Suomen suurin matkablogiyhteisö

Mitä syödä erämaassa – vaellusystäväni ”eräruokakurssi”

Parempi ruoka, parempi mieli sanoo mainoslause. Jokainen meistä tietää, että yhteinen kokkailu yhdistää ihmisiä ja perheitä. Ja vaikka periaatteessa olen ihminen, joka voi mättää mitä tahansa ruokaa napaansa, kun se vain mahan täyttää, niin kieltämättä suuni loksahti auki ja vesi herahti kielelle, kun vaelluskaverini lähetti minulle tässä esittelemäni ruokalistan.

Vastasin heti, että sopii paremmin kuin hyvin ja tämä on minun eräruokakurssini. Olen nimittäin monta vuotta suunnitellut meneväni sellaiselle ja nyt se tuli eteeni näin helposti. Sattuma suosii valmistautunutta mieltä – näinhän sanoo sanontakin.

Monet eräruokakurssit näyttävät olevan tyyliin ”ammu jänis/kalasta taimen ja valmista siitä” -tyylisiä, joten tämä kurssi sopi minulle mukavemmin, olen kuitenkin ihan keski-ikäinen perheenäiti ja arvostan helppoutta. Kaikkein helpoimmat vaihtoehdot eli  ”lisää vain kuuma vesi” – kuivamuonat ovat melko kalliita – usein n. 10 €/ateria ja eivät aina niin maistuvia. Toiveena olisi löytää oikeasti hyviä ja helppoja aterioita.

1. päivällinen: Lohta, sitruunakastiketta ja pestoperunoita/ muusia.

Lohifilettä n. 5-6 cm/ syöjä: tehdään medaljonki, joka pitää laittaa pakkaseen edellisenä iltana ja jäiden kanssa autossa (korvasimme soittamalla kauppaan Kittilään, että ostaisimme jäisenä) . Kokonainen sitruuna tai kastike (Blå blond valmiskastike sitruuna). Pienet perunat keitetään illalla mukaan ja ja paikan päällä paistetaan peston kanssa. Jos löytyy majoneesia kertatuubeissa niin se käy tähän kivasti, jos ei tee kastiketta.

  • Miten onnistui?

Raahasimme kalaa rinkassa ensimmäisen päivän, mutta illalla olimme niin väsyneitä, että emme teltan pystytyksen jälkeen kyenneet enää ruuanlaittoon. Hyvin siis alkoi eräruokakurssini ;-). Iltaruuaksi riitti mukaan pakatut täytetyt leivät ja lämmin kaakao. Aamuksi samalla jo valmistin kuumaa vettä termariin. Tämä osoittautui hyväksi – tätä tapaa aion jatkossakin jatkaa, on mukava juoda aamutee suoraan omasta termarista ennen varsinaista ylösnousua makuupussista. Aamupalaksi ei enää tehnyt mieli syödä lohta ja sitten kun lohi oli kulkenut rinkassa kaksi päivää, niin päätimme ottaa sen pois vakuumispakkauksesta ja piilottaa syvälle metsään (kauas autiotuvista ja puroista) jättäen sen metsäneläimille – näin kotonakin teen kalanperkuujätteille ja aina yön aikana ne ovat kadonneet parempiin suihin, vaikka asummekin taajamassa (järven rannalla kylläkin).

2. päivällinen: Kanaa Tikka Masala ja riisi.

Kanafile palotellaan pieneksi kotona ja paistetaan ilman öljyä ja mausteita. Sitten kuivataan uunissa 50 asteessa (kuivauksessa kiertoilma päälle ja puukapusta pitämään uunin luukkua inan auki) niin kauan kuin on ihan kuiva. Tikka Masala kastikkeesta kaupasta valmismaustepussina ja valmisriisi. Kuivattu kookosmaito (kuivataan siis itse) käy hyvin tähän ja lisämausteena kuivattu korianteri.

Kuva: Sari Partanen

  • Miten onnistui?

Voimakasmakuinen, – Intia maistui. Minun makuuni on. Valmis viidessä minuutissa. Edellyttää sitä, että kananpaloja on ennallistettu useampi tuntia pienessä määrässä nestettä (esim. aamulla voi heittää pussiin hieman vettä ja laittaa rinkan sivutaskuun heilumaan ja pehmenemään.  Trangiaan vaan heitetään pieni määrä vettä, riisit, kananpalat ja mausteet ja lämmitetään. Avot, hyvää oli. Toki en vain tiedä, miksi kana jää niin kuivaksi. Ehkä laittaisin jotain muuta kuin kanaa tähän, ehkä kidney pavut, joita on saatavissa valmispusseissa. Ainut negatiivinen seikka on, että valmisriisi painaa melko paljon, joten kannattaa syödä ensimmäisinä vaelluspäivinä.  3min pikariisi voisi korvata ja kanajauhelihaa voisi kuivata kanapalojen sijasta. Arvostelu: ***

3. päivällinen: Jauheliha/soija yms. spagettikastike ja spagetti.

Jauhelihan voi kuivata kotona samoin kuin kana edellisenä päivänä, mutta itse otin soijarouhetta. Soijarouhe laitetaan pieneen määrään vettä vaelluspäivänajaksi pehmenemään. Sitten majapaikassa pienessä määrässä öljyä paistan soijarouheen ja lisään spagetti Bolognesa ja sopivan verran vettä. Valmis heti.  Spagetti keitetään erikseen. Rakettispagetti on nopeinta, meillä oli ihan tavallista. Parmesaania kuivasin, mutta ei olisi tarvinnut kuivat, säilyy ihan sellaisenaan. Jos on ketsupin ystäviä niin pienet annospussit on tässä kivoja – Hesburger on suosikkini.

Kuva: Sari Partanen

  • Miten onnistui?

Hyvää oli. Jokainen joka pitää spagetista, pitää tästä. Hyvää perusruokaa. Arvostelu: **

4. päivällinen: Falafelpullat ja rapuparsarisotto.

Falafelpullat oli valmissekoitus, löytyy erilaisia versioita Prismoista ja Cittareista. Rapu (pikkukatkaravut pakkasesta) ja parsa  kuivataan. Parsa ns. ryöpätään eli keitetään pari minuuttia ennen kuivaamista. Ryöppäyksen jälkeen juuresta pois pari senttiä ja kuoritaan kantaosa sekä pilkotaan pitkittäin ohuiksi siivuiksi. Risoton valmistus vie hieman enemmän aikaa, n. 20-30min. Liemikuutio mausteeksi risottoon. Lime ja parmesan makua tuomaan lopuksi. Ensin voi valmistaa falafel pullat. Pussin sisältöön sekoitetaan vettä ja annetaan hieman paisua. Tahna muotoillaan pyöryköiksi (minun tuli laitettua hieman liikaa vettä ja ei tullut pyöryköitä, mutta hyvää tuli) ja paistetaan öljyssä. Risotto valmistetaan perinteisesti. Riisit kuullotetaan nopeasti ja sitten lisätään koko ajan sekoittaen liemikuutiolla maustettua vettä. Ravut ja parsat voi heittää myös heti aluksi kattilaan, niitä ei erityisesti tarvitse ennallistaa etukäteen.

Kuva: Sari Partanen

  • Miten onnistui?

Erinomainen makunautinto. Tein ruuan varaustuvalla, joten varmistus oli helppoa. Muutoin aika monta kattilaa likaantuisi ja olisi haastavaa tehdä.  Parmesaania olisi saanut olla runsaamminkin, mutta hyvä näinkin. Lime sopi hyvin. Katkarapuihin suhtauduin vähän epäillen, mutta ihastuin vallan. Katkarapuja voisin käyttää myöhemminkin muissakin eräruuissa. Kuivattuna ne eivät paina mitään. Parsa samoin. Monipuolinen ja maistuva ruoka, menee jatkoon ehdottomasti. Suosittelen!!!! Arvostelu: ***, olisi ollut neljä tähteä, mutta koska valmistus monivaiheinen, niin siksi kolme.

5. päivällinen: Ananasthai nuudelilla ja kanaa

Kana kuivataan. Kastikkeen pussi on valmismaustepussina. Santa Marian valmismaustepussi ei löytynyt kaupasta maustehyllyltä vaan maustekastikkeiden joukosta. Riisinuudeli käy kaikille, jos gluteenittomia ruokailijoita. Ananas kuivataan (kesti hurjan kauan kuivua, kun oli liemessä olevaa purkkiananasta) sekä parsakaalta (parsakaali nopeasti keitetään, pari minuuttia, ennen kuivaamista). Sweet Chili Saucea oli suosituksena mausteeksi, mutta ei löytynyt. Sitä voisi kuivatakin. Tällä kertaa valmistettiin ilman.

Valmistuksessa käytettään runsaasti vettä, sekaan mausteet ja riisinuudeli. Sekoitetaan ja valmis nopeasti, heti kun riisinuudelit kypsiä. Ananasta ja parsakaalia ei tarvitse ennallistaa, mutta heitetään nesteeseen heti alkuvaiheessa.

  • Miten onnistui?

Ihanaa, menee jatkoon. Helppoa ja nopeaa. Minusta tuli näiden Santa Marian valmismaustepussien käyttäjä heti kerrasta. Minulla on myös huonoja kokemuksia riisinuudelista, olen kotoa jopa heittänyt riisinuudelipussin roskiin, mutta oli todella maukasta tässä. Minä en kertakaikkiaan pidä kuivatusta kanasta (tässä oli ruokaparini kuivaamaa kanaa, ei sekään ollut yhtään sen parempaa, vaikka oli kuivattu kuivurissa), joten se ei ole minun juttu. Sitä suosittelisin vaihdettavaksi johonkin muuhun. Arvostelu: *****

Kuva: Sari Partanen

6. päivällinen: Tonnikalapasta

Tonnikala valmiissa pussissa ja makaroni. Pastan valmistus vie aikaa, joten tämä sopii kämppäyönä valmistettavaksi. Maissia ja paprikaa kuivataan. Sitruunapippuri sopiva mauste.

  • Miten onnistui?

Tämä jäi vielä kokeilematta. Minulla oli muita ruokia, joten jäi tekemättä. Kuivattuna löytyy pussissa, joten seuraavalla vaelluksella teen tämän. Kuulostaa hyvältä ja helpolta. Maissit ja paprikat kuivuivat helposti uunissa, paprikat luonnollisesti pilkoin ohuiksi siivuiksi ennen kuivausta.

Jokaiselta reissulta jää aina ideoita jatkoon. Jokaisen pitää löytää omat jutut. Itse aamupalaksi tykkään syödä pussipuuroja. Niihin olen monesti lisäillyt kuivia marjoja, tällä vaelluksella tykkäsin lämmin kuppi marjakeiton lisäämisestä sekaan. Yksi vaelluskaverini lisäsi vahingossa puuroonsa lämminkupin, jossa oli vuohenjuusto-tomaatti maku – yllättäen ei kuulemma maistunut pahalta. No ehkä käytän sitä kuitenkin muuhun juttuun kuin puuroon ;-). Tällä vaelluksella innostuin munakkaasta aamupalalla. Kuivasin munia ja yllättäen niistä tuli hyviä. Näytti kyllä järkyttävältä. Munia löytyy myös kananmunajauheena. Munakkaaseen tulee makua, kun laittaa sekaan juustoa (ja lihansyöjät meetvurstia). Ikeasta löytyy keveitä, pieniä lasten paistinpannuja – sellaisen kävin heti reissun jälkeen ostamassa.

Iltatradiotiota en jätä eli kaakaota minttuviinalla terästettynä. Vaelluksella monella mukana pientä jallupulloa tms., pieni huikka sellaistakin menee hätätapauksessa, jos järkyttävän kylmä, mutta olen enemmän minttutyyppiä!!! Lidlistä löytyy gluteeniton browniejälkkärisekoitus. Sen valmistimme eräänä iltana ja paistimme paistinpannulla. Oli järkyttävän hyvää. Pidemmällä vaelluksella on kiva jonakin päivänä tehdä ihan jälkkäriäkin, mutta monesti minulla on tapa ottaa yksi snickers/päivä mukaan ja nauttia se minttukaakaon kanssa illalla. Ihana tapa juhlistaa päivää ja kiittää itseä päivän suorituksesta!

Haluatko jakaa omaa helppoa suosikkireseptiäsi? Onko sinulle muodostunut omia traditioita vaellusruokailujen suhteen? Onko sinulla kokemusta erityyppisten proteiinilähteiden kuivaamisesta, onnistuuko joku paremmin tai vinkkiä nimenomaa miten kanan saa kuivattua niin, että se ei ennallistamisen jälkeen jää kuivaksi?

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.