Etelä-Amerikka

Kun säästin rahaa ja kärsin: Yö Liman lentokentän lattialla

25.6.2016

Ajattelin aloittaa blogissani pienimuotoisen juttusarjan. Jos en nyt henkeen ja vereen ole budjettimatkaaja, niin ainakin mielelläni säästän rahaa ja venytän penniä. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti. En sentään nuku reissuillani sillan alla tai puistoissa pensaan kätköissä. Enkä ota Suomesta asti omia eväitä reissuille.

Mutta suosin esimerkiksi hostelleja ennemmin kuin hotelleja. Pidän niiden tunnelmasta, mahdollisuudesta tavata muita reissaajia. Ja siitä, että niissä majoittuessa yleensä säästää. Suosin omia jalkoja ja julkista liikennettä mieluummin kuin taksia. Kannan reissullakin kauppaostokset kangaskassissa tai käsissä, enkä ainakaan maksa muovipussista. Eiköhän tästä saa jo jotain ideaa rahankäytöstäni.

Tässä juttusarjassa kerrottavat tarinat kertovat siitä, kun penninvenytys on viety ehkä hippasen liian pitkälle. Tarinoilla ei ole dramaattisen kamalaa loppua. Ne eivät ehkä siinä hetkessä ole aiheuttaneet kuin hampaiden kiristelyä, lievää mielipahaa ja itsensä (ja nuukuutensa) sättimistä. Mutta ovat yleensä jälkeenpäin mainioita tarinoita ja hauskoja sattumia, joita kertoa reissun jälkeen. Tässä niistä ensimmäinen:

Viimekuisella Perun reissulla meillä oli menomatkalla suhteellisen pitkä koneenvaihto Limassa, kuutisen tuntia. Vaihto sattui juuri yön tuntien ajaksi, mutta järkeilin, että turhaan sitä nyt kuuden tunnin takia maksaa edes hostellista.

Lensimme Peruun Floridasta iltalennolla, ja koska olin vasta juuri lähtenyt liikkeelle Suomesta, laskeskelin kroppani olevan edelleen Suomen ajassa ja nukkuvani kuin tukki koko vajaa kuusituntisen iltalennon Peruun. Lisäksi lentokentän penkit olisivat varmasti niin mukavia, että kyllä niillä maaten muutaman tunnin ajan silmiään leputtaisi.

Väärin.

Ensinnäkään en nukkunut kovin hyvin ensimmäisellä lennolla. Jonkin verran kyllä, mutta en läheskään koko lentoa. Pari-kolme tuntia maksimissaan. Toiseksi, Limaan päästyämme emme todellakaan päässeet uinumaan lentokentän penkeille. Koska lentomme lähtöön oli vielä tuntitolkulla, emme päässeet turvatarkastukseen, vaan meidät luudittiin sieltä pois ja lentokentän lattioille vetelehtimään.

lk1

Löysimme aika pian käytävänpätkän, jossa moni muukin samoissa aikeissa oleva tappoi aikaa. Ei auttanut kuin laittaa pitkäksi kovalle ja kylmälle lattialle, reppu pään alle tyynyksi. Hetken aikaa meni löytää mahdollisimman vähän huono asento ja leijuinkin jo jossain unen lähimaastossa. Kunnes paikallinen lentokenttähenkilökuntaan kuuluva mies tuli julmasti herättämään nukkujia.

Viereemme oli pystytetty kasa oransseja muovikartioita, ja meitä kehotettiin ei niin ystävällisesti siirtymään käytävän toiselle puolelle jatkamaan treffejä nukkumatin kanssa. No, ei auttanut kun vaihtaa puolta. Syy tähän yölliseen väen siirtelyynkin selvisi: toinen puoli käytävän lattiasta oltiin tulossa vahaamaan!

Eipä siinä, kuka nyt ei harrastaisi moisia siivoustoimia puolenyön jälkeen…

Voitte kuvitella kuinka mukavaa oli yrittää saada unenpäästä kiinni hyisellä lentokentän lattialla. Kun unilaulua soitti vahauskone, jota tarvittiin paikan päällä. Oikein mukavat tuutulaulun sävelet siinä korvan juuressa raikasivat. En kyllä keksi mitään muuta syytä vahausoperaatiolle kuin nukkujien ärsyttäminen. Tosin kun väsy on tarpeeksi akuutti, niin kyllä se unikin hetkeksi tuli.

Toki siinä vaiheessa, kun kello oli niin paljon, että saimme luvan kanssa siirtyä turvatarkastuksen kautta niille paljon himotuille penkeille vetämään sikeitä, olo oli enemmän kuin helpottunut. Tosin kello olikin jo niin paljon, ettei reilua tuntia pidempiä unisessioita siinä enää ehtinyt nauttia.

Se niistä hyvistä lentokenttäunista.

Onko teillä mieltäylentäviä kokemuksia lentokentillä nukkumisesta? Tai onko joku kenttä oikeasti todella hyvä nukkumistarkoituksiin?

kuvat sivulta pixabay.com

Lue myös muut Kun säästin rahaa ja kärsin -postaukseni:


Piditkö lukemastasi? Seuraa blogiani myös täällä:

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER BLOGIT.FI | BLOGIPOLKU

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply Vintagella 25.6.2016 at 13:19

    Helsingin kentän unimunat olisivat varmaan kivoja, harvemmin vaan siellä kentällä tarvitsee nukkua! Aina silloin tällöin eri kentillä kulkiessa ihmettelen sitä, miten vähän penkkejä ylipäätään on, ja miksi niissä on kiinteät käsituet joka istujalle erikseen. Ihan kuin kentän sisustajan motiivi olisi tehdä kentällä aikaa viettävän tai mahdollisesti nukkuvan matkustajan elämästä mahdollisimman epämukavaa. Aivan kuten tuo lattianvahaaja Limassa. Outo juttu!

    • Reply Noora 26.6.2016 at 10:49

      Ne unimunat on kiinnostaneet muakin, mutta totta tuo että ei siellä yleensä tarvitse nukkua. Varmasti monelle nekin ovat pelastus, mutta mun tarvitsee todella harvoin mennessä tai tullessa tappaa siellä aikaa. Joo, tuntuu että jotkut ihmisvihaajat suunnittelee lentokenttiä. Just toi käsinojien tunkeminen joka penkin väliin ärsyttää. Luulisi, että lentokenttiä suunnitellessa voisi ottaa huomioon myös siellä yöpyvät matkustajat ja sen, että kukaan lentojaan valinnee huvikseen niin, että saa notkua 10 tuntia yöaikaan kentällä X. Tuo lattianvahaus oli kyllä kaiken huippu. Jälkeenpäin sille voi onneksi jo nauraa!

  • Reply Pirkko / Meriharakka 27.6.2016 at 18:36

    Emme ole kovin tosissamme koskaan harkinneetkaan lentokentällä nukkumista. Joskus meillä oli melko pitkä vaihto Amsterdamissa Jenkeistä tultaessa ja löysimme, aamupäivällä, melko kelvolliset tuolit vähintäänkin lepäämiseen jatkolentoa odottaessa. Loungeissa joskus löytyy sopivan tyhjä sohva ainakin Lassen nukkua hetki – ja sekin on sikäli ok, että hän kuitenkin yleensä ajaa kotiin, joten hyvä, että hän on jotenkin tolkuissaan.
    Tahitilla olimme kerran samaan aikaan yhden tuttavamme kanssa siten että Moorealta paluun ja aamulennon väliin jäi yksi yö. Me painuimme Radissoniin ja tuttavamme jäi yöksi kentälle, evästi vaan, että herättäkää aamulla, jos häntä ei näy aamulennon sisäänchekkauksessa, mutta emme tosiaan silloinkaan harkinneet hetkeäkään kentälle jääntiä!

    • Reply Noora 28.6.2016 at 16:52

      Mullakin oli nyt ensimmäinen kerta lentokentällä nukkumiselle. Siis ihan kunnolliselle. Ei millekään ”Olen täällä kolme tuntia ennen lennon lähtöä, yritän tässä torkahtaa” -virityksille. Tuo vaihtoaika oli sellainen, että paria tuntia pidempänä olisi varmasti tullut jo kunnon yösijaa hankittua, ainakin yöaikaan. Mutta kaikkea pitää kokeilla! Loungeista tuollaisissa tilanteissa onkin varmasti hyötyä. Onneksi en ole koskaan päässyt moista kokeilemaan, niin en tiedä paremmasta :)

  • Reply Eve Friolandia 28.6.2016 at 01:19

    Mä oon nukkunut lentokentällä moneen otteeseen, kaksi kertaa ihan suunnitellusti, mutta monta kertaa sen takia, että oon matkustanut stand by:nä enkä oo päässyt lennolle… Se on kyllä sen verran raskasta hommaa, että täytyy olla hyvät unenlahjat ja hyvät lihakset ettei mee ihan jumiin… Toisilla kentillä tosin on hyväkin nukkua, mutta luulenpa että ne käsinojat on just ihan siitä syystä monessa paikassa ettei kaikki tulisi kentälle nukkumaan :D. Nykyään en kyllä enää nukkuisi kentällä kuin ihan pakosta. Those days are over :P.

    • Reply Noora 28.6.2016 at 17:00

      Samaa mieltä olen kyllä kentällä nukkumisesta, pitää olla unenlahjoja, että siihen hommaan pystyy. Tai sitten omassa tapauksessa ihan rättiväsynyt. Mutta ei ne kyllä kaikista mielekkäimpiä nukkumispaikkoja ole. Varmasti, jos jatkossa on tiedossa pidempiä koneenvaihtoja yöaikaan, niin pulitan pienen pennin halvimmasta majoituksesta ja käytän ne tunnit oikeasti nukkumiseen enkä lattianvahauskoneen väistelyyn :D

  • Reply Paula - Viinilaakson viemää 29.6.2016 at 09:44

    Aikoinaan tuli nukuttua useampi yö Helsingin kentällä. Ja harmiksi tultiin paikalle aina niin myöhään, ettei saatu edes chekattua tavaroita sisään eikä siis itseämme, vaan jouduimme nukkua lähtöaulassa. Sinne vaan penkille pitkäkseen ja aika onnetontahan se uni on kun joku vähän väliä kulkee ohi. Samalla pitää pitää huolta matkalaukuista ettei niitä kukaan kähvellä. Joku kumma kylmä horkka tulee aina siinä 4-5 välillä. Siitäkin opittiin ja seuraavalla kerralla lisää vaatetta käsimatkatavaroihin, vaikka jostain syystä tuntui ettei vaatteetkaan auttaneet. :)

    Nyt kun on ikää tullut lisää ja lapsiakin, ei enää venyisi tähän kuin ehdottoman pakon edessä. Hotellihuone kiitos! Mutta silloin nuorena sekin raha oli tärkeä eikä pieni univaje tuntunut missään.

    • Reply Noora 30.6.2016 at 19:33

      Lähtöaulat ja vastaavat on kyllä vielä inhottavampia paikkoja nukkumisen yrittämiselle kuin lähtöporttien puoleiset penkit. Mustakin tuntuu, että lentokenttien kylmyyttä vastaan ei auta mikään. Vaikka nukkuisi kesällä toppatakki päällä niin aina jostain iskee se tajuton kylmyys… Lapsien kanssa ei varmasti huvita lentokenttänukkumista harrastaa kuin pakon edessä. Mun ei onneksi tarvitse huolehtia kuin itsestäni, niin välillä voi tehdä tällaisia kehnompia päätöksiä :)

  • Reply IKILOMALLA 30.6.2016 at 09:11

    Me ollaan tultu ihan samoihin tuloksiin, noiden vahauskoneiden osalta siis! Se tuntuu olevan ainut tapa pitää nukkujat hereillä ja siirtää heitä säännöllisesti pois lattioilta lojumasta. :D

    Itsekin ollaan silloin tällöin koisittulentokentillä tai juna-asemilla jos välissä on muutamia tunteja odottelua. Lentokentät ovat ihan mukavia sinänsä kun ovat puhtaita ja turvallisia. Toista se oli Intiassa juna-asemalla keskellä yötä kun juna vaan myöhästyi ja myöhästyi, tunti toisensa jälkeen. :D Apinat raivosi katolla ja kulkukoirat ärhenteli lattiatasolla. Mutta uni ja uupumus vei silti voiton ja nukuttiin betonilattialla vuorotellen. :D Sitä pelkoa emme halua enää koskaan kokea.. :D

    Titta IKILOMALLA

    • Reply Noora 30.6.2016 at 19:38

      Haha, kiva kuulla, että joillain muillakin on vahauskonetraumoja :D Lentokentät ei onneksi tosiaan ole niitä pahimpia paikkoja yön viettoon. On vessoja ja katto pään päällä. Tuo intialainen juna-asema kyllä kuulostaa varsin kuumottavalta! Vai että vielä apina katolla. No Intiassa vissiin kaikki on mahdollista :D Onneksi selvisitte tuosta hengissä :)

  • Reply Teija / Lähdetään taas 30.6.2016 at 13:13

    Olen kerran säästänyt ja nukkunut Helsinki-Vantaalla. Asuin silloin Virroilla, ja lento lähti niin aikaisin, ettei busseja tullut sieltä kuin illalla. Olen hyvä nukkumaan, mutta viereisen lentokenttänukkujan kuorsaus oli niin kovaäänistä, että en muista nukkuneeni minuuttiakaan. Siskon ystävä sitten jälkikäteen ilmoitti, että hänen luokse Helsinkiin olisi kyllä voinut tulla yöksi.

    • Reply Noora 30.6.2016 at 19:41

      Tuo on kyllä suuri epäkohta Suomessa, että maan sisällä liikkuminen on niin hankalaa! Tampereelta onneksi vielä pääsee Helsinki-Vantaalle ja takaisin pitkin yötä, niin sen takia ei ole tarvinnut viettää kentällä montaa ylimääräistä tuntia. Voin kyllä uskoa, että tuo kuorsaus on pitänyt hereillä. Ja aika mukavaa kuulla vasta jälkeenpäin tuosta yöpaikan mahdollisuudesta…

  • Reply Veera Bianca 2.7.2016 at 11:09

    Ah, ihana ihana budjettimatkailu :D Mä oon matkustajana jotenkin tosi ääripäinen kaikessa, joko meen first class all the way ja nukun kunnon hotellissa tai sitten makaan jossain lentokentän lattialla roskiksen vieressä ja syön kuivia nuudeleita :D Lentokentällä en ole aikoihin nukkunut, mutta pahinta siinä on yleensä kylmyys, jos on tarpeeksi vaatteita ja korvatulpat, niin saattaahan siitä selvitäkin :D

    • Reply Noora 2.7.2016 at 11:58

      Budjettimatkailu kyllä jaksaa ihastuttaa ja vihastuttaa :D Mä en oo vielä raaskinut koskaan mennä tuolla first class all the way -taktiikalla. Eniten sen lähelle pääsen joissain tosi edullisissa maissa, joissa raaskii syödä kaksi kertaa päivässä ulkona, kun ruoka on niin edullista. Enemmän tunnistan itseni tuosta toisesta vaihtoehdosta :D Kylmyys on kyllä tuossa nukkumishommassa pahinta. Mä palelen vielä tosi helposti ja jos on oikein kylmä, niin en pysty edes kunnolla nukahtamaan. No, onneksi kentillä ei tarvitse kovin usein nukkua :)

  • Reply Tero / Laamanaaman maailma 2.7.2016 at 13:40

    En oo itse nukkunut koskaan kentällä, kun Suomen päässä asun niin lähellä Helsinki-Vantaata ja ulkomailla jatkolennot on aina lähtenyt melko lyhyen odottelun jälkeen. Toisaalta muutaman tunnin unista ei ole yleensä mitään järkeä maksaa hotellin hintaa, joten ehkä tuo kova lattia saattaisi itsellekin olla vastaavassa tilanteessa sopivin vaihtoehto. Nukuttaa ainakin hyvin, kun oikeaan sänkyyn pääsee :)

    • Reply Noora 3.7.2016 at 14:21

      Joo, se on varmasti aika suhteellista minkä pituisia unia viitsii edes yrittää nukkua kentällä. Kuusi tuntia oli sen verran lyhyt, ettei välttämättä hostellissakaan olisi ehtinyt/saanut nukutuksia paljoa paremmin. Ja totta tuo, että sitten ainakin nukkuu hyvin, kun vihdoin nukkumaan pääsee :)

  • Reply Martta / Martan Matkassa 3.7.2016 at 10:24

    Tämähän on mielenkiintoinen juttusarja ja tykkään budjettimatkailusta aina tiettyyn pisteeseen asti, mutta en venytä sitä äärijajoille, joten jään mielenkiinnolla seuraamaan näitä postauksia. En usko että saisin kunnon unta lentokentällä, mutta usein olen nuokkunut ;)

    • Reply Noora 3.7.2016 at 14:26

      Kiva kuulla, että juttusarja kuulostaa mielenkiintoiselta! Onneksi nämä tässä juttusarjassa tulevat tarinat ovat sitä budjettimatkailun ääripäätä, johon ehkä mahtuu 1% niistä matkojen tapahtumista. Jos jokainen pienibudjettinen reissupäivä olisi täynnä vastoinkäymisiä ja kärsimyksiä, niin en mä siitä nauttisi enkä varmasti reissaisi niin pienellä budjetilla :D

  • Reply sarrrri | La Vida Loca 2.0 Matkablogi 3.7.2016 at 12:02

    Mä en kyllä enää nykyisin nukkuisi kentällä, budjettimatkavuosina olisin varmasti sitäkin harkinnut jos olisi sattunut sellainen potentiaalinen tilanne eteen… Meillä tosin on tulevalla matkalla edessä pitkä vaihtoaika (12h) Singaporessa (yöllä), joten saa nähdä mitä keksitään. 8-)

    • Reply Noora 3.7.2016 at 14:31

      Mäkään tuskin tulen kentillä jatkossa nukkumaan, ainakaan paljoa pidempiä pätkiä. Tuo nyt vielä juuri ja juuri meni, mutta ehkä pidemmillä yövaihdoilla voisin jatkossa miettiä edullista majoitusta. Nyt kun kokemuksesta on viisastunut :D Singapore on varmasti yksi niitä hyviä paikkoja pitkälle yövaihdolle. Se kaupunki on maagisen kaunis pimeällä, mutta myös Singaporen kenttä tuntuu olevan niin vaihtajaystävällinen, että siellä tuskin tarvitsee öisiä lakaisukoneita väistellä :)

    Leave a Reply