Thomas Cook kokemuksia ja lomalennolla Kap Verdelle

Kaukana ovat keihäsmatkat, mutta onneksi on vielä olemassa aitoja oikeita lomalentoja. Rehellisesti sanottuna mulla on niin huonoja kokemuksia näistä ns. ”lomalennoista” historiasta, että taas halvan hinnan saattelemana nielaisin ja odotin pahinta ennen matkan alkua. Onneksi kehitys kehittyy ja mieli pysyy avoimena, sillä ei tämä niin paha taas ollutkaan! Tässä siis Thomas Cook kokemuksia väliltä Helsinki-Sal (Kap Verde).

Mikä Thomas Cook?

Thomas Cook on kuuluisa lomalentojätti, joka on Suomessa tunnettu erityisesti matkanjärjestäjä Tjäreborgin omana yhtiönään. Kohteita yhtiöllä on ympäri maailmaa lähes sata, koneita lähes 50 ja Suomestakin näillä siivin pääsee niin Eurooppaan, Aasiaan kuin Afrikkaankin. Toimintaa Thomas Cookilla on erityisen paljon myös muissa Pohjoismaissa, Saksassa ja keski-Euroopassa, sekä Briteissä. Tyypillisimpiin kohteisiin yhtiöllä kuuluu lomayhtiönä esimerkiksi talvisin Thaimaa ja Kanariansaaret ja kesällä esimerkiksi Espanja ja Kreikka. Thomas Cook lisäksi lupaa sivuillaan, että Scandinaviasta lähtevät koneet ovat vuodesta 2015 lähtien joko täysin uusia tai täysin kunnostettuja.

Ennen matkaa

Halpuus alkaa huveta jo varausta tehdessä. Tarjotaan Economy Plus luokkaa 50 eurolla ja edetessä selviää ettei tuo edullinen perushinta kata oikeastaan penkkiä eteenpäin. Thomas Cookin käsimatkatavarakin saa painaa vain 6kg, josta ollaan myös erittäin tarkkoja lentokentällä. Niin tarkkoja, että Kap Verden päässä meidän tuli ottaa tästä laukusta takit pois punnitsemisen ajaksi, vaikka ruumalaukkukin oli 2kg vajaa ja vaikka takit menivät tasan suoraa takaisin kyseiseen laukkuun punnitsemisen jälkeen. Lisämaksusta tarjoillaan erilaisia laukkuyhdistelmiä, joista me tyydyimme halvimpaan komboon 14kg ruumaan + käsimatkatavara 14 eurolla. Seuraava mahdollisuus olisikin jo maksanut 45 euroa ja tällä olisi saanut 19kg + käsimatkatavaran. Lisäksi lentokoneateriaa kaupitellaan 10,50 eurolla per ateria (ei sisällä juomia) ja yhtiö painottaa, että omien eväiden tuominen koneeseen on kiellettyä. Myöskään mitään snacksejä kuten leipiä ei sitten saa koneesta ostettua. Sekin tuli hyvin selväksi… Näitä kun sitten alkaa lisäilemään on mukavuudenhaluiselle lentäjälle tosiaan saattanut kertyä jo melkoinen lisäpotti matkan hintaan. Me onneksi selvisimme siis vain tuolla 14 euron lisämaksulla, joka sekin otti päähän jo niin paljon, että jos vain muita vaihtoehtoja olisi ollut olisi tämä jäänyt ostamatta. Ruumalaukku kun hankaloittaa aina elämää, kun lennettävänä on myös Oulusta Helsinkiin ja takaisin.

Helsinki – Sal ja Sal-Helsinki – A330

Kun sitten lähdön päivä koitti, käsimatkatavaralaukku oli tarkkaan punnittu tiskillä ja ruumalaukku heitetty seuraavaan koneeseen oli aika aloittaa matka Thomas Cookin kyydissä kohti Kap Verdeä ja Salin saarta. Tätä reittiä yhtiö lentää mukavan isolla A330 koneella. Homma reitillä toimii niin, että mennessä pysähdytään Kööpenhaminassa ottamassa lisää ihmisiä kyytiin ja vastaavasti palatessa lennetään suoraan Helsinkiin, jonka jälkeen kone jatkaa vielä Kööpenhaminaan viemään tanskalaiset lomalaiset kotikonnuille. Lisäpysähdyksestä matka-aikaa kertyy suomalaiselle noin 2 tuntia enemmän menomatkalle, jolloin menomatkalla aikaa saa kulumaan noin 9,5 tuntia ja palatessa 7,5 tuntia.

Kone yllätti siisteydellään. Ylähyllyistä näki ja myöhemmin äänistä kuuli, että kone oli vanha rutku, mutta luvatusti melko vasta kunnostettu ja tyylitelty sisältä. Meidän paikkamme löytyi kumpaankin suuntaan mennessä karjavaunun takimmaisesta osasta mukavasti kahden henkilön ikkunariviltä. Penkit olivat perinteiset ja riviväli sitä normaalia luokkaa. Ei liian tilavaa eikä mitenkään liian ahdastakaan (terveisin 150cm tyttö). Etummaisesta penkistä löytyi viihdejärjestelmä, josta sitten loppujen lopuksi ei maksamatta saanut katsoa muuta kuin reitin etenemistä ja Thomas Cookin mainoksia. 9 euron hintaan näytöltä olisi tosiaan saanut sitten katsella elokuvia ja kuunnella lisäksi musiikkia. Kuulokkeista olisi saanut pulittaa vielä erikseen 1,5 euroa. No onneksi oli omat kirjat matkassa, sillä jotenkin aavistin tämän rahan kiskomisen jo kotona.

Ruokaa emme tosiaan ostaneet, mutta positiiviseksi yllätyksekseen Thomas Cook tarjosi menolennolla sekä Helsinki-Kööpenhamina välillä, että viimeisellä välillä ilmaiset leipäset. HEL-CPH tuo leipänen oli täydellisen vaalea sämpylä ja pitkän lennon loppumetreillä saimme nauttia aidon tanskalaista Smørrebrødia, joka jäi allekirjoittaneella syömättä. Myös paluulennolla Sal-Helsinki välillä tarjottiin ilmaiseiksi samanmoinen Smørrebrød. Näiden leipien kanssa myös budjettituristille tarjoiltiin ilmaiseksi mukillinen joko teetä tai kahvia. Kofeiinia kestämätön ihminen ei valitettavasti saanut edes kysymällä korvattua näitä juomia edes lasillisella vettä. ”Ei tähän kuulu vesitarjoilu, mutta me kyllä myymme sitä 3 euron hintaan”. Niinpä niin…

Loppumatka kumpaankin suuntaan menikin tehdessä TaxFree myyntiä Scandinaavisen ystävällisellä otteella. Jossain vaiheessa mietin, että ei muuten näillä yhtiöillä pääse lentoemännät ja stuertit todellakaan helpolla kun koko ajan pitää olla kärryjen kanssa myymässä hajuvesiä, juomia, arpoja ja milloin mitäkin. Aivan alkumetreiltä loppuun saakka miehistön kasvoilla säilyi kuitenkin hymy ja se jos mikä tekee jopa nuukailija matkailijan onnelliseksi.

Loppupuhinat

Thomas Cook on kaikessa komeudessaan hyvin perinteinen lomalentoyhtiö. Kun koneeseen astuu jo valmiiksi asenteella ja valmiina maksamaan kaikista mukavuuksista mikään ei mene pieleen eikä tuota pettymyksiä. Yhtiön A330 koneet olivat kuitenkin siistejä, tilavia ja Skandinaavinen henkilökunta ystävällistä. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan valitsisi yhtiötä perinteiselle lomareitille (kuten Kanarialle ja Kreikan saarille), jonne parempaa suoraa tarjontaa on saatavilla myös monilla muilla yhtiöillä. Kap Verdelle ja Salin saarellle Thomas Cook on kuitenkin edullinen ja hyvä yhteys, joka on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen. Tui Fly Nordicin samainen yhteys viereiselle Boa Vistalle lienee samaa sarjaa. Ei kannata siis missään nimessä jättää tekemättä matkaa lentoyhtiön vuoksi, vaan kannattaa varustautua kaivamaan lompakkoa mikäli lennolta haluaa mukavuuksia.

Previous Post Next Post

4 Comments

  • Reply Maarit Johanna torstai, helmikuu 21, 2019 at 19:55

    TÄÄÄH. Että ei edes omia eväitä saa tuoda? :O ompa kyllä aika järkkyä. Minusta lennoilla on parasta se kun saa ostaa laukun täyteen snäksejä ja vetää niitä sen seittemän tuntia että pysyy jotenki kuosissa. Aikamoista rahastusta. Melkoinen halpalentoyhtiö. Lyhyellä Manner-Espanjan lennolla tuo oliski varmaan vielä ihan ookoo, mutta noin pitkällä saattais ruveta jo ahistamaan. Tuollaiset välilaskulomalennot on myös itelle aika kauhistus. Arubalta takaisin tullessa oli 20min lennon jälkeen välilasku viereisellä saarella Bonairessa ja en muista koska olisin viimeksi ollu yhtä peloissani kuin sen 20min 😀

    • Reply Katja torstai, helmikuu 21, 2019 at 21:01

      Joo tää omien eväiden tuonti sääntö oli hassu 😀 Se luki vielä lentolipussakin. Melkein voisin liittää kuvan siitä tähän postaukseen. Mulla kyllä oli laukussa kaksi leipää, levy suklaata ja rasiallinen tomaatteja eikä siitä kukaan mitään sanonut, vaikka niitä söinkin myös lennon aikana. Jos olis sanonut niin olisin varmaan mennyt vessaan evästauolle! Tällä varmasti ajetaan sitä, että jokainen maksaisi tuon 21 euroa heidän tarjoamastaan ruuasta.

      Nuo välilaskut on kurjia, mutta toisaalta jos pikkusaarille lennetään suorana tällaisilla isoilla koneilla, nin ei taida Suomesta millään löytyä 388 matkustajaa joka viikolle. Kööpenhamina oli onneksi reitin varrella. Eniten nauratti paluumatka kun tosiaan lennettiin Köpiksen päältä pysähtymättä ja tiesi, että puolet porukasta kääntyy sinne Helsingin jälkeen takaisin.
      Milläs te lensittekään Aruballe?

  • Reply Anssi sunnuntai, helmikuu 24, 2019 at 12:38

    Äärimmäisiä halpalentoyhtiöitä! Osasko ne suomea siellä? 😀

    • Reply Katja sunnuntai, helmikuu 24, 2019 at 21:04

      Vähän halpalentoyhtiön makua joo, mutta sitä saa mitä maksaa. Ja kun tosiaan näihin ”lisämaksuihin” varautuu niin kyllä näillä lentelee. Kone oli kuitenkin siisti ja tilava. Ja pysyi ilmassakin:)
      Miehistössä oli mennessä ja tullessa 2 suomalaista lentoemäntää. Se ei ole mikään huima määrä ajatellen, että koneessa oli yhteensä 388 matkustajaa. Loput kapteenit ja perämiehet mukaanlukien olivat ruotsista/tanskasta/norjasta.

    Leave a Reply