Taianomainen Halong Bay

Jo Vietnamin reissua suunnitellessani minulle oli selvää, että Halong Baylle minä haluan. Täysin omatoimisen retken sijaan päädyin tällä kertaa järjestetylle reissuille, jonka varasin Hanoista erään matkatoimiston kautta. Valitsemani retki oli kolmen päivän mittainen, vietin yhden yön laivassa ja toisen Cat Ba -saarella. Tässä postauksessa kerron fiiliksiäni retkestä matkapäiväkirjamaiseen tyyliin, mutta myöhemmin julkaisen toisen postauksen, jossa keskityn enemmän faktatietoihin ja asioihin, jotka kannattaa ottaa huomioon Halong Bayn risteilyä valitessa.

1-20160327_143604

1-20160328_094135

1-20160327_151026

1-20160328_093622

1-20160328_085319

1-20160328_093612

1-IMG_5115

Matka lähti käyntiin Hanoista, kun meidät (vajaa 20) reissulle osallistujat poimittiin majapaikoistamme minibussin kyytiin. Kun lopulta kaikki olivat kyydissä, jatkoimme matkaa kohti Halong Bayn satamaa, jonne oli matkaa Hanoista reilut kolme tuntia. Satamassa oli päällä hirveä häsellys, kun (yhtään värittämättä) tuhannet turistit odottivat pääsyä laivoihin, joita oli puolestaan satoja. Pitkä bussimatka ja kaikki sähläys pyyhkiytyi kuitenkin nopeasti mielestä, kun paattimme pääsi liikkeelle ja näin silmieni edessä tuhannet merestä kohoavat kalkkikivivuoret. Sää oli hieman sumuinen, mutta toisaalta usva teki maisemista ehkä jotenkin vielä taianomaisemmat. Alkumatka menikin laivan kannella huokaillessa ohi lipuvia upeita maisemia, en ole ikinä nähnyt vastaavaa.

1-IMG_5181

1-IMG_5170

1-IMG_5165

1-IMG_5160

1-IMG_5182

Ensimmäinen pysähdyksemme oli komea tippukiviluola. Valokuvani eivät valitettavasti onnistuneet ollenkaan, mutta paikan päällä luola oli todella suuri ja näyttävä. Luolan jälkeen pääsimme kokeilemaan melomista kajakeilla. Oon kokeillut melomista muutamia kertoja ja oon siinä kaikkea muuta kuin hyvä, mutta onneksi mun melontakaveri osasi nää hommat, mun vastuulle jäi lähinnä navigointi ja kajakin ohjailu. Melottiin sellaisen ”salaisen” kalliotunnelin läpi ja päädyttiin rauhalliseen laguuniin. Ihan uskomattoman kaunis paikka: turkoosina kimalteleva vesi, lintujen viserrys ja korkeat kalliot, joilla apinat loikkivat. Mulla ei valitettavasti oo kajakkiretkeltä yhtään kuvaa, mutta toisaalta se sai mut keskittymään täysillä vaan nauttimaan siitä hetkestä. Kajakointi olikin hieman yllättäen suosikkijuttuni koko retken ajalta! Illan tultua risteilyaluksemme ankkuroitiin yöksi paikalleen. Syötiin illallista ja vietettiin rento ilta kannella korttia pelaillen ja tähtiä katsellen. Etukäteen mua oli vähän jännittänyt, jos oisin joutunu olee koko retken yksin tyyliin joidenkin tylsien pariskuntien kanssa, mutta  samalle laivalle sattukin peräti kuus yksin matkustavaa reissuhullua. Ihan mahtavaa jengiä eikä tylsistymisestä/yksin jäämisestä ollut mitään pelkoa!

1-IMG_5150

1-IMG_5138

1-IMG_5143

1-20160328_094319

1-20160328_094754

1-hiujiu

Retken toinen päivä valkeni sumuisena emmekä valitettavasti päässeet näkemään auringonnousua, joka on Halong Baylla parhaimmillaan varmasti uskomaton kokemus. Ei silti mitään valittamista aamiaismaisemissa! Päivän ensimmäinen kohde oli Ti Top Island, jossa vaihtoehdot olivat joko jäädä chillaamaan biitsille tai kiivetä ylös näköalapaikalle. Aamusta energiaa vielä riitti eikä sääkään kutsunut auringonoottoon, joten valitsin kiipeämisen. Hikinen urakka palkittiin upeilla maisemilla!

1-IMG_5203

1-IMG_5219

1-IMG_5217

1-IMG_5216 1-IMG_5211

1-IMG_5209

1-IMG_5223

1-IMG_5225

1-IMG_5226

Tän jälkeen jatkettiin matkaa Cat Ba- saarelle, joka on Halong Bayn suurin saari. Aloitimme saareen tutustumisen tekemällä kävelyretken kansallispuistoon ja kiipeämällä korkealle näköalapaikalle. Tykkäsin kansallispuistosta ihan älyttömästi! Parin tunnin haikkauksen jälkeen suuntasimme Cat Ban keskustaan hotellillemme majoittumaan ja syömään lounasta (oli muuten ”pikkusen” nälkä tässä vaiheessa!)

1-IMG_5249

1-20160328_113616

1-sisisis

1-20160328_113807

Myöhäisen lounaan jälkeen oli vaihtoehtona joko lähteä retkelle Monkey Islandille tai viettää vapaa-aikaa Cat Ba- saarella. Itse olin saanut apinoista tarpeekseni Thaimaassa ja kaipasin jo aamupäivän aktiviteettien vastapainoksi vähän chillimpää menoa, joten päätin skipata Monkey Islandin. En ollut ainoa vähän rauhallisempaa menoa kaipaava, joten otettiin meidän jengin kanssa suunnaksi ranta ja hengailtiin siellä: pojat pelas futista ja kävi jopa uimassa, me Juditin kaa torkuttiin toppatakit päällä :DD Hengähdystauko teki hyvää ja kun hotellissa kokoonnuttiin muun ryhmän kanssa illalliselle, päätettiinkin vielä lähteä tutustumaan Cat Ban yöelämäään. Yhdestä baarista löydettiin rullakiekko ja pöytäfutis, meikän kaa pelanneet saattaa tietää, miten siinä voi käydä :’D

1-IMG_5265

1-IMG_5266

1-IMG_5260

1-IMG_5261

1-IMG_5257

1-IMG_5256

Viimeinen päivä kului pääosin matkustamiseen eikä siihen kuulunut mitään sen kummempia aktiviteetteja. Matkaohjelmassa oli maininta kokkikurssista, joka olisi osa paluumatkan ohjelmaa, mutta jostain syystä sitä ei järjestettykään. Laivamme palasi hakemaan meidät Cat Ban satamasta ja seilasimme Halong Bayn satamaa, josta puolestaan minibussi haki meidät ja ajettiin takaisin Hanoihin, jonne saavuimme myöhään iltapäivällä.

1-IMG_5268

1-IMG_5255

1-IMG_5253

Kokonaisuudessaan olin retkeen tyytyväinen, vaikka kolmas päivä kuluikin lähinnä matkustamiseen. Maisemat olivat uskomattomia, kajakointi mieletön kokemus ja Cat Ba -saaresta tykkäsin kovasti, joskaan kaupungin keskusta ei ollut mikään erikoinen. Yksi juttu minua kuitenkin jäi häiritsemään: järkytyksekseni Halong Bay oli paikoin saasteinen ja minulle tuli todella surullinen olo vedessä kelluvista roskista. En ole ollenkaan varma, onko Halong Bayn turismi kovinkaan kestävällä pohjalla. Sääli, sillä paikka on niin kaunis ja ainutlaatuinen, että sen soisi pysyvän kunnossa, jotta tulevatkin maailmanmatkaajat pääsisivät nauttimaan sen taianomaisesta miljööstä.

• Reply Helie 17.8.2016 at 20:14

Kylläpä näistä kuvista jää erikoisesti mieleen,mopot,värikkäät luolat,kirkkaat vedet ja vaatteet parvekkeilla.Upeeta,mahtavaa varmaan ollut.

• Reply katareissaa 18.8.2016 at 21:41

Kiitos! Mukavaa, kun jaksat aina kommentoida ja myötäelää näitä miun seikkailujani 🙂

• Reply Katja 23.10.2017 at 15:02

Hei,
    Voikohan tuollaiselle risteilyretkelle lähteä lasten kanssa? Meillä suunnitelmissa Thaimaa/Vietnam lasten kanssa. Koitan vähän suunnitella mitä ohjelmaa sitä voisi niiden kanssa tehdä.

• Reply katareissaa 16.11.2017 at 14:09

Hei! Pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta! En näe ongelmaksi tehdä lasten kanssa, pahin osuus varmaankin suht pitkä välimatka Hanoin ja Halong Bayn välillä. Varsinkin jos lapset ovat hieman vanhempia ja tykkäävät uida, kajakoida, tutkia uusia paikkoja ym., niin varmasti tulee oikein mukava reissu 🙂 Jos reissun ostaa paikan päältä, niin kannattaa kysyä eri matkanjärjestäjiltä, mitä risteilyä erityisesti suositellaan perheille!

• Reply Riikka 24.10.2017 at 22:11

Heippa!

Kiitos kaikista vinkeistä! Saanko kysyä mihin ajankohtaan olit Halong Baylla?
    Itse olen menossa tammikuussa ja mietin, että kannattaako ottaa se toppatakki mukaan 😀

• Reply katareissaa 16.11.2017 at 14:15

Kiitti kommentista ja pahoittelut myöhäisestä vastauksesta! Oma reissuni sijoittui maaliskuun loppupuolelle ja kevyttoppatakki ajoittain käytössä (tosin itse oon aikamoinen vilukissa 😀 ). Tammikuu on ehkäpä kylmin kuukausi, mutta ei varmasti suomalaisille mikään ongelma kuitenkaan (ainakaan valtaosalle!) Ota varalta kuitenkin lämpöisempääkin päällepantavaa, vaikka juurikin kevyttoppis 🙂