Hyppää sisältöön

Hotelli voi näpäyttää asiakasta niin salakavalasti, ettet edes huomaa – 3 paljastusta

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 07.12.2018
Hotelli voi antaa asiakkaalle samalla mitalla takaisin, etkä edes huomaa mitä on tapahtunut.

1. Tällainen on “avainkorttipommi”

Kun närkästynyt asiakas raivoaa hotellin vastaanotossa tai käyttäytyy ylimielisesti, kuuluu hotellivirkailijoiden työnkuvaan maltin säilyttäminen. On kuitenkin sanomattakin selvää, että pinnan alla kuohuu.

Hotellien vastaanotoissa pitkään työskennellyt sekä hotellialan salaisuuksista paljastuskirjan kirjoittanut Jacob Tomsky tunnustaa, että virkailijoilla on omat keinonsa kostaa hankalille asiakkaille. Se on vain tehtävä niin taitavasti, ettei asiakas itse edes huomaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tomsky kertoo niin kutsutusta “avainkorttipommista”, jonka kokenut asiakas ei pääse sisään huoneeseensa vaan joutuu palaamaan turhautuneena takaisin vastaanottoon. Parasta kostossa on se, ettei teknisestä virheestä voi suoraan syyttää virkailijaa.

Tomskyn mukaan järjestelmä luo asiakkaille uuden avainkortin heidän kirjautuessaan sisään hotelliin. Kostoa janoava virkailija voi kuitenkin luoda kaksi erillistä uutta korttia. Tällöin asiakas pääsee sisään ensimmäisenä käyttämällään kortilla, mutta jos tämä jossain vaiheessa käyttääkin toista uutta korttia, järjestelmä mitätöi automaattisesti ensimmäisenä käytetyn avaimen.

Erityisesti isoissa hotelleissa mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin joutua taivaltamaan huoneen ovelta takaisin vastaanottoon virheellisen avainkortin takia.

2. Halpa hinta, halpa elämys

Ilahduitko löydettyäsi hotellivaraussivustolta huipputarjouksen? Hotelli ei välttämättä ole asiasta yhtä mielissään – vaikka hintaa itse tarjoaakin. Hotellialan yleisen käytännön mukaan eniten huoneestaan pulittaneet ja näin isoimman voiton hotellille tarjoavat asiakkaat saavat automaattiset parhaat huoneet.

Tomskyn mukaan hotellit tarjoavat aina parasta laatua kanta-asiakkaille sekä suoraan hotellin omaa varauspalvelua käyttäneille vieraille. Hotellit tietävät, että hotellivaraussivustoja suosivat asiakkaat ovat todennäköisesti valinneet majapaikkansa vain hinnan perusteella, eivätkä ehkä koskaan palaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Joskus matkailijalla voi tietysti käydä tuuri myös halvalla hinnalla, sillä tarjous voi koskea juuri tiettyä myymättä jäänyttä huonetyyppiä.

3. Huonokäytöksinen on ensimmäisenä ulkona

Ylibuukkaus on hotellialan julkinen salaisuus, jonka ansiosta hotelli ei menetä tuloja ja saattaa jopa lisätä voittoa. Monet hotellit myyvät huoneita noin kymmenen prosenttia enemmän kuin niitä todellisuudessa on olemassa.

Jos tarpeeksi moni hotellivieras ei odotusten mukaan perukaan varaustaan, voi osa asiakkaista jäädä ilman huonetta. Tällöin on olemassa Tomskyn mukaan yksi asiakastyyppi, joka menettää varauksensa hyvin nopeasti: huonosti käyttäytyvä vieras.

Lue myös: Oletko kokeillut näitä salaisia niksejä hotellissa? Kaksi ovelaa keinoa, joilla voit saada haluamasi

Lähde: Mental Floss
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Hotellin lounge

Mitä hotellien lounget oikein ovat? Tällaista on suljettujen ovien takana

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Pitääkö all inclusive -hotellissa antaa tippiä? Tätä sinäkin mietit ennen lomaa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja