eväillä. Olen kokenut tämän hyväksi. Silloin ruokakärryn tuleminen ei ole sotkenut lepäämistäni, vaan olen saanut nauttia eväitäni paremmin omaa kehoa kuunnellen. Myöskään liian hiilihydraattipitoisten ruokien nauttimista lentojen aikana ei suositella – ja sitähän lentokoneruuat ovat.

Vinkki 4: HIDAS MATKUSTAMINEN POISTAA KOKO ONGELMAN, AIKAEROVÄSYMYSTÄ EI TULE!!!

Ihmistä ei ole luotu ylittämään monia aikavyöhykkeitä niin nopeasti, kun tänä päivänä lentokonematkustamisen myötä teemme. Kehomme ei pysy perässä. Itsellä on vahva kokemus myös siitä, että henkinen minä ei pysy perässä. Muistan aikoinaan, kun lensin lähikentältämme Tampereen kentältä suoraan Lontooseen. Siitä kun lähdin oman kodin ja pihan rauhoittavasta maisemasta, kului vain muutama tunti ja olin jo Lontoon metrossa ja Piccadilly Circuksen valomeressä. Haukoin henkeä hämmennyksestä. Hidas matkustaminen olisi ratkaisu koko ongelmaan, tai siten ongelmaa ei olisi 😉 . Tämä keino auttaa myös samalla ilmastomuutoksen torjuntaan, sillä useat slow travelling keinot ovat myös ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja!

Vinkki 5: VALOHOITO AUTTAA RYTMIIN PÄÄSEMISESSÄ

Valoon liittyy ehkä paras oivallukseni aikaeroväsymykseen liittyen. Koen, että tärkeintä on päästä kohteessa heti oikeaan rytmiin – vaikka väkisin. Joku varmasti tarvitsee herätäkseen konkreettisesti kylmän suihkun aamulla!!!! Kohteessa herään aamulla aikaisin ja altistan itseni päivänvalolle. Se kokemukseni mukaan totuttaa parhaiten uuteen rytmiin. Ja onneksi Suomesta muualle mennessä useimmiten valoa riittää.

Vinkki 6: MATALAMPI LÄMPÖTILA AUTTAA NUKAHTAMISEEN

Viilentymistä tarvitaan myös iltaisin. Jos on mahdollista säätää makuuhuoneen lämpötila melko viileäksi, uni tulee helpommin. Jos ei, niin viileähkö suihku auttaa illallakin nukahtamista. Ja luottamus siihen, että on hyvä edes levätä, eihän kukaan meistä pysty hyvin nukkumaan kun koti-Suomessa on kello klo 18 ja sen hetkisessä maassa vaikka puoliyö. Mutta parempi rohkaista itseään lepäämään, ehkä se uni tulee – ja useimmiten se tulee, ehkä huonona, mutta seuraavana päivänä vähän paremmin. Tärkeää on luottaa itseensä ja uneen ja antaa sille mahdollisuus.

Vinkki 7: VAHVISTA LUOTTAMUSTASI OMAAN NUKKUMISEEN – IHAN KOTIARJESSAKIN!

Entä alkoholi ja uni? Yleisesti alkoholin käyttö auttaa nukahtamaan, mutta tuottaa huonolaatuisemman unen. En lähtisi suosittelemaan alkoholin käyttöä, mutta jos koet, että uskot parempaan omaa nukkumiseen, niin sitten voit ottaa yhden oluen/paukun. Luottamus omaan nukkumiseen on mielestäni kaikkein tärkein asia. Ja jos et luota uneesi koti-Suomessa, niin harvemmin nukut hyvin ulkomaillakaan. Toki eri asia ovat henkilöt, jotka nukkuvat hyvin lomalla muutoinkin, ovat sitten Suomessa tai ulkomailla.

Photo by Chris Saur, www.unplash.com

Vinkki 8: PETTÄMÄTÖN KEINO VÄLTTÄÄ AIKAEROVÄSYMYS JA JET LAG 😉

Viimeiseksi haluan säästää täydellisen konstin välttää aikaeroväsymys ja jet lag vallan kuuden tunnin aikaerolla. Toki ymmärrän, että tämä konsti ei sovi kaikille ja huvittaa suurinta osaa. Ja tässä konstissa on edellytys se, että kuuden tunnin aikaero on nimenomaa kotoa länteen päin matkustettaessa. Vietimme viikon loman Martiniquella, Karibialla. Sinne on Suomesta kuuden tunnin aikaero. Lempipuuhaamme on vaellus. Itse asiassa keksimme tämän konstin vahingossa, kun ensimmäisenä aamuna uni vain loppui klo 10 Suomen aikaan – paikallista aikaa klo 04. Seuraavina aamuina nousimme heti ylös, söimme ravitsevan aamupalan (ehkä hieman väkisin, kun ei niin kova nälkä ollut), teimme lounaseväät ja kello viideltä aamulla olimme jo vuokra- autossa ajamassa kohti päivän ensimmäistä kohdettamme. Asuimme keskellä saarta ja majapaikastamme eri puolilla oleviin saaren vaelluskohteisiin oli noin tunnin ajomatka. Valo alkoi sarastaa taivaan rannasta vähän vaille kuusi ja kuudelta oli valoista ja olimme vaelluspolun alussa. Kohteesta riippuen päivävaellusmatkamme oli noin neljä-kahdeksan tuntia. Saimme nauttia vaellusmaisemista useamman tunnin viileähkössä säässä – tämä Karibialla tarkoittaa, että aamukuudelta on sää +23C ja keskipäivällä +30C. Kotimatkalla pysähtelimme nähtävyyksillä, syömässä lounasta, suurimmat hiet jäivät beachin aaltoihin (siinä sivussa luonnollisesti myös päiväunet rantapyyhkeellä) ja tällä rytmityksellä uni tuli helposti iltahdeksältä ja herätys taas aamuneljältä. Sopisiko tämä sinulle? Tämä toimi niin hyvin, että kotiin palatessa ei yhtään aikaeroväsymystä. Naureskelin itsekseni että jopa kellon siirron yhteydessä koen enemmän väsymystä 😊.

Mitä ajatuksia tämä artikkeli sinussa herättää? Lähdetkö kenties kokeilemaan jotakin uutta keinoa? Vai oletko jo löytänyt parhaat keinot, onko sinulla hyviä toimivia keinoja, joita olisit valmis jakamaan? Kerro ja kommentoi!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply Pirkko / Meriharakka maanantai, syyskuu 14, 2020 at 09:46

    Heh, tähän maailman aikaan tämä oli niin hauska aihevalinta, että pakko kurkistaa!
    Melatoniinia olen käyttänyt silloin kun pitäisi pystyä nukahtamaan aikaisemmin ja tuota, että rytmittää elämäänsä jo kotona hiukan oikeaan suuntaan ennen reissua. Takaisinpäin sillä ei enää eläkeläisillä ole niin väliä, että missä ajassa elää – kyllä se siitä vähitellen tasaantuu.

    • Reply kodinvaihtaja tiistai, syyskuu 15, 2020 at 23:15

      Itsekin mietin, että vähän hassu aika. Toisaalta nyt on aika suunnitella ja varautua – myös tähän 😉

  • Reply Emilia/Merkintöjä maailmasta maanantai, syyskuu 14, 2020 at 10:17

    Ihan mahtava tuo viimeinen esimerkkivinkki! 🙂 Teidän Karibian loma kuulostaa todella onnistuneelta.
    Mulle sopisi hyvin tuollainen jossain kuumassa kohteessa, jossa haluaisi kuitenkin olla aktiivinen. Jos automaattisesti heräilisin ennen kuutta, niin mikäs siinä sitten, olisi tosi kätevää:) Täytyypä seurata tilannetta, kun esimerkiksi joskus menen uudelleen Karibialle.
    Ite en ole useinkaan käyttänyt reissuilla melatoniinia, se on jostain syystä vähän unohtunut.

    • Reply kodinvaihtaja tiistai, syyskuu 15, 2020 at 23:14

      Karibialla on tuolloin klo 6-8 just sopivan lämmin, jopa urheiluun, pitkähihaista ei tarvittu edes silloin!

  • Reply Maapalloilija tiistai, syyskuu 15, 2020 at 12:25

    Kiitos vinkeistä! Se on kyllä ikävä tunne herätä herätä neljältä aamuyöllä, eikä enää nukuta 🙂

    • Reply kodinvaihtaja tiistai, syyskuu 15, 2020 at 23:13

      Kyllä. Toki lomalla ei ole ihan niin nokonuukaa, mutta eipä ole kiva olla päivällä väsynyt reissussakaan.

  • Reply Paratiisireportteri keskiviikko, syyskuu 16, 2020 at 10:31

    Oma keinoni oli nuorempana juhlia kavereiden kanssa edellinen yö ennen matkaanlähtöä niin oli sitten helppo kohteessa nukahtaa aikaerosta huolimatta. Joskus aikoinaan annoin saman vinkin Nyt-lehden haastattelussakin ja jutun yhteyteen oli laitettu arkistokuva jostain krapulaisesta tyypistä rötköttämässä kankkusessa junanpenkillä. Ja jotkut kaukaisemmat tutut ja sukulaiset sitten kyselivät, että onpa sun ulkonäkö muuttunut vuosien varrella. Mutta enhän se ollut edes minä siinä kuvassa! 🙂

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja lauantai, syyskuu 19, 2020 at 06:46

      Voi hurja, tää niin kertoo ihmisten havainnointikyvystä ;-). Että ehkä noin kova juhliminen ei helpottaisi edes aikaeroväsystä :-)))

  • Reply Terhi keskiviikko, syyskuu 16, 2020 at 13:31

    Minun on helppo nukkua lentokoneessa, usein jäävätkin kaikki filmit kesken. Paras tapa matkailla on kuitenkin hidas matkailu, silloin ei edes huomaa, että on siirtynyt aikavyöhykkeeltä toiselle. No, Karibian matkailuun sitä on vähän vaikeampi soveltaa.

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja lauantai, syyskuu 19, 2020 at 06:47

      Mun haaveena olis mennä Amerikkaan laivalla Briteistä eli eiköhän Karibiallekin pääsisi.

  • Reply Marika / Matkalla Missä Milloinkin torstai, syyskuu 17, 2020 at 11:41

    Samaa mieltä kuin Pirkko, tämä oli virkistävä postausaihe! Itse en koe kärsiväni juurikaan jetlagista. Nukun pääasiassa hyvin, milloin tahansa. Aki Hintsan kirjassa Voittamisen anatomia on vinkkejä jetlagin välttämiseen, näitä keinoja hän käytti formulakuskien kanssa. Tuo sinun viimeinen vinkkisi oli ihana!

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja lauantai, syyskuu 19, 2020 at 06:41

      Kiitos kirjavinkistä. Työmatkustamisessa .net lagin onkin äärimmäisen tärkeää

  • Reply Martta / Martan matkassa perjantai, syyskuu 18, 2020 at 11:42

    Matkustan enimmäkseen Euroopassa, vain harvoin tulee lähdettyä pidemmälle, joten en ole juurikaan miettinyt tai panostanut aikaeroon. Olen illanvirkku ja aamuntorkku, joten lännessä siitä on etua, jaksan valvoa iltaisin yllättävän pitkään, ja iloitsen siitä, jos kerrankin herään aikaisin, kotiinpaluu on toki toinen juttu. Idässä en ole käynyt, joten en tiedä miten siellä reagoin.

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja lauantai, syyskuu 19, 2020 at 06:43

      Ihana näkökulma. Olen aamuvirkku, joten itään meneminen olisi helpompaa… Mutta kun sinne päin mennessä yleensä kello siirtyy vähintään viisi tuntia…i

  • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning lauantai, syyskuu 19, 2020 at 12:10

    2/3 kerroista kun oon lentäny Meksikoon, oli ihan hirveä jetlagi, koska lennot lähti aamulla Suomen aikaa, jolloin piti olla hereillä luonnottoman pitkiä aikoja. Ensinnäkin edellisen yön unet jäi lyhyeks. Toisekseen lento kesti yhteensä välilaskun kanssa melkein vuorokauden. Sitten Meksikon päässä vielä piti jonottaa monta tuntia kentällä migrissä ja laukkuhihnalla. Sitten siitä hotelliin ja muut muodollisuudet. Tuossa vaiheessa oli jo niin yliväsyny, ettei saanu enää nukuttua. Aamulla piti olla virkeenä seminaarissa.

    Mulla oli noilla kahdella seminaarireissulla niin hirveä päänsärky kaks päivää, et mikään burana ei auttanu. Koetin juoda vettä ja syödä hedelmiä, mut ei siitäkään ollu hirveesti apua. Kahvitauolla sanoin matkaseuralaisena että meen lepää vartiks huoneeseen ja tuun sit takas. Laitoin herätyksen puhelimeen, mut olin nukkunu sikeästi kaks tuntia putkeen ilman, että kuulin mitään.

    Nyt viime kerralla kun menin ihan vaan reppureissaamaan tuonne suunnalle, otin yölennon, mikä lähti Amsterdamista keskiyöllä. En saanu nukuttua koneessa kun pieniä pätkiä, mutta se helpotti sen verran, että olo oli hieman parempi kun edellisillä kerroilla. Uudessa konetyypissä matkustamon happipitoisuus oli myös erilainen, ja uskon, että se auttoi jetlagiin jonkun verran. Saavuin aamuneljältä perille paikallista aikaa, ja menin sitten illalla kasin kieppeillä nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsin ilman mitään jetlagia. Joten kannattaa kattoa vähän noita lentoaikoja, yölennot on parhaita itelleni.

    Pari vuotta sitten lensin Mongoliaan, mutta siellä ei ollu minkäänlaista jetlagia, vaikka normaalisti kuulemma itään lentäessä tulee pahempi jetlagi. Mutta toisaalta kun tulin 2½ kuukauden jälkeen Keski-Amerikasta takas Suomeen, niin mulla meni kaks viikkoa ennen kun sain unirytmin käännettyä. Olin usein aamukolmelta hereillä eikä väsyttäny yhtään.

    (Sori pitkä kommentti, missä ei tainnu olla mitään kunnon vinkkejäkään :D)

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja maanantai, syyskuu 21, 2020 at 19:11

      Olihan tässä vinkkejä. En ole miettimätkään lentoaikoja. Paljon siitä syystä, että metsästän halpoja lippuja :-). Ja tosiaan maahantulojonoissa väsyneenä seisominen on karmeaa!!!

  • Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas lauantai, syyskuu 19, 2020 at 23:07

    Kiva juttu. Kiitos myös vinkeistä. Itsellä on Amerikkaan mennessä aikaero tuntunut pahemmalta kuin toiseen suuntaan matkatessa. Mekin taisimme nykissä lähteä melko aikasin liikenteeseen ja sitten nukkua päikkärit päivällä. Mieheni nukahti jopa musikaalissa😃.

    • Reply Mari/Kodinvaihtaja maanantai, syyskuu 21, 2020 at 19:14

      Musikaaleihin voi mennä tarvittaessa nukkumaan. Mikä ihana tapa nukahtaa! Mä tykkään lentää Amerikan suuntaan, pääsen tosi helpolla yleensä. Mut joskus olen käyttänyt samaa musikaalijuttua ;-). Terkut miehellesi!

  • Reply Teija / Lähdetään Taas sunnuntai, syyskuu 20, 2020 at 10:17

    Vinkki 8 on myös itselläni aina käytössä. Aamut on ihan parhaita, ja miksi turhaan viettää aikaa sängyssä, jos on hyvää aikaa hyödynnettävänä. Kerran meillä kävi ihan supertuuri, ja lensimme Floridaan Black Fridayn aattona. No siinäpä me sitten marssimme tyhjään outlettiin nappaamaan parhaat tarjoukset ennen kuin muu maa ehti edes heräämään. Parasta!

  • Reply Mari/Kodinvaihtaja maanantai, syyskuu 21, 2020 at 19:15

    Aivan paras vinkki, lentää Usaan Black Fridaynä. Ehkä ensi vuonna!!!

  • Vastaa käyttäjälle Martta / Martan matkassa Cancel Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.