Vuosikatsaus taakse ja eteenpäin

Hyvää uutta vuotta 2016 kaikki!

Näin vuoden alkuun tulee usein pohdiskeltua, että mitäpä seuraava vuosi tuo tullessaan.
Vaikka täytyy kyllä sanoa, että viime vuosikin oli aivan huikea. Vaikka matkusteltua tuli vähemmän, muuttoja ja muita jänniä juttuja oli senkin edestä. Tässä muutama kohokohta:

1. Valmistuminen

Tämän eteen tietysti on tehty kaikkein eniten töitä. 9 vuotta peruskoulua, 3 vuotta lukiota, 3,5 vuotta kandiopintoja ja lopulta 2 vuotta maisteriopintoja. Ja lopulta gradu esiteltynä, kurssit koossa ja hups – syksyllä ei ollutkaan edessä paluuta koulun penkkiin. Jännä fiilis, mutta aika mahtavaa!

2. Muutot

Vuoden aikana ehdin asua sekä Alankomaissa, kahdesti itse asiassa, ja siinä välillä Ruotsissa kesän ajan. Yhteensä asutimme kuutta asuntoa, joten muuttaminen tuli kyllä tutuksi. Vaikka lähinnä mieleen jäi, kuinka ärsyttävää on asua asunnossa, johon ei oikein voi hankkia omia tavaroita tai jonka epäkäytännöllisyyksiin ei itse voi tai kannata puuttua, jää tämä vuosi varmasti mieleen lopulta melko positiivisessa mielessä. Opin, mitä en halua ja mitä tarvitsen kotiini, ja erityisesti arvostamaan käytännöllisiä ratkaisuja ja esimerkiksi keittiön toimivuutta (ja huomasin, ettei uuni tai pakastin ole itsestäänselvyys). Lisäksi sain hienon mahdollisuuden nähdä viisi eri kaupunkia, ja muodostaa ajatusta siitä, millaisessa ympäristössä haluan itse asua.

3. Kevät Alankomaissa

Vaikka kevät menikin melko hektisissä merkeissä gradun parissa, joka siis tuli saada valmiiksi neljän kuukauden aikana, nautin kuitenkin niistä muutamasta kuukaudesta Alankomaissa mielettömästi. Enkä välttämättä juuri gradun takia, vaan lähinnä siksi, että kevät täällä saapuu huomattavasti aiemmin kuin Suomessa tai Ruotsissa, ja kyseessä on muutenkin ehkä suosikkini vuodenajoista. Jo synttäreilläni maaliskuun alussa maasta pomppasi ylös sinertäviä kevätkukkia, ja pian sen jälkeen kaikkialla näkyi tulppaaneja ja muita kukkaistutuksia. Aurinkoisina päivinä oli lämmin, töissä syötiin lounasta ulkona ja hymyilytti. (Tähän lisäisin, kuinka ihastuttava Ruotsin kesä on, mutta tämä kesä ei kyllä aurinkoa, lämpöä tai kukkia juuri näyttänyt.)

Tulppaanit, Hollanti, Alankomaat, kevätHollanti, Alankomaat, kirsikankukat, kevät

Entäs 2016 sitten, kuinka viime vuodesta parannetaan?

Töiden osalta tietysti tulee tapahtumaan paljon kaikkea uutta – uusia projekteja, asiakkaita ja jopa työmatkoja. Ensimmäisenä nyt jo viime viikolla pääsin elämäni ensimmäiselle työmatkalle Lontooseen, missä en ole koskaan vielä ollut. Täytyy muuten sanoa, että jotenkin oma mielikuvani Lontoosta oli melko erilainen (positiivinen toki myös), ja ihastuin paikkaan kyllä täydellisesti jo näin pikavisiitillä. Takaisin täytyy siis kyllä päästä. Mahtava pomoni vielä käskytti lähtemään kävelylle vielä ennen paluuta, ja kerkesin siis napsia muutaman kuvankin ja nähdä hieman enemmän kuin toimistoja ja metroasemia. Muutenkin kuin työmatkojen osalta vuonna 2016 tulen oppimaan niin paljon uusia asioita kuin pääni jaksaa käsitellä, ja vielä varmasti vähän päälle.

Lontoo, St. Paul's Cathedral

St. Paul’s Cathedral

London Bridge, Lontoo

London Bridge, kaukaa kuvattuna tosin

Lontoo, Bank of England, Royal Exchange

Tämä viimeisin panoraamakuva näyttää parhaiten sen, mimmoinen mielikuva itselleni Lontoosta jäi: upeita roomalaistyylisiä rakennuksia sulassa sovussa valtavien lasisten pilvenpiirtäjien kanssa. Vahvoja vastakohtia: erittäin stereotyyppisiä brittijuttuja, kuten double decker-bussit ja puhelinkopit, mutta toisaalta erittäin kansainvälinen ympäristö, paljon erilaisia aksentteja puheessa, superterveellistä ruokaa tarjoavia ravintoloita. Lontoossa varmasti riittää kokemista ja näkemistä monelle reissulle!

Lisäksi odotan ihan sanoinkuvaamattoman paljon sitä hetkeä, kun vihdoin pääsemme muuttamaan omaan asuntoon. Enkä edes tarkoita omistusasuntoa, vaan paikkaa, johon vihdoin voimme tuoda omat tavarat ja huonekalut, ja jonka saamme sisustaa juuri niin kuin itse haluamme. Ja mikä tärkeintä – vihdoinkin kotia, joka pysyy kotina vielä muutaman kuukauden päästäkin. Nykyinen alivuokra-asuntomme on meidän maaliskuun loppupuolelle, joten mikäli kaikki menee hyvin, toteutuu tämä unelma jo silloin. Täytyy kyllä vielä mainita, että nykyinen asuntomme (johon siis viikko sitten muutimme) on mielettömän ihana ja kotoisa, vaikkei omia tavaroita siellä paljoa olekaan.

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä 2016 tuo mukanaan matkoja. Suunnitteilla on Lontoon työmatkan lisäksi ainakin yksi tai kaksi viikonloppumatkaa ihan täällä Alankomaissa, missä on tietty helppoa käydä kaikkialla, koska etäisyydet ovat niin lyhyitä. Ainakin Groningen sekä Maastricht löytyvät vierailukohteiden listalta. Lisäksi suunnittelen retkeä Veluwen luonnonpuistoon.

Ulkomaillekin asti tulisi ehtiä. Valtaosa perheestäni suunnittelee matkaa tänne tässä kevään aikana, joten sinänsä on kyllä varmaan kiireisiä viikonloppuja luvassa. Tarkoitus olisi kuitenkin käydä myös veljeni perheen luona Unkarissa viikonloppupyrähdyksellä. Lisäksi haaveilemme matkasta Islantiin, mutta tämän toteutus lykkääntyy kyllä lähes väkisin syksyn puolelle. Tärkein matkasuunnitelma on kuitenkin valloittaa Yhdysvaltojen länsirannikko jossain muodossa – joko Seattlesta San Diegoon rannikkoa pitkin ajelemalla, tai perinteisempi San Francisco – LA – San Diego – Grand Canyon – Las Vegas tour. Nyt on muuten Norwegianilla ainakin Tukholmasta ennätyshalpoja lentoja sinne suuntaan – alkukesästä Las Vegasiin näyttää pääsevän jopa alle 300€ (meno-paluu).

Matkasuunnittelu, roadtrip, USA, Western USA

Matkasuunnittelu lähti käyntiin!

Näistä suunnitelmista varmasti paljon lisää tekstiä myöhemmin! Vinkkejä tietysti otan ehdottoman mielellään vastaan (linkatkaa vaikka omiin postauksiinne matkoista USA:an tai Islantiin). 🙂

Iina