Madeiran aktiiviloma – Levada 25 Fontes ja Riscon vesiputous

21.1.2019

Madeiran lomamme ensimmäinen levada-patikointi suuntautui kuvankauniille lähteille ja vesiputouksille. Suositut reitit tarjosivat maisemien lisäksi sopivan treenin korkeuseroista johtuen.

Ensimmäisen lomaviikkomme majoituspaikka sijaitsee saaren koillisosassa korkealla vuoristossa Porto Monizin kylän lähistöllä. Aamupalan jälkeen pakkasimme reput ja lähdimme taittamaan noin puolen tunnin automatkaa kohti valittuja levadoja. Reitit oli katsottu Rolf Goetzin punakantisesta levada-raamatusta – nro:t 45 ja 46. Oppaassa toinen reiteistä oli merkitty tasoltaan helpoksi ja toinen keskivaikeaksi – ajattelimme että näillä on hyvä aloittaa…

Jätimme auton ylös vuorelle ison tien varressa olevalle paikoitusalueelle ja lähdimme patikoimaan jyrkkää mäkeä alas kohti Rabacalin metsänvartijan taloa minibussin hurahdellessa toistuvasti ohitsemme. Tuolla bussilla olisi säästynyt pitkältä mäkiosuudelta asfalttitietä, jälkiviisaana voimme suositella bussiyhteyttä varsinkin paluumatkalle jolloin jyrkkä osuus kävellään ylämäkeen. Sää oli todella tuulinen ja näkyvyyttä vuorille häiritsi pilvipeite. Lämpötila oli viileimmillän vajaat 10 astetta.

Rabacalin metsänvartijan talo ja siinä toimiva kahvila.

Metsänvartijan talossa toimii myös kahvila, jossa voi haukata pientä purtavaa. Talon vieressä oli myös erittäin epäsiisti WC, melko epämiellyttävä kokemus. Tästä eteenpäin alkoi varsinainen levadaosuus. Ensimakua korkeuseroista ja kivisistä portaista saa heti, sillä alussa on laskuosuus. Portaiden jälkeen edessä aukeaa kaunis tasamaastoinen ja helppokulkuinen polku, vieressään itse kastelukanava eli levada. Matka Riscon vesiputoukselle kesti puolisen tuntia metsänvartijan talolta. Ehdimme putoukselle sopivasti ennen isompaa turistiryhmää ja saimme nauttia paikan tunnelmasta hetken kahdestaan.

Riscon vesiputous näkyi jo kaukaa.

Riscon vesiputous.

Putoukselta lähdimme palaamaan samaa reittiä takaisinpäin, kunnes polku haarautui ja pääsimme suuntaamaan kohti Levada 25 Fontesia. Aika nopeasti reitti muuttui haastavammaksi – jyrkkiä laskuosuuksia ja kapeita vaijeriköydellä reunustettuja liukkaita reittiä. Tasoero helpon ja keskivaikean reitin osalta piti hyvin paikkansa. Matka perille lähteille kesti valokuvaustaukoineen noin tunnin. Perillä odotti lumoava näky, kun 25 lähdettä virtasivat kallion seinämiä pitkin yhdistyen pieneksi lammeksi josta vesi jatkoi matkaansa. Lammessa olevilla kivillä oli mukava viettää ansaittua evästaukoa. Lähteiden luona on varsin kostea ilma, joten vaatetuksen on hyvä sietää jonkin verran kosteutta. Softshell-kankaiset vaatteet ainakin tuntuivat pelittävän hyvin.

Paluumatkalla reitti poikkeaa pienelle kiertotielle. Tällä tavoin pyritään varmistamaan ettei erittäin kapealla kävelyosuudella olisi vastaantulevaa liikennettä. Siinä missä menomatka lähinnä lasketeltiin alaspäin, on paluumatkalla edessä jyrkkää nousua ja portaita portaiden perään. Tällä reitillä tulee hyvä jalkatreeni tehtyä samalla kertaa.

Viimeinen etappi metsänvartijan talolta ylös paikoitusalueelle oli melkoisen raskas. Tässä vaiheessa olisi tehnyt mieli hypätä bussiin, mutta tehdyn päätöksen takana piti pysyä. Perillä parkkipaikalla vuokra-citikka odotti kauniimpana kuin koskaan ja oli todella ilo päästä vaihtamaan vähän kuivaa vaatetta päälle ja vaelluskengät lenkkareihin.