Suomen suurin matkablogiyhteisö

All inclusive – yhtä kuin matkailun syöpä

Selailin aikani kuluksi vanhaa kunnon paperista Matkalehteä (1/2015), jonka pääkirjoitus Lopetetaan all inclusive -matkailun käyttäminen vahvisti mun jo ennestään negatiivista käsitystä asiasta. Miksi kukaan haluaa lähteä ulkomaille asti viettämään koko loman hotellin aitojen sisäpuolella tissutellen ja ahmien itsensä ähkyyn?IMG_0153WP_000486

All inclusive -matkailun suosio on rajussa nousussa syystä, jota en voi käsittää. Miksi kukaan haluaa, että loman jokainen päivä toistaa itseään – syödään samaa ruokaa samassa paikassa ja vielä samojen ihmisten keskellä. All inclusiveen kuuluu kaikki loman aikana nautitut ruoat ja usein myös  juomat, joista matkailijat ovat maksaneet matkan oston yhteydessä. Tottakai sitten on syötävä ja juotava varmasti koko rahan edestä ja vielä vähän päälle. Puolihoitokin sitoo ihmiset aika hyvin vain hotellin alueelle, sillä lounaspaikkaa ei tarvitse lähteä etsimään paikallisten keskeltä. Tästä hyötyvät vain ja ainoastaan suuret matkanjärjestäjät, jotka saavat kaikki rahat turisteilta suoraan omaan kassaansa, ruokia ja juomia myöten.148729_3791309469759_819146209_n1000353_10200290018121591_22317597_n

Mitäs paikallisille jää käteen? Ravintolat ja baarit ammottavat tyhjyyttään eikä kukaan sattumalta eksy kivan näköisiin pikku putiikkeihin tai ostoskeskuksiin, koska on jo kiire hotelliin syömään. Näissä kaupungeissa tilanne on paikallisille taloudellisesti erittäin ahdistava. Mun puolesta saisi voimaan astua laki, jonka mukaan all inclusive -palvelut voitaisiin kieltää alle viiden tähden hotelleilta. Näin suuryritykset ei voisi enää törkeästi ryöstää paikallisia yrittäjiä välittämättä sen seurauksista. En yhtään ihmettele, miksei turisteista jossain paikoissa pahemmin välitetä, eiväthän kansalaiset hyödy heidän lomailustaan millään tavalla.DSCN1648DSCN1878WP_000515

Moni varmaan heittäisi tässä vaiheessa keskusteluun lapsiperhe -kortin…

Matka ja ruokailu ovat esimerkin antamista myös lapsille. Ollaanko valmiita opettamaan lapsille miten mässäillään ruokailuajoista piittaamatta ja juodaan sokerisia virvoitusjuomia silloin kuin huvittaa? – Jorma Aula, Matkalehti 1/2015DSCN1818

Minkä takia yleensä vieraaseen maahan lähdetään matkalle? Mä kun kuvittelin lomamatkojen olevan ennen kaikkea spontaaneja retkiä lähiymäristöön ja vähän kauemmas, ennalta-arvaamatonta seikkailua, nautinnollisia hetkiä ja virkistävää vaihtelua etsien uusia makuelämyksiä ja kokemuksia, jotka voi sitten tuoda mukanaan Suomeen ihanina matkamuistoina. Tietenkin voi olla rentouttavaa viettää pari rauhallista päivää ihan vain hotellilla nauttien puolihoidosta, mutta koko viikko kuulostaa jo vähän vetelältä.217950_3161447963615_1893887111_n

Oon matkalehden päätoimittajan kanssa täysin samaa mieltä siitä, että All inclusive -matkailua voi todellakin kutsua matkailun syöväksi. Kuulen toki mielelläni lisää mielipiteitä puolesta ja vastaan!

Previous Post Next Post

24 Comments

  • Reply Maarit Johanna sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 14:09

    Sun otsikointi on niin herkkua! Ihan huippuja 😀 Oon periaatteessa aika paljon samoilla linjoilla. All inclusive ei todellakaan ole minun tapani matkustaa enkä voisi ajatella sellaiseen kuluttavani rahaa. Toisaalta taas ymmärrän täysin niitä ihmisiä jotka sen haluavat. Tiedän monia ystäviäni, joille elämä on superhektistä ja kun on loma, silloin lomaillaan. Heille lomailu tarkoittaa pelkästään palmurantaa, hyvää ruokaa ja laiskottelua meren äärellä. Heitä ei kiinnosta onko kohde Pärnussa rannalla vai Turkissa rannalla. Kunhan lämmintä on, ei tarvitse stressata ruuan laitosta eikä edes siitä että tarvitsisi valita tai lähteä etsimään ruokapaikkaa. Toisille loma on erilainen kuin toisille. Onneksi minun ei vain ikinä tarvitse lähteä sellaiselle lomalle 😀

    • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 14:26

      Tykkään provosoida 8) En toki halua tuomita ketään, harva edes tajuaa noita kauas kantoisia seurauksia. Enkä halua mitenkään jeesustella kuinka itse matkailen täydellisesti, toin vaan esille tämmösenkin näkökulman kun pisti niin tuo lehden artikkeli miettimään! Onhan se lentäminenkin vaarallista ympäristölle, jos siitä lähdetään… 😀 Kukin tavallaan ja niin sen pitää ollakkin! (: Kiitos paljon kommentista 🙂

    • Reply mollymay lauantai, 21 helmikuun, 2015 at 19:51

      Sulla taisi Maarit mieli muuttua nopeasti, kun vertaa mitä kirjoitit Tämä matka -blogiin tästä aiheesta. 😀

  • Reply lena sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 14:11

    Suurelta osin yhdyn mielipiteeseesi tässä. En ole koskaan ollut All Inc. hotelleissa, enkä näillä näkymin ole menossakaan. Ne maksavat aivan liikaa suhteessa siihen, mitä saa ja tykkään todella paljon pienistä paikallisista ravintoloista. Niitä on myös hyvä tukea.

    Toisaalta sitten, tiedän monia jotka reissaavat esimerkiksi golfreissuilla Turkin Belekiin. Näihin reissuihin kuuluu yleensä hotelleista All inc. halusit tai et. Monet ovat sanoneet, että se on sinänsä kyseisellä reissulla ihan ok vaihtoehto – koko päivä menee treeneissä tai kentällä ja illalla on mukava käydä hakemassa hotellilta ruokaa ja mennä sen jälkeen huoneeseen valmistautumaan seuraavaan päivää. Muutamana iltana saatetaan käydä hotellin ulkopuolella syömässä. Tietysti tällaiset reissut eivät niitä ns. perinteisiä turistireissuja olekaan, ja silloin en sitä all inc. pakettia ymmärrä yhtään. Joissain tapauksissa se on kuitenkin se helpoin vaihtoehto.

    • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 14:35

      Kiitos mielipiteestä (: Tuon golffaamisen yhteydessä ehkä paremmin voisin ymmärtää all inclusiven, mutta tulee varmaan maksettua ylimääräistä jos on koko ajan golf-kentällä, eikä pysty hyödyntämään notkuvia ruokapöytiä, varsinkin jos käy vielä jossain eri ravintolassa syömässä sen maksetun hotelliruoan sijaan 😀

  • Reply Hanna sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 16:02

    Komppaan sua! Mä haluan aina matkalla nähdä nimenomaan sitä paikallista elämää, joten en voisi kuvitella tylsempää lomaa kuin all inclusive 😀 Ylipäätään valmismatkat ei oo yhtään mun juttu, ja kaikki suomalaisten suosimat pakettimatkakohteet yritän kiertää aina kaukaa. Valmismatkoilta puuttuu se seikkailufiilis, kun kaiken on joku muu jo järkännyt sujuvaksi.

    • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 17:01

      Niinpä! Puhumattakaan niistä seurauksista mitä tuosta all inclusive -meningistä aiheutuu paikallisille..

      Kiitos kommentista (:

  • Reply Terhi / Muru Mou sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 16:14

    ”Tästä hyötyvät vain ja ainoastaan suuret matkanjärjestäjät, jotka saavat kaikki rahat turisteilta suoraan omaan kassaansa, ruokia ja juomia myöten.” Vaikka muuten juttusi oli ajatuksia varmasti herättävä, niin tämä lause on vähän hassu. Ensinnäkin, kaikki turistien rahat eivät mene matkanjärjestäjälle, vaan kyllä hotelli siitä suurimman osan ottaa. Tämän vuoksi korjaisin, että all inclusivesta hyötyy eniten hotelli, joka usein kuuluu johonkin suureen kansainväliseen ketjuun. En kannata all inclusivea, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. En esimerkiksi ymmärrä, miksi joku menee Kreikassa syömään ranskalaisia hotellin noutopöytään, kun kreikkalainen keittiö on maailman kuulua ja tärkeä osaa lomakokemusta. Mutta esimerkiksi Kuubassa paikallinen ruoka on pääsääntöisesti mautonta lihaa, riisiä ja papuja, ja ymmärrän jos turistit haluaa lomallaan syödä muutakin. Jos haluaa Kuuban Varaderossa yöpyä hotellissa, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin all inclusive, koska niemen kaikki hotellit ovat sellaisia. Tässä ei matkanjärjestäjällä ole mitään sanomista asiaan: joko he ottavat myyntiin all inclusive-hotelleja, tai eivät ota kyseistä lomakohdetta ollenkaan valikoimiinsa. Sama juttu on myös muissakin maailman lomakohteissa, ja joissakin on syynä myös turisien turvallisuus. Halutaan alueelle turismia, mutta turvattomuuden vuoksi ei voi suositella, että hotellialuuelta poistuttaisi pimeän tullen. Totta kai vaihtoehtona voisi olla hotellissa olevat maksulliset ravintolat, mutta siinä taas ei ole mitään eroa loppujen lopuksi, raha menee joka tapauksessa hotellille. Iso hotelli, oli se sitten all inclusive tai ei, tuo alueelle työpaikkoja ja rahaa, ja all inclusiven työllistämisvaikutus on varmasti parempi kuin ei hotellia ollenkaan. Joissakin paikoissa AI-hotellien säätely varmasti auttaisi, esimerkiksi hotellilla on lupa olla all inclusive, jos hotellista lähimpään kylään on matkaa enemmän kuin 5 km. Kolikolla on kaksi puolta, ja vaikka itse en henkilökohtaisesti all inclusivea suosi (olen sitä kylläkin kerran kokeillut), niin en kuitenkaan pysty tyrmäämään kaikkia maailman all inclusiveja syöpäläisiksi.

    • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 16:49

      Pointtini oli se, ettei ne rahat ainakaan paikallisille mene, vaan jonnekkin muualle; juurikin noille hotelleille ja eiköhän matkanjärjestäjätkin/matkailun suuryritykset niistä enemmän saa kuin paikalliset. Kiitos tarkennuksesta, ite en edes tajunnut tuota selventää, vaikka idea oli sama – paikallisia yrittäjiä ryöstetään joka tapauksessa koska all inclusive. Tää ei ollut mikään vihapuhe matkanjärjestäjiä kohtaan, vaan yleisesti ottaen all inclusive -matkailua ja koko sitä ilmiötä ja kehitystä kohtaan 🙂 Pitkällä tähtäimellä ei oo hotellienkaan etu, jos hotellien ulkopuolelta kuolevat palvelut jne.

      Laitan nyt suoran lainauksen Matkalehden pääkirjoituksesta, joka mut innoitti kirjoittamaan koko aiheesta: ”Amerikkalaiset matkailun suuryritykset ovat jo vuosikymmeniä ryöstäneet esimerkiksi Dominikaanisen tasavallan yrittäjiä. Siellä hotellit ovat täysin eristettyjä ympäröivästä yhteiskunnasta ja kaikki valuutta päätyy hotellin kassaan. Kansa katselee ulkopuolelta, kuinka heille ei jää lomalaisilta ropoakaan”. Liekö tuolla sitten vaikutusta tuohon Dominikaanisen tasavallan huonoon tilanteeseen, josta mainitsitkin.

      Mun mielestä tää all inclusiven lisääntyminen on epätervettä kehitystä matkailussa, se johtaa juurikin siihen että hotellien ympäriltä kuolee ravintolat ja palvelut. Sitten ihmetellään kun ei ole muuta tekemistä/vaihtoehtoa kuin olla hotellilla. Joten joo, oon todellakin sitä mieltä, että all inclusivet pitäisi lopettaa tai tarjota al inclusivea vain muutamana päivänä viikosta, että paikallisetkin hyötyisivät turismista.

      ”Totta kai vaihtoehtona voisi olla hotellissa olevat maksulliset ravintolat, mutta siinä taas ei ole mitään eroa loppujen lopuksi, raha menee joka tapauksessa hotellille. Iso hotelli, oli se sitten all inclusive tai ei, tuo alueelle työpaikkoja ja rahaa, ja all inclusiven työllistämisvaikutus on varmasti parempi kuin ei hotellia ollenkaan.” Ilman koko viikon all inclusivea matkailijat eksyisivät helpommin paikallisten ravintoloihin ja palveluihin, mutta all inclusiven ansiosta ei tule lähdettyä, koska täytyy olla syömässä koko rahan edestä. Tottakai aurinkoon ja lämpöön on lähtijöitä ilman all inclusiveakin ja näin paikallisten ei tarvisisi olla hätää kärsimässä talousahdingossa.

      Kiitos mielipiteestä, kiva et tää herättää keskustelua 🙂

      • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 18:08

        Lisään vielä yhden suoran lainauksen tuosta samaisesta artikkelista (Matkalehti 1/2015):
        ”Tätä systeemiä haluvat suuret _matkanjärjestäjät_, jotka voittoja maksimoidessaan haluavat myös ravintolatoiminnan omakseen, seurauksista välittämättä”

        Aika luotettava lähde, jos Matkalehden päätoimittaja itse näin kirjoittaa lehtensä pääkirjoituksessa, mutta toki voi olla eriä mieltä jos haluaa 😀

        • Reply Terhi / Muru Mou sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 20:40

          Kiitti vastauksesta! Huomaa, että olet perehtynyt asiaan 🙂 En todellakaan väittää, ettenkö olisi suurimmaksi osaksi samaa mieltä sun kanssa, mutta kuten jo sanoin, asia ei mielestäni ole ihan niin mustavalkoinen. On varmasti totta, että suuret matkanjärjestäjät suosii all inclusivea maksimoidakseen voitot, bisnestähän he tekevät. Itse olin muutaman vuoden matkanjärjestäjän palveluksessa, joka halusi suosia pieniä perheen pitämiä hotelleja, mutta koska kysyntää isoille resorteille ja AI-hotelleille on, on yrityksen pakko vastata kysyntään edes jossakin määrin. Tällä hetkellä kyseinen matkanjärjestäjä on hieman pulassa valitsemallaan tiellä, joten suunta todennäköisesti ja valitettavasti tulee olemaan isot resortit ja all inclusivet. Isommat matkanjärjestäjät ovat kehittäneet kuluttajille AI-tarpeen, ja pienempien matkanjärjestäjien on seurattava perässä pärjätäkseen kilpailussa ”seurauksista välittämättä”.

          Dominikaaninen tasavalta on turvattomin maa, missä olen työskennellyt oppaana, enkä voinut suositella asiakkaita poistumaan hotellialueelta illalliselle. Lounaalle kyllä (ja suosittelinkin asiakkaille aina muutamaa hyvää ravintolaa juuri sen vuoksi, että halusin tukea paikallista yritystoimintaa mahdollisuuksien mukaan), mutta pimeän tullen en itsekään mielelläni liikkunut ulkona. Ilkeästi sanottuna Dominikaaninen tasavalta saa mielestäni syyttää ihan vain itseään AI-hotellien suosiosta. Kuubassa taas valtio on rajoittanut yritystoimintaa niin paljon, että ravintoloita ei yksinkertaisesti juurikaan ole ollut (tilanne kylläkin on parantunut viime vuosina hieman ja pieniä paladar-ravintoloita on avattu).

          Tässä pari esimerkkiä maista, missä ymmärrän all inclusiven suosion ja kummassakaan tapauksessa en suoraan syyttäisi matkanjärjestäjiä. Tilanne olisi varmasti molemmissa maissa eri, jos all inclusivea ei olisi koskaan keksitty, mutta… En tiedä mikä olisi järkevin tapa vaikuttaa siihen, että all inclusiven suosio laantuisi maissa, joissa ei välttämättä muuta vaihtoehtoa ole. Jättää matkustamatta sellaiseen maahan kokonaan ja viedä nekin dollarit jonnekin muualle?

          • Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 21:19

            Huippua, että tää aihe herättää keskestelua puolesta ja vastaan! Toki jokainen asia pitää ottaa tarkasteluun tapauskohtaisesti ja uskon kyllä, että alan ammattilaisena ja paikan sekä matkaoppaan työympyrät nähneenä tiiät mistä puhut (: kiitos tän näkökulman esiin tuomisesta, lisää vaan faktoja ja mielipiteitä eri näkövinkkeleistä pöytään!

            Mustavalkoisesti asiasta ei voi matkanjärjestäjiä syyttää, sillä, kuten sanoit, läheskään kaikki matkanjärjestäjät eivät tuota tietä vapaaehtoisesti valitse vaan olosuhteiden ja kysynnän pakosta. Mitä muuta matkatoimisto voi tehdä, eihän sitä voi bisnestä lopettaakkaan.

            On kyllä monisyinen juttu tämä, niin monen asian summa, josta ei voi syyttää matkanjärjestäjiä sen enempää kuin kuluttajiakaan.

  • Reply Annika - Tarinoita Maailmalta sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 19:14

    Hyvä kirjoitus! Hieman kärjisttty, mutta aivan asiaa. Kärjistetyt jutut saa aikaan keskustelua, joten mulle passaa 😉 Mä en ole kanskaan koskaan testannut all inclusivea, eikä se oikein kiinnostakaan. Jos haluan olla ja syödä samassa paikassa viikon ajan, niin menen vaikka risteilylle.

    Tästä all inclusive ilmiöstä on puhuttu palljon myös matkailun opintojen kursseilla. Kyllä, ne työllistävät suuren määrän paikallisia, hyvä juttu. Mutta, niin kuin sanoit ne myös heikentävät monien paikallisten elantoa, koska juurikin muita ravintoloita ei käytetä. Monesti myös rannat on blokattu vain hotellin asiakkaille. Paikallisilla on siis tyyliin maailman parhaat rannat, mutta eivät saa niitä käyttää. Ei näin 🙁

    • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 19:38

      Kiitos! Aivan tarkoituksella mainitsin all inclusiven ja syövän samassa lauseessa, koska sellaiset ”en periaatteessa pidä tästä asiasta, mutta ehkä kuitenkin vähän vaikken sittenkään” -tyyliset mielipiteen ilmaisut ei oikein sano mitään. Ei ainakaan jää epäselväksi mun todellinen kanta asiaan 😀 kiva, että kommentoit!

  • Reply miinä sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 20:11

    Ei missään tapauksessa kaikkea sisältävää moskaa,kerran erehdyin syömään kairossa hotelli ruokaa ystävien mieliksi,koska siellä oli mukamas niin siistiä ja vatsatautihan siitä tuli..siis todella. Jatkossa kyllä menin sitten niihin paikallisten ruokapaikkoihin,mihin oli pisimmät jonot,niinkuin aina ennenkin olin mennyt.
    Ja mun mielestä matkailussa juuri parhautta on se paikallisten herkkujen ja kojujen ja kujien tutkiskelu,siis ei mitään valmiiksi pureskeltua.

    • Reply Jenna / Journey Diary maanantai, 16 helmikuun, 2015 at 06:04

      Kiitos kommentista! Pitää tosiaan paikkaansa tuo, että sinne kannattaa mennä missä on pisimmät jonot. tosi harmi et noin osui sun kohdalle!

  • Reply Virpi/ Täynnä tie on tarinoita sunnuntai, 15 helmikuun, 2015 at 21:05

    Nyt on pakko kommentoida, kun on näin herkullinen aihe. 🙂
    Alkuun olin ehdottomasti all inclusive-lomia vastaan. En voinut kuvitella että söisin joka ilta samassa paikassa samaa ruokaa ihan kuten kirjoitit. Sitten eräällä lomalla päätin kokeilla ”helppoa vaihtoehtoa”. Nyt tulee tämä lapsikortti. 😀 Tässäkin kätevintä on ehkä se, että juomat, jäätelö ja pikku välipalat kuuluvat all inclusiven piiriin. Kun olin muutaman loman lasten kanssa tehnyt lämpimiin maihin, missä todella piti pitää huoli siitä että juodaan tarpeeksi ja muistetaan uimisen lomassa aina välillä haukata jotain, tarjosi all inclusive siihen loistavan ratkaisun. Minä säästyin siltä jatkuvalta muistuttamiselta, oletteko juoneet ja plaa plaa. Säästyin myös siltä jatkuvalta ”anna muutama euro, haen jotain kioskista”-hokemalta. Rannalle ei tarvinnut ottaa kukkaroa ollenkaan.
    Viimeisimmällä reissullamme meillä oli mukana ystävän lapsi ja näin jo valmiiksi painajaisia siitä, että minun täytyisi koko loma kantaa hänen rahapussia, jossa olisi ne ”isommat rahat” ruokaan, juomaan jne. Ja laskea paljonko vielä on jäljellä ja moneenko ja minkä hintaiseen ruokaan rahaa vielä on. Ja siihen päälle jäätelöt, juomat mitä päivän aikana tarvitaan jne. All inclusive ratkaisi asian. Lapsi tarvitsi mukaansa vain sen mitä kulutti omiin ostoksiinsa.

    Olen antanut itselleni luvan käyttää all inclusiveä näillä verukkeilla. Kieltämättä kaipaan itse sitä, että käymme syömässä paikallisissa ravintoloissa, katselemme kaupungilla ja mietimme missä kaikissa ihanissa vastaantulevissa ravintoloissa ainakin haluamme lomalla syödä. Luulempa, että vastaisuudessa en välttämättä all inclusive lomia käytä. Lapsetkin alkavat olla sen verran isoja, että osaavat huolehtia jo pikkurahoistaan ja käydä hakemassa juomista kuumuuden keskellä.
    Joku puoli all inclusive olisi varmasti loistava keksiintö! Mielestäni jossain jo onkin tarjolla jonkinmoinen kompromissi, että all inclusive tai millä nimellä kyseinen vaihtoehto sitten markkinoidaankaan on voimassa esim. 3 päivää lomasta.

    Ja on todella surullista se, että paikalliset, usein perheiden pyörittämät ravintolat kärsivät all inclusiven yleistymisestä todella paljon. 🙁 Sen ei missään nimessä pitäisi olla matkailun ”kompastuskivi”.

    • Reply Jenna / Journey Diary maanantai, 16 helmikuun, 2015 at 05:59

      Kiitos kommentista! (:

      Koko viikon all inc. matkailu on todellakin turistille ja varsinkin lapsiperheille erittäin helppo ja stressitön vaihtoehto, siitä en oo missään vaiheessa ollut eri mieltä. Turistin näkökulmasta varsin loistava keksintö, kun saa keskittyä vaan siihen lomailuun!

      All inc. toiminnan jatkuva yleistyminen suomalaisten suosimissa Eurooppakohteissa on saanut jo tähän mennessä aikaan paljon huolta ja ongelmia paikallisille, joten mun puolesta tää kehityskulku vois vaihtaa suuntaa. En yritä tässä syyttää ketään, tuoda vaan esille mitä tää ilmiö yleisesti saa aikaan. All inc. systeemi nakertaa paikallista taloutta enemmän kuin tukee sitä (en väitä etteikö tukisi ollenkaan missään tilanteessa, kyllähän all inc. hotellit paikallisiakin voi työllistää), joten yhdyn Matkalehden artikkelin pääkirjoittajan mielipiteeseen siitä, että ilmiötä voi tosiaan kutsua vertauskuvallisesti matkailun syöväksi.

      Huh kun tuli tekstiä, vaikka kuinka yritin lyhyesti laittaa 😀

  • Reply Kthetraveller maanantai, 16 helmikuun, 2015 at 13:15

    Hieno kirjoitus ja kiva seurata viestiketjun etenemistä. Kolikolla on tosiaan kaksi puolta, joten ymmärrän All Inclusive-touhun vaikken sitä täysin harrastakaan (Muru Moun Terhi perusteli All Inc.-juttua hyvin). Minua ei saisi pakettimatkalle parinsadan muun suomalaisen kanssa mässyttämään päivästä toiseen samaa ruokaa samassa ravintolassa, vaan suosin ihan omia matkoja omalla hotellivarauksella. Meidän ”All Inclusive-kohteet” ovat Hiltonin Executive-huoneet sekä Karibian-risteilijät ja ne riittävät meille. Kaikki eivät All Inclusive matkoja myöskään käytä, joten suotakoon jokaiselle jotakin.

    • Reply Jenna / Journey Diary tiistai, 17 helmikuun, 2015 at 12:42

      Kiitos kommentista! (: mä en keksi tähän enää mitään uutta sanottavaa, mitä en olis jo aiemmissa kommenteissa sanonu 😀 ymmärrän edelleen miksi joku haluaa all inc loman ja tilanne ei oliskaan yhtään huolestuttava jos vain muutama turisti sieltä täältä päätyis valitsemaan sen lomailutyylin, mut koko ilmiön kasvu pitäis saada pysähtymään kaikissa muissa paitsi alle viiden tähden hotelleissa. Tai Turkin malliin niin, että tarjottaisiin vain muutama all inc päivä viikossa. Hyvää keskustelua!

  • Reply Rimma tiistai, 17 helmikuun, 2015 at 23:45

    Hei ihan loistava postaus! Itse en ole koskaan edes ollut All inclusive-lomalla enkä kyllä ole menossakaan, vaikka monen mielestä se olisi kovinkin kätevää näin tuoreena lapsiperheenä. Joo ei oo meidän juttu millään muotoa, etenkään jo nuiden ympäristöjuttujenkin vuoksi. Kiitos tästä infopläjäyksestä!

    • Reply Jenna / Journey Diary keskiviikko, 18 helmikuun, 2015 at 06:59

      Kiitos kommentista (: Kiva kuulla et joku on samoilla linjoilla!

  • Reply Jenni / Globe Called Home perjantai, 27 helmikuun, 2015 at 03:07

    ”Puolihoitokin sitoo ihmiset aika hyvin vain hotellin alueelle, sillä lounaspaikkaa ei tarvitse lähteä etsimään paikallisten keskeltä.” – tähän kommentti, että puolihoitohan tarkoittaa sitä, että pakettiin kuuluu JOKO lounas TAI päivällinen. Itse olen ollut Egyptissä puolihoito-hotellissa, mikä oli aika käytännöllistä, koska hotelli oli selvästi kaupungin ulkopuolella, eikä iltaisin olisi halunnut lähteä toikkaroimaan hotellin ulkopuolelle taksilla. Sen sijaan lounaat söimme aina kaupungilla, tai missä ikinä satuimmekaan päivällä käymään. En siis ole yhtään samaa mieltä, että puolihoito sitoisi ihmiset hotellialueelle, koska me vietimme varmaan koko aurinkoisen ajan aina hotellin ulkopuolella.

    • Reply Jenna / Journey Diary perjantai, 27 helmikuun, 2015 at 05:50

      Tiedän mitä puolihoito tarkoittaa (: Kiitos mielipiteestä!

    Leave a Reply