Aasia Kaupunkilomat

Lauttamatka Aasian puoleiseen Istanbuliin

17.11.2015

Istanbulin seikkailulla meillä taisi olla kaikilla yksi juttu, mikä haluttiin ehdottomasti tehdä: käydä Aasian puolella. Harvoin meno-paluun Aasiaan saa noin 2,5 eurolla! Meillä kävi varsin hyvä säkä lauttamatkamme kanssa, se sattui reissun viimeiseen päivään, jolloin kohtasimme ensi kertaa auringon. Kaksi edellistä päivää oli mennyt varsin pilvisessä ja harmaassa säässä.

Bosporin yli ja sitä pitkin menemiseen olisi ollut mahdollista valita ties minkänäköisistä ja -hintaisista vempelettä. Näimme jopa mainoksen jostain ylihinnoitellusta porvariveneretkestä, jolla hintaa oli yli 400 euroa. Toki pistän pienellä vesialueella lillumiseen lähes kuukauden vuokran verran pätäkkää… Koska olemme mieluummin pienen budjetin matkailijoita, ja meille tärkeintä oli se, että sinne toiselle puolelle pääsee kauniita maisemia ihaillen, niin valitsimme ylitykseen budjettivaihtoehdon.

PB085968

PB085948

PB085957

Bosporin yli lautalla

Olin lukenut muistaakseni Mondon Istanbul-oppaasta, että näköaistia hivelevä vesireitti Aasian puolelle olisi lauttamatka Galatan sillan kupeesta Eminönüsta Üsküdariin. Koska Eminönü oli hostelliamme lähellä, päätimme ottaa vinkistä vaarin.

Eminönüssa meillä oli ensin hieman hakusessa miten lipunostohomma toimii. Yritimme ensin väärillä automaateilla, mutta pian osuimme oikeaan ja löysimme haluamamme lipputyypin. Lippukoneilla pyöri paljon paikallista väkeä yrittämässä myydä poletteja, joita myös lippumasiinat antavat vastineeksi rahasta. Emme kuitenkaan moisiin sortuneet, vaan ostimme liput rehellisesti automaatista.

PB085981

PB085989

Jotain reissun nähtävyysannista kertonee se, että oli muutakin kuvattavaa kuin oma tai kaverin naama. Ainoa ”selfie”, jonka Istanbulissa otin!

Olimme liikkeellä iltapäivällä, ja ainakin silloin lautalle oli menossa muutama muukin tyyppi, mutta hyvin mahduimme silti lauttaan sekä pääsimme istumaan ulos ja ihastelemaan maisemia. Sää oli täydellinen. Aurinko kimmelsi taivalla, ei vielä laskeakseen mailleen mutta jo hieman yöpuulle menossa ja kultasi salmen veden.

Minarettien huiput kajastivat tummana siluettina siellä mistä lähdimme samalla kun parvi lintuja lensi lautan ympärillä. Tuolta lauttareissulta ottamani kuvat ovat yksiä suosikkikuviani ikinä, veden ja taivaan värit ovat mielettömät! Muutenkin lauttamatka kelpasi sightseeingiksi enemmän kuin hyvin, tuli bongattua laiva ja lautta poikineen, sekä Dolmabahçen palatsi, jota emme muuten ehtineet käydä katsomassa!

PB085992

PB085954

PB085964

PB085995

Üsküdar on pala erilaista Istanbulia

Üsküdar ei ollut mitenkään erityisen kiehtova kaupunginosa, ainakaan sataman ympäristöstä. Kovin kauaa emme siellä kierrelleet. Hieman tsekkasimme lähimpien katujen meininkejä, mutta tuntui että ne samat moskeijat, rakennukset ja kaupat oli jo nähty. Tosin ehkä jos paikan antia olisi googletellut etukäteen, olisi sieltä voinut tehdä hyviä bongauksia.

Kävimme kuitenkin syömässä sillä puolen Istanbulia. Olen valitettavan nirso ihminen ja jännimmät paikalliset ruokaerikoisuudet jätän armotta väliin. Nyt kuitenkin uskaltauduimme maistelemaan paikallista kanaa ja riisiä, annoksen nimi lienee Tavuk pilav, ja se oli aivan mielettömän hyvää!

Ruokailun jälkeen hämmästelimme valtavaa lintuparvea, joka yhtäkkiä alkoi kerääntyä läheisten rakennusten katoille. Sitä oli mieletöntä seurata, paikalle lensi jatkuvasti uusia lintuja niin että taivas oli sakeana pieniä mustia pisteitä. Lintuja oli parhaimmillaan varmasti tuhat. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin olisin voinut kuvailla lintujen liikkeet circle pitiksi ja wall of deathiksi.

Lintujen vinhojen kuvioiden myötä päiväkin alkoi tummua illaksi ja suuntasimme kulkumme takaisin lauttasatamaan. Pääsimme ihastelemaan aitiopaikoilta sitä, kun yö kaappasi Istanbulin syleilyynsä. Ajoituksemme kummankin lauttamatkan kanssa osui varsin nappiin: menomatkan auringonpaiste oli silmiähivelevän kaunista ja paluumatkalla kaupungin valojen syttymisen katsominen ja taivaan tummuminen myös vertaansa vailla ollut kokemus.

PB086005

PB086009

PB086014

Loppuun kokosin pienen infopaketin niille, joita mahdollisesti kiinnostaa sama lauttamatka:

• Lauttaterminaali löytyy Galatan sillan kupeesta, olisiko toinen terminaalikoppi sillalta päin
  • Lauttayhtiö oli Sehir Hatlari, kotisivut englanniksi täältä
  • Lauttamatkan kesto yhteen suuntaan n. 15 min
  • Hinta 4 liiraa/suunta, saat automaatista poletin, jolla pääset lautalle
  • Lippumasiina hyväksyy kolikoita ja pieniä seteleitä, vaihtorahat saa 1 liiran kolikoina
  • Jos menee lautalla edestakaisin, kannattaa istua eri suuntaan meno- ja paluumatkat
  • Lautta ei ole mikään ihmeellinen, mutta ajaa asiansa
  • Penkkejä löytyy sekä sisältä että ulkoa
  • Lauttaa ei tarvitse odottaa tuhottoman kauaa. Menomatkalla odotusaika oli noin 5 minuuttia, paluumatkalla ehkä 10

Lue myös nämä:

Piditkö lukemastasi? Seuraa blogiani myös täällä: