Suomen suurin matkablogiyhteisö

Positiivisia kohtaamisia

Eilen törmäsin niin moneen mukavaan ihmiseen, että totesin sen olevan ihan julkisen maininnan arvoista. Ihmisillä, suomalaisilla valitettavasti erityisen usein, kun tuntuu olevan paljon pienempi kynnys nostaa iso meteli negatiivisista asiakaspalvelukokemuksista, kohtaamisista ja tapahtumista. Vaikka tämä onkin tietty ymmärrettävää, on se harmi, että hyvästä asiakaspalvelusta seuraa usein vain pieni kiitos, eikä viesti juurikaan välity eteenpäin. Tässä siis oman eilisen päiväni kolme positiivista (kuvitettuna ei-tekstiin-liittyvillä positiivisuuskuvilla):

  1. Niken asiakaspalvelu

Olen viime aikoina harrastanut hieman reilusti nettishoppailua, ja kaksi kolmesta tällä listalla ovatkin asiakaspalvelukohtaamisia. Tietty voisin keskittyä siihen, että jouduin kahdesta eri tilauksesta ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun erilaisten ongelmien takia, mutta mielestäni tärkeämpää oli kuitenkin, että kysymyksiini vastattiin nopeasti ja avuliaasti.

Tilaamani Niken kengät siis katosivat mystisesti tiedoistani kirjauduttuani heidän nettisivullensa. ”Er zijn geen bestellingen.” – Ei tilauksia. Sivustolta löytyi näppärä chat, jossa sain äkkiä yhteyden asiakaspalvelijaan, joka osasi kertoa, ettei tilaus ole kokonaan kadonnut. Kirjauduttuani ulos ja sisään pari kertaa Niken sivustolta kyseinen tilaus kuitenkin löytyi tiedoistani yhtä maagisesti kuin se oli sieltä kadonnutkin. Sen sijaan, että asiakaspalvelija olisi kyseenalaistanut, että klikkasinkohan nyt varmasti oikeaa nappulaa tai etsinköhän oikeasta paikasta, hän totesi myös, että onpas outoa ja lupasi välittää viestiä eteenpäin, että oikeat henkilöt tarkistavat, ettei kyseessä ole laajempi ongelma.

Jäi hyvä mieli, kun asia selvisi helposti, muttei tarvinnut nolostua omasta osaamattomuudesta (vaikka itse tiedän kyllä etsineeni ihan oikeasta paikasta).

Poni petting zoo Amstelpark Amsterdam

Kävimme viikonloppuna ihastelemassa poneja ja muita eläimiä Amstelparkissa

2. Zalandon asiakaspalvelu

Juuri, kun sain edellisen ”ongelmani” selvitettyä, sain Zalandolta automaattisen viestin, että pakettini kuljetus on myöhästynyt. Viestissä ei kuitenkaan lukenut milloin pakettia voisi odottaa, joten laittelin sähköpostia asiakaspalveluun – tarvitsen kyseisen paketin tällä viikolla, tai muuten ainakin tiedon lähteä etsimään kyseisiä tuotteita muualta.

Sain vastauksen sähköpostiini noin tunnissa, ja viesti oli todella ystävällinen. Tilaukseni oli tarkistettu, ja näytti olevan jo paketissa valmiina matkaan – ”Ei hätää, saat varmasti mekkosi mukaan valmistujaisiisi ensi viikolla.” Huippua! Ja niinpä sainkin vielä vahvistuksen paketin lähettämisestä vielä muutamaa tuntia myöhemmin.

Cirque du Soleil Amaluna Amsterdamissa

Pääsin synttärilahjaksi katsomaan Cirque du Soleilin Amaluna-esitystä Amsterdamissa

3. Kauppakohtaaminen

Käväisin sitten vielä illemmalla ruokakaupassa hakemassa muutaman puuttuvan tarvikkeen. Jonossa seisoskellessani pidin käsissäni varmaankin viittä tuotetta, ja seurasin, kuinka edessä oleva pikkupoika auttoi äitiään nostelemaan tuotteita kassahihnalle. Yhtäkkiä kyseinen nainen alkoikin puhua minulle, että mene ihmeessä ensin maksamaan, kun sinulla on vain noin vähän tavaraa. Pieni ele, mutta kruunasi kyllä muutenkin niin kivoja kohtaamisia täynnä olleen päivän.

Auringonlasku Amsterdamissa

Ja lisäksi viime viikolla satuin ulos juuri tämän upean auringonlaskun aikaan

Summa summarum: Asiakaspalvelusta jää hyvä mieli jo ihan sillä, että vastauksen saa nopeasti, asiantuntevasti ja mukavalla asenteella varusteltuna – ja pienilläkin eleillä saa jaettua hyvää mieltä eteenpäin.

Iina

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.