Suomen suurin matkablogiyhteisö

Esittelyssä Qatarin karjavaunu: Helsinki-Doha-Singapore

Qatar airways avasi viime vuonna erinomaisen reittiyhteyden Dohan kautta maailmalle. Reitin auettua tarjouksia on sadellut tasaiseen tahtiin sähköpostista toiseen.  Kun ajatus Singaporen reissusta syntyi ei mennyt kauaakaan kun sopiva tarjous löytyi (414 eur/hlö) ja liput olivat sähköpostissa. Qatar Airways ja Doha kauttakulkupaikkana sopiikin parhaiten reitille, kun kohde sijaitsee Aasiassa, Australiassa tai joissain Afrikan kohteissa. Tässä Singaporen tapauksessa yhteys oli niinkin hyvä, että liittymät Oulusta sai helposti samalle päivällle (kiitos iltalähdön ja ilta paluun) ja vaihtoaika molempiin suuntiin Dohassa oli vain 2 tuntia.

Tosin eipä se pitempikään vaihtoaika Dohassa olisi välttämättä pahitteeksi, sillä Dohan uusi lentokenttä on toimiva ja saanut 5 tähteä. Tämän lisäksi Qatarissa järjestetään erilaisia toureja pitkän vaihdon matkalaisille. Parhaimmillaan siis esimerkiksi 8 tunnin vaihdon aikana ehtisi tutustua ilmaiseksi Dohan kaupunkiinkin!

Mutta mitens tämä parhaimmaksi lentoyhtiöksikin valittu Qatar airways sitten pelasi. Mennäämpä asiaan ja tässä siis omat kokemukseni sieltä perältä halpalippujen karjaluokasta reitilta Helsinki-Doha-Singapore ja Singapore-Doha-Helsinki.

HEL-DOH & DOH-HEL A320

Helsinginstä Dohaan ja takaisin kuljettiin perinteisen Airbus A320:n kyydissä. Toisin kuin esimerkiksi kotimaisella tai länsinaapurilla myös näissä koneissa businessluokka oli eroteltu karjavaunusta kunnon kaatuvilla penkeillä ja skriineillä. Karjavaunu oli kuitenkin melko perinteinen ulospäin. Kummallakin puolella odotti 3 penkkiä tyynyineen ja peittoineen. Jokaisessa penkissä oli oma viihdejärjestelmä, mikä teki matkan kulusta heti jouhevampaa. Nettiä sai käyttää 15 min ilmaiseksi per lento ja tämän jälkeen lisäajan ostaminen olisi ollut mahdollista. Heti lennon alkuun jaettiin kuulokkeet, kosteuspyyhkeet, matkapussukat ja päivän menu. Matkapussukasta löytyi lentosukat, huulirasvaa, silmäsuojat ja hammastuotteita. Kyllä näissä puitteissa kelpasi matkustaa 6,5 tuntia!

Tämän 6,5 tunnin aikana tarjottiin siis kaksi ateriaa ja koko matkan sai ilmaista juotavaa. Myös väkevät juotavat kuuluivat hintaan. Menusta sai valita aterian kolmesta vaihtoehdosta. Perinteisesti kanan, kasvis ja punaisen lihan väliltä. Toinen välipala tarjottiin pari tuntia ennen laskeutumista. Tämä oli leipä ja jokin pieni leivonnainen kuten muffinssi. Myös tässä vaihtoehtoina oli perinteisesti joko kanatäyte taikka kasvis.

Voin sanoa, että aika kului tässä syömäruljansseissa aika jouhevasti. Mutta ei nämä pätkät pelkkää iloa ja nautintoa olleet. Vaikka tämän koneen penkit olivat mukavat ja väli suhteellisen suuri, penkit kaatuivat aivan liikaa taaksepäin. Kun esimerkiksi paluumatkalla edessä istuvat vetäisivät penkit ala-asentoon heti nousun jälkeen ja nostivat vasta laskeutuessa, tila pieneni heti ihan minimiin. Laukusta oli mahdotonta saada yhtään mitään, televisioruutua oli erittäin haastavaa katsoa kiitos 10cm välin naamataulusta ja se syöminen siinä tilassa… Onko näitä edes pakko pystyä tällaisilla lyhyillä lennoilla kaatamaan. Lienee ikuinen makukysymys.

Toisekseen ilmastointi ei pelannut yhtään karjavaunun etuosassa. Kummallakin lennolla istuin rivillä 8, niin että rivi 7 oli ensimmäinen karjavaunun puolelta. Jos vain suinkin voit, älä missään nimessä ota penkkiä tästä edestä, sillä ilmastointi ei vain toimi! En tiedä onko parempi kärsiä koneessa kylmyyttä vaiko tätä erittäin pahalaatuista lämmintä ilmaa, jossa hiki valuu vaikka vaatteet on heitetty jo ajat sitten lattialle. Ilma oli täysin erinlainen käytävällä jaloitellessa ja wc-käynneillä koneen takaosassa.

Noin muuten täytyy sanoa, että kokonaisuudessaan Qatar on kyllä saanut vietyä tämän palvelutason myös suht. lyhyillä lennoilla uskomattoman hyvälle tasolle. En kehtaa edes laskea kuinka monta kertaa otin santsikuppeja eri mehuja lentoemäntien kävellessä oikeastaan koko lentojen ajan käytävää tarjottimet kädessä.

DOH-SIN & SIN-DOH A350

Dohasta Singaporeen lennettiin astetta isommalla koneella Airbus 350:lla. Tämä 8 tunnin lento kului siis koneessa, jossa penkkijako karjavaunussa oli jaettu niin että kolmessa rivissä penkkejä oli jokaisessa aina kolme. Huono jako omasta mielestäni. Sitä kun normaalisti matkustaa aina itse kaksin jos ei yksin. Jako ei sovi myöskään ollenkaan 4 henkisille perheille.

Koneet olivat kuitenkin uuden kiiltäviä. Palvelut olivat juuri samat kuin aiemmalla lennolla. Peitot, tyynyt, pussukat, kuulokkeet, raikastimet ja ruokamenut noudattivat samaa kaavaa. Skriinit olivat suuremmat, mutta valikoima elokuvien ja muiden osalta vaikutti olevan sama. Näillä lennoilla uteliaisuudestani katsoin muutaman arabileffan ja yhden espanjalaisen. Valikoimaa siis löytyy joka maailman kolkasta.

Palvelutaso pysyi myös näillä lennoilla korkealla. Juotavaa jaettiin koko ajan lisää ja ystävällinen palvelu ei jättänyt mitään hampaan koloon. Suuressa koneessa matkustusmukavuus oli myös täysin eri luokkaa kuin aiemmassa pienessä rutkussa. Suuret välit ja suunnittelu niin ettei homma mennyt ihan niin ahdistavaksi vaikka edessä istuva kaatoikin penkin taaksepäin.

Entäs ne ruuat sitten? Näiden neljän lennon aikana tuli siis syötyä yhteensä 4 oikeaa ateriaa ja 4 välipalaleipää. Ja täytyy nyt myöntää, että vain Turkish Airlinesin kyydissä olen syönyt näin maukasta lentokone ruokaa. Näihin valintoihin kuului pestopasta, hot-sour beef, currykana ja bbq-kana. Kaikki ateriat nautittiin salaatin ja jälkiruoan kanssa ja syötiin metallisilla aterimilla. Voi kun aina se lentokone ruoka olisi tällaista! Täytetyissä leivissä oli melko mausteiset ja tuliset kanatäytteet. Monelle voi tulla näissä melko herkästi raja vastaan, mutta tälle nirsolle jopa nämäkin maistuivat enemmän kuin hyvin. Sitten kun tämän kaiken sai vielä huuhdella alas ultimaattisella suosikillani mangonektarilla en olisi voinut olla tyytyväisempi!

Turhaa Qatar airwaysia ei siis ole valittu maailmanluokan lentoyhtiöksi monena vuonna peräkkäin. Koneet ovat uusia ja palvelu pelaa erinomaisella tasolla. Harva lentoyhtiö on enää tänäpäivänä todella näin täyden palvelun lentoyhtiö. Karjavaunu tarjoaa hintaansa nähden melkoista laatua. En halua edes ajatella kuinka pitkälle palvelu ja mukavuus on viety siellä särmin paremmalla puolella.

Rohkeasti siis Qatarin siiville tarjouksien saattelemana! Tämän kokemuksen jälkeen itään matkustaessa ja tarjouksien tullessa vastaan aion ehdottomasti suosia Qatar airwaysia jatkossakin.

Lue tästä myös kokemukseni Sas:n Aasian lennoista karjavaunussa (kokemuksena taustalla Tokio ja Hongkong) klik. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Anssi sunnuntai, tammikuu 21, 2018 at 22:01

    Kyllä Qatarilla riittää rahaa millä mällätä, sen huomaa 😀 Ruokaakin noin useaan otteeseen!

    • Reply Katja maanantai, tammikuu 22, 2018 at 17:33

      No palvelu on kyllä ihan eri tasolla kuin monilla eurooppalaisilla yhtiöillä. Seuraavaksi pitäsi päästä lentämään Emiratesilla ja Etihadilla. 😀

  • Reply Sari | SariKoo.fi maanantai, tammikuu 22, 2018 at 13:35

    Qatar on ollut oma suosikkini jo pitkään, eikä näköjään taso ole laskenut – ehkä jopa noussut uusien koneiden myötä! Kun eivät vielä Suomesta lentäneet, niin matkustin mielummin laivalla Tukholmaan, että pääsin Qatarin kyytiin 😀 Miten niin lentoyhtiöllä on väliä???

    • Reply Katja maanantai, tammikuu 22, 2018 at 17:37

      Joo tämä oli kyllä kaikin puolin positiivinen kokemus! Miten voikin olla, että jotkut yhtiöt pystyvät pitämään tällaista laatua yllä edulliseen hintaan. Voisin itsekin ottaa lennon Tukholmasta jos asuisin etelä-Suomessa ja siirtyminen olisi helpompaa. Laadun merkitys kasvaa mitä pidempi lentomatka on edessä. Ja kyllä sillä lentoyhtiöllä on väliä! 😀

  • Reply Pirkko / Meriharakka maanantai, tammikuu 22, 2018 at 14:42

    Tuosta olikin jo jossain, että oliko niin, että jotkut lentoyhtiöt tilaavat jatkossa lyhyille väleille koneita, joissa penkit eivät kallistu senttiäkään vai että ne kieltävät sen? Pakko lienee olla ensimmäinen, sillä eihän jälkimmäinen kuitenkaan toimisi.
    Qatarilla on jo parikin kertaa tullut lennettyä ja nyt matkamessuilla joku taas muistutti, että jos Balille päätyisimme (kuten joskus on ollut ajatuksena), niin tuo reitti Dohan kautta on paras. Minä olin kuvitellut, että sinne mentäisiin Bangkokista, mutta käy minulle Dohastakin 🙂

    • Reply Katja maanantai, tammikuu 22, 2018 at 17:39

      Joo taisi olla British Airwaysilla, mikä on mun mielestä erittäin hyvä asia. Näissä pienemmissä koneissa kun se ei vain toimi jos ajattelee yhtään takana istuvan lentomukavuutta.

      Qatarin yhteys Balille on ilmeisesti erittäin hyvä. Menomatkalla Dohan kone oli lähes täynnä juuri Balille menijöitä. Paluumatkalla suurinosa oli tulossa Thaimaasta. Toimii erinomaisesti lähes minne tahansa Aasiassa!

  • Reply Pirita | Matkailoja maanantai, tammikuu 22, 2018 at 21:08

    Qatarin ruoat todellakin yllättivät, mausteitakin oli käytetty. Ja erikoisruokavalioiden ruoat jaettiin yhtä aikaa muiden kanssa, ei tarvinnut odottaa pelkän ruoan kanssa juomakärryä.

    • Reply Katja tiistai, tammikuu 23, 2018 at 10:18

      Ruoat olivat kyllä aivan omaa laatuaan! Ei sellaista mössöä, mitä on tottunut saamaan mistä ei saa kuin mahan kipeäksi. Positiivista oli tosiaan myös se, että lapset kierrettiin ensin läpi ja heille tarjottiin lasten menua ja mahdollisuus ensimmäisenä valita ruokansa ja tosiaan tuo, että kaikki ruuat tuotiin kuitenkin kaikille samanaikaisesti!

  • Reply Huuru perjantai, maaliskuu 8, 2019 at 14:04

    Ihan hirveä tuo A320 turistiluokassa noin pitkälle lennolle, todella ahdistava olo täydessä koneessa vaikka palvelu pelasikin. Bisnesluokka ei kuitenkaan mukavuudeltaan eronnut isommasta konetyypistä.

    • Reply Katja lauantai, maaliskuu 9, 2019 at 09:46

      Joo pienissä koneissa mukavuus ei ole koskaan parasta laatua. Erityisesti kun koneet ovat täysiä! Qatarilla hommaa kuitenkin edes vähän pelastaa tuo erinomainen palvelutaso. Bisnes olisi kiva päästä joskus testaamaan, mutta sitä ei taida omalta osaltani tapahtua aikoihin. Kivaa kuitenkin kuulla, että se olisi kokeilemisen arvoinen myös näillä ”lyhyemmillä” lennoilla!

  • Reply Reijo lauantai, tammikuu 18, 2020 at 15:49

    On lennelty moneen kertaan, mutta nyt e onnettomat lentää Iranin yli, vaikka pääosa lentoyhtiöistä pitää sitä tosi vaarallisena.

    • Reply Katja / Historia de Viajes maanantai, tammikuu 27, 2020 at 00:48

      Qatar on ollut kyllä hyvä lentoyhtiö. Kiva, että sielläkin on tullut lentoyhtiö tutuksi!
      Nyt tosiaan eivät muuttaneet lentoreittejään samalla tavalla kuin esimerkiksi Finnair konfliktin takia. Ehkä heilläkin oma syynsä päätökselle.

    Leave a Reply