Tsekki, Praha joulukuu 2018

Pikainen päätös lähteä ihailemaan Prahan joulumarkkinoita pitkäksi viikonlopuksi. Keskieuroopan kaupungit ovat jostain syystä jääneet meillä käymättä ja mistäs sitä olisi parempi sekin aloittaa kuin noilta ihanilta joulumarkkinoilta.

Lennot Norwegianilla, myöhässä reilusti menomatkalla. Perillä piti olla alkuillasta, mutta ehdimme häthätää ennen puolta yötä hotellille ja sekin oli sen ansiosta, että olimme tilanneet kuljettajan etukäteen hotellista. Tämä ratkaisu oli todella hyvä ja hintaa 25 euroa eli enemmän kuin kohtuullinen.

Hotelliksi valikoitui Cerny Slon, joka on aivan siinä vanhankaupungin keskusaukion vieressä. Joulumarkkinoille siis oli hotellin ovelta noin 30 metriä 😀 ja saimme ihasteltua sitä valtavaa joulukuusta koko viikonlopun.

Cerny Slon on todella idyllinen keskiaikainen hotelli. Pyysimme etukäteen huonetta ylimmästä kerroksesta, koska arvelimme katumelun häiritsevän muuten. Se ylimmäinen kerros osoittautui ullakkokerrokseksi, jossa hissiltä kivuttiin vielä vanhat jyrkät portaat. Meitä ei haitannut, olimme todellakin omassa rauhassa ja huone oli vallan viihtyisä massiivisten kattopalkkien ja tiilisyvennysten vuoksi. Kadun meteli kuului todella hyvin tuonne ylöskin, autoja ei juurikaan siinä pikkukujalla kulkenut, mutta baareista kulkevat porukat mölisivät läpi yön. Hotellin naapurina on Prahan vanha katedraali, joka on todella kaunis, mutta liekö kovin moni haluaa herätä kukonlaulun aikaan kirkonkellojen kuminaan, meitä se ei häirinnyt koska heräämme muutenkin aikaisin, mutta 7.00 ne aloittivat ja taisivat lopettaa joskus kymmenen hujakoilla. Huoneen taso oli paljon arvioitua heikompi mm. reikiä petivaatteissa, muhkuraiset tyynyt, kylpyhuone todella kulunut ja vain palasaippuaa tarjolla vaikka piti olla kaikki kylpytuotteet. Kylpyammeen tulppa ei toiminut ja suihku kasteli koko kylppärin. Mutta hyvin siihen majoittui viikonlopun 🙂 ja ilmalämpöpumppu oli loistoratkaisu sekä viilentämiseen, että lämmitykseen. Ikkunat saa myös auki, mitä arvostan kun raittiissa ilmassa uni tulee paremmin. Minibaari huoneessa oli kiva lisä, samoin toimiva telkkari illalla kun jalat poikki lösähti sängyn pohjalle 🙂

Hotellin markkinoima kellaribaari ei ollut joulukuussa auki, en tiedä milloin on. Ravintolassa syömämme illallinen oli herkullinen, aamiaiset aika perustasoa. Parasta tässä paikassa todella on se sijainti, se ei olisi voinut olla parempi mitä tämä oli. Henkilökunta oli vähintäänkin asiallista, suurin osa todella ystävällistä eli fiilis hotellissa on hyvä.

Joulumarkkinat eivät olleetkaan ihan niin ihmeelliset mitä olin unelmissani ajatellut. Meidän Tuomaan markkinat pärjäävät ihan hyvin vertailussa :). Se mikä noissa markkinoissa oli mukavaa, että siellä sai kuljeskella kuuman viinin tai hunajarommin kanssa ristiin rastiin ja syötäviä herkkuja oli tarjolla paljon enemmän. Eli erillistä anniskelualuetta ei ollut. Alue kyllä pienempi mitä Helsingissä senaatintori.

Ylellistä oli se, että kävelimme kaikkiin paikkoihin mihin halusimme lukuunottamatta kirpputoria kaupungin toisella puolella ja Kaarlen linnaa. Vanhan kaupungin kujilla on ties minkälaisia turistikrääsä kauppoja, mutta myös paljon kaikkea kivaa shoppailtavaa mm. luonnonkosmetiikkaa, kristallia sekä huikea karkkikauppa 😀 . Hintataso on enemmän kuin kohtuullinen verrattuna jopa kreikkaan ja italiaan.

Kävimme syömässä ravintolalaiva Marinassa. Kovasti kehuttu italialainen ravintola. Joulukuussa ei tarennut istua kannella, mutta saimme ihanan ikkunapöydän sisältä, näkymä suoraan linnalle. Henkilökunta oli todella mukavaa ja miljöö kaunis. Tarjoilijoiden ammattitaito sitä vastoin oli ihan pohjalukemia, samoin ruoka. Meille tuli ruuat eri aikaan, ne olivat osittain väärät ja mm. pihvi, jonka piti olla medium, oli raaka verinen, palauttelimme ja tilailimme, osa oli todella hyvää, mutta kokonaisuus meni kyllä niin penkin alle kun olla ja voi ja kuitissa ei näkynyt mitään hyvityksiä. Ravintola ei ollut mitenkään täysi koska menimme sinne ajoissa eli sekään ei ollut syynä tuohon. Mutta tätä ravintolaa en voi suositella.

Kaupungin toisella puolella sijaitseva Flea Market oli mielenkiintoinen kokemus. Jos ilma ei olisi ollut niin jäätävä kun raaka tuuli puhalsi täysiä, olisimme varmaan viihtyneet pidempäänkin. Kävelimme Palladium ostoskeskukselle (jossa kannattaa käydä pyörähtämässä jos haluaa tehdä edullisia merkkivaate, tai kosmetiikkalöytöjä), josta hyppäsimme ratikkaan. Liput ostettiin etukäteen lippukioskista. Matkalla näki vähän erilaista Prahaa, ratikka oli kuitenkin siisti ja matka meni ripeästi. Kirppiksen portilla on maksulliset portit, sisään ei montaa senttiä maksanut, mutta olipa ensimmäinen kerta kun maksoin kirpputorille 🙂 . Myyjiä oli kymmeniä ellei jopa toista sataa. Tavaraa tarjolla henkilöautoista, piraattidödöihin ja kaikkea siltä väliltä, niin uutta kuin vanhaa. Aika kivasti joulujuttuja sieltä löysin, mutta muuten jäi ihan katseluksi. Tulipahan koettua 🙂 . Ai niin…. porteilla on yllättäen siellä vessat, jotka ovat sijaintiinsa nähden siistit bajamaja tyyppiset.

Palatakseni siihen vanhan kaupungin toriin. Torin laidalla on kuuluisa Astronominen kello, joka aina tasatunnein järjestää pienimuotoisen shown kun turistit kerääntyvät katsomaan kellon liikkuvia ukkoja ja kuuntelemaan sen soittoa. Tuohon aikaan sitä puolta torista kannattaa välttää jo taskuvarkaiden, mutta myös tungoksen takia. Koska asustimme siinä vieressä, meillä oli ilo nähdä se kellon soitto useampaankin kertaan. Kaupungin talon torniin kannattaa kiivetä, sieltä on huikeat näkymät kaupungin ylle ja saa hieman eri perspektiivistä käsitystä Prahan kauneudesta. Useat ravintolat tarjoavat herkullisia kuumia juomia ja niiden terassilämmittimien alla vilttien suojassa on kiva katsella joulumarkkinoiden vilinää pidempäänkin. Söimme vain jotain pientä sandwichia tai Prahan kuuluisaa paistettua juustoa niissä eli ruokatarjonnasta en osaa sanoa sen enempää. Myös vanha katedraali, sekä toisella puolella oleva pienempi kirkko, ovat vierailun arvoisia.

Hotellimme etuovesta ulos tullessa oli kävelykatu ja portti seuraavalle pikku aukiolle. Tuon aukion reunalla on mm. luonnon kosmetiikka kauppa, josta saa sertifioituja kosmetiikkatuotteita, toisin kuin Tsekkiläinen Manufactura, joka kyllä vakuuttaa olevansa myös täyttä luonnonkosmetiikkaa. Lisäksi siinä on viihtyisä Irkkupubi Dubliner, joka on todellakin palanen Irlantia keskellä Prahan vanhaa kaupunkia. Kävimme syömässä tuota pubia vastapäätä sijaitsevassa intialaisessa ravintolassa Indian Jewelissä. Palvelu oli aivan ihanaa, samoin ravintola itsessään ja ruoka täysi kymppi. Prahassa kun hinnat ovat noin puolet Suomen hinnoista niin ravintolasyömisest ja juomisetkaan eivät kukkaroa hirmuisesti rasita.

Sunnuntaina huone piti luovuttaa ajoissa ja koska lennon lähtöön oli useampi tunti, jätimme matkalaukut hotellille ja läksimme tutkailemaan joen toista puolta ja Kaarlen linnaa. Kävelimme sinne joen rantaan ja hyppäsimme ratikkaan, jolla menimme ylös asti lähes linnan porteille. Oli kiva nähdä, miten siellä linnan muurien sisäpuolellakin oli jouluista tunnelmaa, erilaisia ruoka- ja juomakojuja sekä matkamuistomyymälöitä. Suosittelen ottamaan portilta mukaan linnan kartan, jonka avulla pääsee hyvin jyvälle missä on mitäkin ja näkee varmasti kaikki näkemisen arvoiset paikat. Emme ottaneet sitä laajinta ja kalleinta lippua vaan keskitason lipun jolla näimme kuitenkin riittävästi ja vierailuun varatut 2h menivät kuin siivillä. Linnan katedraalissa olisi saanut aikaa vierähtämään paljon enemmänkin. Paluumatkan olimme jo sopineet kävelevämme, sää oli kaunis ja aurinko paistoi eli kuuma viini käteen ja tallustelemaan. Reitti alas on kaunis ja kun vähän poikkeaa sinne sivukujille niin näkee todella ihania ja idyllisiä vanhoja taloja ja pieniä pihoja. Rannassa oli kesyjä joutsenia pummimassa ruokaa, perheitä niitä ruokkimassa ja valtaisia saipppuakuplia musiikin tahdissa tekevä taiteilija. Kaiken kaikkiaan oikein onnistunut päivä. Kävelimme Kaarlen sillan yli ja näimme nuo kuuluisat näkymät molempiin suuntiin, kuvia tietty tuli räpsittyä oikein urakalla. Vielä viimeiset herkut ostettiin katukojuista, jokunen tuliainen pikkukaupoista ja olikin jo aika suunnata takaisin hotellille. Olimme jälleen tilanneet taksin etukäteen ja kotimatka sujui kaikin puolin mukavasti.

Praha on kaunis kaupunki, luultavasti sinne menemme joskus uudelleen, mutta seuraavalla kerralla varmaan kesällä, jolloin voi istuskella noilla kivoilla terasseilla ja katsella kaupungin vilinää. Hotelliksi todennäköisesti valitsemme jälleen tuon saman hotellin sijaintinsa vuoksi, tai sitten joku niistä rannassa sijaitsevista hotelleista.