Hyppää sisältöön

Nämä tiedot sinusta kerätään kaikissa Suomen hotelleissa – taustalla monta painavaa syytä

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 08.04.2023
Laki velvoittaa Suomen hotelleja keräämään kaikkien vieraiden henkilötiedot.

Tarvitaanko Suomen hotelleissa passia?

Hotelliin kirjautumisen rutiinit ulkomailla ovat tuttuja kokeneille reissaajille. Varaustunnuksia harvemmin enää tarvitaan – riittää kun astelee vastaanottotiskille ja ojentaa virkailijalle passinsa.

Entä miten henkilöllisyys tulee todistaa Suomen hotelleissa majoittuessa? Moni saattaa aprikoida ennen reissua, pitääkö passi ottaa mukaan Suomen rajojen sisäpuolelle suuntautuville matkoille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomessa kerätään kaikkien hotellivieraiden tiedot, joita säilytetään 12 kuukauden ajan. Suomalaishotellit käyttävät matkustajailmoitusta, josta on käytävä ilmi vieraan nimi, henkilötunnus ja kotiosoite.

Helsingin keskustassa toimivan Scandic Simonkentän hotellinjohtaja Outi Hanhijärvi kertoo majoitus- ja ravitsemisalaa koskevan lain velvoittavan suomalaishotelleja keräämään asiakkaiden henkilötiedot.

Kotimaan hotelleissa Suomen kansalainen voi todistaa henkilöllisyytensä ajokortilla, kuvallisella henkilökortilla tai passilla. Ulkomaalaisilta turisteilta vaaditaan passi.

– Asiakkaiden tietoja säilytetään lukitussa tilassa, josta ne hävitetään tietosuojan kautta vuoden kuluttua. Tavalliseen roskakoriin omien tietojen ei tarvitse pelätä päätyvän, kertoo Hanhijärvi.

Henkilötietoja tarvitaan poikkeustilanteissa

Henkilötiedot vaaditaan jokaiselta samassa huoneessa majoittuvalta matkustajalta. Ei siis riitä, että varauksen tekijä on antanut omat tietonsa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tämä selittää myös sen, miksi huoneeseen ei virallisten sääntöjen mukaan saisi tuoda vieraita, joita ei ole rekisteröity huoneeseen.

– Jos hotellissa sattuu tulipalo, on majoitustoimen harjoittajan tiedettävä kuinka monta ihmistä rakennuksessa on. Kaikki säännöt ovat olemassa asiakkaan eduksi, sanoo Hanhijärvi.

Suomen hotelleilla on Hanhijärven mukaan tarvittaessa velvollisuus luovuttaa asiakkaiden tiedot erilaisille viranomaisille. Tällaisia ovat esimerkiksi poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Sairaustapauksessa terveydenhuolto tarvitsee potilastiedot.

– Jos hotellivieras saa sairauskohtauksen, löydetään potilastiedot henkilöllisyystietojen avulla. Tämä on tärkeää esimerkiksi allergioiden ja perussairauksien takia.

Tietojen valvominen tuo turvaa

Henkilötietojen keräämisen tarkoituksena on Hanhijärven mukaan myös ehkäistä identiteettivarkauksia ja väärien luottokorttien käyttöä. Tapa tuo turvaa mahdollisissa häiriötilanteissa, jos hotellissa tapahtuu rikoksia tai ilkivaltaa.

Hanhijärvi muistuttaa, ettei tietojen kerääminen ole vapaaehtoista – sen määrittelee laki.

Toisinaan hotelliin saapuu matkustajia, joilla ei ole mukanaan henkilöllisyystodistusta. Tällöin hotellissa majoittuminen ei onnistu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Ulkomailla suomalaismatkailijat ovat tottuneet näyttämään passia hotelliin kirjauduttaessa. Usein siitä otetaan vastaanotossa jopa kopio. Kotimaassa käytännöt eivät aina ole yhtä selvät, sanoo Hanhijärvi.

Lue myös: Voiko hotelliin tilata pizzan? Näin vieraiden ruokatilauksista ajatellaan hotelleissa

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Hotellin lounge

Mitä hotellien lounget oikein ovat? Tällaista on suljettujen ovien takana

Ravintola Blanko

Turun parhaat ravintolat – 27 paikkaa, joita kannattaa kokeilla

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja