USA Roadtrip osa 3: San Diego

San Diego oli Los Angelesin jälkeen kuin toinen maailma. Rakennustyyli oli erilainen, kaduilla täysin eri tunnelma eikä puolentoista tunnin välimatkoista kaupungin sisällä ollut enää tietoakaan.

Gaslamp Quarter, San Diego

Hostellimme, USA Hostels (San Diego Downtown) täälläkin siis, oli jälleen mahtavalla paikalla Gaslamp Quarterin alueella. Gaslamp on siis alue, joka on tunnettu erityisesti runsaasta ravintolatarjonnasta, ja niitähän siellä kyllä riittikin. Rakennukset olivat ihanan tyylisiä, ja kadut saapuessamme lauantai-illalla aivan täynnä ihmisiä matkalla syömään, drinkeille tai muuten vaan kävelemässä. Kuulimme, että samana päivänä oli ollut myös baseball ottelu, joka osaltaan selitti väenpaljoutta (ja parkkipaikan löytämisen mahdottomuutta – kiersimme muutamaa korttelia reilusti yli puoli tuntia ennen kuin paikka löytyi, mutta lopulta saimme automme suoraan hostellin eteen, ja vielä ilmaiseksi).

Päivä 1

Sunnuntaiaamuna, sattumalta muuten siis äitienpäivänä, suuntasimme ensimmäiseksi San Diego Whale Watchin järjestämälle whale watching risteilylle (valasristeily? valaidenkatseluristeily?). Olimme löytäneet Grouponista hyvän tarjouksen, joten liputkin saimme puoleen hintaan ($45/2 henkeä). Tämä oli ehdottomasti yksi matkan kohokohdista! Vaikka minkäänlaista takuuta valaiden näkemisestä ei ole, voi matkaan lähteä melko hyvällä luottamuksella siitä, että kaikenlaisia mielenkiintoisia mereneläviä tulee vastaan.

Valas San Diego Whale Watch risteily

Valas spotattu!

Meillä kävi vielä aivan huikea tuuri, sillä näimme ainakin kolme ryhävalasta, joista yhden näimme myös hyppäävän vedestä ylös! Kyseinen tapahtuma sai jopa oppaamme kiljumaan riemusta, joten selvästikään ihan jokapäiväinen tapahtuma ei ollut kyseessä. Lisäksi ympärillämme pomppi kahta eri lajia delfiineitä, joiden hyppimistä olisin jaksanut seurata vaikka miten kauan.

Delfiini valasristeily San Diego Whale Watch

Delfiini myös!

Risteilyn jälkeen suuntasimme La Jollaan San Diegon pohjoispuolelle lounaalle. La Jolla on ihana rannalla sijaitseva kylä, jossa näimme paljon upeita ja toinen toistaan kalliimpia autoja – eivätkä ne rantamaisematkaan hassummat olleet.

La Jolla Cove

La Jolla Cove hylkeet

Merileijonia köllöttelemässä

Seuraava pysähdys oli Ocean Beachillä drinkin merkeissä. Löysimme kivan ravintolan (Wonderland Ocean Pub), jossa pääsimme istumaan 2 kerrokseen ikkunan viereen katselemaan rantamaisemaa ja surffareita. Auringonlaskua suuntasimme katsomaan Sunset Cliffseille, jotka olivat kyllä upean näköisiä, vaikkei auringonlasku ihan kaikissa väreissään tällä kertaa näyttäytynytkään.

Ocean Beacn San Diego

Ocean Beach

Sunset Cliffs San Diego

Sunset Cliffs

Auringonlasku Sunset Cliffs

Sunset at Sunset Cliffs 🙂

Päivä 2

Toisena päivänä luvassa oli ensimmäisenä Balboa Park, joka sijaitsee ihan San Diegon eläintarhan kupeessa. Puistoon mennessään odottaa näkevänsä ihania kasveja ja kävelevänsä kukkaistutuksien keskellä, mutta Balboa Parkissa kaikkein vaikuttavinta olivat upeat rakennukset – vaikka kyllä ne kasvitkin kauniita olivat.

Ruusupuutarha Balboa Parkissa

Ruusupuutarhan kukkia Balboa Parkissa

Spanish Village Art Center San Diego Balboa Park

Spanish Village Art Center Balboa Parkissa

Balboa Park

Lisää Balboa Parkin rakennuksia

Ja vielä yksi

Pysähdys 2 oli San Diego Old Town, mikä oli kyllä hauska kohde. Emme viettäneet alueella kovin paljon aikaa, mutta varsinkin historiasta enemmän kiinnostuneelle sieltä löytyy paljon näkemistä (pomoni esimerkiksi olisi kuulemma voinut viettää siellä monta tuntia). Alueella tuli fiilis kuin olisi keskellä länkkärielokuvaa. Old Townin vierestä löysimme meksikolaisen ravintolan, Café Coyote, josta sain suurimman elämässäni näkemän burriton. Nam!

San Diego Old Town

Postivaunu San Diego Old Town

Postivaunu yhdessä Old Townin museoista

Burrito Café Coyote San Diego Old Town

Pikkuburrito

Maanantai olikin kiireinen. Veimme auton hostellille, ja kävelimme keskustasta Spruce Streetin köysisillalle, jonne olikin hieman enemmän matkaa kuin kartalta näytti. Kyseinen köysisilta on täysin keskellä asuinaluetta, jossa se yhdistää katuja suht pienen kanjonin yli.

Spruce Street Suspension Bridge kyösisilta San Diego

Spruce Street Suspension Bridge

Illemmalla suuntasimme vielä Embarbacaderolle, rantabulevardille, ja Little Italyn alueelle. Rantabulevardi oli yllävän tyhjä – ei siis hurjaa määrää ravintoloita ja kahviloita, kuten usein rantabulevardeilla löytyy. San Diegossa Yhdysvaltain laivasto oli kuitenkin näkyvissä aivan eri tavalla kuin muualla, ja juuri rantabulevardin varrelta löytyy yksi San Diegon suosituimpia nähtävyyksiä: USS Midway – itse tyydyimme ihastelemaan tätä vain ulkopuolelta, mutta sisällekin kyllä pääsymaksua vastaan pääsee.

USS Midway

Embarcaderon varrelta San Diego

Paatteja rantabulevardin varrella

Suuntasimme vielä päivän päätteeksi Little Italyn alueelle. Kyseessä on käytännössä yksi katu, jolta löytyy paljon italialaisia ravintoloita ja kahviloita (jonkin verran myös lähikaduilta). Kurkistimme sisään yhteen ihanalta vaikuttavaan paikkaan (Filippi’s Pizza Grotto, 1747 India St.), jonka etuosa oli italialaisia ruokatuotteita myyvä kauppa, jonka läpi kuljettuaan päätyi ravintolaan. Koska nälkä ei kuitenkaan ollut vielä ilmoittanut olemassaolostaan, emme päässeet testaamaan, kuinka herkullista ruokaa olisi ollut tarjolla. Kävimme kyllä ostamassa ihanat italialaiset gelatot Pappaleccon liikkeestä (1602 State St.).

Little Italy San Diego

San Diego

Sarjassa seuraavana vuorossa kuvapläjäys Grand Canyonilta!