Kerran erasmus aina erasmus ja pari kohtaamista Oulussa

Tälle vuodelle on mahtunut jo paljon tohinaa, vaikka itse olenkin pitänyt vakaasti jalat Suomen kamaralla sitten kotiuduttuani Singaporesta. Maisteriopintojen toinen lukukausi on pitänyt mukavan kiireisenä, mutta onneksi erasmus on jättänyt jälkeensä niin päästään vajaita ihania ystäviä, että heitä on saapunut jo kahdesta eri osoitteesta tänne kylmään pohjolaan ihmettelemään lunta ja jahtaamaan revontulia. Mutta hei tietenkin tärkeimpänä syynähän näille reissuille on taatusti ollut tulla moikkaamaan hurmaavaa Suomityttöä…

Madrileño ja 3 päivää Oulussa

Heti Singaporesta palattuani sain seuraavalle viikonlopulle seuraa suoraan rakkaasta Madridista. Madrileño saapui iltakoneella ja lähdin vastaan keskustaan. Vastassa oli pikkupakkanen, hävettävän autio perjantai-iltainen keskusta (sen täytyi olla sen tipattoman vika…) ja yksi onnellinen host mama. Tästä alkoi siis Oulu-loma.

Kolmeen päivään sai usutettua aika paljon ohjelmaa ihan tavallisesta nähtävyyskierroksesta moniin aktiviteetteihin.

Ensimmäinen päivä starttasikin tarkkaan suunnitellulla pyöräkierroksella koko Oulun läpi. Vispasimme menemään läpi kasvitieteellisen puutarhan yliopistolle, tsekkasimme järviä, menimme Tuiran rantaan, hypimme Hupisaarilla, ajelimme Ainolan puiston läpi, kävimme kirkossa, herkuttelimme keskustassa, sanoimme hei Toripolliisille, ihailimme Pikisaaren puutaloja, kävelimme merenjäällä Naltsussa ja hämmästelimme uutta Oulua Toppilansaaressa.
Ensimmäisten kilometrien jälkeen varmuutta alkoi kertyä pyörän selässä ja ja Madrileño pyörsi aika hyvin ajatuksensa siitä, ettei talvella voi missään nimessä pyöräillä tai tehdä ylipäänsä mitään… Kumpikaan ei kaatunut kertaakaan joten homma onnistui aika nappiin!
(Lue saman reitin paikoista tästä, mutta kesäaikaan)

Toinen päivä alkoi retkellä Kiiminkiin Koitelinkoskille katsastamaan luontoa ja harrastamaan talvigrillausta. Koski alkoi olla jo aika ummessa kiitos järkyttävien pakkasien, mutta espanjalainen nautti maisemista. Kaikki oli ”increíble” ja sehän on host-mamasta aina kiva kuulla. Paluumatkalla kävimme pikareissun Ruskotunturilla ja ilalla suuntasimme vielä mäenlaskuun. Enpäs muista milloin viimeksi on tullut itselläkään käytyä pulkkamäessä, mutta voi jumpe oli muuten hauskaa!

Viimeisenä päivänä otimme vielä pyörät alle ja suuntasimme ensin lähirantaan pienelle jäänpäällä kävelyllä. Edelleenkin tämä aktiviteetti sai espanjalaisen sanattomaksi ja vaikka sää oli suoraan Oulusta en kuullut yhtään valituksen sanaa. Kävelyreitti vei omaan lemppariini Letonniemeen ja teimme pienen luontoretken keskellä kaupunkia.

Sitten olikin aika sanoa heipat ja toivoa, että nähdään taas pian.

Itävalta valtaa pohjoisen: Oulu – Rovaniemi

Pariviikkoa opiskelin ahkerasti, kunnes viimeviikolla oli ilo saada 3 rempseää tyttöä Alppien keskeltä Oulun pakkasiin. Valitettavasti oma aikataulu oli jo täynnä myös yliopistoa, joten kaikkea aikaani en voinut antaa Itävallan tytöille samalla tavalla kuin Madrileñolle. Aikataulu hoitui kuitenkin niin kätevästi, että omina kiire päivinäni keskellä viikkoa tytöt ottivat auton ja hurauttivat Rovaniemelle nauttimaan huskytourista ja joulupukista samalla kun itse hoidin yhden tentin ja pari luentoa alta pois.

Oulussa otimme melko rennosti. Ajelimme bussilla keskustaan, teimme pienen kävelykierroksen ja istuskelimme kahviloissa muistellen niitä elämän parhaita hetkiä aurinkoisessa Madridissa. Toki Naltsun ranta oli pakollinen myös tällä porukalla! Muistoja verestääksemme päätimme myös suunnata yhteisvoimin erasmusbileisiin pieneen kellariin ja yrittää leikkiä, että oltaisiin takaisin Madridissa. Eihän se tunnelma ollut toki lähellekään kuin Espanjassa, mutta espanjan omat Erasmusvaihtarit ja se, että ylipäänsä oltiin taas samassa kaupungissa korvasi muuten aika surkeita puitteita.

Tämän tapaamisen jälkeen iski kyllä aivan järkyttävä haikeus ja ikävä. Kyllä siinä tuli taas ajateltua, että oma Erasmus ei olisi voinut olla onnistuneempi. Kuinka paljon Alppien asukinkin kanssa tuli yhdessä koettua!

Samalla kun omat reissut mm. Itävallan roadtripille ja Tsekin pikkukyliin on suunnitteilla, toivon ihan täysillä, että vielä jotkut etelän kasvatit uskaltautuisivat joku päivä Pohjois-Suomeen.

Kerran erasmus aina erasmus ja toivottavasti tämä stoori tulee jatkumaan jopa vielä tänäkin vuonna reunioiden merkeissä. <3 Lähtekää vaihtoon ja tehkää avoimin mielin uusia ystäviä. Ette tule katumaan. Ainakin omalla kohdalla tämä on jo todistettu, että puolen vuoden aikana hankitut ystävät kyllä seuraavat elämässä mukana.