Kuva: Inka Khanji
Miksi hotelleja ylibuukataan?

Tämä on kylmä totuus hotellien ylibuukkauksesta – 4 syytä, miksi juuri sinä saatat menettää varauksesi

Hotelleja ylibuukataan samalla tavalla kuin lentojakin.

Hotellit maksimoivat tulot ylibuukkauksella

Oletko joskus saapunut lomakohteessa majapaikkaan vain saadaksesi selville, ettei hotellissa olekaan jäljellä varaamaasi huonetta? Ongelma on ikävä, mutta ei suinkaan harvinainen. Olet joutunut ylibuukkauksen uhriksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että monet hotellit myyvät enemmän huoneita kuin niitä on todellisuudessa olemassa. Syyt häikäilemättömään toimintaan ovat hyvin samanlaiset kuin lentoyhtiöilläkin. Hotellit voivat lähes aina luottaa siihen, että joku joutuu perumaan yöpymisensä viime hetkellä.

Kun hotelli harrastaa noin kymmenen prosentin ylibuukkausta, voi se parhaimmillaan myydä osan huoneista useampaan kertaan ja maksimoida voiton. Viime hetken peruutuksista ei nimittäin usein saa rahoja takaisin.

Ylibuukkaus voi tuntua raivostuttavalta, sillä matkailijat ovat saattaneet käyttää tuntikaupalla aikaa erilaisten majapaikkojen vertailuun – ja päätyneet lopulta juuri siihen hotelliin, jossa ei varauksesta huolimatta enää olekaan tilaa.

Ilman majoitusta ei matkailijan sentään tarvitse pelätä jäävänsä. Hotellien vastuulla on ylibuukkaustilanteissa järjestää ilman huonetta jääneille asiakkaille samaa tasoa edustava majapaikka samalta alueelta.

Kuka joutuu ylibuukkauksen uhriksi?

Pitkän uran hotellien vastaanotoissa tehnyt ja hotellien salaisuuksista kirjan kirjoittanut Jacob Tomsky paljastaa, mitkä asiat saattavat vaikuttaa varauksen menettämiseen.

Jos hotelli huomaa, ettei peruutuksia olekaan tulossa odotusten mukaan, tulee majapaikan valita henkilöt, joille joudutaan etsimään vaihtoehtoinen majoitus. Tomskyn mukaan kyse ei ole sattumankaupasta.

Käytännöt vaihtelevat hotelleittain, mutta yksi asia on varma: hotellit pyrkivät aina pitämään ensimmäisenä huolta omista kanta-asiakkaistaan tai ketjuhotellien tapauksessa ketjun kanta-asiakkaista. Ensimmäistä kertaa varauksen tehneellä matkailijalla ei ole tätä etua.

Todennäköisyys huoneen menettämiseen kasvaa myös silloin, kun matkailija on varannut vain yhden yön. Tällöin tämä on helpompi sijoittaa muualle, eikä asiakkaan arvo hotellille ole yhtä suuri kuin pidempään yöpyvien asiakkaiden.

Myös verkon hotellivaraussivustojen tarjoushintoja käyttäneet matkailijat ovat hotellille vähemmän arvokkaita kuin täyden hinnan hotellin omilla sivuilla maksaneet asiakkaat. Hotellit asettavat aina etusijalle asiakkaat, jotka tuovat yhtiölle parhaan tuoton.

Tomsky muistuttaa, että yksi tärkeimmistä tekijöistä on oma käytös. Mikäpä olisi parempi kosto törkeästi käyttäytyvälle asiakkaalle, kuin lähettää tämä toisaalle?

Lue myös: Oletko kokeillut näitä salaisia niksejä hotellissa? Kaksi ovelaa keinoa, joilla voit saada haluamasi

Lähde: Mental Floss
Kuva: Inka Khanji

Päivitetty: 26.2.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 votes, average: 3,75 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

Viime keväänä buukkasin hotellin omilta sivuilta kaksi kahden hengen huonetta Holiday Inn Helsinki – Vantaalle, koska aamulla oli aikainen lento. Olimme olleet hotellissa kerran aiemmin ja tuolloin kaikki toimi niin kuin pitikin ja lähetimme vielä edellisenä päivänä sähköpostilla viestin, että saavumme noin yhdeksän aikaan illalla. Tähän viestiin emme tosin saaneet koskaan vastausta.

Kun saimme huoneemme, ihmettelimme että sängyt (1kpl/huone) näyttää todella pieniltä. Lopulta huomasimme että tyynyjä ja pyyhkeitä oli vain yhdelle henkilölle per huone ja meitä oli neljä.

Menin respaan ja ilmoitin että huoneissamme on tyynyjä ja pyyhkeitä vain yhdelle per huone. Tässä kohtaa ei edelleenkään myönnetty mitään vaan asiakaspalvelija ilmoitti että kyllä niitä kahdelle pitäisi olla ja tuo lisää. Tämän jälkeen sanoin ettei huone, varsinkaan sänky, vastaa varauksen kuvausta. Vasta tämän jälkeen pahoiteltiin ja kerrottiin, että kaikki kahden hengen huoneet ovat jo täynnä. Yrittivät siis viimeiseen asti kokeilla josko emme huomaisi olevamme yhden hengen huoneissa. Lopulta tyydyimme ratkaisuun että puolet hinnasta palautetaan takaisin luottokortille, koska olihan sänkyjäkin vain puolelle meistä.

Huonosti nukutun yön jälkeen uusi asiakaspalvelija alkoi lähdön yhteydessä inttämään, että toinen huone on maksamatta. Toisessa huoneessa nukkuneet appivanhempani olivat selittäneet tilanteen ja asia oli ilmeisesti uskottu.

Kun tulimme matkalta, tarkastimme luottokorttilaskun jossa huomasimme että kyllä, puolet hinnasta oli palautettu, mutta muutamaa päivää myöhemmin tämä puolikas oli laskutettu uudestaan ilman että meille oli edes ilmoitettu mitään.

Lopulta saimme tämän puolikkaan hinnan jälleen takaisin, mutta luottokorttilaskuja syynättiin monta kuukautta siinä pelossa että sieltä jotain taas häviää. En kyllä enää astu jalallanikaan kyseiseen hotelliin ja tulen varoittamaan kaikkia asiaa edes harkitsevia.