Voiko paremman hotellihuoneen saada näin helposti? Tätä niksiä kokeilemalla et menetä mitään
Kysy huoneluokan korotuksen hintaa ja katso saatko sen ilmaiseksi
Varasitko hotellista halvimman huonetyypin? Moni saattaa tulla katumapäälle siinä vaiheessa, kun loma on alkamassa. Viimeistään hotelliin saavuttaessa mielessä alkavat pyöriä isommat huoneet ja lisämaksulliset ominaisuudet.
Brittisivusto The Sun kertoo yksinkertaisesta niksistä, jolla matkailija voi testata, onko hotellilla tapana jakaa ilmaisia huoneluokan korotuksia. Voisiko olla niin, että paremman huoneen saisikin ovelasti tarjoutumalla maksamaan siitä?
Kun kirjaudut sisään hotelliin, voit kysyä vastaanotossa mitä huoneluokan korotus maksaisi. Saattaa käydä niin, että uutta huonetyyppiä tarjotaankin ilmaiseksi. Jos hotellilla vain on mahdollisuus ilmaiseen upgradeen, on tämä todennäköisesti tilanne, jossa saat sellaisen.
Vastaanottovirkailijalta voi tiedustella myös tiettyjen ominaisuuksien hintaa – oli sitten kyseessä merinäköala, parvekkeellinen huone, isompi huoneisto tai esimerkiksi pool access eli suora yhteys huoneesta uima-altaaseen.
Niksiä kokeilemalla et menetä mitään. Jos virkailija ei tarjoa uutta huonetyyppiä ilmaiseksi, vaan kertoo korotuksen hinnan, voit itse arvioida haluatko tarttua tarjoukseen vai kieltäytyä kohteliaasti.
Vinkkiä kannattaa kokeilla erityisesti silloin, kun reissu ajoittuu vilkkaimman matkustuskauden ulkopuolelle. Jos hotelli on puolityhjä, ei se menetä mitään tarjoamalla parempaa huonetta. Päinvastoin se saattaa jopa voittaa: iloisesti yllättynyt vieras voi kirjoittaa hehkuttavia arvioita tai palata takaisin seuraavalla lomalla.
Jos huoneessa on vikaa, kerro asiasta
Muista myös, että jos hotellihuoneessa oikeasti on jotain vikaa, kannattaa asia nostaa rohkeasti esiin. Kuinka voisit saada paremman huoneen, jos et edes pyydä sitä? Myös hotellit kuulevat epäkohdista mieluummin paikan päällä kuin jälkikäteen kiukkuisessa arvostelussa.
Huoneen vaihtaminen on perusteltua esimerkiksi silloin, kun huoneessa haisee pahalta tai se näyttää merkittävästi erilaiselta kuin se huonetyyppi, jonka varasit. Huoneessa saattaa olla rikkinäisiä laitteita tai iso määrä ötököitä.
Jos joudut valittamaan hotellin puitteista, on kohtelias ja ystävällinen käytös avainasemassa. Matkailusivusto Travel + Leisure kertoo 26 vuotta samassa lontoolaisessa luksushotellissa työskennelleestä ovimiehestä, jolla on matkailijoille helppo vinkki.
– Hotellien on tarjottava parasta palvelua kaikille vieraille. Ei ole väliä, oletko julkisuuden henkilö vai tavallinen matkailija. On kuitenkin totta, että mitä ystävällisempi olet henkilökunnalle, sitä ystävällisempiä he haluavat olla sinulle, ovimies vinkkaa.
Lähde: The Sun, Travel + Leisure
Kuva: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää