Tämä on kylmä totuus hotellien ylibuukkauksesta – 4 syytä, miksi juuri sinä saatat menettää varauksesi
Hotellit maksimoivat tulot ylibuukkauksella
Oletko joskus saapunut lomakohteessa majapaikkaan vain saadaksesi selville, ettei hotellissa olekaan jäljellä varaamaasi huonetta? Ongelma on ikävä, mutta ei suinkaan harvinainen. Olet joutunut ylibuukkauksen uhriksi.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että monet hotellit myyvät enemmän huoneita kuin niitä on todellisuudessa olemassa. Syyt häikäilemättömään toimintaan ovat hyvin samanlaiset kuin lentoyhtiöilläkin. Hotellit voivat lähes aina luottaa siihen, että joku joutuu perumaan yöpymisensä viime hetkellä.
Kun hotelli harrastaa noin kymmenen prosentin ylibuukkausta, voi se parhaimmillaan myydä osan huoneista useampaan kertaan ja maksimoida voiton. Viime hetken peruutuksista ei nimittäin usein saa rahoja takaisin.
Ylibuukkaus voi tuntua raivostuttavalta, sillä matkailijat ovat saattaneet käyttää tuntikaupalla aikaa erilaisten majapaikkojen vertailuun – ja päätyneet lopulta juuri siihen hotelliin, jossa ei varauksesta huolimatta enää olekaan tilaa.
Ilman majoitusta ei matkailijan sentään tarvitse pelätä jäävänsä. Hotellien vastuulla on ylibuukkaustilanteissa järjestää ilman huonetta jääneille asiakkaille samaa tasoa edustava majapaikka samalta alueelta.
Kuka joutuu ylibuukkauksen uhriksi?
Pitkän uran hotellien vastaanotoissa tehnyt ja hotellien salaisuuksista kirjan kirjoittanut Jacob Tomsky paljastaa, mitkä asiat saattavat vaikuttaa varauksen menettämiseen.
Jos hotelli huomaa, ettei peruutuksia olekaan tulossa odotusten mukaan, tulee majapaikan valita henkilöt, joille joudutaan etsimään vaihtoehtoinen majoitus. Tomskyn mukaan kyse ei ole sattumankaupasta.
Käytännöt vaihtelevat hotelleittain, mutta yksi asia on varma: hotellit pyrkivät aina pitämään ensimmäisenä huolta omista kanta-asiakkaistaan tai ketjuhotellien tapauksessa ketjun kanta-asiakkaista. Ensimmäistä kertaa varauksen tehneellä matkailijalla ei ole tätä etua.
Todennäköisyys huoneen menettämiseen kasvaa myös silloin, kun matkailija on varannut vain yhden yön. Tällöin tämä on helpompi sijoittaa muualle, eikä asiakkaan arvo hotellille ole yhtä suuri kuin pidempään yöpyvien asiakkaiden.
Myös verkon hotellivaraussivustojen tarjoushintoja käyttäneet matkailijat ovat hotellille vähemmän arvokkaita kuin täyden hinnan hotellin omilla sivuilla maksaneet asiakkaat. Hotellit asettavat aina etusijalle asiakkaat, jotka tuovat yhtiölle parhaan tuoton.
Tomsky muistuttaa, että yksi tärkeimmistä tekijöistä on oma käytös. Mikäpä olisi parempi kosto törkeästi käyttäytyvälle asiakkaalle, kuin lähettää tämä toisaalle?
Lue myös: Oletko kokeillut näitä salaisia niksejä hotellissa? Kaksi ovelaa keinoa, joilla voit saada haluamasi
Lähde: Mental Floss
Kuva: Inka Khanji
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää