Tukholma kirsikkapuiden kukinnan aikaan

Tukholma toimii monelle pakokeinona arjesta, koska sinne on yksinkertaisesti vain niin helppo mennä, mutta silti lomafiilikseen pääsee mukaan. Matka rapakon taakse oli myös meidän hengähdystaukomme kiireisestä arjesta. Matkaan lähdettiin Silja Linen Symphony -laivalla, josta meillä oli hytti näkymällä suoraan promenadelle. Yksi huvi olikin katsella alas promenadelle siellä liikkuvia ihmisiä. Mikäli laivan meluisa buffet ei innosta, voin lämpimästi suositella Happy Lobstersin äyriäisvatia. Sopii hyvin rauhalliseen nautiskeluun!

Habby Lobstersin äyriäisvati

Me jätimme suosiolla laivan aamupalat väliin ja suuntasimme Tukholman päässä brunssille. Tukholmasta löytyykin paljon hyviä paikkoja, mutta olimme jo etukäteen selvitelleet, että STHLM Brunch Club voisi olla meille sopiva. Avokadobagel ja pannukakut olivat syntisen hyviä. Ainoa miinus paikalla toki on, että jonotukselta ei taida voida välttyä. Onneksi maanantaina jono ei ollut mahdottoman pituinen ja jonotus oli tehty mukavaksi tuomalla ulos kahvikärry ja vilttejä. Mikäs siinä odotellessa kahvia siemaillen, kun aurinko paistaa.

STHML Brunch Clubin nutella pancakes

Tukholmassa tuskin voi välttää vanhaa kaupunkia ja siellä kiertelyä. Lukeudun itse niihin, joiden mielestä kapeissa pienissä kujissa on jotain sympaattista ja kulutan mielelläni aikaa niitä kuvaten. Ne suurimmat turisteja täynnä olevat kadut jätän suosiolla väliin. Ja onhassa vanhassa kaupungissa Edbladin ja Snö of Swedenin myymälät korujen shoppailijoille.

Matkalla oli myös taka-ajatus siinä, että vihdoin päästäisiin näkemään kirsikkapuut kukinnan aikaan. Vapun aika olikin ajoitukseltaan hyvä ja päästiin ne näkemään. Melkoinen kuhina kirsikkapuiden ympärillä kävikin, että mikäli mahdollista, mene jo heti aamusta tänne.

Kun ei aikaa matkustaa tai kirjoittaa blogia?

Joskus tulee kausia, että huomaa ajan olevan rajallista ja tällöin on pakko karsia jostain tekemisestä. Itselle tämä oli tänä keväänä matkustelu ja valitettavasti myös blogini. Vuoden vaihteen jälkeen tuli aloitettua uudessa työpaikassa, jossa kiire on kestänyt koko kevään ja siten myöskään matkustelu ei ole ollut mahdollista ja toisaalta myöskään blogi ei ole saanut sellaista panostusta kuin se olisi ansainnut. Toisaalta aloittelevana bloggaana hakee ehkä vielä sitä omaa sisäistä bloggaajaansa ja miettii liikaa kirjoittamista, jotenkin itseltään vaatii aina paljon ja blogi ei taida olla siihen poikkeus. Koko kevään kestänyt tauko bloggauksista saa nyt kuitenkin riittää. Vuoden vaihteessa tuli oltua Berliinissä ennen töiden alkua, että toivottavasti saatte siitä lukea vielä joskus näin jälkikäteen. Seuraavaksi kuitenkin ajattelin kirjoittaa ensi viikolla vielä Tukholmasta, jossa kirsikkapuut kukkivat.

Tukholma toimi meille irtiottona arkeen vaativan kevään jälkeen. Vappu tarjosi mahdollisuuden pitkän viikonlopun viettoon ja sitä kautta arjen pakoiluun. Usein tuleekin katsottua miten pyhien vietto kalenteriin asettuu, jotta niissä voi maksimoida matkustuksen mahdollisimman vähillä päivillä, joita tarvitsee ottaa lomaksi tai palkattomaksi. Onko teillä jotain vinkkejä siihen, että miten töiden ohessa onnistuu matkustushullu reissaamaan riittävästi? Tai vaihtoehtoisesti kohteita joihin on helppo lähteä minilomalle?

Joskus kuitenkin on mukava olla kotonakin ja suunnitella tulevia reissuja. Myönnänkin olevani hulluna myös siihen reissujen suunnittelun puoleen. Voisipa sitä tehdä elääkseen! Joskus tuntuu, että suunnitteluun on käytetty enemmän aikaa kuin itse reissuun, mutta ainakin reissussa tulee koettua paljon, kunhan ei sorru liian tiukkaan aikatauluun.

Haaveilua riippumatossa

Dubain aktiviteetit

Kun rannalla loikoilu alkaa kyllästyttämään, niin Dubain lähistöltä löytyy kyllä aktiviteettia. Tunnetuin on ehkä aavikkosafarit, joihin saattaa sisältyä niin sandboardingia kuin kameliratsastustakin. Jo hyvissä ajoin ennen lähtöä oli päätetty, että aavikkosafari on koettava kun kerran Dubaissa ollaan. Retken toteuttamiseen löytyikin oiva tarjous Grouponilta. Kyseinen sivusto kannattaakin tsekata, mikäli retkeä suunnittelee. Meidän retkelle hintaa tuli vajaa 20e/ per henkilö. Mielestäni aika edullista hupia, kun ottaa huomioon, että sisältää koko iltapäivän ja illan erilaista tekemistä sekä myös kyyditykset itse safaripaikalle.

Aavikkosafarille lähdimme noin kolmen maissa ja matka oli yllättävän pitkä. Toisaalta, mikä siirtyminen Dubaissa ei kestäisi! Noin tunnin kuluttua pääsimme kuitenkin vaihtamaan jeeppeihin ja safarin hauskin osuus saattoi alkaa. Me satuimme saamaan aivan mahtavan kuskin, joka laittoi musiikin soimaan ja valikoi vähän omia hurjempia reittejään. Ilmeisesti tyttöjen kikatuksen sekaiset iiiiik -huudot saivat hänet pistämään parastaan. Kyyti oli melko hurjaa ja hiekka lensi tuulilasiin. Mikäli ei ole tällainen vauhtihirmu, niin voi olla mahdollista, että tulee paha olokin. Hiukan sekava olo olikin, kun kuvaustauon aika koitti tai ehkä pää oli vain pyörällä, kun tajusi, että kuinka siistejä juttuja pääsee kokemaan. Kuvaustauon ajankohta on mietitty ihanteeliseen aikaan, kun aurinko laskee ja hiekka vaikuttaa värjäytyvän. Voi kumpa tuollaista auringonlaskua voisi katsella useamminkin! Ajelun jälkeen meidät kuskattiin aavikon keskelle, johon oli rakennettu muille aktiviteeteille ja illalliselle keskus. Muut aktiviteetit eivät tosin meitä niin vakuuttaneet, ehkä porukkaa oli jo liikaa ympärillä. Kameliratsastuksessa kameleita talutettiin noin 10 metrin säteellä muiden turistejen pällistellessä. Vaikutti melkoiselta eläinrääkkäykseltä ja jäikin vähän paha mieli, kun tuli sitä kokeiltua. Sandboarding puolestaan tapahtui kun alkoi jo olla pimeää. Lautakaan ei tuntunut saavan kovin suuria vauhteja, vaikka pystysuoraan meni dyynin päältä alas. Pimeässä sitten hypit lautaan vauhtia, joten ei ollenkaan sellaista kuin kuvittelisi! Ehkä ensi kerralla isommalle dyynille tai tekniikkaa paremmin haltuun. Ruoka oli onneksi hyvää ja tanssiesitysten seuraaminen pimeän tultua tunnelmallista. Takas tullessa meidän ihana kuski veti vielä pienen kierroksen dyyneillä ja laittoi jopa saman biisin soimaan, mistä olimme jo aiemmin hullaantuneet. Muut jeepit tuntuivat palaavan suorinta tietä, joten kuskimme oli totisesti tippinsä ansainnut.

Toinen aktiviteetti ja oikeastaan koko reissun tarkoitus oli mennä katsomaan Dubai Rugby Sevens -turnausta. Turnaus on osa World Rugby Sevens Series turnausten sarjaa. Eli mikäli rugby tai urheilu ylipäätään kiinnostaa, niin tämä tapahtuma on ehdottomasti koettava, mikäli satut juuri silloin olemaan Dubaissa. Toki turnauksia järjestetään muissa kaupungeissa myös, mutta tietynlaista omanlaista tunnelmaa luo, kun stadion on melkein keskellä aavikkoa jo. Lisäksi Dubaissa palvelu tuntuu pelaavan, koskaan ei ollut vessa epäsiisti ja poistuessa taksinkin sai melkein suoraan. Asiat olivat paljon paremmin hoidettu kuin Suomessa monesti isoissa tapahtumissa! Tapahtuma kestää koko päivän, joten aurinkorasvaa ja hattu kannattaa pakata mukaan, koska stadionin ympärillä on pelkkää hiekkaa ja aurinko porottaa tosi kuumasti. Nämä rugbymimmit ainakin olivat sekaisin onnesta päästessään  seuraamaan turnausta ja illan kruunasi vielä kasa yhteiskuvia pelaajien kanssa.

Illan kruunasi yhteiskuva turnauksen voittaneen Etelä-Afrikan pelaajan kanssa

Dubain ylellisyydet ja hiekkamyrskyt

Marraskuun lopulla oli aika lähteä Dubaihin ja matka tuli kieltämättä tarpeeseen, kun Suomessa aika alkoi olla pimeimmillään. Luvassa oli kunnon tyttöjen reissu ja Dubai 7’s turnaus rugbystä näytteli pääosaa. Norwegianin lennoilla Dubaihin on edullista matkustaa, toki lennot ovat harmittavaisesti keskellä yötä. Lennot saa parhaimmillaan parilla sataa ja kelit ovat varmasti aina kohdillaan, koska Dubaissa sateet ovat harvinaisia. Itse suosin sinne matkustamista kuitenkin talvella, kun lämpötilat ovat maltillisemmat ja varsinkin kun pukeutumista joutuu miettimään astetta tarkemmin kyseisessä maassa. Stressasin pukeutumista etukäteen jo, koska haluan kunnioittaa paikallista kulttuuria ja heidän sääntöjään. Periaatteessa sekä olkapäät että polvet tulisi peittää. Noudatinkin tätä urhoollisesti muuten paitsi rannalla ja rugbyturnauksessa. Aika moni turisti pukeutuu aika vapaasti, mutta meillä oli majoitus vanhan Dubain puolella Deirassa, jossa katseita tuli niin paljon, että ei tehnyt mieli paljastella ylimääräisiä. Vanhasta Dubaista tykkäsin siinä mielessä enemmän, että se on perinteisempää ja jossain mielessä aidompaa kulttuuria. Vanhan Dubain puolelta löytyy soukit eli basaarit. Kävimme sekä mauste- että kultabasaarissa. Nämä ovat yleensä aika perinteiset turisteille ja sen huomasi sisäänheittäjistä. Itseä alkoi jo ahdistamaan ja tinkaaminen on sitten vielä oma taiteenlajinsa!

Kultaa ja mausteita basaareissa

Uuden Dubain puolelta löytyy suurin osa muista nähtävyyksistä. Esimerkiksi Dubai Marinassa kannattaa poiketa, ihan jo senkin vuoksi, että siellä kävely on mahdollista. Metro on kätevä väline liikkumiseen, mutta mikäli on suunnitellut, että kävelee lopun matkan pysäkiltä kohteeseen, ei tämä aina ole mahdollista. Dubaita ei ole suunniteltu kävelyyn vaan autolla liikkumiseen. Metrosta löytyy naisille oma vaunu, jonka tunnistaa pinkistä väristä ja näitä kannattaa ainakin ruuhkaiseen aikaan käyttää. Ovat huomattavasti väljempiä! Taksit ovat halpoja, joten esimerkiksi rannalle kannattaa suosiolla suunnistaa taksilla, mikäli ei halua haahuilla ympäriinsä, kun on kartalta katsonut, että matka on aivan lyhyt, että kyllä sen käveleekin 😀 Itse pyörimme Dubai Marinassa iltapäivällä, jotta näimme sen valossa sekä iltavalaistuksessa. Dubai Marinasta löytyy kaunis moskeija. Dubai Marinasta on helppo siirtyä ”The Walkille”, joka siis on näyttäytymispaikka. Illalla kadulla näkyy mitä upeampia autoja. Tämä osa Dubaita on ihan vastakohta hotelliamme ympäröivälle alueelle. Täällä raha näkyy ja kuuluu. Etukäteen tiesin, että Dubai on iso, mutta matka kaupungin toiselta laidalta toiseen illan päätteeksi vei melkein tunnin. Tämä onkin Dubain miinus, koska siirtymiset vievät aina paljon aikaa ja mihenkään ei lähdetä vain nopeasti. Käsittämätön ajatus matkustaa kaupungin sisällä tunti, kun Suomessa tunnissa kaupunki vaihtuu jo useampaan otteeseen.

The Walk on paikka näyttäytyä ja ihastella autoja

Hotellin katosta voi löytää suunnan, johon suuntaan rukoilu tapahtuu

Dubai toimii loistavasti tyttöjen reissun kohteena

Suosituin nähtävyys on Burj Khalifa, joka on maailman korkein rakennus ainakin toistaiseksi ja se kannattaa tarkastaa niin valoisalla kuin pimeälläkin. Me päätimme mennä valoisaan aikaan ylös. Näkymät ovat toki mahtavat ja kannattaa katsoa muita pilvenpiirtäjiä, jotta tajuaa kuinka korkealla oikeastaan ollaan. Hiekkasumu vaikeuttaa näkemistä kovinkaan kauas vaikka tasaista olisikin. Päätimme, että 125 kerrosta riittää meille, koska ajattelimme, että 23 kerrosta lisää ei vaikuta maisemaan. Lisäksi ihan huipulle meneminen on jo vähän tyyristä. Vinkkinä, että kannattaa bongata Grouponista tarjouksia. Me pääsimme jonon ohi samaan hintaan kuin normaalihintainen lippu maksaisi. Lisäksi illalla kannattamaan mennä katsomaan Dubai Mall -ostoskeskuksen viereen suihkulähteen valoshow. Ennen iltaa on hyvä käydä Dubai Mall -ostoskeskuksessa. Nopeaa piipahtamista on turha suunnitella, koska paikka on niin iso, että jo suunnistamiseen menee oma aikansa. Hinnat eivät Suomeen verrattuna ole mitenkään halpoja, mutta mikäli jotain tiettyä kaipaa, niin tuolta se kyllä löytyy.

Burj Khalifasta näkyy valoshown järjestämispaikka ja Dubai Mall:n suuruus

Lisäksi rannalle kannattaa pyhittää vähintään yksi päivä ja julkiset rannat kannattaa selvittää etukäteen. Ainakin The Walkilta pääsee yhdelle ja me kävimme testaamassa Kite Beachin, josta näkyy Burj Al Arab. Ensimmäisenä päivänä aallot, lämpö ja kaikki oli täydellistä, mutta seuraavana päivänä oli kauhea tuuli ja hiekkaa lensi niin paljon, että ihoa pisteli. Kannattaa myös siis katsoa muutakin kuin lämpömittaria!

Viimeinen illallinen Little Lamb Mongolian Hot Pot Baniyaksessa. Ainekset sai itse valita ja eikun pataan porisemaan.

Myöhemmin kirjoitan erillisen postauksen vielä Dubain tarjoamista aktiviteeteista. Me kävimme aavikkosafarilla totta kai. Dubai 7’s on myös tapahtuma, jota suosittelen mikäli urheilu ylipäätään tai rugby erityisesti kiinnostaa.