Kungsleden vaellus Ruotsin Lapissa

Kungsleden vaellus vaellusreitti Ruotsi Lappi

Tällä kertaa hieman pidempi postaus maustettuna sekä kuvilla että toivottavasti hyödyllisellä infolla: Jatkan menneiden muistelua, ja kerron vaelluksestamme Ruotsin Lapissa kesällä 2014. Kungsleden on varmasti Ruotsin suosituimpia ja tunnetuimpia vaellusreittejä, ja on myös ehdottomati sen arvoinen.

Kungsleden kulkee Abiskosta alas Hemavaniin. Kokonaismittaa reitillä on noin 400 kilometriä, mutta matkaa voi taittaa toki vain osion kerrallaan. Suosituin osio onkin kaikkein pohjoisin matka Abiskosta Nikkaluoktaan, mikä oli myös meidän valintamme. Tämän osuuden pituus on 108 kilometriä, ja matkaan menee keskimäärin hieman vajaa viikko. Meidän matkamme kokonaisuudessaan oli 8 päivää, ja itse vaellukseen meni 6 päivää. Täällä muuten lisää tietoa Kungsledenistä Ruotsin turistiyhdistyksen tarjoamana.

Täältä lähdettiin, ja maskottikin pääsi mukaan 🙂

Ajoitus ja sää

Aloimme suunnitella Kungsledenin valloitusta alkukesästä, ja olimme jo kovalla innolla hyppäämässä suoraan lentokoneeseen idean saatuamme. Koska pohdiskelimme, että millainenkohan sää reitin varrella on, päätimme soittaa eräälle alueen vaellusmajoista kyselläksemme lisää. Vastaus kuului jotakuinkin näin: ”Noh, ei teitä sää niin kiinnosta, sillä sille ette kuitenkaan mitään voi. Joskus sataa, joskus paistaa, vaeltaa voi kuitenkin. Kannattaa kuitenkin huomata, että reitin korkeimmalla kohdalla Tjäktjan alueella on vielä parisen metriä lunta, eli ainakin kannattaa pakata kunnon teltta ja muut varusteet matkaan.”

Lähdimme vaellukselle vasta elokuussa.

Kuten voisi kuvitella, ei Lapissa elokuussakaan ollut kovin lämmin. Varjokohdissa korkeammilla alueilla näkyi vielä hieman lunta, mutta reitti itsessään oli kyllä jo täysin sula.

Kungsleden vaellus vaellusreitti Ruotsi Lappi

Korkealla vuoristossa kylmä tuuli ja viima häiritsivät lähinnä ruokataukoja, kun pysähtyessä kylmyys pääsi yllättämään. Toisaalta pitkiä kävelyitä rinkka selässä oli ehkä helpompi talsia, kun ei ollut läkähdyttävän kuuma. Jokaisena päivänä taisi sataa ainakin jonkun tovin, mutta kertaakaan emme joutuneet kunnon kaatosateeseen, eikä sade kestänyt kauaa. Lähinnä koimme siis tihkusadekuuroja, joista ei juurikaan ollut haittaa, kun oli varustautunut sadevaatteilla ja hyvillä, vedenkestävillä vaelluskengillä.

Varaudu siis paksuilla vaatteilla, tukevilla kengillä (reitistä lisää alempana) ja tarpeeksi paksulla makuupussilla. Ainakin yksi yö matkallamme toi mukanaan pakkasasteita, ja oma näppärän pieni makuupussini ei paljoa lohtua tarjonnut. Päädyinkin lähes joka ilta lisäämään entistä enemmän vaatteita nukkumaan mennessäni, ja lopulta nukuin sadevaatteetkin päällä.

Perille pääseminen

Suuntasimme vaelluksellemme Tukholmasta, josta ensimmäinen kohde oli Kiiruna. Kiirunaan pääsee erittäin näppärästi lentäen Tukholmasta, josta SAS ja Norwegian tarjoavat ainakin sesonkiaikoina useampia lentoja päivittäin. Alle 26-vuotiaat voivat hyödyntää SAS:n nuorisolippua, jonka ansiosta meidän lentomme maksoivat noin 100€ meno-paluu.

Kiirunan lentoasemalta pääsee suoraan bussilla Abiskon turistiasemalle, joka on Kungsledenin alkupiste. Kyseiseltä turistiasemalta saa myös ostettua karttoja, ruokaa ja muita retkitarvikkeita, joten esimerkiksi retkikeitintä mukanaan kantavalle ei tule ongelmaa kaasupullon kuljettamisesta (sitä kun ei lentokoneeseen saa mukaan). Bussi taisi maksaa noin 200 kruunun luokkaa, ja ainakin meidän bussimme hyväksyi ainoastaan käteistä, jota meillä ei tietenkään ollut mukana. Onneksi kyytiin oli tulossa myös eräs erittäin avulias pariskunta, joka maksoi lippumme. Abiskon turistiasemalla, jonne matka Kiirunasta kestää noin 1,5 tuntia, on käteisautomaatti, josta saimme sitten nostettua rahat takaisinmaksua varten.

Paluumatka Nikkaluoktasta sujui yhtä helposti. Nikkaluoktan asemalta Kiirunaan pääsee bussilla, mutta tosin vain kerran tai kaksi päivässä, joten aikataulut kannattaa tarkistaa etukäteen. Toisin kuin tulomatkalla, tämän bussin aikataulu ei osunut yhteen lentoaikojen kanssa, joten vietimme retken lopuksi vielä yhden yön Kiirunassa. Matka kesti reilun tunnin, ja maksoi hieman alle 150 kruunua.

Reitti ja vaikeusaste

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että Kungsleden on melko keskitasoinen vaellusreitti. Alku- ja loppumatkasta maasto on erittäin helppoa, suht tasaista ja kävelemään pääsee selkeillä poluilla. Muutamaa virtaa lukuunottamatta vesi ei ole ongelma, vaan lähes kaikkien ylitysten kohdalta löytyy silta tai edes lankut, joiden avulla kengät pysyvät kuivina (suosittelen tosin kuitenkin kenkiä, jotka eivät vedestä heti säikähdä).

Reitin keskivaiheilla, Tjäktjan alueella, noustaan korkeammalle vuoristoon, missä jalat pääsivät kyllä kovemmalle koetukselle. Polusta ei ollut välillä tietoakaan, ja kulku eteni hitaasti suurien kivien päällä tasapainoillen. Täällä nilkat ottivat kyllä hieman koville, ja kärsimme kyllä molemmat melko pahasta kivusta jalkapöydän pääliosassa ja nilkan etuosassa. Olimme tietty lähestulkoon ensikertalaisia vaeltajia, mikä varmaan osaltaan selittää tämän osuuden vaikeutta. Erityisesti tällä osuudella kiität itseäsi, jos olet hankkinut hyvät kengät mukaan matkaan.

Kungsleden vaellus vaellusreitti Ruotsi Lappi

Hieman ennen Kebnekaisen suurempaa asemaa eksyimme jostain syystä kesäreitiltä talvireitille, joka kulki ihanan märän, upottavan suon läpi. Huomasimme tämän tietty vasta, kun edessä oli puro, jonka yli oli vaikea päästä, mutta ainoa vaihtoehto olisi ollut talsia kilometrin verran takaisinpäin. Yli oli mentävä, ja R menikin hienosti. Itsekin luulin kaiken sujuneen hyvin, kunnes upotin oikean jalkani polvea myöten mutaliejuun. Ylös pääsin onneksi vielä helposti, enkä jäänyt jumiin, mutta huumori meinasi kyllä loppua, kun väsymys painoi, kaikki lihakset särkivät ja jokaisella askeleella tuntui vain valtava litsläts kengän sisällä. Nyt jo onneksi naurattaa, aika kultaa muistot.

Kungsleden Ruotsi vaellus vaellusreitti Lappi

Mutta reitin takiahan Kungsledenille siis lähdetään. Matkan varrella ehtii nähdä niin koskematonta metsää kuin kirkkaita jokipurojakin, karuja vuoristomaisemia kuin upeasti alhaalla avautuvaa laaksomaisemaa, jonka keskellä kiemurtelee kimalteleva joki. Vaikka kyseessä on yksi suosituimmista vaellusreiteistä, saa matkaa taittaa lähinnä omassa seurassaan, eikä minkäänlaisia häiritseviä ääniä kuulu mistään suunnasta. Poroja näkyy siellä täällä, ja pitkospuiden alla juoksentelee sopuleita. Tämä on ehdottomasti ikimuistoinen kokemus, ja matkan lopuksi on huikeaa tajuta, että on juuri kävellyt yli 100 kilometriä uskomattoman upeissa maisemissa.

Majoitus

Kungsledeniltä löytyy suht tasaisin väliajoin STFn ylläpitämiä vaellusmajoja, joista löytyy majapaikka, keittiö sekä vielä ainakin useimmista pieni myymälä, jossa voi täyttää ruokatarpeita. Vaellukselle voi siis lähteä kevyemminkin varustein, sillä teltta tai retkikeitin ei ole täysin välttämätön. Välimatkaa näillä mökeillä on hieman vaihdellen noin päivän vaellus, toiset ovat hieman lähempänä ja toisiin kävelyä tulee hieman reilummin. Majoitus majoissa sekä omassa teltassa majojen alueella on maksullista.

Itse kannoimme mukanamme täyden varustuksen, ja yövyimme pääasiassa STFn majojen kohdilla (näin matkat jakautuivat hyvin tasaisesti per päivä), mutta kuitenkin niiden alueen ulkopuolella – ilmaiseksi siis. Noin puolivälissä matkaa Sälkan vaellusmajalla maksoimme teltan pystyttämisestä heidän alueelleen. Olimme majalla melko aikaisin päivällä, mutta jalat painoivat, ja päätimme pitää vapaan iltapäivän. Maksuun sisältyi myös heidän keittiönsä käyttö, ja olimmekin onnellisia saadessamme kokata sisällä lämpimässä mielettömän kasan pastaa ja tomaattikastiketta, jotka ostimme heidän myymälästään. Vapaaillan kruunasi ihana, rentouttava sauna – ja porojakin jolkotteli aivan telttamme vieressä.

Kungsleden Ruotsi vaellus vaellusreitti Lappi

Hyviä teltanpystytyspaikkoja löytyi matkan varrelta vaikka millä mitalla, ja tietty oman teltan kantaminen lisäsi matkan joustavuutta paljon. Jos väsytti, saattoi teltan iskeä vaikka heti pystyyn, vaikka majalle olisi ollut vielä kilometri tai pari matkaa. Toisaalta ehkäpä se teltan ja kaiken muun varustuksen kantaminen osaltaan lisäsi väsymystä – meidän rinkoissamme oli painoa noin 19kg ja 15kg. Tämä on siis lopulta ehkä ihan makuasia – mukavuudenhalun ja seikkailunhalun väliltä valitsemista. 🙂

Mitä tästä opimme?

1. Lähtisin vaikka heti uudestaan. Ikimuistoinen kokemus, josta (säryistä sun muista huolimatta) nautin aivan mielettömästi. Upeiden maisemien ja itsensävoittamisen tunteen lisäksi oli rentouttavaa kulkea niin rauhallisessa ympäristössä kaukana kaikesta, ja viettää vajaa viikko ilman puhelinta tai muuta tekniikkaa. Kamera toki oli kovassa käytössä. 🙂
  2. Panosta kenkiin!
    Omat kenkäni olivat kyllä perushyvät vaelluskengät, ja toki osa säryistä oli lähinnä vain pitkien matkojen ja väsymyksen syytä, mutta uskallan väittää, että vielä paremmin tukevat kengät olisivat olleet avuksi.
  3. Varaudu kylmyyteen
    Vaikka onkin kesä, ei Lapissa ole välttämättä lämmin. Lisäksi kävellessä tulee lämmin ja hikoilee, mikä taas lisää alttiutta kylmyydelle pysähtyessä. Matkaan on hyvä ottaa paksumpia vaatteita, vaikka ne ärsyttävästi tilaa vievätkin, joita voi lisäillä vaikka sitten vain pysähtyessä.

Kungsleden Ruotsi vaellus vaellusreitti Lappi

Tästä innostuneena kuulisin mielelläni muista huikeista vaellusreiteistä! Erityisesti Keski-Euroopan kohteet olisivat lähiaikoina tähtäimessä. Ihan pian koittaa myös lähtömme muutaman viikon USA Roadtripille (jalat jo lähtökuopissa), missä tarkoitus on mahduttaa ohjelmaan lähinnä puolen päivän tai päivän vaelluksia Yosemitessa ja Zionissa. Kokemuksia sieltä kirjoittelenkin sitten varmaan pitkin kesää. 🙂

Matkakuumeterveisin,

Iina

• Reply Maarit Johanna tiistai, huhtikuu 26, 2016 at 18:45

Hei kiitos tästä, ihan mahtis postaus! Ruotsin reitit kiinnostelee paljon ja Nikkaluoktassa ja Abiskossa onkin jo käyty vähän makustelemassa ja tekemässä ihan pikkuisia yhden yön vaelluksia. Tuo Kungsleden olis aika nanna retki, sinne ei meiltä olis ees pitkä matka, kun Kiirunaan pääsee autolla viidessä tunnissa. 🙂

• Reply iinamaija tiistai, huhtikuu 26, 2016 at 18:49

Kiitos! Suosittelen ihan ehdottomasti kyllä tätä reissua, ja varsinkin jos sattuu olemaan noinkin lähellä. Vaikka tietty Suomen Lapistakin löytyy upeita vaellusreittejä, niin kyllä nuo vuoristomaisemat lisäsivät vähän erilaisen twistin. 🙂

• Reply Eri reitti tiistai, huhtikuu 26, 2016 at 19:03

Kiva postaus! Itse olen vaeltanut lähinnä Norjassa, mutta nyt alkoi kiinnostaa vaihtelun vuoksi tuo Ruotsi 🙂 Olispa kiva lähteä kesällä automatkalle Lapin kautta Pohjois-Ruotsiin!

Suosittelen myös tutustumaan Norjaan vaelluskohteena, ihan huikea maa! Jos kiinnostaa, niin käy ihmeessä kurkkimassa: https://www.rantapallo.fi/erireitti/ 🙂

• Reply iinamaija tiistai, huhtikuu 26, 2016 at 19:54

Kiitos! Norja onkin ollut kohdelistalla, sillä olen käyny vain joskus pienenä Lapista rajan yli sille puolelle. Hurtigrutenin risteily on ehdottomasti koettava, mutta täytyy kyllä lisätä vaellusretkikin listalle Norjan must-do jutuista – eipä ollut käynyt mielessäkään, mutta osaan kuvitella, että on aikas hulppeat maisemat sielläkin reiteillä. Onko Norjassa jotain Kungsledenin tyylistä erittäin tunnettua reittiä? Katselen heti tuolta sun blogin puolelta vinkkejä!

• Reply Eri reitti tiistai, huhtikuu 26, 2016 at 21:45

Norjasta löytyy vaellusvaihtoehtoja varmasti moneen lähtöön! Omilla reissuilla olemme tehneet max yhden yön vaelluksia ja kierrelleet läpi lähinnä niitä suosituimpia kohteita, kuten Gaustatoppen, Kjeragbolten, Preikestolen ja Trolltunga… Emme ole malttaneet jäädä yhteen kohteeseen pidemmäksi aikaa, kun vaihtoehtoja on tosiaan niin paljon! ? Toki täytyy vielä tuollainen pidempi vaellus tehdä, siinä on aina ihan oma tunnelmansa 🙂 Viikonkin vaellusreittejä löytyy varmasti, suosittuja alueita on Hardangervidda ja Jotunheimen, höystettynä todella jylhillä ja upeilla maisemilla.
        Huomasin postauksestasi, että olette lähdössä Jenkkeihin! Tästä matkasta olisi todella mielenkiintoista kuulla myöhemmin, meillä on myös ollut suunnitelmissa matkata joskus roadtripille sinne suuntaan! 🙂 Huikeaa reissua!!

• Reply iinamaija torstai, huhtikuu 28, 2016 at 14:19

Kiitos! Nyt täytyy iskeä suunnittelulakki päähän, ja viimeistään ensi kesänä on kyllä päästävä vuonomaisemiin vaeltelemaan. Varmasti upea kokemus! Ja kyllä, Jenkkilään on suunta seuraavaksi, ja sieltä varmasti kyllä tulee juttua vaikka millä mitalla. Koitan kirjoitella kesän mittaan sekä eri kohteista, joissa vierailemme että yleisemmin muita huomioita. Kysymyksiä ja toiveitakin tarkemmista aiheista saa esittää!