Fuerteventura patikoiden

Lanzarotelta siirryimme laivalla puolessa tunnissa Fuerteventuran puolelle ja siitä bussilla saareen pääkaupunkiin Puerto de Rosarioon, josta olimme vuokranneet toiseksi lomaviikoksemme asunnon. Puerto de Rosario oli pienempi kuin Lanzaroten Arrecife ja täällä ei ollut oikeastaan juurikaan turisteja, vaan he olivat jalkautuneet enemmän saaren isoihin turistikeskuksiin. Meidän asuntomme oli mukavasti lähellä bussiasemaa, josta pääsimme helposti patikkaretkillemme ympäri saarta. Lisäksi talon alakerrassa oli hyvinvarusteltu leipomo-kahvila, josta söimme aina hyvän aamupalan. Mehän emme tällä matkalla ostaneet mitään muuta  jääkaappiin kuin juomisia. Lisäksi pidimme huolta, että meillä oli aina patikkaretkille tarvittavia snackseja mukana kuten pähkinöitä, minisalameita, kuivahedelmiä ja proteiinipatukoita.

Tälläkin saarella ehdimme patikoida neljä reittiä:

1. Corralejon hiekkadyynit (8 km)

Saaren pohjoisosan Corralejon hiekkadyynit ovat hienojakoisia hiekkaa muuttuen sitten lähempänä kylää pensasmaisemmaksi aromaastoksi. Me emme kävelleet kokonaan tätä reittiä halki hiekkadyynien, vaan koukkasimme rannan kautta, joka olikin kiva reitti. Näimme siellä leijasurffajien valtakunnan ja hauskoja kiviröykkiöitä, joita oli rakennettu tuulen suojiksi auringonpalvojille. Corralejon kalastajakylä ei ole enää mikään pieni kyläpahanen isoine turistilaumoineen ja kauppakeskuksineen.

1. Casillas de Angel, Tefia ja Tetir (14.5 km)

Tämä reitti oli ehkä kaikkein hienoin reitti kaikista näiden kahden viikon aikana patikoiduista. Reitillä riitti vaihtelevia maisemia ja se kulkee kolmen vuoristosolan kautta, joten jonkin verran on nousuakin (550m). Polut ovat selkeitä ja hyväkuntoisia (vaikka yhdessä vaiheessa kävelimmekin ohi merkkien ja harhauduimme aika korkealle kiipeilemään). Tämä on rengasreitti. Maisemat vaihtuvat uskomattoman nopeasti ja vuorien ja maaston värit olivat ihastuttavat. Täällä tuli koko päivänä (4,5 h) aikana vain yksi patikointipari vastaan.

1. Costa Calma ja Playa de Sotavento (piti olla 12 km, mutta oli 18 km)

Saaren eteläosassa oleva laguunireitti houkutteli meitä erilaisuudellaan, olisihan kiva päästä kävelemään houkuttelevannäköinen laguuni ympäri. Matkasimme bussilla tunnin matkan etelään ja kävelimme aluksi pitkin kallioisia rantoja ja pian pitkin hienojakoista hiekkarantaa. Reittioppaassa kerrottiin, että Sotaventon matalan vuorovesilaguunin voi kiertää ympäri laskuveden aikaan ja parissa paikassa pitää kahlata vuorivesisalmien yli. Mietimme, että onkohan nyt nousu- vai laskuvesi ja pääsemmekö reitille ja miten kapea se kannas oikein on kävellä. Kun rantauduimme kulmille, niin jouduimme käydä kysymässä, että missä se laguuni on, kun emme löytäneet reitille. Leijasurffikoulusta vastasivat, että tässähän se on, siinä ei vain ole vettä tähän aikaan kuin ihan tuolla rannan toisessa päässä pienellä alueella. No ei tarvinnut jännittää kahluupaikkoja, vaikka olimme niitä fiilistelleet jo etukäteen 😊 Kävelimme rannan toiseen päähän ja takaisin, avojaloin, hiekka teki hyvää jalkapohjille ja värikkäät leijasurffaajat mielelle.

1. Caleta de Fuste (10 km)

Viimeisen reittimme valikoimme sillä perusteella että voisimme tutustua uuteen kylään helppoja rantareittejä kävellen. Taisimme olla myös jo väsyneitä kiipeilemään vuorille ja vetämään patikkakenkiä jalkaan. Lisäksi toisella meistä oli rasitusvamma jalassa.

Tämä reitti ei ollut missään opaskirjassakaan, katsoimme vai karttaa ja ajoimme bussilla kylän laidalle ja kävelimme aika kivaa rakennettua rantatietä pitkin kylään ja sen ohi niin pitkälle kuin päästiin. Saatiin tästä mukava 10 km päiväretki.

Näiden kahden viikon aikana tuli patikoitua näillä kahdella saarella yhteensä 220 km. Olimme oikein tyytyväisiä molempiin saariin, reitteihin, runsaaseen ulkoilmaan ja valon määrään. Nukuimme hyvin päivän retkien uuvuttamina ja saimme taas aimo annoksen energiaa palataksemme arkeen.