Car sharingin helppoutta

Meillä ei R:n kanssa ole autoa. Tähän on montakin syytä, mutta pääosassa on tietty sen tarpeettomuus arjessa. Oma työmatkani on noin yhden musiikkikappaleen kävelymatkan mittainen, eikä R:kään hurjia matkoja joudu matkustamaan. Lisäksi Amsterdamissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että minkä tahansa matkan kulkee nopeammin joko pyörällä tai julkisilla. Alankomaiden ruuhkat ovat myös omaa luokkaansa, ja monet autolla työmatkojaan kulkevat istuvat aamuisin kaksi tuntia autossa pätkällä, jonka ajaminen normaalisti kestää vain puolisen tuntia.

Toinen syy on toki kaikki autoiluun liittyvät kulut. Vaikka talomme lähistöllä onkin aika hyvin parkkitilaa, mikä siis ei tosiaankaan ole yleistä Amsterdamissa, parkkimaksut ja -luvat kuluttaisivat pankkitiliä kyllä. Verot ja vakuutukset eivät myöskään ole mitään pikkusummia, ja bensakin on Alankomaissa jopa Euroopan kalleinta (tai ainakin siellä kalleimpien joukossa). Ja kun sattumalta ruokakauppojakin löytyy parin korttelin päästä, ei auton hankintaa ole pahemmin tarvinnut edes harkita.

Joskus on kuitenkin näppärää hypätä autoon, ja käydä vaikkapa sitten IKEAssa ilman, että sieltä hankittuja kasveja ja muuta krääsää tarvitsee kuskailla kotiin metrokyydillä. Olen tainnut myös aiemmissa postauksissa sivulauseessa mainita, että käymme autolla myös välillä metsässä päästämässä Kiyoa juoksentelemaan vapaammin ja kuluttamaan energiaa.

Tällaisia tilanteita varten on melko mahtavaa, että Alankomaista löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja car sharing-ohjelmista. Näiden eri ohjelmien autoja löytyy lähes joka paikasta, ja kerran liittymisprosessin läpikäytyä on ohjelman hyödyntäminen superhelppoa. Itse käytämme siis kansallisen junayhtiön, NS:n, kehittämää palvelua, Greenwheelsiä, joten kokemukseni pohjautuvat siihen. Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Car2Go ja ConnectCar. Lisäksi itseäni kiinnostaisi myös tutustua Huyndain Ioniq-ohjelmaan (joka käsittääkseni toistaiseksi toimii vain Amsterdamissa tosin), sillä siinä käytössä ovat sähköautot.

Liittyminen oli simppeliä, ja ainakin Greenwheelsin osalta toimi ongelmitta myös suomalaisella ajokortilla. Tämä ei muuten ole itsestäänselvää, sillä yritin liittyä myös toiseen vastaavaan systeemiin, joka on tarkoitettu talonyhtiöllemme, mutta tähän suomalainen ajokorttini ei kelvannut. Greenwheelsin osalta netistä löytyvään lomakkeeseen vaan täytettiin henkilötiedot, ja ilmeisesti jonkinlaisen automaattisen systeemin kautta järjestelmä myös tarkisti ajokortin tietojen pätevyyden. Käyttöä varten tarvitset henkilökohtaisen OV-chipkaartin, julkisen liikenteen kortin siis, joka toimii lopulta myös avaimena varaamaasi autoon. Lisäksi tarvitset luottokortin, jolta otetaan autoa vuokratessa parinsadan euron katevaraus, joka kyllä palautuu kortille (tai teknisesti ei sieltä koskaan lähdekään) auton palautuksen jälkeen, jossei mitään ongelmia ole tullut vastaan.

Käyttöönottokin sujuu joka kerta nopsasti. Puhelimeen ladattavalla sovelluksella, tai nettisivun kautta, voit tarkistaa, missä autoja on vapaana, ja tehdä varauksen. Ilman varausta autoa ei voi ottaa käyttöön, sillä järjestelmän täytyy toki tietää, kuka autoa käyttää, ja koska sen palauttaa. Meidän talomme lähistöllä, 10 minuutin kävelymatkan päässä, on ainakin 4-5 Greenwheelsin autoa, joista lähin suoraan oven edessä. Näistä on aina ollut joku saatavissa, kun autoa olemme tarvinneet.

Autoa hakiessa etuikkunassa näkyvään sensoriin lätkäistään oma OV-chipkaart, ja ta-daa, ovet aukeavat. Ennen lähtöä tulee tarkistaa, ettei autossa ole lommoja tai muita vikoja, joita ei vielä ole kirjattu hansikaslokerosta löytyvään vihkoseen. Mikäli niitä löytyy, tulee ne merkata muistiin, ja ilmoittaa autosta löytyvään laitteeseen. Sitten eikun huristelemaan!

Bensat kuuluvat muuten hintaan. Aina, kun tankki menee alle neljänneksen, tulee se käydä tankkaamassa. Tankkaamista varten löytyy autosta myös kortti, jolla bensat maksetaan. Kertaalleen olen huomannut auton käynnistäessäni, että edellinen kuski oli jättänyt tankkaamatta, mikä kyllä toi mukanaan pienen ärräpään jos toisenkin. Tällaisiin tilanteisiin voi kuitenkin odottaa joutuvansa jakaessaan auton ties kuinka monen tuntemattoman kanssa. Pääosin käyttö sujuu kyllä näppärästi, ja autokin on aina ollut oikein siistissä kunnossa.

Mitä tämä sitten maksaa? Greenwheelsiin on mahdollista ottaa erilaisia sopimuksia. Ihan vain liittymällä jäseneksi et joudu maksamaan minkäänlaista kiinteää maksua, vaan vain auton käytöstä. Tällöin hinta on 6€/tunti ja 0,32€/kilometri. Hinta siis määräytyy sekä matkan keston että etäisyyden perusteella. Maksamalla kuukausimaksun menevät nämä ajomaksut alas. Käytännössä niistä on siis hyötyä, jos ajelee useammin, kun taas harvoin ja lyhyitä matkoja ajelevalle sopimukseton systeemi on edullisin.

Summa summarum, tämä on kyllä varsinkin meidän epäsäännöllisellä käytöllä aivan mahtava järjestelmä. Auton helppous yhdistettynä joustavuuteen, kuitenkin ilman autoilun kiinteitä kustannuksia. Taitaa olla niin, ettei meille autoa vielä vähään aikaan ole tulossakaan.

Iina

Ps. Tämä muuten ei ole millään lailla sponsoroitu postaus – aivan oman tyytyväisyyteni pohjalta ajatteliin jakaa vinkkiä ja fiiliksiä eteenpäin.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.