Suomen suurin matkablogiyhteisö

Kun kaikki meni penkin alle…

No, ehkä nyt ei kaikki, mutta surullisen moni asia. Olemme menossa Müncheniin joulumarkkinoille parin viikon päästä. Kyseessä on lyhyt pikavisiitti perjantai-illasta sunnuntaihin. Syy joulumarkkinoille menoon on monen sattuman summa ja olen itseasiassa hieman sekavilla fiiliksillä tulevasta minilomasta. Osa minusta odottaa viikonloppua, kuin lapsi jouluaattoaamua. Mutta osa taas toivoo viikonlopun olevan jo ohi – mahdollisimman onnistuneesti. Suoraan sanoen minua hieman jännittää viikonlopun onnistuminen.

Viimeksi ollessamme Münchenissä, olimme mieheni syntymäpäiväirtiotolla. Meillä oli todella ihana Baijeri-roadtrip takana saapuessamme synttärihulinoihin Müncheniin, mutta siitä se alamäki sitten alkoikin. Olin varannut meille hyvältä sijainnilta, keskivertoa paremman huoneen kivasta boutique-hotellista. Hotelliin saapuessamme saimme kuulla heti vastaanotossa torstain ja perjantain välisen yön olevan ”fully booked”.  Huoli heräsi ennakkoon tilatuista huonepalveluista ja niiden toimivuudesta ja luonnollisesti tarkistin asian sisäänkirjautumisen yhteydessä. Harmikseni sain kuulla, että yllätyksenä varatut aamiaiset eivät löytyneet varaukseltani. Lupasin hoitaa tilauksen myöhemmin, kun saamme ensin huoneen. Toisin sanoen saan mieheni huoneeseen. Sillä aamiainen piti olla syntymäpäiväyllätys miehelleni, joka juhli syntymäpäiväänsä 13. päivä perjantaina.

Päästyämme huoneeseen, pettymykseni oli suurin mahdollinen, jota voi ihminen korkeilta odotuksiltaan tuntea. Olin varannut huoneen, jossa piti olla ranskalainen parveke ja näkymä suoraan torille – mieheni rakastaa katsella ihmisvilinää. Ranskalainen parveke löytyi, mutta sen edessä oli viereisen kiinteistön julkisivuremontin teline. Mieleni teki itkeä.

Mennessäni takaisin respaan minulla oli siis useita hoidettavia asioita. Ensimmäiseksi; halusin vaihtaa huoneen. Ikävä kyllä se oli mahdollista vasta perjantain ja lauantain väliselle yölle. Toiseksi; tein aamiaistilaukset uudestaan 13. päivä perjantaille, sekä 14. päivä lauantaille. Lisäksi varmistin, että tilaukseni perjantai-illalle on kunnossa – se kuitattiin olevan kunnossa.

Alkujärkytyksestä selvittyäni tunnelma alkoi iltaa kohden vaikuttamaan valoisemmalta ja aloin olemaan odottavilla tunnelmilla perjantaita ajatellen.

Perjantai 13. koitti ja huonepalvelu koputti oveen 9.00 paikallista aikaa. Meille tuotiin upea ja todella monipuolinen aamiainen minun tilaukseni mukaisesti. Päivä ei voi mennä pieleen! Eli ei muuta, kuin juhlatunnelmiin ja nauttimaan päivästä! Syötyämme aamiaisen, huonepalvelu hoiti tavaroidemme muuton uuteen huoneeseen, joka oli juuri varaamani kaltainen.

Taustalla hieman harmitti alun kankeus, mutta unohdin sen aika nopeasti. Sillä lähdimme kaupungille nauttimaan historiateemalla  Münchenin residenssiin, kuningashuoneen historian jäljille.

Päivämme oli unohtumaton ja ihana, vaikka minua hieman jännitti ravintolavarauksemme onnistuminen – olihan kuitenkin se perjantai 13.

Illallisemme oli upeampi, kuin olisin osannut odottaa ja viimeistään illallistunnelmat saivat minut unohtamaan menneen vuorokauden stressin ja huolen. Illallisestamme kirjoitin aiemmin Ravintola Shcwarzreiter aiheisessa kirjoituksessa.

Saapuessamme takaisin hotellille, ihmetykseni oli valtava ja olo vähintäänkin kiusaantunut. Huoneeseen tilattu kuplajuoma oli toimittamatta, sänky petaamatta ja mansikatkin odottivat ilmeisesti vielä keräämistä. Ennakkotilaukseni, jonka olin vielä edellisenä iltana vahvistanut, ei sittenkään ollut kunnossa. Vähin äänin hipsin repsaan ja tiedustelemaan tilaustani. He vakuuttivat kaiken olevan kunnossa. Olihan se, edellisessä huoneessamme majoittuvan asiakkaan näkökulmasta. Pullo mansikoineen oli toimitettu väärään huoneeseen. Tilanteen korjautumiseen meni noin puolisen tuntia, joka oli siinä tilanteessa todella pitkä aika. Kuittasin pullon – joka oli muuten eri pullo, kuin tilaamani ja pyysin huonepalvelun poikaa poistumaan, kun hän jäi hieman epäuskoisena miettimään huoneen eteiseen, että olisikohan hänen pitänyt siivota tai jotain…

Ilta oli hotellin virheestä huolimatta onnistunut, sillä olihan meillä ihana loma pian takana päin ja vatsat täynnä maittavasta illallisesta.

Aamun sarastaessa aloin olla jo hieman huolissani 9.30, kun aamiaista ei kuulunut. Olin tilannut myös lähtöaamulle aamiaisen huoneeseen, hitaan aamun toivossa. Puoli kymmenen jälkeen soitin vastaanottoon ja sain vastaukseksi saman kuin edellisenä iltana kuplajuomamme kanssa; aamiaisemme oli toimitettu väärään huoneeseen. Saimme aamiaisemme noin 10 aikoihin. Ikäväksemme jouduimme toteamaan, että aamiaiskärry oli ilmeisesti puoliksi tyhjennetty ja aamiainen, joka meille oli varattu oli jo ennättänyt jäähtymään. Emme jaksaneet enää valittaa asiasta ja maksoimme 50 euroa kuivasta sämpylästä ja haaleasta kahvista.

Lähtiessämme hotellista, meidän laskulta puuttui huoneeseen toimitettu samppanjapullo. Pyysin vastaanottovirkailijaa tarkistamaan asian ja hän hetken selvitettyään ja esimieheltä tarkistettuaan kertoi minulle, että pullo on lahja miehelleni hänen syntymäpäivänsä johdosta. Olimme todella otettuja ja tällä eleellä kuitattiin kaikki paha mieli kaikista näistä sattumuksista, joita oli kahteen vuorokauteen mahtunut.

 

Kunnes… seuraavana päivänä kotiin päästyämme sain viestin hotellilta, että korttiani on veloitettu jälkikäteen, sillä pullo oli unohtunut laskuttaa lähtiessämme. Olen yleisesti hyvin ymmärtävä ja kärsivällinen asiakas, mutta tässä meni se raja, jonka jälkeen ryhdyin laatimaan reklamaatiota suoraan hotellin operatiivisentoiminnan johtajalle. Kirjoitin pitkän ja asiallisen reklamaation, kerroin parhaani mukaan matkan aikana tapahtuneet kömmähdykset, oman ymmärrykseni mukaan niihin johtaneet syyt, sekä omat tuntemukseni asiakkaana. Kävimme hyvää ja rakentavaa viestinvaihtoa managerin kanssa ja se innosti haastamaan sekä itseni, mutta myös hotellin uuteen suoritukseen. Minä voitan omat mörköni ja hotelli näyttää, miten asiakaspalautteen kautta toimintaa voi kehittää.

Tämän kaiken lopputuloksena matkaamme kaupunkiin uudestaan ja annamme hotellille uuden mahdollisuuden. Heillä oli kesällä paljon kausitekijöitä, sekä uusia työntekijöitä, sillä hotellia on vasta uudistettu. Joten haluan uskoa, että he pääsevät nyt luvattuun palvelutasoon. Me opimme sen, että tällä kertaa luotamme hotellin buffet-aamiaiseen ja jätämme erikoistilaukset väliin ja tyydymme siihen huoneeseen jonka saamme – paitsi, jos huone ei ole sviitti, jonka hotelli meille lupasi hyvityksenä kaikesta aiheutuneesta mielipahasta, joulumarkkinoiden avausviikonlopulle.

Katsotaan – hieman jännittää, että olenko taas laittanut odotukset liian korkealle, etten vaan pety. Vai onko matka suorastaan menestys, korjaten kaikki vanhat aiheutuneet pahat mielet.

 

Jäämme odottamaan – mutta matkaan emme lähtisi, ellemme uskoisi palautteen voimaan. Mikä on sinun matkoillasi sellainen sattumus, missä kaikki on mennyt niin pahasti pieleen, ettei edes mielikuvituksesi riitä rakentamaan niin epäonnistunutta tarinaa?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Katriina perjantai, marraskuu 16, 2018 at 18:07

    Eihän tuollaista saisi olla edes olemassa syrjäkylilläkään saati Münchenissä. Olen kuullut, että alalle on vaikea saada henkilökuntaa, mutta tuo oli jo pohjanoteeraus. Joku ei osannut käyttää laitteita ja joku muu ei osannut kai lukea saati työtänsä tehdä. Olen melko varma, että joku tai jotkut, ovat saaneet kuulla korvat kuumana kunniansa ja lähteneet talosta muualle työnhakuun. Jokaiselle sattuu joskus virhe, mutta samaa virhettä ei saa tehdä kahdesti.
    Käsittääkseni koko München on joulumarkkinoita, mutta kuuluisin niistä on Marienplatzin Christkindlmakrt, jonka avaa kultakutrinen Christkindl. Baijeriin astihan joulupukki ei mene, vaan lahjat tuo salaa Christkindl eli Kristuslapsi. Christkindl´in postitoimistosta voit lähettää taivaaseen lahjatoivomuksesi – tai vaikka vain Suomeen joulutervehdykset erikoisleimalla varustettuna. München on sen verran korkealla merenpinnasta laskettuna, että hyvässä lykyssä saattaa olla yöllä hallaa ja leijua muutama lumihiutalekin, kun olette siellä. Ole huoletta optimistinen.

    • Reply jessica sunnuntai, marraskuu 18, 2018 at 18:42

      Kiitos vinkeistä! Erityisesti tuo vinkki; ”joulutervehdys erikoisleimalla”, lähtee mukaan matkalle. Rakastan kirjoitella perinteisiä postikortteja ja näin ollen pitää ottaa koppi tuosta vinkistä.
      Innolla odotan joulumarkkinoita ja myös Müncheniä. Meidän kesän loma muuten kokonaisuudessaan oli niin upea, jos ei vastoinkäymisiä hotellissa laske mukaan, joten uskon miniloman onnistumiseen.
      Tämä oli monen harmillisen yhteensattuman summa ja sen vuoksi uskon itsekin, että optimistisuus palkitaan 🙂 Kiitos tsempeistä!

    Leave a Reply