Miten valita rinkka pitkälle matkalle

Yhteistyössä Partioaitta

Rinkka, tuo reppureissaajan pyhä lehmä ja Graalin malja. Ehkä tärkein yksittäinen ostos pitkää reissua ajatellen.

Olen ostanut ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan rinkkani yhdeksän vuotta sitten. Kyseessä oli paniikkihankinta pari päivää ennen reppureissua Meksikoon, jota ennen en tietenkään ottanut selville mitään rinkkojen ominaisuuksista ja erilaisista vaihtoehdoista. Valintakriteerejä oli silloin kaksi: halpa hinta ja väri.

Voitte uskoa, että kirosin valintaani siinä vaiheessa, kun talloin rinkka selässäni hiekkarantaa kilometritolkulla väärään suuntaan. Hiki virtasi ja hartioita särki niin pirusti, että teki mieli heivata koko höskä mereen.

Kipeiden kokemusteni perusteella tiesin varsin hyvin, etten tulisi pärjäämään vanhalla rinkallani vuoden pituisella reissulla. Uuden rinkan hankkiminen osoittautui kuitenkin yllättävän haastavaksi hommaksi. Seisoin rinkkahyllyn edessä ja tuijotin näkemääni hämmentyneenä. Vaihtoehtoja oli kymmenittäin.

Sen oikean kanssa hymy on herkässä. Pätee sekä rakkauteen että rinkkoihin.

Hämmennyksen keskellä syntyi ajatus: olisi mahtavaa saada yhteistyökumppani, joka voisi auttaa minua (ja samalla myös muita) rinkan valinnassa. Onneksi Partioaitta piti ideasta ja lähti yhteistyöhön Huiman kanssa.

Partioaitan asiantuntijoiden Khadijan ja Petrin apu oli korvaamatonta rinkkaa valitessa. Opin muun muassa, että rinkat ovat muuttuneet ja kehittyneet isoin harppauksin muutamassa vuodessa. Enää eivät reppureissaajan hartiat kärsi.

– Ensimmäinen rinkan valintaa ohjaava kriteeri on sukupuoli. Pikkurepuissa ei ole varsinaisesti eroja, mutta yli 50-litraisissa naisille ja miehille on omat mallinsa, Petri kertoo.

– Merkittäviä eroja on neljä: erilaiset lonkkaremmit, selkälaitteen pituus, hartia-alueen leveys ja kantoviilekkeen kohta.

Partioaitan ihana Khadija Näätänen auttoi Huimaa rinkanvalinnassa.

Moni tekee sen virheen, että valitsee rinkkansa litrakoon perusteella. Tilavuuden sijaan kannattaa miettiä, kuinka isoa painoa rinkassaan haluaa kantaa ja kuinka pitkiä aikoja kerrallaan. Se vaikuttaa olennaisesti rinkan rakenteeseen – ja hintaan.

– Eri käyttötarkoituksiin löytyy eri malleja, jotka eroavat kantojärjestelmältään ja taskutukseltaan. Toisella on mukava kantaa 10 kiloa, toisella 20. Yksi toimii pitkilläkin kantomatkoilla vaikkapa patikoidessa, toinen taas reppureissuilla, jolloin rinkka on selässä vain lyhyitä aikoja kerrallaan.

– Isoille painoille tehdyt rinkat ovat kalliimpia kuin kevyemmille, vaikka litramäärä voi olla sama.

Kannettavan painon ja kantoajan jälkeen voi pohtia rinkan kokoa. Petri neuvoo arvioimaan rinkan litrakoon hieman yläkanttiin.

– Nykyajan rinkat ovat niin hyvin kompressoitavissa remmeillä, että niitä voi kantaa järkevästi vaikka puolityhjinä. Tilaa ei voi tehdä lisää, mutta sitä saa helposti pois. Pitkälle reppureissulle lähtiessä hyvät ohjekoot ovat miehille 70­–80 ja naisille 60–65 litraa.

Lopuksi voi miettiä rinkan materiaalivalintaa. Varsinkin pidemmälle reissulle kannattaa valita rinkka, joka kestää kovaakin kulutusta. Varsinaista huoltoa ei tarvitse tehdä, vaan laadukas materiaali kestää sellaisenaan.

– Rinkan pintamateriaali kestää yleensä hieman kosteutta, mutta lähes kaikista löytyy nykyisin sadesuoja. Se kannattaa kaivaa nopeasti esiin, jos taivaalta alkaa tulla vettä niskaan, Petri kertoo.

– Lisäksi suosittelen suojapussin hankkimista lento-, bussi- ja junamatkoja varten. Matkatavaroita ei aina käsitellä kovin hellästi.

Askel tuntuu kevyeltä, vaikka selässä on 16 kiloa.

Rinkan hankkimisen 3 askelta

  1. Sukupuoli vaikuttaa rinkan valintaan. Miesten ja naisten rinkat ovat rakenteeltaan erilaisia.
  2. Käyttötarkoitus ratkaisee. Arvioi, paljonko painoa kannat rinkassa ja kuinka pitkiä aikoja kerrallaan. Nuo asiat vaikuttavat olennaisesti rinkan rakenteeseen, kantolaitteistoon ja hintaan. Litrakoko ei kerro siitä, millaisen painon kantamiseen rinkka on tarkoitettu.
  3. Sopiva litrakoko pitkälle reissulle on miehelle noin 70–80 litraa, naiselle 60–65 litraa. Arvioi litrakoko mieluummin yläkanttiin, sillä modernin rinkan saa kompressoitua helposti

Huima testaa

Päädyimme Petrin ja Khadijan kanssa kahteen vaihtoehtoon: Fjällrävenin 65-litraiseen Kajkaan ja Ospreyn 65-litraiseen Arieliin. Molemmilla rinkoilla voi kantaa mukavasti jopa 20 kiloa, joten ne sopivat loistavasti pidempään reissuun.

Kallistuin lopulta Kajkaan lähinnä sen avausmekanismin takia. Rinkan saa avattua kokonaan etupuolelta kuin matkalaukun. Lisäksi kyseinen malli tuntui selässä mukavammalta ja jämäkkä pintamateriaali reissun ryvettymiset kestävältä.

Naurava kulkuri ja Fjällrävenin Kajka.

Kuukauden reissaamisen jälkeen voin todeta, että valinta osui oikeaan. On uskomatonta, ettei 16-kiloisen rinkan kantaminen tunnu juuri miltään. Rinkka pääsi jo todelliseen testiin, kun kannoin sitä Bangkokissa yhtäjaksoisesti noin puolitoista tuntia. Ei tarvinnut kertaakaan uhkailla painolastin jokeen heivaamisella.

Olen oppinut kantapään kautta sen, että pitkälle reissulle lähtiessä ei kannata kitsastella rinkan suhteen. Rinkka on kuitenkin ainoa kotini sen aikaa, kun olen tien päällä.

Voin suositella lämpimästi Partioaittaa ja sen loistavia asiantuntijoita. Olen ikuisesti kiitollinen Partioaitalle siitä, että pystyn nauttimaan matkustamisesta myös silloin, kun kannan rinkkaa selässäni.