Mönkijällä ympäri Arubaa

30.12.2018

Aruba on verrattain pieni saari Karibialla, pinta-ala on kokonaisuudessaan noin 1800 kertaa Suomea pienempi. 30 kilometriä pitkään ja 8 kilometriä leveään saareen tutustuukin näppärästi päivän aikana mönkijällä. Vuokrasimme mönkkärin päiväksi ja lähdimme tutustumaan saaren pohjois- ja itäosiin.

Palm Beachilla sijaitsevan hotellimme vierestä löytyi Justins car and atv rental -niminen vuokrafirma. Valikoimasta löytyi autovuokraus, opastettuja kiertoajeluita mönkijällä sekä mönkijävuokraus. Emme halunneet opastetulle kierrokselle, vaan paikkoihin on mukavampi tutustua omien kiinnostusten ja aikataulujen mukaan, joten otimme mönkijän vuokralle. Saarelle tyypilliseen tapaan tästäkin rahastettiin varsin mukavasti, hintaa kahdeksan tunnin vuokralle tuli reilu 100 euroa.

Lähdimme ajelemaan aamulla kohti pohjoista. Liikennekulttuuri saarella on hyvin länsimainen, joten ajamista ei tarvinnut suuresti jännittää. Tiet ovat hyvässä kunnossa ja liikennemerkit tuttuja. Matkalla pohjoiseen ohitimme ensin muutamia hienoja rantoja, Hadicurari beachin, Malmok beachin, Boca Catalina beachin sekä Arashi beachin. Saaren pohjoiskärjestä löytyy yksi Aruban tunnetuimmista nähtävyyksistä – California lighthouse. Majakka on nimetty vuonna 1891 lähistölle haaksirikkoutuneen höyrylaiva Californian mukaan. Matkamme aikana majakka oli juuri remontoitavana, joten alueella oli monenlaista työmaaparakkia ja aitausta. Paikalla pyöri myös paljonlaisesti muita turisteja, jotka olivat saapuneet värikkäällä bussilla paikalle.

Majakalta jatkoimme matkaa kohti karua itärannikkoa. Tässä vaiheessa asvaltoidut tiet päättyvät ja kuiva aavikkoinen hiekkaosuus alkaa. Näille teille ei tavallisella henkilöautolla kannata lähteä, vaan alla kannattaa olla maasturi tai näppärä mönkijä.

Atlantin puoleinen osa saarta on erittäin karua, hiekkaa ja kiviä on silmän kantamattomiin. Muutama satunnainen kaktus tai muu vastaava sitkeä taistelija kasvaa siellä täällä.

Jatkoimme pitkin rannikkoa eteläänpäin, kunnes saavuimme kultakaivoksen raunioille. Bushiribanan kaivos perustettiin vuonna 1825  tarkoituksena louhia malmista kultaa. Nykyään paikan tunnistaa kaivokseksi lähinnä opastekyltistä. Kävimme kuitenkin ihmettelemässä tuota kivikasaa, kultaa emme kuitenkaan löytäneet.

Nykyään vanha kaivos toimii turistien pysähdyspaikkana matkalla kohti luonnonsiltaa. Alueella toimi pieni foodtruck sekä käymäläauto, yllättäen myös täällä osattiin rahastamisen jalo taito. Nautimme kioskilla hampurilaishenkiset välipalat virvokkeineen ennen matkan jatkamista.

Kaivoksen luona rannalla oli myös todella massiivinen Rock wish garden. Kivistä kasattujen tornien myötä lukuisat turistit ovat jättäneet jälkeensä varmasti monia mielenkiintoisia toiveita ja tarinoita. Toivomuskiviä on pinottu todella laajalle alueelle, joten tämä oli ihan vaikuttava nähtävyys.

Reitin seuraava etappi on Natural bridge. Tuo veden kiveen muovaama luonnonsilta oli romahtanut vuonna 2005, mutta ehjänä oli säilynyt alla kuvattu pienempi silta. Luonnonsilta on myös saaren suosituimpia nähtävyyksiä, joten täällä oli paremmin palveluitakin tarjolla.

Sillan jälkeen tarkoituksemme oli jatkaa matkaa kohti etelämpänä sijaitsevaa luonnonpuistoa. Mönkijän kyyti ja jatkuvasti paahtava aurinko kuitenkin aiheuttivat ongelmia apukuskille ja jouduimme ottamaan suunnan kohti hotellia. Paluumatkalla taukoa viettäessämme meinasimme joutua paikallisten koirien hyökkäysten kohteeksi, mutta hyppäsimme kiireesti takaisin mönkijän selkään ja pääsimme pulasta.

Toisen osapuolen jäätyä hotellille elpymään, päätin vielä käyttää vuokra-ajan lopun hyväkseni ja lähdin uudestaan kruisailemaan. Kaupunkiajossa mönkijä on melko tylsä peli, joten suuntasin oitis takaisin itärannikon aavikolle.

Puolivahingossa löysin aavikon keskeltä vielä saaren vanhimman kirkon, Alto Vista kapellin. Vuonna 1952 valmistunut kirkko keskellä autiomaata oli mielenkiintoinen näky. Paikalla oli myös pari muuta satunnaista turistia, mutta muuten tämä olisi ollut hyvä paikka hiljentymiselle jos sellaiselle olisi tarvetta.

Karttaan merkitty sinisellä suurinpiirtein kulkemamme reitti. Tällä kertaa väliin jäänyt luonnonpuisto sijaitsee Santa Cruzin, Fonteinin ja Savanetan välisellä alueella. Ehkä joskus myöhemmin pääsemme kokemaan senkin…