Pohjois-Norja autolla

Automatkailu ei kuulu harrastuksiimme, joskus saatoimme vuokrata auton perillä turistikohteessa kierrelläkseen paikkoja ja joskus on pohdittu automatkaa Euroopassa, mutta sitä ei sitten ikinä toteutettu. Joskus Antti unelmoi automatkasta jossakin kaukana Venäjällä tai jopa Afrikan halki, mutta ne on sellaisia reissuja, mihin mua ei valitettavasti saa mukaan.

En ole ajatellutkaan, että rupeaisin puhumaan automatkailun puolesta. Yllätyin kuinka vaivattomasti pitkät päivät autossa kuluivat ja kuinka kätevää se lopulta oli.  Varauduin pitkään istumiseen ottamalla mukaan tyyny xD , näin viimeisillään raskaana – mikään ei ole itsestäänselvyys. Huoleni oli kuitenkin turha ja tärkein asia oli vain muistaa pysähtyä aina välillä ja ottaa matka retkenä, eikä pelkästään siirtymisenä paikasta A paikkaan B.

Lähdimme matkaan mökiltä Oulujärvellä ja ensimmäiseksi yöpaikaksi Antti valitsi hotellin Pallastunturilla. Matkalla pysähdyimme katsomaan jääkarhun pentua Ranuan eläintarhassa ja olimme lopulta perillä sen verran aikaisin, että päätimme lähteä pienelle kävelylle vieressä sijaitsevalle mäelle.

Vaikka Suomesta ei jyrkkiä huippuja löydykään, pitkä ja loiva ylämäki tuntui ihan tarpeeksi haastavalta näin yhdeksännellä kuulla olevalle. Kirosin mielessäni venäjäksi, pitelin mahaa, oli jano, mutta jatkoin kävelyä niin pitkään kun jaksoin. Ylsin 600-metrisen mäen yli puoleen väliin, mutta aivan huipulle mua ei riittänyt. Jos ei olisi niin kiire, varmaan jaksaisin loppuun asti. Olin kyllä sairaan ylpeä itsestäni ja sen jälkeen sai mennä oikein hyvällä omatunnolla nauttimaan kylmä alkoholiton olut ja illallinen.

Seuraavana päivänä matka jatkui Kilpisjärvelle ja siitä Norjan puolelle. Kannattaa muuten muistaa ottaa matkaan varalta auton rekisteriote, jos kohdalle sattuu tarkastus, niin se on hyvä olla mukana ja rajan yli pääsee huomattavasti nopeammin.

Suuntasimme Senjan saarelle, josta otimme lautta Tromssaan missä sitten yövyttiin. Senja on aivan upea, ajoimme maisemareittejä ja otimme kuvia. Lauttamatka ei mennyt ihan putkeen. Saavuimme paikalle puolisen tuntia ennen laivan lähtöä ja autoja oli jo sen verran, ettemme päässeet lähtemään sillä laivalla, vaan jouduimme odottaa seuraavaa ylimääräiset kaksi tuntia.

Käytännössä, jos lähtisimme sielä autolla Tromssaan se veisi saman ajan kuin, jos olisimme odottaneet lauttaa – päätimme kuitenkin kokea se laivamatka.

Itse Tromssa oli vähän mitäänsanomaton ja hengetön pikkukaupunki, joten onneksi emme joutuneet viettää siinä enempää aikaa. Yövyimme hotellissa ja jatkoimme matkaa kohti Altaa. Altalle oli suhteellisen lyhyt matka, joten huvin vuoksi otimme pari lauttaa ja ajoimme maisemareittejä. Se kannatti. Norjan luonto on aivan upea ja kuten sanottu, kelit oli mitä parhaimmat.

Kaikki Altan hotellit olivat tupaten buukattuja tai suosionsa takia ylihintaisia, joten päätimme jäädä majataloon vuoristossa. Se oli aika mieletön paikka. Päivällä saimme kokea upeita vuoristomaisemia ja illalla aivan uskomaton ja satumainen sumu laskeutui.

Tässä ehkä meidän matkasta pähkinän kuoressa. Ennen palaamista mökille, yövyimme vielä Inarijärvellä ja ihmeteltiin poroja ja maisemaeroja Suomen ja Norjan välillä. Kaikki karkit ei mene tasan.